Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard Stor polis-konferens på Polishögskolan - 2007-08-16, 21:20

Polisen har denna helg en stor konferens på Polishögskolan.

Citat:
Ett 80-tal forskare från Norden har kommit hit för att lyssna på föreläsningar, diskutera forskning och knyta kontakter...

Under helgen kommer nu deltagarna få möjlighet att ta del av ett 30-tal föreläsningar om allt från barn och ungdomars inställning till polisen, via medias bild av polisen i Sverige till hur det är att forska i en statlig organisation.
Enligt tidigare artiklar i Smålandsposten är det inte bara forskare som kommer om jag minns rätt.

Någon som vill hänga med och försöka sprida vårt budskap för väldigt viktiga personer?

smp.se

EDIT:Hittade länken till programmet här. Hemsidan finns på vxu.se

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#2) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #79222
Standard RE: Stor polis-konferens på Polishögskolan - 2007-08-18, 14:32

Och så var var den Nordiska polisforskar-konferensen över. Jag besökte två seminarium där den ena var riktigt intressant.

Hot och hotbilder i globaliseringens tid - en studie av den svenska säkerhetspolitiska debatten är en bok skriven av två statsvetare vid Växjö Universitet vilket var grund för seminariet. Vilka är hoten idag och enligt vilka? Förr var hoten kapprustning och oljekriser. Idag är de största hoten den organiserade ekonomiska brottsligheten,terrorism, samt miljöförstörels. Lösningen tycks vara mer övervakning. Några av påtryckarna för mer övervakning är bland annat SÄPO och militären och man belyste problemet att man gärna själv vill ha mer befogenheter än den andra organisationen. SÄPO vill kunna bugga men är emot att FRA ska få signalspana. FRA tycker precis likadant, fast tvärtom. Tyvärr konstaterades inte att mediaindustrin var en påtryckare av mer övervakning.

De motkrafter som finns idag till övervakningssamhället var enligt statsvetararna bland annat ungdomsförbunden och diverse småpartiet "som aldrig kommer komma in i riksdagen". Saken är den att en av dom två som höll i seminariet sitter i kommunfullmäktige här i Växjö för Folkpartiet och han kan omöjligt ha missat min Piratpartiet-tröja. Jag har lovat mig själv att maila honom den dagen vikommer in i riksdagen och skriva "Du hade fel".

Efter seminariet pratade jag med den andra författaren av boken, han jobbar även för Utrikespolitiska institutet, om varför det är just V och MP som röstar emot övervakningsförslagen. Den politiska kartan över hur samhället ska se ut enligt partiernas ideologier har helt kastats om. Vänsterpartister ser staten som ond när det gäller övervakning och folkpartister vill se att staten övervakar oss mer. Min egna tes är att många vänsterpartister redan har varit med om övervakning och dess konsekvenser, IB-affären har satt sina spår hos vissa.

Vad jag har lärt mig så här långt är att alla som har läst lite om vad övervakning handlar om, då är man emot det.

Svara med citat
  (#3) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Länk: #79283
Standard RE: Stor polis-konferens på Polishögskolan - 2007-08-19, 14:38

Vilket var det andra seminariet?

Jag har en mer snirklig teori om (fp) och (v): Vänsterpartiet är emot för att de vill inte på några sätt göra något som kan komma att eller redan förknippas med Sovjet, Röda khmererna eller liknande. Folkpartiet är för därför att det är på modet att veta vad man vill, och eftersom de inte har en aning om de vill så drar de till med något.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#4) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #79303
Standard RE: Stor polis-konferens på Polishögskolan - 2007-08-19, 20:11

Det andra handlade om vad barn tycker om Polisen. Man visade bland annat upp olika teckningar som skulle visa en polis. En tjej på mellanstadiet hade ritat en kvinnlig polis på häst, med bar mage och tajt tröja. En kille hade istället ritat två piketbussar med massor med stora manliga poliser. En polis kastade handgranater, en annan sköt med kulspruta. Dessutom var tre stora missiler påväg ner mot marken innehållandes VX-gas. Buset var skjutet sedan länge om jag minns rätt.

Mycket intressant teori av dig. Anledningen till att MP röstar som dom röstar är att dom alltid är anti, förutom miljö då.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #79306
Standard RE: Stor polis-konferens på Polishögskolan - 2007-08-19, 20:20

Citat:
agnesson (2007-Aug-19)En kille hade istället ritat två piketbussar med massor med stora manliga poliser. En polis kastade handgranater, en annan sköt med kulspruta. Dessutom var tre stora missiler påväg ner mot marken innehållandes VX-gas. Buset var skjutet sedan länge om jag minns rätt.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#6) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #79382
Standard RE: Stor polis-konferens på Polishögskolan - 2007-08-20, 17:21

Citat:
Anledningen till att MP röstar som dom röstar är att dom alltid är anti, förutom miljö då.

När det gäller inpasseringsregistreringen i Stockholm är mp väldigt mycket för. De försöker förstås blanda bort korten genom att kalla det för "avgift", fast det är omöjligt att betala utan att bli registrerad.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Konferens: Ledarskapsarena Mab LSU - Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer 1 2008-04-07 12:59
Ask försvarar Antipirater på Polishögskolan Christian Engström PP i media 8 2007-03-09 09:52
"Misskött polis kräver stor insats" infinite_emma PP i media 9 2006-06-11 22:13
Stor piratgrupp sprängd av bulgarisk polis Joakim Holgersson PP i media 5 2006-05-29 18:30