Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-05, 17:28

Citat:
Ms har en eula som i princip innebär att dom kan ändra i din dator efter behag. Alltså var sak som du laddar ner från Ms är en potentiell risk att installera något som begränsar vad du kan använda din dator till. Är det då då konstigt att folk inte patchar sina datorer? Själv går jag inte i närheten av microsofts patchar. Har dock ett bra virus program plus adaware och spybot.
<br>
<br>
Om du läste linken jag refererade till tidigare så skulle du inse att virusprogram / adaware och spybot osv fungerar på DefaultPermit principen och är inget bra skydd.<br>
<br>
Citat:
Tillverkaren ska ta sitt ansvar inte en ISP. Om en tillverkare av ett OS inte kan leverera en produkt som fungerar så är det tillverkaren som ska stå till svars ingen annan.
<br>
Tillverkaren är tyvär utanför våran påverkning, och tillverkaren har inget intresse av att ta sitt ansvar om det inte finns ekonomiska följder till att inte ta det, eller ekonomisk fördel för att ta ansvaret. Just nu verkar det som om Microsoft tjänar pengar på att sälja mjukvara som är till för att hjälpa minska effekten deras taskigt designade OS orsakar, hur fel är det?<br>
<br>
Citat:
Att tvinga mig som kund att skicka mail genom en relay tycker jag är helt förkastligt. Vad vet jag då om att de sparar mina mail eller att någon sitter och läser mailen?
<br>
Välkommen till verkligheten, de kan redan göra det genom att sniffa port 25 på din router.<br>
Självklart ska internetleverantörer vara bundna av samma lag som Posten. Dessutom så kan vem som helst som har tillgång till att sniffa nätet på någon punkt mellan dig och mottagaren, möjlighet att läsa posten du skickar. Det enda du kan göra är att kryptera brevet med PGP eller att köra krypterade tunnlar hela vägen från din utkorg till mottagarens inkorg.<br>
<br>
<br>
Citat:
...stängas av från leverantörens nät. Om kunden sedan märker detta så är det upp till den kunden att kontakta leverantören och få sitt problem fixat. Detta kan göras utan internet...
<br>
Ok hur laddar du hem patchar / antivirus m.fl. om du inte har internet? Rensa virus / spyware över telefon? Det är tillräckligt svårt att förklara för mormor hur hon raderar filer på skrivbordet över telefon, och att kräva att hon antlitar någon person för att rensa hennes dator från allt crap är ingen höjdare häller.<br>
<br>
Citat:
...Förstår inte att man ska stänga ner fungerande funktionalitet på internet för att en leverantör inte kan fixa sina produkter. Vi som tar ansvar över våra produkter ska inte behöva lida för att en leverantör inte gör det.
<br>
Men läste du inte vad jag skrev? Ingen funktionalitet stängs ner, de portarna som windows använder används inte av något annat. Du kommer inte att bli påverkad på något annat sätt än att om du kör en egen mailserver att du måste mata in en relay adress. Det är inget lidande med i bilden det är 1minut av varje kompetent emailservers admins tid för att göra internet till en lite bättre plats.<br>
<br>
Citat:
Idag får man bara ansluta utrustning till telenätet om den är godkänd av Post- och telestyrelsen. Skulle man inte kunna utnyttja det, eller något liknande?
<br>
Jag tror inte att det är hållbart, jag förkastar inte ideén men jag tror inte det är praktiskt genomförbart. Motbevisa mig och du har en anhängare <br>
<br>
Citat:
* Att lagstifta om VILKA tekniska lösningar soms kall användas kan bara sluta illa.
<br>
Jag menade inte att de tekniska lösningarna skule lagstiftas, jag tog upp dem som ett exempel på hur det skulle kunna fungera. Te.x. att man har en gemensam / central svartlista.<br>
<br>
<br>
Citat:
* Att tvinga sådanna som mig (har egen e-post server) att använda relay servrar (vilket jag tvingas till nu av bredbandsbolaget) leder till problem. Dels kan deras server gå ner, och jag kan inte skicka mail. Det stora problemet är dock att jag är beroende av deras administration för att innföra andra spamskydd. Jag försökte få in SPF i min DNS för att hindra spam, eftersom det inte var min mailserver utan deras som skickade så funkade inte det. Att försöka få deras support att fatta vad SPF är var ingen höjdare heller.
<br>
<br>
<br>
Jag var själv inte medveten om SPF tills jag kollade upp det just nu ( http://www.openspf.org för er som är lata ) och det verkar väldig smart. <br>
Och jag ser dit problem, internet leverantörens relay måste ju också stödja SPF för att det ska funka som jag förstått det av att skumma igenom siten.<br>
<br>
Jag är öppen för förslag till förändringar, men jag hoppas de flesta förstår att målet med att minska spam och virus i omlopp är ett viktigt mål att sträva emot.<br>
<br>
En av de ( konstruktiva ) posterna nämnde att man kunde ha "default" block på dessa portar och att de kunde öppnas på kundens begäran. Hur låter det? Man får sin frihet genom ett telefonsamtal/email och Joe-Sixpack är skyddad från att skicka ut mail utan att han vet om det (till stor del). Vi har åstadkommit att blokera spam mail från att nå fram utan att offra friheten för de som är kompetenta nog att driva en säker platform. <br>
<br>
Jag tycker att det låter som en ypperlig idé.<br>
<br>
edit: Vad e det med quoten? >_<<br>
edit1: Jag hittade quote buggen: Quote taggen bryts av nyrad

Svara med citat
  (#2) Gammal
adler Inte uppkopplad

Länk: #2860
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-05, 21:17

Istället för att göra så att oskyldiga ISP:er och kunder drabbas så kanske vi borde underlätta för de som vill byta till alternativ mjukvara ? T.ex. ge rabatterade kurser åt folket i hur man installerar antivirusprogram, operativsystem som Linux etc.

Jag tycker att grundinställningen när det gäller tvångsmedel ska vara ett tydligt "NEJ, vi vill ha frihet!"

________________________<br>
..

Svara med citat
  (#3) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Länk: #2875
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-05, 21:45

Citat:
adler (2006-Jan-05)Istället för att göra så att oskyldiga ISP:er och kunder drabbas så kanske vi borde underlätta för de som vill byta till alternativ mjukvara ? T.ex. ge rabatterade kurser åt folket i hur man installerar antivirusprogram, operativsystem som Linux etc.
Jag tycker att grundinställningen när det gäller tvångsmedel ska vara ett tydligt "NEJ, vi vill ha frihet!"

Kan du ge mig ett bra argument till varför man inte ska blokera dessa portar som default och låta de som vill öppna dem?

Det är för internetets bästa, och mormor och Joe-Sixpack kommer inte att märka något annat än att det blir lite mindre spam och virus. Jag ser inte ditt problem med det här förslaget :/

Svara med citat
  (#4) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #2882
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-05, 21:59

Problemet är att det är en reglering av informationsfriheten. Det kanske inte är ett jätteproblem att behöva vänta till helgen är över, ringa mellan 9:00 o 9:15 och sitta i 2t telefonkö för att kunna öppna en ny bittorrent port. Men jag tycker iaf det är principiellt avskyvärt.

Sen är det det här med att börja i liten skala och sen utveckla. Det är så vi fick copyrighten som den ser ut idag. Man började med att reglera rätten att trycka text.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Länk: #2894
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-05, 22:28

Det är ju bara de portarna som windows använder, handlar om 3-4 portar vad jag minns. Dessa är reserverade för windows och de har ingen som helst användning ute på internet. Sen då port 25.

2h telefon kö är ju överdrivet men förstår poängen. Man kan ju då tillexempel kunna utföra öppnandet av portar på leverantörens hemsida med hjälp av sina konto uppgifter.

Det sker ingen reglering av informationen, du kan välja att få de få ( 4-5? ) portar öppnade genom att logga in på leverantörens sida och kryssa i vilka du vill öppna. De är bara stängda som standard för att skydda ovetande.

Folk borde ta och sluta hålla så stenhårt på alla principer och se saker från andra vinklar. Missförstå mig inte, principer är bra men dom är bara principer.

Om sverige gjorde såhär och det visade sig att det gav en märkbar minskning av spam från sverige, andra länder följde i sveriges spår och så småning om så har spam reducerats till ett gammalt problem.

Är det ingen annan som är intresserad av att minska mängden skräp/virus i omlopp för internetets bästa? Eller vill ni fortsätta att få förslag om penisförlängning i eran inbox ?

Edit: Jag är öppen för förslag till hur man ska kunna minska mängden skräp på nätet. Så skriv gärna era ideér.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Länk: #2923
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-05, 23:14

Jag tog mig friheten att kolla upp vilka portar det var som var farliga i windows.

Port 135: DCE endpoint resolution (epmap)

Port 137: NetBIOS name service

Port 138: NetBIOS datagram service

Port 445: Microsoft-ds (Server Message Block)

Port 139: NetBIOS Session

Port 1026: Windows RPC

( http://www.techzoom.net/docu-winport.asp och http://www.techzoom.net/radar.asp )

Svara med citat
  (#7) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #2924
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-05, 23:18

Om vi säger så här. Det fins ingen anledning att lagstifta kring det. Det fins snart ingen ISP kvar som inte erbjuder brandväggstjänst per default.

Kunderna har börjat fatta och det anses vara ett mervärde.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Botemedel mot "Det gör inget om dom övervakar allt jag gör, för jag gör inget olagligt" Captain Kidd Integritet och privatliv 19 2009-10-21 13:07
Var posta förslag på aktioner? Bigge Övrig piratpolitik 2 2009-04-23 10:02
Bättre omvärldsbevakning krävs för en bättre informationshantering för partiet Forky Mediagruppen 3 2006-11-01 19:24
Problem att posta länkar i IE tommy.andersson Forumgruppen/teknisk support 4 2006-06-17 10:57
May-24: Bättre att göra helt fel än inget alls Rick Falkvinge Allmän information och frågor 1 2006-05-31 04:49