Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Pingo Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: "Idéer kan inte ägas, det ligger i deras natur." - 2006-01-19, 02:56

Citat:
Hm... jag ser ett problem i att jag använde ett exempel baserat på Hollywoodvärlden, och att artikeln som du skrivit den mer har att göra med svenska förhållanden.

Citat:
Spelare det någon roll för det lilla exemplet jag skrev?

Kanske inte, men det finns ju något i Sverige idag som heter "biografstöd" samt att det också existerar ett "distributionsstöd" till producenten av filmverket. Hur det ser ut i övriga EU om de här två stöden vet jag inte, men i USA existerar det mig veterligen inga liknande stödformer. Mao finns det alltså redan en utbyggd stödformsmodell i Sverige som biograferna kan ta till.

Sedan existerar det ju idag även digitala biografer, och jag har en känsla av att de är på frammarsch. Med tanke på allt vad detta innebär blir det trots allt mycket lättare att göra kopior, och då kanske hela saken faller iallafall?

Citat:
En sak som kanske kan vara av intresse är att filmmanusförfattare i USA visserligen tjänar bra (normallön för en $10M-film ligger kring $300,000; WGA reglerar minimilönerna) men immateriellrätt som filmverket bygger på (t ex rätten till en seriefigur) kan kosta kring $2 till $5M. (Stålmannen köptes loss för tre mille, 1977 och Modesty Blaise för 2,5, 1996, tror jag det var.)

Citat:
Är manuförfattaren anställd under produktionen eller köper man bara rätten till manuset?

Generellt sett kan man säga att författaren säljer sitt manus till ett produktionsbolag/producent om det gäller långfilm, och att han/hon blir anställd om det gäller TV. Det ser väl ungefär likadant ut i hela världen på den punkten (vet iofs inte så mycket om Bollywoodsituationen).

Så med andra ord så köper producenten rätten att spela in ett filmverk baserat på manuskriptet. Men WGA hanterar allt detta i standardkontrakt, och i princip brukar producenterna i Hollywood köpa loss ALLA rättigheter förknippade med manuset, inklusive "based on"-rätter, merchendise, sequels, tv- och dvd-rättigheter etc. Allt detta brukar dock författaren få en extraslant för om nu dessa saker skapas.

Citat:
Att det dessutom görs ett så otroligt mycket större antal filmer i USA än i Sverige gör också att exemplen haltar, samt att USA:s filmer får större internationell spridning än svenska dito.

Citat:
Eftersom exemplet baserades på bio-visningar och royalties så ser jag inte varför det skulle vara någon skillnad.

Nu är jag jättetrött här, så jag minns ärligt talat inte exakt vad jag menade där.

En sak jag dock kom på är att de flesta visningar "foreign" (dvs utanför USA) av amerikansk film, brukar vara såkallade pre-sells, dvs bolaget har redan fått betalt från distributionsbolagen i utlandet och använt dessa pengar till själva produktionen.

Ett distributionsbolag som inte har en marknad med upphovsrättslagstiftning tror jag inte investerar lika mycket som de brukade, och således kommer pre-sellfunktionen att börja halta för den delen av världen. Med andra ord kanske Sverige helt enkelt inte får lika många filmer distribuerade på biograferna om Piratpartiets mål går igenom, oavsett om de farhågor jag haft om represalier etc går igenom eller ej (eftersom just pre-sells är lokalt knutna).

Men den frågeställningen förutsätter ju att man, som jag, tror att bolagen investerar mindre i en sådan värld. Där är vi ju, tyvärr, inte helt överens.

Citat:
Först bör du bestämma dig för om du ska beskriva den svenska världen, den Europeiska världen eller den amerikanska världen. Och dessutom kanske världen bör definieras? Alltså, är det bara Sverige i ditt exempel som saknar upphovsrättslagstiftning, eller är det hela Europa?

Citat:
Vad sägs om att börja med en utopisk värld utan upphovsrätt? Detaljer och mer komplexa scenarier som konsekvens av olika lagstiftning i olika länder kan utarbetas senare.

Kör för det.

Citat:
Du bör ju också nämna att vissa personer (läs: Pingo) anser att biografer inte kommer att existera som de gör idag om upphovsrättslagen vaporiseras.

Citat:
För att?

För att exemplet då helt enkelt inte blir relevant. Jag tror ju att just biografer kommer att få väldigt svårt att hävda sig i denna nya värld, men att hemmaspridningen kommer att öka markant. Jag har även en känsla av att det finns en del positiva effekter som t ex distributionsnätverk som byggs upp likt PirateBay, men som är enklare och vettigare att använda för Slutanvändaren. Och med de distributionsnätverken kommer det att börja skapas fler filmer i Sverige, det är jag ganska övertygad om.

Tyvärr tror jag samtidigt att reklamfinansierad film kommer att bli de som är dyrast, och då har vi helt plötsligt inte längre den där friheten vi är ute efter, utan då har vi bytt från att ha en kultur som är styrd från Mediaskapar-och-distributionsbolag till att ha en kultur som är styrd av Reklambolagen. :-/

Citat:
Och så var det ett par isärskrivningar där som borde rättas till.

Citat:
Jag vet, jag suger på det där. Har alldrig skrivit så mycket svenska som när jag joinade detta forumet

Aha.

Citat:
Som jag sa innan, det är en wiki-sida, skriv lite du med vet jag.

Tackar för inbjudan. Om jag kommer på något som jag specifikt anser är vettigt att plita ner där så gör jag det.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Pingo Inte uppkopplad

Länk: #6208
Standard RE: "Idéer kan inte ägas, det ligger i deras natur." - 2006-01-19, 03:00

Citat:
Angående Hollywood då: De får väl satsa på den idé som de tror håller och ta den risken detta innebär, så är det ju för oss alla andra lite mindre aktörer. Sen tillkommer väl den faktorn att dagens filmskapare och skådespelare tjänar mer än vad de kanske gör sig förtjänta av. Vem ska betala deras egna upptrissande av löner i dessa branscher. De får göra som alla andra skära ner på kostnader och anställa billigare skådisar mm, flytta till Kina och göra filmen där det är billigt. Jag blir bara så förbannad när de tror att vi är så dumma att de kan låta oss stå för deras hutlöst dyra produktioner.

Skillnaden mellan Hollywood och Sverige är dock att du idag har valet att inte betala Hollywoods produktioner. Men när det gäller de svenska filmverken kan du inte välja eftersom de är till största del skattefinansierade.

Om det är något som är kasst är det väl att vi som inte ser svensk film ska stå och betala för den! Och så får vi inte ladda ner den heller, fast vi betalt för produktionen.

När det gäller svensk film anser jag att vi skattebetalare har större äganderätt till filmerna än regissören. Vi har, gemensamt, lagt in mer än regissören. Vi är ju medproducenter!

Svara med citat
  (#3) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #6225
Standard RE: "Idéer kan inte ägas, det ligger i deras natur." - 2006-01-19, 10:11

"Men Hip Hip Hora har fått större subventioner än så - faktum är att en betydande del av filmens produktionskostnad betalts på förhand. Alltså spelar det ingen roll för filmens upphovsmän om den kopieras - de har fått betalt i vilket fall. Sammanlagt har Hip Hip Hora fått subventioner från svenska och EU-myndigheter på mer än 6 miljoner kronor."

http://www.ulfpettersson.se/2005/10/...-hip-hip-hora/

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #6373
Standard RE: "Idéer kan inte ägas, det ligger i deras natur." - 2006-01-20, 12:45

Citat:
Richie (2006-Jan-19) "Sammanlagt har Hip Hip Hora fått subventioner från svenska och EU-myndigheter på mer än 6 miljoner kronor."

Jag gillade speciellt den där passagen om textningen. Hade det inte varit underbart om Kebabtomten var först? I så fall måste väl han/hon inneha upphovsrätten till textningen?

Eftersom det är en svensk film, så torde det inte skilja särskilt mycket mellan olika textningar. Definitivt mycket mindre än mellan "Happy birthday..." och "Good morning..." i alla fall:

http://www.kuro5hin.org/story/2003/7/5/112441/6280

Fy Sandrews! Fy APB!

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#5) Gammal
Pingo Inte uppkopplad

Länk: #6400
Standard RE: "Idéer kan inte ägas, det ligger i deras natur." - 2006-01-20, 16:35

Citat:
Jag gillade speciellt den där passagen om textningen. Hade det inte varit underbart om Kebabtomten var först? I så fall måste väl han/hon inneha upphovsrätten till textningen?

Mja. Kebabtomten har ju inte gjort en översättning som han fått tillåtelse att göra. Om du översätter ett verk utan tillstånd begår du ju trots allt ett upphovsrättsbrott om du sprider ditt nya verk. (Du kan ju gärna översätta för ditt egna höga nöjes skulle, det är offentliggörandet som är det olagliga.)

Så, nej, han kan nog, tyvärr, inte räkna med någon upphovsrätt för den textningen.

Däremot är det ju intressant att se att skattepengarna blivit bortkastade på något som kunde ha varit billigare - gratis.

Överlag är det skattefinansierade systemet klart uselt. Det känns lite som om konkurrensverket borde kika lite mer på det där än de gör... :-/

Svara med citat
  (#6) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #6427
Standard RE: "Idéer kan inte ägas, det ligger i deras natur." - 2006-01-20, 21:42

Citat:
Pingo (2006-Jan-20)Så, nej, han kan nog, tyvärr, inte räkna med någon upphovsrätt för den textningen.

URL 4 §; "Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det till annan litteratur- eller konstart har upphovsrätt till verket i denna gestalt" (...)

Det behövs inget tillstånd, Kebabtomten har upphovsrätt på den ändå. Men däremot kan han bisarrt nog inte göra vad han vill med 'sin' översättning. Paragrafen fortsätter:

", men han äger icke förfoga däröver i strid mot upphovsrätten till originalverket."

Svara med citat
  (#7) Gammal
Pingo Inte uppkopplad

Länk: #6436
Standard RE: "Idéer kan inte ägas, det ligger i deras natur." - 2006-01-20, 23:47

[quote]Richie (2006-Jan-20)
Citat:
Pingo (2006-Jan-20)Så, nej, han kan nog, tyvärr, inte räkna med någon upphovsrätt för den textningen.

Citat:
URL 4 §; "Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det till annan litteratur- eller konstart har upphovsrätt till verket i denna gestalt" (...)

Om han offentliggör verket, ja. Har han iofs gjort här, men då kan den originalverksupphovsmannen ta till juridiska medel.

Så, visserligen har du rätt i att han äger rätten till verket. Men i en "normal" situation är det ju inte så mycket värt, eftersom man inte kan offentliggöra det hela... Normalt sett, alltså.

Jag borde ha formulerat mig mer så här:

"Så, nej, han kan nog, tyvärr, inte räkna med något erkännande för den textningen."

Ber om ursäkt för det dravlet.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #6481
Standard RE: "Idéer kan inte ägas, det ligger i deras natur." - 2006-01-21, 16:29

Citat:
Pingo (2006-Jan-20)Jag borde ha formulerat mig mer så här: "Så, nej, han kan nog, tyvärr, inte räkna med något erkännande för den textningen."
Nja, just ett erkännande (av att han är upphovsman till just den översättningen) är väl det enda han kan räkna med? :-)

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Information kan inte ägas? Tommten Kultur och upphovsrätt 22 2009-03-15 21:46
Kreativitetens verkliga natur Anders Strömgren PP i media 1 2008-04-18 11:12
Äntligen är Piratpartiets sanna natur avslöjad Tommy Florstedt PP i media 41 2008-02-05 01:28
Deras musik r fri och tillgnglig fr alla Christian Engström PP i media 18 2007-12-04 15:14
Piratpartiets idéer om upphovsrätt kommer inte att fungera! Jeinhor Kultur och upphovsrätt 50 2006-06-16 01:04