Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard Kalenderfunktion - 2009-02-28, 23:59

Det har diskuterats en del om kalenderfunktionalitet på hemsidan.

Se tex emmas träffsäkra post här:

http://forum.piratpartiet.se/Topic132672-357-1.aspx

Min tanke är att en kalender måste:

1. Samla data från flera källor (typ lokala events, olika personer/grupper mm)

2. Inte kräva en massa central administration.

3. Synas på hemsidan

Efter en genomgång av några alternativ har jag fastnat för en lösning: Google calendar.

Idén är att alla som vill skapa events skapar en egen kalender, i vilket kalenderverktyg som helst. Det viktiga är att det exporteras en fil på iCal-format. Google calendar är ett sätt av många.

Sedan har man en gemensam kalender (denna i Google Calendar) där man importerar alla de som vill vara med. Denna presenteras på hemsidan.

Ett exempel kan se ut som:

http://kmr.nada.kth.se/~mini/googlecal.html

Detta exempel importerar Integritetskalendern. Fler är lätt att lägga till efter hand.

Kommentarer?

Svara med citat
  (#2) Gammal
VictorBlomberg Inte uppkopplad

VictorBlombergs avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #130167
Standard RE: Kalenderfunktion - 2009-03-01, 00:04

Låter jättebra.

Men vill passa på att föreslå att vi absolut inte använder Google Calendar, utan försöker använda en tjänst i egen regi. Känns mycket bättre och tryggare på alla sätt och vis. Har tyvärr inte så bra koll på vad det finns för mjukvara för sådant här, men det går ju att ändra genom lite research.

---

Svara med citat
  (#3) Gammal
tino Inte uppkopplad

tinos avatar

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #133358
Standard RE: Kalenderfunktion - 2009-03-14, 14:53

Hej,

Med Google calendar är det lätt att sätta upp så att vem som helst kan lägga till saker i kalendern. Jag satte upp två google-kalendrar (en på riksnivå och en för stockholmsregionen) för att få någon slags fungerande kalenderfunktion till min piratpartiet toolbar. Här är instruktioner för hur vem som helst kan lägga till saker i dessa kalendrar.

http://www.piratvideo.se/calendars

Ingen använder denna funktion i nuläget dock. Och jag har full förståelse om någon är skeptisk till att kalendrarna ligger hos mig om ifall de ska in på t.ex. hemsidan. Jag föreslår att någon mer central skapar 'officiella kalendrar' istället. Jag vill bara ha något som funkar.

@VictorBlomberg

Om någon är beredd att utveckla en egen lösning så är väl det bra. Jag föreslår att vi kör med google calendar tills en sådan lösning dyker upp.

Blogg: http://tino.piratvideo.se/

Piratpartiet toolbar för Firefox: http://toolbar.piratvideo.se/

Svara med citat
  (#4) Gammal
Daniel Nyström Inte uppkopplad

Daniel Nyströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #133420
Standard RE: Kalenderfunktion - 2009-03-14, 23:06

Google Calendar låter som en lysande idé! Många gratis arbetstimmar

Daniel Nyström
Vice Valkretsledare Västernorrland
Kommunledare Ånge Kommun
0690-615 26
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Daniel Nyström  
Svara med citat
  (#5) Gammal

VictorBlombergs avatar

Länk: #133421
Standard RE: Kalenderfunktion - 2009-03-14, 23:08

... och några utestängda användare.

---

Svara med citat
  (#6) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Länk: #133429
Standard RE: Kalenderfunktion - 2009-03-14, 23:45

Jag håller med om att det känns obehagligt att lägga allt på Google. Vi använder väl Drupal till www, finns det ingen färdig kalenderaggregatormodul till det?

Svara med citat
  (#7) Gammal
tino Inte uppkopplad

tinos avatar

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #133440
Standard RE: Kalenderfunktion - 2009-03-15, 00:53

Citat:
Daniel Nyström (2009-Mar-14)Google Calendar låter som en lysande idé! Många gratis arbetstimmar

Citat:
VictorBlomberg (2009-Mar-14)... och några utestängda användare.

Hmm? Vad grundar sig detta på? Det finns tydligen storys här som jag inte alls känner till, kan ni ge en länk?

Även om det ligger något bakom insinuationerna, så har jag lite svårt att förstå argumentet att vi kan inte lita på Google att hosta publikt kalenderdata. Om vi ser till att backupera ical eller xml-filen lite nu och då, så är det ju bara att importera denna i någon annan kalender om något nu skulle gå fel.

Hursomhelst, detta är relevant funktionalitet som finns i de Google-kalendrar jag lagt upp:

- Det finns en snygg html-applet som visar kalendern.

- Alla kan lägga in något i kalendern.

- Administratörer kan lägga till/ändra/ta bort ärenden i kalendern.

- Rss-flöden ger data för uppkommande händelser osv.

- Andra kalendrar på ical/xml-format kan lätt importeras i kalendern.

- Det är lätt för vem som helst att få ut kalendern i ical eller xml-format och importera i eget kalenderprogram.

- Det är lätt att lägga till och ta bort administratörer över kalendern. (Två nivåer av rättigheter: rätt att hantera användare, eller rätt att ändra i kalendern.)

Notera, detta är inte en teorerisk lista av "vad som är möjligt", utan sådant som redan är uppe och fungerar idag. Så fort någon har en lösning Piratpartiet kan hosta själva uppe och kör med motsvarande funktionalitet så låter det perfekt. Jag ser dock inte problemet att köra med Google calendar tills detta finns och fungerar.

Blogg: http://tino.piratvideo.se/

Piratpartiet toolbar för Firefox: http://toolbar.piratvideo.se/

Svara med citat
  (#8) Gammal

VictorBlombergs avatar

Länk: #133444
Standard RE: Kalenderfunktion - 2009-03-15, 01:17

Citat:
tino (2009-Mar-15)
Citat:
Hmm? Vad grundar sig detta på? Det finns tydligen storys här som jag inte alls känner till, kan ni ge en länk?
Jag syftade på inte på portade användare, utan på människor som jag, som prompt vägrar nyttja Googles tjänster.

Ber om ursäkt om jag verkar kontraproduktiv, står dock fast vi att jag motsätter mig användandet av Google Calendar.

Något Drupal-integrerat som larsl föreslår låter trevligare. Problemet med att köra Google Calendar tills vidare är att det kommer göra det jobbigare att gå över till något annat system, och därför också minska sannolikheten att detta händer.

---

Svara med citat
  (#9) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Länk: #133447
Standard RE: Kalenderfunktion - 2009-03-15, 01:33

Citat:
tino (2009-Mar-15)
Citat:
Daniel Nyström (2009-Mar-14)Google Calendar låter som en lysande idé! Många gratis arbetstimmar
Citat:

Även om det ligger något bakom insinuationerna, så har jag lite svårt att förstå argumentet att vi kan inte lita på Google att hosta publikt kalenderdata. Om vi ser till att backupera ical eller xml-filen lite nu och då, så är det ju bara att importera denna i någon annan kalender om något nu skulle gå fel.
Problemet är väl inte att Google skulle veta vad piratpartiet har i sin kalender - den skulle ju vara publik i vilket fall som helst - utan att om själva kalendern skulle ligga på Google så skulle de kunna hålla koll på vilka användare som läser kalendern, något de antagligen gör eftersom hela deras affärsmodell bygger på att samla in data om nätanvändares beteende. Det finns goda skäl att inte låta ett företag veta allt som alla gör på webben.

Ett sätt att komma runt det vore ju att använda Google Calendar för att administrera kalendern, åtminstone tillsvidare, och sedan ha någon enkel read-only-vy på www.piratpartiet.se baserad på iCal-data exporterad från Google-kalendern, samt en lokal kopia av iCal-filen som folk kan hämta till sin Evolution eller Outlook eller vad man nu kör hemma. Då kan man dessutom byta administrationsmjukvara när och hur man vill utan att påverka det som syns på framsidan så länge den kan exportera iCal.

Svara med citat
  (#10) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Länk: #133482
Standard RE: Kalenderfunktion - 2009-03-15, 13:32

Citat:
larsl (2009-Mar-15)Ett sätt att komma runt det vore ju att använda Google Calendar för att administrera kalendern, åtminstone tillsvidare, och sedan ha någon enkel read-only-vy på www.piratpartiet.se baserad på iCal-data exporterad från Google-kalendern, samt en lokal kopia av iCal-filen som folk kan hämta till sin Evolution eller Outlook eller vad man nu kör hemma.
...och efter lite snokande ser det ut som att Drupals Calendar-modul kan göra just det. Jag ska installera Apache2 och Drupal på min laptop och se om jag kan ge mer detaljerade instruktioner.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är