Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
mikael Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Kritik av det föreslagna "principprogramet" - 2006-01-07, 04:06

(Det känns lite som om jag sprutar ur mig topicar nu, fast det borde finns något bättre ställe att skriva på, fast jag inte hittat det. Menmen, någon moderator får väl flytta om det är helt fel.)

Jag vill börja med att bekänna att jag står för massa grejer som jag inte tror den genomsnittlige pp:aren står för och som jag heller inte kräver eller ens önskar att (pp) ska komma att stå för.

(saker som värdenihilism, amoralism, dishumanism, egoism, antikapitalism, kommunism (i betydelsen ett stats och klasslöst samhällsstadium), våldsanvändning m.m.)

Fortfarande anser jag dock att jag (och fler med mig) ska kunna få plats inom (pp) eftersom (pp) bör vara ett omslutande parti på alla andra områden än de upphovsrättsliga/integritetsskyddande.

Därför önskar jag också att offeciella skrivelser i framtiden inte blir färgade av ett språkbruk som kan uppfattas som ställningstagande och därigenom uteslutande. Den här linjen kan man självklart inte driva i absurdum - då skulle man inte kunna skriva någonting alls, men på vissa områden, så som det fördelningspolitiska (som (pp) själv offeciellt påpekat) kan man vara extra försiktig.

Därmed inte sagt att jag i hög utsträckning uppfattat tidigare uttalanden som sådana eller att jag inte har förstålse för det i den mån det ändå förekommit.

Jag vill i stället passa på "innan olyckan eventuellt är skedd".

Nåväl, till saken. I det "inledande förslag till ett principprogram för PiratPartiet" (https://www.piratpartiet.se/forum/Topic1741-56-1.aspx?Highlight=principprogram) som presenterats och fått ett mycket gott mottagande används många begrepp som jag uppfattar har en inneboende politisk/fördelningspolitisk värdering. Jag tror inte de begreppen har någon större betydelse för textens begriplighet eller syfte och det är kanske därför ingen annan reagerat mot dem tidigare heller, men jag vill fortfarande peka på vad jag reagerar på så att det kan undvikas framöver.

Stycke 1, rad 4:

gemensam värdegrund

Varör just värdegrund och inte bara grund? Jag upplever att värdegrund är (eller har kommit att bli), ett begrepp som åsyftar moraliska värderingar om rätt och fel och som i allmänhet ska pådyvlas uppifrån (må det vara skolledningen, företagsstyrelsen eller whatever).

Stycke 4, rad 8:

Detta utan reellt existensberättigande.

Jag är inte direkt säker på om det är det som åsyftas, man jag har svårt att inte uppfatta "existensberättigande" som ett nästan metafysiskt uttryck. Saker och ting finns inte för att de är berättigade till det och borde inte behandlas med utgångspunkt från ett ev. berättigande utan från dess praktiska konsekvenser.

Stycke 4, rad 9:

perversa

http://sv.wikipedia.org/wiki/Perversion

Ett moraliskt fördömmande uttryck åsyftande avvikande sexualiteter? Rellevans?

Stycke 6, rad 5:

Det är omoraliskt

Är moralens vara eller inte vara eller dess subjektiva/objektiva grundvalar verkligen en fråga för piratpartiet? Om inte, bör verkligen begreppet användas?

Stycke 7, rad 1:

Immaterialrätterna hämmar och försvårar företagande.

Är ett ställningstagande för eller emot företagande verkligen en fråga för ett parti som säger sig vilja stå utanför block/högre-vänster uppdelningen?

Stycke 7, rad 1:

Monopol är en av medborgarnas farligaste fiender därför att det leder till överpriser och onödig fattigdom. Samtidens stora hjältar är tveklöst monopoldödarna.

Innebär inte ett sånthär generellt antimonopolistiskt ställningstangande att (pp) blir emot t.ex. det statligt spritmonopol också?

Stycke 8, rad 3:

marknadsmässiga principer

Stycke 9, rad 4:

Vi kräver istället en fungerande marknad där alla medborgare och företag har lika rätt att konkurrera.

Är ett ställningstagande för ett "marknadsmässigt" system rimligt för ett parti som vill appelera till både de som hejar på marknadsekonomi, blandekonomi och planekonomi?

Det här var väl vad jag mest ryggradsmässigt reagerade mot. Det finns säkert andra saker också, vissa som kanske någon mer "blå" person skulle kunna upptäcka.

Hoppas ni inte upplever det som alltför galet och iaf är intresserade av att fundera över saken.

(oj, vad jag ordbajsade, det blir visst så ibland, när klockan är som den är och allt. Jaja, hoppas ni kan utläsa vad jag försöker säga iaf)

ps. Jag vet att det inte är något offeciellt principförslag (än ), men med tanke på responsen och behandlingen kanske det kommer att bli det, och som sagt, bättre gnälla före än efteråt...

Svara med citat
  (#2) Gammal
Tommy48 Inte uppkopplad

Tommy48s avatar

Länk: #3356
Standard RE: Kritik av det föreslagna "principprogramet" - 2006-01-07, 10:36

Det "officiella programförslaget" är tyvärr i långa stycken ett riktigt pekoral, precis som du påvisar.
Bifogade filer
Filtyp: doc fildelning.doc (29.0 KB, 77 visningar)

Svara med citat
  (#3) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #3374
Standard RE: Kritik av det föreslagna "principprogramet" - 2006-01-07, 12:16

Först vill jag meddela att just det här principbeslutet är mitt i en ganska omfattande kölha... eh, överhalning. Därför är det extra viktigt att jag hann läsa dina synpunkter nu och inte imorgon. ;-)<br>
<br>
<br>
Citat:
mikael (2006-Jan-07)
Varör just värdegrund och inte bara grund? Jag upplever att värdegrund är (eller har kommit att bli), ett begrepp som åsyftar moraliska värderingar om rätt och fel och som i allmänhet ska pådyvlas uppifrån (må det vara skolledningen, företagsstyrelsen eller whatever).
<br>
På dagiset här jobbar de mycket med värdegrunder, där uppfattas de som de gemensamma värderingar som i princip alla kan skriva under på, inte alls något som kommer uppifrån. I vilket fall som helst så tror jag att sammanhanget gör den saken klar i det här fallet.<br>
<br>
<br>
Citat:
Jag är inte direkt säker på om det är det som åsyftas, man jag har svårt att inte uppfatta "existensberättigande" som ett nästan metafysiskt uttryck. Saker och ting finns inte för att de är berättigade till det och borde inte behandlas med utgångspunkt från ett ev. berättigande utan från dess praktiska konsekvenser.
<br>
Medhåll. Men å andra sidan kan man se det som att om inte folk vill ha nåt så har detta "nåt" inget existensberättigande, dvs berättigandet finns inom ramen för i det här fallet en demokratisk folkvilja.<br>
<br>
<br>
Citat:
Ett moraliskt fördömmande uttryck åsyftande avvikande sexualiteter?
<br>
Jag reagerade också på den där. Å andra sidan (återigen) så används "pervers" i språkbruket som ett slags allmänt förstärkningsord. Men det är egentligen en styggelse, ungefär som att säga "fruktansvärt bra". <br>
<br>
<br>
Citat:
Är moralens vara eller inte vara eller dess subjektiva/objektiva grundvalar verkligen en fråga för piratpartiet?
<br>
Ja, i den meningen att moralen (eller snarare en slags allmänt utbredd moraluppfattning) är den grund som våra lagar och regler bör stå på. Man kan t.ex. säga att det är moraliskt rätt att kopiera nåt för eget bruk men inte moraliskt rätt att kopiera och sälja under eget namn. Men jo, man får vara försiktig så att man verkligen gör klart att det är de här specifika moralbegreppen vi åsyftar och inte en allmän moral i samhället (med undantag för argumentet att omoraliska och odemokratiska lagar urholkar respekten för andra lagar).<br>
<br>
<br>
Citat:
Är ett ställningstagande för eller emot företagande verkligen en fråga för ett parti som säger sig vilja stå utanför block/högre-vänster uppdelningen?
<br>
Jajamensan! Företagande i sig är enligt min mening inte en höger/vänster-fråga. Jag vill försöka avpolitisera de här ställningstagandena och göra dem till nån slags allmängods. Dels för att jag tror att det är sunt att kunna föra en rak debatt utan vare sig höger- eller vänsterspöken och dels för att jag tror att ett bra företagsklimat är grunden för en fungerande välfärd. Vi kan inte beskatta företag som går med förlust och arbetare som behandlas dåligt gör inget bra jobb.<br>
<br>
<br>
Citat:
Innebär inte ett sånthär generellt antimonopolistiskt ställningstangande att (pp) blir emot t.ex. det statligt spritmonopol också?
<br>
Tänkte inte på det. Kanske göra det lagligt att kopiera Vin&Sprits verksamhet och bränna hemma på mer än ett sätt? :-) <br>
<br>
Personligen är jag för att behålla just det monopolet av folkhälsoskäl. Jag tror att ibland måste faktiskt myndigheterna sätta ner foten och veta bättre än folk i gemen, men varje enskilt fall måste motiveras mycket, mycket noga. Den klubban får aldrig bli norm eller slentrian.<br>
<br>
<br>
Citat:
Är ett ställningstagande för ett "marknadsmässigt" system rimligt för ett parti som vill appelera till både de som hejar på marknadsekonomi, blandekonomi och planekonomi?
<br>
Det är ju just det som är det fina i kråksången. Att vi ska försöka beskriva ett system i termer som gör det möjligt för alla de grupperingarna att acceptera det, eftersom det upplevs som rättvist för alla. De som vill ge ALL makt till konsumenterna och i princip ställa upp alla företagare mot en vägg är väldigt få, liksom de som vill kunna sätta arbetarna i bojor medan de gräver fram diamanter i sitt anletes svett. De allra flesta är för en slags balans och är egentligen bara oense i detaljerna eller terminologin. Jag tror att vi ska kunna fånga upp ganska många av dessa. <br>
<br>
<br>
Dessutom: Dagens system har kantrat gentemot storföretagen och de kommer inte att vara villiga att ge upp det hur som helst. Därför försöker jag bygga in morötter till dem lite här och var, lagom för att de ska känna att de kan acceptera vissa andra inskränkningar som kanske är viktigare för andra parter. T.ex. tror jag att mediabolagen kan acceptera att släppa kontrollen över hur vi konsumerar deras innehåll om de kan få fler redundanta, robustare och flexiblare intäktsmodeller samt spara grova pengar på distributionen. <br>
<br>
Alla kan vinna på det här, men vi måste få till balansen och det är därför som det är så förtvivlat viktigt att få feedback från er.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #3539
Standard RE: Kritik av det föreslagna "principprogramet" - 2006-01-07, 20:48

Maken till osmidigt sätt att kollektivt arbeta med text har jag inte varit med om på år och dar. En känga! En känga, säger jag!

Svara med citat
  (#5) Gammal
Tommy48 Inte uppkopplad

Tommy48s avatar

Länk: #3764
Standard RE: Kritik av det föreslagna "principprogramet" - 2006-01-08, 19:16

Citat:
Sunnan (2006-Jan-07) Maken till osmidigt sätt att kollektivt arbeta med text har jag inte varit med om på år och dar. En känga! En känga, säger jag!

Jag tror att det öht är alldeles för tidigt att anta ett partiprogram.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #4488
Standard RE: Kritik av det föreslagna "principprogramet" - 2006-01-11, 11:59

Däremot ett principprogram som är mycket kortare. Är du emot det också? Vi kan väl i alla fall fila på ett, och anta det på första stämman?

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Tommy48 Inte uppkopplad

Tommy48s avatar

Länk: #4512
Standard RE: Kritik av det föreslagna "principprogramet" - 2006-01-11, 13:49

Jag tycker det kunde räcka i nuläget (steg ett) med de korta punkter som Falconwing lagt upp redan 1-2 januari; d.v.s. avskaffa immaterialrätten, stärkt integritetsskydd, en passus om Bodström. Har man detta kunde nästa steg (steg två) vara att hålla någon typ av konstituerande möte och bygga upp en organisation. När sedan organisationen blivit stabil någon gång i vår så kunde steg tre vara att ha en riktig partikongress och anta ett längre program.

Sitter man och jobbar för mycket på ett partiprogram i det här tidiga skedet så är risken att man gräver ner sig i detaljer som man inte kommer överens om, vilket sedan leder till att organisationsuppbyggandet försenas. Snart är det val. Det är bråttom.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Läkemedelsbranschen får EU-kritik Mårten Fjällström PP i media 10 2008-11-28 22:28
Får kritik – av två av tre m-toppar Anders Strömgren PP i media 0 2008-08-09 11:58
00c. Föreslagna stadgeändringar Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 8 2006-04-09 11:34
Kritik Amir86 5. Östergötlands län, 9 2006-03-14 23:30