Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Filipek Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006
Standard Jag lamnar piratpartiet - 2006-08-17, 18:38

Hej.

Jag blev medlem i piratpartiet under nagra euforiska dagar kring TPB-razzian. Det sunda alternativ jag da sag inom piratpartiet har sakta men sakert tynat bort till forman for olika karriarist, homo och relakks projekt.

Det som Sverige behover ar ett parti som vill varna om det svenska folkets frihet och integritet, vi behover inte ett parti som samarbetar med diverse suspekta initiativtaganden.

Det jag ser ar ett parti dar man inte kan fa klarhet i vem som bar ansvar for att saker verkligen sker. Det jag ser ar ett parti med enorm manniskomassa men med valdigt fa riktiga aktivister. Det jag ser ar mannikor utan determination nog att verkligen locka aktivister pa grasrotsniva. (dryga 1% vallokalsbemanning och samarbete med annat parti for att fa ut valsedlar nar man medlemmsmassigt ar i klass med riksdagspartierna talar for sig).

Det som skrammer mig mest ar att piratpartiet kan orsaka otrolig skada inom svensk politik och ekonomi genom att inte bry sig om fragor som ar helt avgorande for rikets valstand till forman for att driva igenom ett par punkter i sin politik.

Om piratpartiet lyckas ta nagra riksdagsmandat, vilket ar fullt mojligt, sa badar det for otroligt rovslickeri bland olika lobbyorganisationer.

Harmed lamnar jag alla uppdrag jag tagit pa miginom Piratpartiet och tar vara paden sista tid som finns kvar infor valet till att varna om det svenska folkets trygghet.

Lycka till i framtiden!

/Marcus Filipek (snart fd.) ledare PP-Molndal

...

Svara med citat
  (#2) Gammal
Leo Inte uppkopplad

Leos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #46480
Standard RE: Jag lamnar piratpartiet - 2006-08-17, 19:04

Citat:
Filipek (2006-Aug-17)Hej.

Jag blev medlem i piratpartiet under nagra euforiska dagar kring TPB-razzian. Det sunda alternativ jag da sag inom piratpartiet har sakta men sakert tynat bort till forman for olika karriarist, homo och relakks projekt.

Det som Sverige behover ar ett parti som vill varna om det svenska folkets frihet och integritet, vi behover inte ett parti som samarbetar med diverse suspekta initiativtaganden.

Det jag ser ar ett parti dar man inte kan fa klarhet i vem som bar ansvar for att saker verkligen sker. Det jag ser ar ett parti med enorm manniskomassa men med valdigt fa riktiga aktivister. Det jag ser ar mannikor utan determination nog att verkligen locka aktivister pa grasrotsniva. (dryga 1% vallokalsbemanning och samarbete med annat parti for att fa ut valsedlar nar man medlemmsmassigt ar i klass med riksdagspartierna talar for sig).

Det som skrammer mig mest ar att piratpartiet kan orsaka otrolig skada inom svensk politik och ekonomi genom att inte bry sig om fragor som ar helt avgorande for rikets valstand till forman for att driva igenom ett par punkter i sin politik.

Om piratpartiet lyckas ta nagra riksdagsmandat, vilket ar fullt mojligt, sa badar det for otroligt rovslickeri bland olika lobbyorganisationer.

Harmed lamnar jag alla uppdrag jag tagit pa miginom Piratpartiet och tar vara paden sista tid som finns kvar infor valet till att varna om det svenska folkets trygghet.

Lycka till i framtiden!

/Marcus Filipek (snart fd.) ledare PP-Molndal

Tråkigt att Du lämnar partiet, även om jag inte förstår varför.

Vad är det för fel med att visa sig på Pride (som du hänvisar till som homo-projekt)? Samtliga andra partier var där.

Vad är det för fel att presentera Relakks, som faktiskt idag implementerar det som partiet försöker genomföra på politisk väg?

Du skriver "

Det som skrammer mig mest ar att piratpartiet kan orsaka otrolig skada inom svensk politik och ekonomi genom att inte bry sig om fragor som ar helt avgorande for rikets valstand till forman for att driva igenom ett par punkter i sin politik."

På vilket sätt kan Piratpartiet orsaka skada? Utöver det så stod det klart från början att Piratpartiet bara skulle driva sina frågor, och inga andra. Detta har varit klart uttalat sedan länge. Varför blev du valkretsledare om du inte kan stå bakom detta? Och hur kan du så snabbt byta ståndpunkt?

Intressant är det i a f.

Lycka till i framtiden.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Länk: #46488
Standard RE: Jag lamnar piratpartiet - 2006-08-17, 19:36

Väldigt tråkigt att höra Marcus. Att säga att jag inte förstår dina skäl, hjälper ju liksom inte.

Jag kan bara säga att jag inte ser organisationen på samma sätt. Jag ser en massa människor som alla tycker våra frågor är viktiga. En del engagerar sig lokalt, en del jobbar på att göra oss kända och väcka debatt på riksnivå. En del kanske inte ens vet vad de kan göra för nytta, trots att de inte saknar engagemang.

Men vi drivs alla av en stark oro för vad som kommer att hända med vårt samhälle om inte dessa frågor blir viktigare i riksdagen än de varit hittills. Tråkigt att du inte vill vara med att få det att hända längre.

Ha det bra med livet.

/Mikael

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

Svara med citat
  (#4) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #46495
Standard RE: Jag lamnar piratpartiet - 2006-08-17, 20:03

Själv tror jag nog att Filipek inte förstått själva kärnfrågan på det sätt han beskriver sitt avhopp på, men livet går vidare och framförallt Piratpartiet. Träffade idag ett par från sjukvårdspartiet, där vi la upp lita av planeringen för kommande samarbete och jag förstår ju inte heller varför det skulle vara något fel, likväl som resterande punkter Filipek ger som skäl att lämna partiet.

Sen tycker jag att Du själv eller moderator för tråden ändrar topic till något som typ "Information angående medlemsskap" eller dyligt , så slipper alla som läser se och få hicka så fort man svara i tråden Just nu ska JAG lämna partiet
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Henrik Lindberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #46496
Standard RE: Jag lamnar piratpartiet - 2006-08-17, 20:10

Citat:
Filipek (2006-Aug-17)Det som skrammer mig mest ar att piratpartiet kan orsaka otrolig skada inom svensk politik och ekonomi genom att inte bry sig om fragor som ar helt avgorande for rikets valstand till forman for att driva igenom ett par punkter i sin politik.
Att människor som redan sitter på maktens stolar fattar beslut utan att veta vad de håller på med skrämmer mig mer än det du nämner. Piratpartiet går inte ut i offentligheten och påstår sig veta allt om allt medan de andra politikerna fattar beslut oavsett om de är insatta i frågorna eller inte. Men det kanske inte är så farligt, vad vet jag?

Lycka till i framtiden, hur som helst.

-----

Svara med citat
  (#6) Gammal
Bo Leuf Inte uppkopplad

Bo Leufs avatar

Länk: #46498
Standard RE: Jag lamnar piratpartiet - 2006-08-17, 20:14

Marcus, som tf vice i vk17 kan bara ställa mig ledsen och oförstående till vad som verkar vara en väl häftig omsvängning i personlig attityd. Du tycktes mig vara en stark och drivande person för just vk17 och Mölndal, som väl behövde en sådan i denna sista månad. Du hade även många goda uppslag i din korrespondens med mig som tf vice för vk17. Jag kommer personligen att klart känna av att du inte längre finns där som ledare.

(EDIT: syftningen på mig som vk-ledare gav visst felaktiga intrycket att Marcus var detta. Han var snarare en naturlig initiativtagare på kommunnivå och skulle frågats bli kommunledare.)

Att du nu ska gå ut och som det låter övertyga folk att inte rösta på Piratpartiet är ju en ännu större förlust för oss bägge. (EDIT: min feltolkning, se senare replik.) Speciellt som ditt anförande plötsligt andas mycket förakt och intolerans för de som kanske tänker annorlunda -- tolerans och bredd har ju varit något av ledmotivet i rörelsen.

Det har även varit öppet hela tiden vad strategin varit: tre frågor och inget mer. Nu efterlyser du fokus på andra ospecificerade frågor som annars riskerar orsaka "otrolig skada". Hur lobbyorganisationerna figurerar i detta förstår jag heller inte. PPs strategi är kompromisslös: take-it-or-leave-it. Vi har inget att vinna på att plöstligt börja förhandla individuellt med intresseorganisationer.

Jag tror även att du läser väl mycket in i den nystartade statistik för bemanning av vallokal du refererar till som tecken på bristande engagemang. Vårt medvetna fokus just nu är och måste vara röstningslokalerna som oftast öppnar redan 30/8. Här har vi 40% täckning av 1775 i hela landet, där bara 25% till skulle omfatta de större och viktigare, medan resten konkurrerar ofta med vallokaler.

Tvärtom vill jag påstå att det på de flesta orter finns ett stort engagemang, vida större än de andra partierna uppslutning i relation till medlemsantal. Vi kommer givetvis att försöka täcka upp så många av landets drygt 6800 vallokaler vi kan också, men det är uppenbart att detta är praktiskt ogörligt på många håll där det helt enkelt inte finns medlemmar (än). Våra medlemmar är bara inte fördelade som dessa.

För övrigt kommer denna bemanning för valdagen att klarna för de flesta när de får sina röstkort och börjar tänka på detta på allvar.

Men i slutändan handlar det om personlig motivering, eftersom vår uppgift är enormt tuff och kräver personlig uppoffring. Att du så abrupt tappat din är bara att beklaga. Tack för att du så tydligt och klart meddelade din omsvängning och inte bara 'försvann' utan kommentar.

---

— Att vara pirat är att segla rak kurs oavsett väder och vind -- för endast då når vi fram.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Filipek Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #46514
Standard RE: Jag lamnar piratpartiet - 2006-08-17, 21:19

1. Jag har aldrig tagit pa mig nagot VK-ledarskap

2. Jag tycker det ar helt naturligt att byta asikt, den rattigheten har alla manniskor.

3. Det ar klart att ett kompromissande med andra partier kan orsaka forodelse for landets ekonomi (om vi exempelvis stodjer en moderat regering, men det ar en annan debatt)

4. Jag tycker inte deltagandet pa pride var "daligt" men jag anser att det fanns viktigare malgrupper att na och ett battre arbete att genomfora.

5. Jag ar helt enkelt inte pirat langre, det mest arliga jag i det laget kan gora ar att skriva ett for allmanheten tillgangligt brev om mitt tillbakatradande.

6. Jag tanker INTE (notera Bo Leuf's inlagg) baktala eller avrada folk fran att rosta pa PP!

Jag vill inte lamna i onda sinnesstamningar, sa jag onskar alla lycka till i framtiden.

mvh

...

Svara med citat
  (#8) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #46546
Standard RE: Jag lamnar piratpartiet - 2006-08-17, 22:29

Trist att du slutar, men om du känner att du ändrar dig igen så småningom - så är du välkommen tillbaka!

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #46548
Standard RE: Jag lamnar piratpartiet - 2006-08-17, 22:32

Jag ser att du är 17 år, så ingen press mer på detta beslut, jag önskar dig bara ett fortsatt trevligt liv och så sätter vi punkt på detta nu. På återhörande och givetvist är du välkommen framöver.

Tråden ej låst.

Edit: hann inte göra mig till mod. för tråden, så what the heck...vi kan ju önska fram och åter ett tag till i tråden. Alltid skönt med lite kärlek
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #46550
Standard RE: Jag lamnar piratpartiet - 2006-08-17, 22:35

Citat:
Filipek (2006-Aug-17)Jag vill inte lamna i onda sinnesstamningar, sa jag onskar alla lycka till i framtiden.

Och ingen har sura miner för att du funderar över vad du vill, heller. Det ska vi alla göra från tid till annan, och vi måste alla följa vårt hjärta.

Tack för tiden du varit medlem och bidragit till den här rörelsen, och lycka till på framtida färder!

Rick

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piratpartiet på 32:a plats i förtroendebarometer [TIDIGARE: Piratpartiet i botten på förtroendebarometer] Stefan Trolle PP i media 11 2009-11-26 20:41
Varför heter Piratpartiet Piratpartiet? Mini6 Övrig piratpolitik 21 2009-08-28 10:16