Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Lite hjälp? - 2006-05-22, 19:29

<PRE>Tjena alla medpirater!

Jag fick ett mail från en Karin som är en vän till en vän.

Hon vill jättegärna ställa lite frågor angående nedladdning av musik.

Jag kan inte så mycket, och hoppas på er hjälp att svara på frågorna! Snälla,

ta en titt &amp; svara enligt bästa förmåga, bara att mejla era svar till mig så fort som möjligt.

hmldonsberg@hotmail.com eller piratmailen..

</PRE><PRE>Här är hennes mejl med frågorna:</PRE><PRE>

"Hej! Mitt namn är Karin Ålund och jag läser ljudproduktion på Högskolan Dalarna.Vi skriver just nu B-uppsats

och jag har valt att skriva om illegal nedladdningav musik på internet. Jag har valt att kontakta olika aktörer

med skild inställning till nedladdning av musik och jag kommer sedan göra en objektivsammanställning

av mina resultat.

Jag vore väldigt tacksam om ni vill svara pånågra frågor och berätta om er organisation. Här följer frågorna:

- Om nedladdning av musik blir lagligt, hur anser ni att artister och upphovsmänska få betalt för deras arbete?

- Ska upphovsrätten slopas helt? Vad kommer det i så fall få för konsekvenser?

- Hur kommer nedladdning av musik förändras i framtiden?- Hur kommer musikbranschen att se ut om 10 år?

Tack på förhand!Karin Ålund"</PRE><PRE>Tack!</PRE>

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
Svara med citat
  (#2) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #22682
Standard RE: Lite hjälp? - 2006-05-22, 21:21

"Aktörer", menar hon då enskilda personer eller vill hon ha ett uttalande om hur piratpartiet ser på saken?

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  Skicka ett meddelande via ICQ till sandos Skicka ett meddelande via MSN till sandos  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #22702
Standard RE: Lite hjälp? - 2006-05-22, 23:10

Editerade din låååååånga rad Hanna.

- Om nedladdning av musik blir lagligt, hur anser ni att artister och upphovsmänska få betalt för deras arbete?

Svar: De får betalt på samma sätt som tidigare, genom att leverera en bra produkt. Nedladdning/fildelning i sig skapar inget annat än reklam och kulturellt spridande. Skillnaden sen mot nu är att idag har vi en aktör som börjar bli överflödig och det är distributören, som i egentlig mening tar alla pengar. Artisten får korvören i jämförelse. Många har vaknat och detta ger utrymme till ett mångfalt av skapande istället för att bromsas av penninghungriga skivdistributörer. Det fungerade före lagen kom till och det kommer att fungera efter att vi gjort om den igen. Om t.ex en skivdistributör som Mariann Records hängde med i utvecklingen istället för att stå och titta på och fortsätta leverera musik ingen vill köpa, då går den idén i graven. I slutänden så köper kunden en produkt fast den går att ladda ner om man tycker den är bra, för man vill ha ett orginal om man är ett riktigt fan. Man kan vända på steken och säga, att många har nog sålt sin musik tack vara att det gått att ladda ner och lyssna först.

- Ska upphovsrätten slopas helt? Vad kommer det i så fall få för konsekvenser?

Upphovsrätten ska inte slopas helt, men den ska justeras. Men det skulle bli långa rader så jag hänvisar henne till piratsidan
http://www2.piratpartiet.se/politik/...iell_ensamratt
http://www2.piratpartiet.se/politik/forbud_mot_drm
http://www2.piratpartiet.se/fri_fildelning
http://www2.piratpartiet.se/politik/fri_sampling
http://www2.piratpartiet.se/kassettavgiften

- Hur kommer nedladdning av musik förändras i framtiden?- Hur kommer musikbranschen att se ut om 10 år?

10 år - Det kommer hända mycket och en teori är att vi definitivt inte har musikdistributörer. Tror själv att det bara tar ett par år, när vi ser en stor förändring. Många artister som kommer fram genom nätet och det har redan nu visat sig.
Många trodde när kassetten kom att musikbranchen skulle dö, men istället brakade den iväg i kollosaltakt och jag tror ju inte takten kommer att minska i.o.m att du kan lägga ut en låt idag och i morgon har 3miljoner köpt den.
Det gäller att tänka smart för de aktörer som ska vara med och inte gnälligt stå och titta på. Tänk internet istället!
Idag kan vem som helst (givetvist bra i grunden) göra musik hemma och få till en hyffsad kvalité - får man lite reklam i form av att man lägger ut lite låtar gratis, får ett intresse, en intresserad kund, så kanske man säljer 100.000 ex. a´5 kronor - detta är helt mina egna luddiga tankar om framtiden - vem vet vad som egentligen kommer att hända.
Ta ett exempel och se på film, Da Vincikoden har säkert laddats ner av många, men den slog kassarekord långt över förväntan, så inte skadas branchen av fildelning. Speltillverkare - om de gör bra spel och som t.ex World of Warcraft också ett smart sätt att få kunden kvar och hela tiden förnya spelet, ja då tänker man internet = smart och inte sitter och lipar i ett hörn. 125kronor per månad gånger 12 gånger ca 5-6miljoner kunder - en himla massa pengar man tjänar, så visst är väl fildelningen till nytta. Skulle aldrig tro att ett spel skulle uppnå en sådan succé utan just fildelning/kommunikation/snacket på nätet.

Jaha, lite svar och du får väl finslipa ändra efter behov
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Länk: #23226
Standard RE: Lite hjälp? - 2006-05-28, 16:43

Ärligt så vet jag inte riktigt vad hon menar med aktörer. Hon försöker nog bara slänga sig med fina ord..

Tack för hjälpen Anders!

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lite hjälp med att Bemöta dessa argument Butch cassidy Djävulens Advokat 5 2009-07-09 01:01
Lite PR willy93 Stockholm 3 2009-05-27 17:53
Behöver lite hjälp! m.h.eriksson Kultur och upphovsrätt 22 2009-01-08 13:49
Hjälp fri programvara - hjälp Ubuntu! Daniel Nyström Övrig diskussion 13 2008-03-03 13:04
Allmänna Frågor och lite hjälp med svaren? :P Butch cassidy Kultur och upphovsrätt 3 2008-02-19 01:29