Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Nyhetsbrev 2009-09-27 - 2009-09-27, 14:41

Godmiddag, pirater.

Den här veckan har varit ytterligare en där vi sett våra rättigheter angripas på alla fronter. Men vi har också fått en oväntad möjlighet att kämpa tillbaka, som vi ska ta vara på.

Det starkaste som hände under veckan var att Frankrikes parlament (”assemblée nationale”) röstade igenom en lag, som ger en summarisk enmansmyndighet rätten att stänga av människor från Internet efter upprepade anklagelser från storföretag. Rättssäkerheten är obefintlig. Enmansmyndigheten kallas för “domstol”, eftersom det måste vara en domstol som dömer ut straff — vilket leder till nästa mygel: något blir inte en rättssäker domstol, bara för att man sätter en etikett med den lydelsen på.

Lagen kallas för Hadopi (efter namnet på den nya myndigheten), och har fått bakläxa en gång i Frankrikes konstitutionsdomstol, men har alltså återvänt nu som lagen “Hadopi 2″. Den största skillnaden är att man kallar enmansavstängaren för en domstol.

Den som vill följa den franska utvecklingen gör det bäst på bloggen Le Domaine d’Anaïs.

Christian Engström, vår Europaparlamentariker, intervjuas i DN om domen och bloggar också. Han konstaterar helt krasst, att ingen ska få stängas av från Internet över huvud taget, vare sig med eller utan domstolsbeslut.

Det är svårt att inte hålla med. En avstängning från Internet innebär en exil från det moderna samhället. Just därför vill de, som försöker motarbeta en sådan modernisering, ha tillgång till ett sådant vapen. Just därför kommer det också att betraktas som ett inhumant straff inom några år — långt värre än fängelsestraff (där får man ju åtminstone ha social kontakt, och tillgång till nätet). Att skicka människor i exil är betraktat som ett inhumant och förbjudet straff.

Hur som helst, så trycker fransmännen (och andra) på i Europa just för att tillåta den här sortens exil från det moderna samhället. Den så kallade tredjebehandlingen av Telekompaketet har börjat, och vår egen Åsa Torstensson argumenterar för att man till och med ska kuna få straffet före ett domstolsbeslut. EU-parlementet hävdar å andra sidan, att om det här straffet ska tillämpas, så ska det åtminstone komma ett domstolsbeslut före straffet verkställs. Det är inte precis raketforskning och man frågar sig om vår infrastrukturminister har slagit huvudet i något hårt, när hon tycker att det är rimligt och rätt med straff innan rättegång.

Men tredjebehandlingen öppnar också för nya möjligheter. Plötsligt ligger hela Telekompaketet på bordet igen, och de näträttigheter som tidigare klipptes bort, kan läggas till igen. Nätneutraliteten är det viktigaste här: att Telia t.ex. inte får filtrera bort Skype från sina mobildataabonnemang, utan att nätet ska vara neutralt, även om någon tidigare aktör förlorar på det. Och här behövs din hjälp, din signatur, till en namninsamling! Gå hit och skriv under, och det är bråttom, för namnen ska lämnas imorgon!

Skriv på namnlistan, och sprid ordet på bloggar, twittrar, statusuppdateringar och forum!

Till sist, lite om patent

Nu under hösten påbörjas dessutom en kampanj som skall fokusera vår egen och andras uppmärksamhet på frågor som hittills ofta fått inta tredje- och fjärdeplatsen i våra tankar och handlingar: patent, och särskilt hur patenten påverkar klimatfrågor. (Det finns flera andra fokus kring patent, men man måste börja någonstans.)

Vi rivstartade i Göteborg med IPC-forum den 6-7 september.

Amelia Andersdotter har redan påbörjat en kurs om patent. Den tar sitt avstamp i vad patent är och hur de regleras och kommer i slutet in på komplikationer med teknologiöverföring. Kursen “ges” under höstterminen 2009 och uppdateras på måndagar.

Om någon vill veta mer om patentens historia, nuläge och Piratpartiets inställning till dem, så kommer Mårten Fjällström att finnas tillgänglig för föreläsningar under hösten. Lokalt måste ni ordna med lokal och boende; partiet står för Mårtens resa och fika under föreläsningen. Om intresse finns så kan man kontakta Mårten.

Under Köpenhamnsmötet i december har vi Klimaforum: här ska vi ha en workshop som Klara Ellström och Amelia Andersdotter håller i planeringen för. Om du har idéer eller vill delta så är det bara att höra av sig till Klara eller Amelia.

Den 12:e december, också under Köpenhamnsmötet, så anordnar en stor sammanslutning av olika organisationer en demonstration. Genom att medverka kan Piratpartiet visa att det tar teknologiöverföringsfrågan på allvar, och höja sin profil i patentfrågan, som hittills varit prioriterad under de andra frågorna vi drivit. Alla som är intresserade av att delta kan kontakta Amelia Andersdotter. Vid behov kan vi säkert ordna med boende. Flera organisationer har gått ihop om samordnade resor från olika delar av landet och om du behöver utnyttja någon av de möjligheterna kan du också kontakta Amelia.

Inom en snar framtid kommer dessutom broschyrer på ämnet patent att finnas tillgängliga för alla lokala organisationer som vill ha. Har man några egna idéer om vilka evenemang som borde anordnas på temat eller bara vill ha en kul temakväll om patent, ja, då är det i vanlig ordning bara att fixa.

(#2) Gammal
jonblund Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #170911
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-09-27 - 2009-09-27, 16:06

Det är något jag inte förstår. Vid en snabb koll på "Klimamötets" och "Demonstrationens" hemsidor

förefaller detta vara miljömaffian i högform. Vad har detta med patentfrågor att göra?

Jag har just undertecknat uppropet för nätneutralitet/frihet och är när som helst beredd att

underteckna ett motsvarande upprop avseende klimatfrågeneutralitet. Dvs. vi har alla rätt till vår åsikt och ett fritt handlande visavi klimatpåverkan. En åsikt jag nog skulle vara rätt ensam om bland dessa hemsidors företrädare.

Det förefaller mig mycket tveksamt att kämpa för ett klassiskt liberalt Internet och samtidigt

marschera hand i hand med Miljöfascister. Jag uttryckte mitt tvivel redan när Piratpartiet valde att tillhöra den gröna gruppen i EU och detta verkar inte lugnande...Eller finns det något jag missat här?

För den som följer dagens miljödebatt kan kanske mitt inlägg förefalla förvirrat eller extremt.. Om så, läs tex. "Coolit" av Björn Lundborg SNS 2007

(#3) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #170914
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-09-27 - 2009-09-27, 16:50

Vi bryr oss inte om klimatet och regleringar kring klimatet, per se.

Däremot bryr vi oss om att alla ska få använda den teknik de vill, till exempel för att förbättra klimatet.

(#4) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #170916
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-09-27 - 2009-09-27, 17:50

Klimaforum är över gränsen för vad som är tillåtet.

Har ni blivit assimilerade av Greens/EFA?

edit: fick ett svar på Ricks blogg, men låt stå...

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#5) Gammal
Guest

Länk: #170927
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-09-27 - 2009-09-27, 19:08

Piratpartist som jag är, så håller jag inte med Christian Engström, när "han konstaterar helt krasst, att ingen ska få stängas av från Internet över huvud taget, vare sig med eller utan domstolsbeslut."

Det är ungefär som att konstatera att ingen ska sättas i fängelse, med eller utan domstolsbeslut. Eller få sitt körkort indraget, för att man har kört för fort. (Vem har inte gjort det någon gång??)

Om domstolsbeslut föreligger, så ska man kunna bli avstängd. Kort sagt, bryter man mot lagen, så får man ta konsekvenserna. Däremot håller jag med om att lagen är helt absurd.

(#6) Gammal
Guest

Länk: #170929
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-09-27 - 2009-09-27, 19:27

Hej

Apropå det här med klimatforum - i sig en bra ide, men hur avses den användas?

Tre brinnande frågor jag ser här är:

(1) Initiativ rör de energiteknologier/uppfinningar som mellan femtio är och ett sekel köpts upp och begravts av oljeföretag och andra som lever gott på att månniskor inte har fri tillgång till levnadsnödvändigheter som billig och säker energi.

http://www.theorionproject.org

(2) Klargörande rör chemtrails - de systematiska så gott som globala (det finns länder vars regeringar inte tillåter dessa överflygningar) atmosfärbesprutning som uppenbarligen pågår men

svenska myndigheter låtsas inte finns.

http://tinyurl.com/Chemtrail-Weather-Control-NB

(3) Ett klargörande rör den här CO2 prylen Gore och hans finansiella backare kommit dragandes med och vars udd är riktad mot fattigare länder.

http://tinyurl.com/gore-sued

Mvh

Partimedlem

(#7) Gammal
Guest

Länk: #170953
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-09-27 - 2009-09-28, 00:37

Håller med 'Anonymous' att vi måste tänka lite mer på våra privata funderingar innan reflexerna reagerar, speciellt från företrädare.

Att tvinga medborgare till tystnad är inte vad demokrati står för. Har hört politiker uttala sig om att vår yttrandefrihet stör EU:s politiska klimat och att det vore bra om det gick att begränsa Internets nyttjande.

Motåtgärd: Notera alla politiker som ställer sig bakom restriktiva sanktioner mot yttrandefriheten och stryk dessa från valsedlarna.

Oavsett vad en medborgare tar sig för på Internet så får aldrig medborgaren dömas innan en föreskrift tillämpats av domstol. Detta oskick till förslag ska vi sabla ned.

I övrigt kan vi tydligen inte göra mycket mer än att följa Falkvinges råd att bara fortsätta att prata, prata och prata i största passivitet. (Hint: Alla andra politiska partier är dock ute och rör på sig.)

-Pirater, syns vi inte så finns vi inte!

Falkvinge bör som kapten tänka om snabbt om vi t.ex. ska få några fler som ställer upp runt vallolkalerna. Som det nu är råder stor "handlingsförlaming" ute i gräsrotsleden för nu gäller "mycket prat och liten verkstad" för det har Falkvinge rekomenderat.

Christer Andersson

Eskilstuna

(#8) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #170963
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-09-27 - 2009-09-28, 09:13

Citat:
Anonymous (2009-Sep-27)Piratpartist som jag är, så håller jag inte med Christian Engström, när "han konstaterar helt krasst, att ingen ska få stängas av från Internet över huvud taget, vare sig med eller utan domstolsbeslut."

Det är ungefär som att konstatera att ingen ska sättas i fängelse, med eller utan domstolsbeslut. Eller få sitt körkort indraget, för att man har kört för fort. (Vem har inte gjort det någon gång??)

Probably because it's more like denying a shoplifter the right to ever visit any store. Or since there's so much else on the Internet, indeed any street in which there is a store. It's shutting people out from social networks, information - "visit our website", communication - "send us an email", shopping, work (VPN), entertainment and pretty much everything.

In the extreme, I do agree with you though. If you're convicted of very serious online crime like finding kids to molest then maybe or maybe just keep them in jail. But it's not perfectly clear if it's in context, if he intended to say "han konstaterar helt krasst, att ingen ska få stängas av från Internet [för upphovsbrott] över huvud taget, vare sig med eller utan domstolsbeslut." then I agree with CE 100%.

(#9) Gammal
Guest

Länk: #170965
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-09-27 - 2009-09-28, 10:02

Citat:
jonblund (2009-Sep-27)Det är något jag inte förstår. Vid en snabb koll på "Klimamötets" och "Demonstrationens" hemsidor

förefaller detta vara miljömaffian i högform. Vad har detta med patentfrågor att göra?

Jag har just undertecknat uppropet för nätneutralitet/frihet och är när som helst beredd att

underteckna ett motsvarande upprop avseende klimatfrågeneutralitet. Dvs. vi har alla rätt till vår åsikt och ett fritt handlande visavi klimatpåverkan. En åsikt jag nog skulle vara rätt ensam om bland dessa hemsidors företrädare.

Det förefaller mig mycket tveksamt att kämpa för ett klassiskt liberalt Internet och samtidigt

marschera hand i hand med Miljöfascister. Jag uttryckte mitt tvivel redan när Piratpartiet valde att tillhöra den gröna gruppen i EU och detta verkar inte lugnande...Eller finns det något jag missat här?

För den som följer dagens miljödebatt kan kanske mitt inlägg förefalla förvirrat eller extremt.. Om så, läs tex. "Coolit" av Björn Lundborg SNS 2007
Could not say it better! Rick har inte svarat på den invändning! Vill vi ha frihet eller grön fasicsm?

Björn Lomborg är ekonom som har räknat fram hur mycket mera man kan göra för pengarna som slössas bort på sk klimathotet, t.ex. helt utrota malaria i Afrika.

(#10) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #170972
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-09-27 - 2009-09-28, 10:57

Citat:
Anonymous (2009-Sep-28)Could not say it better! Rick har inte svarat på den invändning! Vill vi ha frihet eller grön fasicsm?

Att vara tvärpolitisk innebär, per definition, att man försöker sprida sina idéer till alla läger. Att vi väljer att försöka förklara för ett läger vad informationspolitik innebär, betyder inte att vi tar upp det lägrets idéer som våra egna.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nyhetsbrev 2009-12-28 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 18 2010-06-07 22:12
Nyhetsbrev 2009-10-13 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 11 2009-10-20 19:54
Nyhetsbrev 2009-09-19 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 13 2009-09-21 17:48
Nyhetsbrev 2009-02-09 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 25 2009-02-17 07:33
Nyhetsbrev 2009-02-03 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 11 2009-02-11 00:46