Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
eXistenZe Inte uppkopplad

eXistenZes avatar

Reg.datum: Sep 2007
Standard Antalet ledamöter - 2008-06-17, 19:59

En debatt är väl till för att folk ska närvara och lyssna och då replikera osv osv. Har inte politikerna som alla andra medborgare krav på sig att sköta sitt jobb genom att vara närvarande vid debatter och beslut och liknande ?

Hur kommer det sig då att så få ledamöter har varit på plats i debatten idag ? Jag har inte sett mer än max 50 pers på plats i salen. Borde det inte vara rimligt att kräva att SAMTLIGA ledamöter SKA VARA PÅ PLATS under en så pass viktig fråga som denna (och ja den är viktig för alla, den som inte tycker det är viktigt har uppenbarligen missat både bloggbävning och mediastorm) ?

--------------------------------------------------------------------
"Men lite bra har dom ändå lärt oss, dom kristna. Jesus kopierade fisk och bröd helt utan att ta hänsyn till de som tappade köptillfällen till exempel ;D" - Christoffer Edlund

"Freedom is when the people can speak, democracy is when the government listens" — Alastair Farrugia

Svara med citat
  (#2) Gammal
Peter Norgren Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #106099
Standard RE: Antalet ledamöter - 2008-06-17, 20:03

Så vitt jag vet har de ingen närvaro plikt överhuvudtaget, dock brukar gammelmedia köra ett race med jämna mellanrum och visa listor på hur närvarande riksdagsmännen vart. (Typ tio mest och minst närvarande etc)

Svara med citat
  (#3) Gammal
gothbarbie Inte uppkopplad

gothbarbies avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #106100
Standard RE: Antalet ledamöter - 2008-06-17, 20:06

Citat:
eXistenZe (2008-Jun-17)En debatt är väl till för att folk ska närvara och lyssna och då replikera osv osv. Har inte politikerna som alla andra medborgare krav på sig att sköta sitt jobb genom att vara närvarande vid debatter och beslut och liknande ?

Hur kommer det sig då att så få ledamöter har varit på plats i debatten idag ? Jag har inte sett mer än max 50 pers på plats i salen. Borde det inte vara rimligt att kräva att SAMTLIGA ledamöter SKA VARA PÅ PLATS under en så pass viktig fråga som denna (och ja den är viktig för alla, den som inte tycker det är viktigt har uppenbarligen missat både bloggbävning och mediastorm) ?

Du menar att dom faktiskt ska göra det jobb som dom får betalt för? Det låter väl lite hårt...

Hanna, Västmanlands Län - www.projo.se -
  Skicka ett meddelande via MSN till gothbarbie  
Svara med citat
  (#4) Gammal
NineK Inte uppkopplad

Länk: #106101
Standard RE: Antalet ledamöter - 2008-06-17, 20:08

Enda gången det är full närvaro i pleni är väl när konungen är där.

Många gånger följer ledamöter debatt från andra stället i huset, detta oxå under voteringar (dom har väl fortfarande röstknapp i kontorsrummen i riksdagen). Är ju bara dom som har talartid som behöver vara där, sen en från varje parti för att gräla lite för syns skull.

Dom debatterar ju inte mot varandra då allt i svensk politik avgörs i mygel och smussel långt innan, det här är bara teaterdrama.

Roger Ulvnäs

Svara med citat
  (#5) Gammal
eXistenZe Inte uppkopplad

eXistenZes avatar

Länk: #106102
Standard RE: Antalet ledamöter - 2008-06-17, 20:10

ja ok förlåt mig jag ber om ursäkt för min hårda ton. Jag ska genast sluta dyka upp på mitt jobb och närvara vid möten osv ;D

--------------------------------------------------------------------
"Men lite bra har dom ändå lärt oss, dom kristna. Jesus kopierade fisk och bröd helt utan att ta hänsyn till de som tappade köptillfällen till exempel ;D" - Christoffer Edlund

"Freedom is when the people can speak, democracy is when the government listens" — Alastair Farrugia

Svara med citat
  (#6) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #106103
Standard RE: Antalet ledamöter - 2008-06-17, 20:15

Citat:
eXistenZe (2008-Jun-17)ja ok förlåt mig jag ber om ursäkt för min hårda ton. Jag ska genast sluta dyka upp på mitt jobb och närvara vid möten osv ;D

Rikdagsledamöterna har mestadels ett hårt jobb, även om det självklart går att mygla. Kom ihåg att de gör så mycket mer än att sitta och rösta/debattera inne i riksdagen, bland annat sitta och svara på mängder av mail från oss medborgare. Jag skulle till och med vilja påstå att själva omröstningarna och debatterna är några av deras minst viktiga uppgifter. Besluten tas ändå på annan plats (genom en lång kedja av remitteringar, utskottsbehandlingar etc.).
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ledamöter till distriktskongressen Mårten Fjällström Ung Pirat-avdelningen Piratnätet 0 2009-12-04 18:40
Ledamöter Hans Vallin Ung Pirat Borås 0 2009-10-29 10:28
Fp-ledamöter fäller FRA Qer PP i media 47 2008-07-30 02:06
Unga ledamöter Svamp PP i media 7 2008-06-15 03:07
Antalet patent är inte problemet Christian Engström PP i media 1 2007-07-25 18:59