Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-06: I motgång har vi chansen att visa precis hur fantastiska vi är - 2010-08-06, 15:31

Citat:
Ursprungligen postat av Obrell86 Visa inlägg
Nej, om spridning och tillgängliggörande är olagligt så är det olagligt även till den servern. Det som du belyste var frågan om innehav och inte spridning.

Dessutom vore det väl orättvist mot alla andra med "avvikande" sexuella preferenser att inte de också får en statlig server att husera på?
Det är väl inga problem att ändra lagen så att det blir lagligt, men bara för statliga servrar?

De som har andra "avvikande" preferenser har inte problemet med att deras material är olagligt att inneha.

(#2) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #222472
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-06: I motgång har vi chansen att visa precis hur fantastiska vi är - 2010-08-06, 15:44

Citat:
Ursprungligen postat av Rick Visa inlägg
PRIVATA åsikter?

Du tror väl inte att jag står i Ekot och får frågan om vad jag tycker privat!?

Jag fick frågan om vad som står i valmanifestet. Jag svarade exakt vad som står i valmanifestet - att informationsinnehav ska "avkriminaliseras i samtliga fall". Det är mitt jobb att svara på de raka frågorna, även när jag inte är personligen bekväm med det. Alla dagar på jobbet är inte kul.

Jag har aldrig fått frågan vad jag tycker privat och jag har inte svarat på den heller. Det ingår inte i jobbet - bara att citera principprogram och valmanifest.

Nu visade det sig att valmanifestet var fel och därför ändrar vi det.
Är det bara jag som förvånas av ett sånt svar?
Mitt svar på din första fråga är: Ja, det trodde jag med automatik indirekt skedde att även din privata åsikt offentliggörs.

Jag kanske är naiv och har missuppfattat hur politiker arbetar, men jag trodde man kunde utgå ifrån att en partiledares privata åsikter och partiets bör matcha varandra? Att partiledare inte var jämförbart med andra "vanliga" jobb där t.ex. en anställd informatör på jobbet måste tycka en sak enligt en officiell linje, men privat kan tycka nåt annat.
Du får det att låta nu som om Rick partiledaren tycker en sak när han är på jobbet och Rick privatpersonen en annan...

Patrik

(#3) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #222520
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-06: I motgång har vi chansen att visa precis hur fantastiska vi är - 2010-08-06, 16:12

Citat:
Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
Du kanske ändrar uppfattning efter att han våldfört sig på dina barn, då han övergår från fiktiva till verkliga bam.
Lysande argumentationsteknik! De sitter just nu bredvid mig i soffan och spelar Lego Indiana Jones på PS2:an, där de skjuter sönder tyska legosoldater i ett regn av bomber... jag tror varken Ellen eller Kalle kommer att bli galna mördare för det. Men som du säger, man kan ju aldrig veta.... stäng av TVn genast! Det är för er egen skull!

Shit, Kalle plockade upp Mario istället. Inte äta skojiga svampar! Stäng av den!

---
Ska man vara lite seriös så är det väl någon förvirrad man per år här i Lund som det skrivs om i pressen som antingen blottar sig eller försöker locka med sig barn. Jag tror helt enkelt inte att serier skapar den typen av människor. Du får gärna skicka mig en länk till någon rapport som visar annorlunda. Då lyssnar jag.

(#4) Gammal
Kurt Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2010

Länk: #222534
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-06: I motgång har vi chansen att visa precis hur fantastiska vi är - 2010-08-06, 16:20

Citat:
Ursprungligen postat av Rick Visa inlägg
Fast i det här fallet är det just Rick som skriver, men från sin mobil. Jag har inte laptopen med mig men ville ändå påpeka att problemet låg i dokumentet jag citerade, och inte i att det är mitt jobb att citera det på direkta frågor från media.
Rick Falkvinge utan laptop? NU begriper tom JAG att det är ett troll.

Men jag kan hålla med trollet om att en del av problemet är valmanifestet. Men den riktige Falkvinge och styrelsen kan inte gömma sig bakom det då han vid flera tillfällen sagt samma sak utan att någon annan i styrelsen sagt ifrån och många (som utger sig för att vara) medlemmar försvarat uttalandena.

Tack och godnatt. Tanken var god, men jag har valt att kliva av skutan. Jag hoppas att jag rak i ryggen kan kliva ombord igen.

(#5) Gammal
PeWi Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #222540
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-06: I motgång har vi chansen att visa precis hur fantastiska vi är - 2010-08-06, 16:23

Citat:
Ursprungligen postat av Kurt Visa inlägg
Rick Falkvinge utan laptop? NU begriper tom JAG att det är ett troll.

Men jag kan hålla med trollet om att en del av problemet är valmanifestet. Men den riktige Falkvinge och styrelsen kan inte gömma sig bakom det då han vid flera tillfällen sagt samma sak utan att någon annan i styrelsen sagt ifrån och många (som utger sig för att vara) medlemmar försvarat uttalandena.

Tack och godnatt. Tanken var god, men jag har valt att kliva av skutan. Jag hoppas att jag rak i ryggen kan kliva ombord igen.
Det hoppas vi "råttor" som är kvar på skeppet också.

//Peter W

(filosofen på torpet)
För övrigt anser jag att Ask-molnet bör upplösas.
Pandoras Ask - Vem vet vilka galna idéer som dyker upp nästa gång?

(#6) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #222566
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-06: I motgång har vi chansen att visa precis hur fantastiska vi är - 2010-08-06, 16:53

Nja, det står ju som Rick sa i manifestet. Sen att Anna valde att läsa något mellan raderna är väl högst irrelevant. Som nämnts tidigare, vad är skillnaden mellan att ha en nazistflagga på väggen (olagligt att visa bland folk) eller att ha en videofilm eller bilder på riktiga mord.

Innehav borde inte vara olagligt egentligen.

Men det ÄR en skitsvår fråga och jag kan egentligen inte argumentera på ett bra sätt för den, eftersom jag har svårt att se varför man skulle vilja ha just RIKTIG barnporr på sin dator.

Men nu ska ju manifestet revideras och då kommer ju uppenbarligen det att skrivas in att det är olagligt med innehav. Däremot (om någon fortfarande undrar) så ska man banne mig få teckna precis vad fasen man vill.

...och uttalandet tidigare om att folk som förgriper sig på barn nu skulle anlita tecknare för att dokumentera övergreppen är faktiskt bara... korkat.

Ps. jag hoppas att manfestet inte backar på tittaförbudet nu bara för att vi blivit skrämda, för det ÄR sinnesjukt.

Edit: Jag glömde ju att nämna det obligatoriska: Jag är inte barnporrare/peddo. Barnen är viktiga, rädda dem osv osv

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
"JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

Senast redigerad av morr den 2010-08-06 klockan 17:28. Anledning: Disclaimer added

(#7) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #222594
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-06: I motgång har vi chansen att visa precis hur fantastiska vi är - 2010-08-06, 17:33

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Hedberg Visa inlägg
Lysande argumentationsteknik! De sitter just nu bredvid mig i soffan och spelar Lego Indiana Jones på PS2:an, där de skjuter sönder tyska legosoldater i ett regn av bomber... jag tror varken Ellen eller Kalle kommer att bli galna mördare för det. Men som du säger, man kan ju aldrig veta.... stäng av TVn genast! Det är för er egen skull!

Shit, Kalle plockade upp Mario istället. Inte äta skojiga svampar! Stäng av den!

---
Ska man vara lite seriös så är det väl någon förvirrad man per år här i Lund som det skrivs om i pressen som antingen blottar sig eller försöker locka med sig barn. Jag tror helt enkelt inte att serier skapar den typen av människor. Du får gärna skicka mig en länk till någon rapport som visar annorlunda. Då lyssnar jag.
Suck. Det finns åtminstone en studie som visar att för mycket tid med datorn kan ge barn depression (ref läkartidningen) och att tekniköverflödet från iphone, tv, sms, mobiltelefon, spel etc ger Adhd-
liknande symptom. Du kan få namnet på den
psykiater som forskat på sambandet. Väldigt många
dömda våldsbrottslingar har också ADHD, men framförallt en dålig barndom utan stöd av föräldrarna (ref kolla med närmsta socionom eller ring KMV om
du vill ha refs) En annan studie visade att barn som sett en fiktiv händelse tillräckligt många gånger till slut trodde det var en verklig händelse (även här kan du få namnet på den läkare som gjort undersökningen)
Nu är detta OT från tråden. Du, och andra, tycker tydligen att innehav av fiktiva bilder där vuxna begår
övergrepp är ok att imneha och sprida. Jag ska
genast rita ner några bilder där du Anders begår övergrepp på dina barn, och sprider dom på TPB mfl siter. Hoppas du tycker det är ok, det har du gjort hittils. Jag menar - inget brott har förgåtts, allt är fiktivt och all information måste vara fri eller?

Jag är för fritt informationsflöde, men övergrepp på barn är olagligt i alla dess former. Jag kanske ska söka mig till ett annat parti, ett parti som står för fritt flöde av information, som inte inkluderar övergrepp på barn bl.a.

(#8) Gammal
bjorntennfors Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2010

Länk: #222620
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-06: I motgång har vi chansen att visa precis hur fantastiska vi är - 2010-08-06, 18:06

“Informationsinnehav ska avkriminaliseras i samtliga fall. Endast informationsdistribution kan vara straffbart, och då bara i mycket speciella fall där sekretessbelagda personuppgifter inte får spridas från myndighet/sjukhus/bank, eller då det rör nationens säkerhet.”

Här är det uppenbart att enbart distribution av barnporr ska vara kriminellt, inte innehav. Jag tror varken Anna eller Rick om att verkligen tycka så, däremot är det väl ett klockrent exempel på vikten av att tänka först och skriva valmanifest sedan. Kan vi vara överens om det?

(#9) Gammal
sallad Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #222638
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-06: I motgång har vi chansen att visa precis hur fantastiska vi är - 2010-08-06, 18:30

Jag håller med om att SRs artikel är djupt olycklig och att Rick borde ha förvissat sig om att hans tolkning av valmanifestet var förankrad i partiet. Jag tror dock att mycket av kritiken mot Rick och kraven på avgång har helt andra orsaker. Intresset för PP har svalnat sedan EU-valet, medlemsantalet har rasat, vi syns inte i opinionsundersökningarna och det har även varit en del internt käbbel under året. Allt detta är knappast Ricks fel, men nu släpper man lös den undertryckta frustrationen och Rick får agera syndabock. Det är vad jag tror, och hoppas att folk ska lugna sig lite och inte bilda pöbelhop alltför lättvindigt.

(#10) Gammal
Taz_1999 Inte uppkopplad
Ola Andersson

Taz_1999s avatar

Reg.datum: Jul 2009

Länk: #222642
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-06: I motgång har vi chansen att visa precis hur fantastiska vi är - 2010-08-06, 18:39

Jag har nu läst denna och en annan tråd i frågan http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?t=28048 och tycker reaktionerna från Piratpartister och andra är verkligen uppåt väggarna.

Rick svarade på frågan i intervjuvn med EXAKT vad som står i det valmanifest, som partiets medlemmar kunnat (men kanske inte valt) att diskutera och bidra till och som faktiskt har klubbats igenom. Det står nämligen inte om något undantag för just barnporr i paragrafen i valmanifestet om informationsfrihet. Så Ricks tolkning är helt korrekt och inte exempel på någon privat uppfattning eller hemlig agenda som en del försökt skjuta in sig på.

Sedan kanske ett antal personer under resans gång BORDE ha reagerat på att undantaget fattades, då det är en vanligare uppfattning inom piratpartiet och folk i allmänhet. Men trots allt: Möjligheten fanns att reagera på det hela och diskutera formuleringarna i valmanifestet före det klubbades. Att man i regel inte tog den chansen är ingen anledning att kräva Ricks avgång nu. Han sade vad som stod där, vilket är 100% korrekt utfört arbete.

Dessutom är det tillika korrekt att Rick formulerar sig som han gör i sitt förtydligande: Han sade inte fel då det han sade var vad som stod, men det var i sin tur fel och skall förstås ändras omedelbums. Vilket är också helt rätt agerat av vår partiledare. Hängde ni med på det?

Jag tycker även att några av de personer som står på våra riksdagslistorna har reagerat på valmanifestet på ett skrämmande oproffesionellt sätt. De borde ha betydligt större anledning att avgå från sina platser än Rick. Jag tänker speciellt på de som yrvaket hävdar i blogginlägg att de haft noll koll på denna process (varför noll koll skulle göra en till en utmärkt riksdagsledamot förstår jag absolut inte). Sedan skyller man denna oskicklighet i yrkesutövningen på en rad olika saker som tex icke fungerande epost, trädgårdsarbete, semestrar och annat och avslutar med något som jag tycker gör en direkt olämpligt: Man tar avstånd från typ hälften av vad som står i valmanifestet just för att man sovit på sin post och inte varit med om att ta fram det! DET är fel personer på fel plats, och dessa HAR skäl att avgå från sina platser.

Avslutningvis tycker jag Anna har rätt i sitt utmärkta inlägg i denna tråd: Nu går vi vidare, håll huvudet kallt, ta tag i denna viktiga fråga och ta fram ett kanon valmanifest genom att DELTA i processen. Kom med i matchen istället för att kasta burkar från läktaren liksom! Detta unikum i svensk politik, att vi som medlemmar faktiskt kan påverka så direkt finns inte i andra partier och det är just det vi är bäst på.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Taz_1999 Skicka ett meddelande via AIM till Taz_1999 Skicka ett meddelande via MSN till Taz_1999 Skicka ett meddelande via Skype™ till Taz_1999  

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är