Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 17:52

Men även fast arbetsgivaren ÄGER datorn så äger han inte MIG. Det måste väl ändå betyda något för dig? I och med att man spenderar det mesta av sin tid och sitt liv på arbetsplatsen är privata samtal, som t.ex. ringa till doktorn eller advokaten, nödvändiga att ske på arbetstid. Man har rätt att vara privat, även om det sker på någon annans server eller telefon.

//edit: Detta är en fundamental princip för mig - även om någon använder min, ja just det MIN toalett när de är på besök här, har jag ingen anledning att kräva att de skiter inför öppen dörr.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #7487
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 17:54

Citat:
infinite_emma (2006-Jan-28) Usch - jag sitter och tänker på mina 60-70-timmars veckor

Dubbelt usch då. Vågar du verkligen erkänna att du är så osolidarisk mot den fjärdedel av svenska folket som inte har något jobb? Och jag som varit en stark anhängare av sextimmars arbetsdag i mer än 20 år.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#3) Gammal

infinite_emmas avatar

Länk: #7489
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 17:58

Osolidarisk? heh, kan man kanske tycka... Fast min solidaritet i denna diskussion och just nu ligger med alla mina medmänniskor, inte bara den som äger en server.

Jag äger en server, förresten. Har ett par forum (förutom alldebate i siggen, en site som heter Torrentmind) där privata meddelanden skickas fram och tillbaka dagligen. Det har aldrig föresvävat mig att kräva att medlemmar accepterar att jag ska ha full tillgång till privat kommunikation på servern, och särskilt inte för att jag äger den.

Det är inte en princip som handlar om vem som har rätten bara för att de ÄGER något, det är en MORALISK princip.

//edit: spelling

* * *
Bloggar på opassande.se
Svara med citat
  (#4) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #7490
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:00

Citat:
infinite_emma (2006-Jan-28) Men även fast arbetsgivaren ÄGER datorn så äger han inte MIG. Det måste väl ändå betyda något för dig?
Naturligtvis betyder det något för mig!

Men får jag ställa en motfråga?

Betyder det inte något att din arbetsgivare faktiskt betalar dig för att utföra ett visst arbete, och inte något annat under betald arbetstid (raster naturligtvis undantagna)?

Låt mig bara med en gång erkänna, att senast jag var en arbetstagare var 1976. Sedan dess har jag varit arbetsgivare. Så självklart är jag otroligt subjektiv i allt vad jag skriver.

Men vi vill väl ha argument ifrån alla sidor, right?

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#5) Gammal

infinite_emmas avatar

Länk: #7492
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:02

Jag hänvisar dels till posten jag gjorde ovanför och dels till det faktum att man har rättigheter som arbetstagare, hur paranoid än arbetsgivaren må vara.

* * *
Bloggar på opassande.se
Svara med citat
  (#6) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #7495
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:09

Citat:
Björn Felten (2006-Jan-28)Betyder det inte något att din arbetsgivare faktiskt betalar dig för att utföra ett visst arbete, och inte något annat under betald arbetstid (raster naturligtvis undantagna)?
Följdfråga - när är betald arbetstid?

Min erfarenhet av vad som hänt med arbetslivet de senaste... säg tio åren, är att gränsen mellan fritid och arbetstid kraftigt blurrats, för att inte säga suddats ut helt. Eftersom jag har arbetstid hemma, är det bara rimligt att jag även har fritid på jobbet.

Jag är anställd för att lösa ett (kontinuerligt) uppdrag, inte för att vara på en fysisk plats under en viss tid på dygnet.

Svara med citat
  (#7) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #7497
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:17

Är inte argumentet att arbetsgivaren skall ha rätt att övervaka en för att man kan missköta sii jobb samma agument som att staten skall ha rätt att övervaka en för att man kan bryta lagen?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Marcus S Inte uppkopplad

Marcus Ss avatar

Länk: #7498
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:18

Jag måste faktiskt hålla med Björn här.

Om en arbetsgivare betalar dig för att arbeta under en viss tid borde arbetsgivaren ha full rätt att kunna kontrollera vad det är du gör på arbetstiden, det är företagets telefon, företagets mailserver etc etc. Som Björn sa redan tidigare, det finns många som privatsurfar eller fixar privata ärrenden på en tid då man faktiskt skall arbeta och vara produktiv. Måste man ringa under arbetstid finns det ju raster och något som heter mobiltelefon, eller om det skulle finnas en privatadatorer/telefoner som just abretgivaren lagt ut som endas skall få användas på raster.

Arbetsgivare måste förstås upplysa om att mailen/datorerna inte är privata.

Svara med citat
  (#9) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #7499
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:19

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Jan-28) Följdfråga - när är betald arbetstid?
Nåja, handen på hjärtat, inte finns det väl någon, som inte är medveten om huruvida det är privatsnajs man ägnar sig åt, vid varje given tidpunkt, eller inte?

Citat:
Jag är anställd för att lösa ett (kontinuerligt) uppdrag, inte för att vara på en fysisk plats under en viss tid på dygnet.
Jag ser det snarare som så, att du sålt 40 timmar i veckan av din snålt tillmätta tid, i den här jämmerdalen, till din arbetsgivare. Är det då orimligt att begära att arbetsgivaren verkligen får full valuta för sina pengar?

Om du däremot är projektanställd, så kommer ju just den saken i en helt annan dager.

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#10) Gammal
Marcus S Inte uppkopplad

Marcus Ss avatar

Länk: #7500
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:21

Citat:
John Nilsson (2006-Jan-28)Är inte argumentet att arbetsgivaren skall ha rätt att övervaka en för att man kan missköta sii jobb samma agument som att staten skall ha rätt att övervaka en för att man kan bryta lagen?

Okej du hade en liten poäng där men jag håller verkligen inte med.

Staten är till för att värna om individiens frihet (olika politiska system tolkar begreppet frihet olika). Vi arbetar inte för staten utan staten arbetar för oss, vi äger staten - demokrati. Så Staten skall inte ha någon rätt att spionera på medborgares privatliv.

Men en arbetsgivare betalar en lön för att du skall uträtta något under arbetstid och jag tycker den arbetsgivaren skall ha full rätt att kontrollera vad du gör på din arbetstid. Gillar du det inte är det bara att byta jobb, låter kanske inte så "humant" men så är det.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
A16. Motion om komplett revidering av partiets stadga SimonRosenqvist Motioner rörande partiets stadgar 32 2010-04-15 01:59
A03. Motion till årsmötet angående revidering av stadgarna Emil Isberg Motioner rörande partiets stadgar 12 2010-03-27 08:33
Revidering av principprogrammet med avseende p 'privata monopol' mobboffer Motionsförslag 18 2010-03-03 11:18
11. Revidering av stadgar Rick Falkvinge Möte den 28-29 januari 2006 20 2006-01-29 10:09