Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
jon Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006
Standard Stefan Wahlberg skriver kolumn om Söderköpings censur i Metro - 2006-03-24, 08:46

Hela artikeln kan läsas på sidan 6 i Metros Göteborgsupplaga eller som PDF

http://www.metro.se/content/acrobat/...24_A_Metro.pdf

Kommentarer till kolumnen kan mailas till tyckomkolumnen@metro.se

Stefan Wahlberg - Potentiell Pirat?

"Och som sagt.. kreativiteten fanns långt innan copyright.. och den kommer finnas kvar långt efter." Kopierat från en kommentar signaturen Ozon på idg.se 2006-08-31 23:15<br>
/Jon

Svara med citat
  (#2) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #13230
Standard RE: Stefan Wahlberg skriver kolumn om Söderköpings censur i Metro - 2006-03-24, 11:28

Faktiskt en bra artikel. Läs den!

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#3) Gammal
John Sjödin Inte uppkopplad

John Sjödins avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #13568
Standard RE: Stefan Wahlberg skriver kolumn om Söderköpings censur i Metro - 2006-03-27, 15:50

Håller helt och hållet med honom. Det skrivna ordet, digitalt eller ej, bör aldrig censureras.

[hr]Sanningssökande soffrevolutionär.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #13569
Standard RE: Stefan Wahlberg skriver kolumn om Söderköpings censur i Metro - 2006-03-27, 16:11

På sidan 17 i pdf:en var det också en artikel om ett företag i USA som vill att deras anställda ska operera in RFID-chips i kroppen för att möjliggöra automatisk identifiering av dem. Det ska vara "frivilligt" och syftet är att "öka säkerheten", men företrädaren för företaget kan inte förklara hur de kan uppnå det om det är frivilligt. Per Ström kommenterar RFID-tekniken allmänt i artikeln.

Hej och hå alla storebröder är den enda kommentar jag själv kan komma på.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#5) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #13572
Standard RE: Stefan Wahlberg skriver kolumn om Söderköpings censur i Metro - 2006-03-27, 16:19

Citat:
Christian Engström (2006-Mar-27)Hej och hå alla storebröder är den enda kommentar jag själv kan komma på.
Tja, som kristen kan jag ju säga att jag har åtminstone ett gäng kompisar som varje gång de hör RFID-chips sägertyp,"jaja, jag är säker på att man i framtiden måste ha dem antingen i pannan eller på handenför att kunna köpa och sälja varor, det kommer att stå 666 på dem."

Även om jag jälv inte innehar den här radikala tolkningen, fattar jag inte varför man skulle gå med på att operera in ett chip i kroppen (att göra det på djur är väl iofs en sak) frivilligt. Hej Storebror!

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#6) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #13573
Standard RE: Stefan Wahlberg skriver kolumn om Söderköpings censur i Metro - 2006-03-27, 16:24

Du menar alltså att dina kristna bekanta anser att RFID är odjurets tecken?

RFID-tekniken i sig ser jag inget problem med. Den gör under med logistiksystem, t ex. Men jag är förstås inte så sugen på att själv märkas som ett husdjur.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #13576
Standard RE: Stefan Wahlberg skriver kolumn om Söderköpings censur i Metro - 2006-03-27, 16:29

Citat:
Tor Skude (2006-Mar-27)Du menar alltså att dina kristna bekanta anser att RFID är odjurets tecken?
Typ. Men jag har försökt förklara för dem varför det är en orimlig tolkning. Det handlar nämligen inte om tekniken i sig (RFID etc) utan om hur denna används. Tekniska prylar är inte onda eller goda, det beror ju på hur vi använder oss av dem.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#8) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #13743
Standard RE: Stefan Wahlberg skriver kolumn om Söderköpings censur i Metro - 2006-03-28, 22:48

Citat:
Christian Engström (2006-Mar-27)ett företag i USA som vill att deras anställda ska operera in RFID-chips i kroppen för att möjliggöra automatisk identifiering av dem.

Det intressanta med denna "säkerhetslösning" är att den bygger på att de anställda skall gå runt och sända ut sitt id till den som är intresserad.

Exact samma effekt torde man uppnå genom att tatuera detta id-nummer i pannan på dem. Är det någon som kan förklara varför detta skulle öka säkerheten?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valresultat Söderköpings kommunprimärval Andreas Bjärnemalm Östergötlands län 2010 0 2010-03-16 16:21
Söderköpings kommun dansve Lokalval 2010: Valplattformar 3 2010-02-07 13:47
Ang besynnerlig DN-kolumn... ahrvid Kultur och upphovsrätt 0 2009-05-14 16:37
Kolumn i Metro: Cissi Wallin Leo Integritet och privatliv 2 2008-11-01 14:47
Så kan regeringen rädda ansiktet KOLUMN | FRA-lagen Anders Strömgren PP i media 0 2008-07-27 09:30