Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009
Standard Aktivister!? - 2009-05-15, 22:46

Hej.

Undrar om det finns ett annat sätt att få kontakt med aktivister i min kommun, förutom genom mail. (Är kommunledare för Kil, Värmland)

Det ska finnas 10-talet anmälda aktivister här i Kil men inte en enda har svarat på mina utskickade mail. Och jag behöver hjälp, kan inte göra allt själv.

Finns det nån lista med telefonnummer att tillgå?

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#2) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #148043
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-16, 09:12

Jag börjar också sakna den informationen. Rimligtvis borde informationen finnas med som en egen kolumn på Piratewebs medlemsregister. Det borde också vara redigerabart av Kommunledare, ifall någon som anmält sig som aktiv ångrar sig, eller om någon annan vill bli aktiv.

Jag har lagt upp det som en ticket (http://utv.piratpartiet.se/ticket/279), så hoppas jag att någon som har befogenhet fixar det snabbt nu inför valet (tack på förhand). Det borde vara en enkel fix?

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
Svara med citat
  (#3) Gammal
npc_otyg Inte uppkopplad

npc_otygs avatar

Reg.datum: Sep 2008

Länk: #148059
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-16, 10:17

Det går att göra sms-utskick till aktivisterna (samma sida som aktivist-mejlen finns på).

Och om jag inte minns fel så är en av poängerna med aktivisterna att de ska kunna vara anonyma, till skillnad från medlemmarna.

-------------------------
Martin Vesterlund

Det här är mitt liv, det här är min kropp, det här är min röst, det här är min sång...
Det här är mitt långfinger!
  Skicka ett meddelande via ICQ till npc_otyg Skicka ett meddelande via MSN till npc_otyg  
Svara med citat
  (#4) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #148075
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-16, 10:39

Det fungerar knappast att aktivisterna ska kunna vara anonyma från Kommunansvarig?! Hur menar du då?

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
Svara med citat
  (#5) Gammal
npc_otyg Inte uppkopplad

npc_otygs avatar

Reg.datum: Sep 2008

Länk: #148079
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-16, 10:52

"Att vara aktivist i Piratpartiet innebär att du får information om vad som händer i ditt närområde, så att du kan dyka upp på aktioner och aktiviteter. Du får mail om aktiviteter och SMS när det händer något intressant nära dig. Du kan vara helt anonym (genom att använda t.ex. kontantkort och en gmail-adress).

Du är INTE MEDLEM i partiet och finns inte med i några medlemsregister. Partiets funktionärer kan inte slå upp dina personuppgifter, de kan bara skicka meddelanden till aktivisterna i ett visst område och ser aldrig vilka de är."

Så jo, en aktivist kan vara anonym även för en KL. Naturligtvis är ju inte aktivisten anonym om han eller hon kontaktar en KL för att hämta valsedlar eller affischer eftersom man då sannolikt träffas afk

Poängen är dock fortfarande att en aktivist kan göra ett aktivt val att förbli anonym, därför är inte aktivisternas uppgifter tillgängliga för funktionärer.

-------------------------
Martin Vesterlund

Det här är mitt liv, det här är min kropp, det här är min röst, det här är min sång...
Det här är mitt långfinger!
  Skicka ett meddelande via ICQ till npc_otyg Skicka ett meddelande via MSN till npc_otyg  
Svara med citat
  (#6) Gammal

JPAndersons avatar

Länk: #148083
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-16, 11:07

Nu har jag ju skickat flera mail och sms till anmälda aktivister och ändå inte hört ett pip.

Hur sjutton ska jag få hjälp av dessa då?

Vi har dessutom flera vallokaler i kommunen som inte någon tagit ansvar för, jag kan helt enkelt inte göra allt själv.

Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#7) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #148266
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-17, 02:00

Citat:
exile (2009-May-16)Nu har jag ju skickat flera mail och sms till anmälda aktivister och ändå inte hört ett pip.
Du nämnde att det finns ett tiotal aktivister. Hur många medlemmar finns det i Kil? Har du försökt kontakta dem? Deras kontaktuppgifter, ålder med mera bör framgå av medlemsregistret.

Tanken med aktivister är (vad jag förstår) inte att de är de enda som skall jobba åt partiet medan medlemmarna sitter sysslolösa, utan att de skall utgöra ett potentiellt komplement till medlemmarna, för den händelse de vill engagera sig utan att bli formellt registrerade som medlemmar. Nu är det inte självklart att man har lust eller tid att dela ut valsedlar bara för att man blivit medlem, särskilt inte efter anstormningen den 17 april, men man kan åtminstone göra ett utskick till dem och berätta om läget. Kanske anmäler sig några frivilligt då, eller så får man någon annan respons som man kan ha nytta av. Titta exempelvis efter sådana som blivit medlemmar långt före 17 april i år, om du funderar på att kontakta dem individuellt.

Jag har svårt att tro att det inte skulle finnas fler än tio medlemmar i hela Kils kommun. Riksgenomsnittet ligger väl numera på drygt 6 promille av antalet röstberättigade? Kil har drygt 9.000 röstberättigade, och enligt kartan är medlemstätheten högre än i grannkommunerna Forshaga och Sunne, men lägre än i Grums, Arvika och Karlstad (den sistnämnda kommunen 7,52 promille enligt stapeldiagram, men något stämmer inte här - kartan kanske är gammal).

Anders Andersson

Svara med citat
  (#8) Gammal

JPAndersons avatar

Länk: #148347
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-17, 13:39

Citat:
SM5POR (2009-May-17)
Citat:
exile (2009-May-16)Nu har jag ju skickat flera mail och sms till anmälda aktivister och ändå inte hört ett pip.

Du nämnde att det finns ett tiotal aktivister. Hur många medlemmar finns det i Kil? Har du försökt kontakta dem? Deras kontaktuppgifter, ålder med mera bör framgå av medlemsregistret.

Tanken med aktivister är (vad jag förstår) inte att de är de enda som skall jobba åt partiet medan medlemmarna sitter sysslolösa, utan att de skall utgöra ett potentiellt komplement till medlemmarna, för den händelse de vill engagera sig utan att bli formellt registrerade som medlemmar. Nu är det inte självklart att man har lust eller tid att dela ut valsedlar bara för att man blivit medlem, särskilt inte efter anstormningen den 17 april, men man kan åtminstone göra ett utskick till dem och berätta om läget. Kanske anmäler sig några frivilligt då, eller så får man någon annan respons som man kan ha nytta av. Titta exempelvis efter sådana som blivit medlemmar långt före 17 april i år, om du funderar på att kontakta dem individuellt.

Jag har svårt att tro att det inte skulle finnas fler än tio medlemmar i hela Kils kommun. Riksgenomsnittet ligger väl numera på drygt 6 promille av antalet röstberättigade? Kil har drygt 9.000 röstberättigade, och enligt kartan är medlemstätheten högre än i grannkommunerna Forshaga och Sunne, men lägre än i Grums, Arvika och Karlstad (den sistnämnda kommunen 7,52 promille enligt stapeldiagram, men något stämmer inte här - kartan kanske är gammal).

Tiotalet anmälda "aktivister" och ca 40 medlemmar....

Har mailat ALLA och inte ett ljud. Kanske nedslående.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Obrell86 Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #148349
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-17, 13:50

Du kanske kan fråga någon grannkommun om hjälp med valsedlar?

Svara med citat
  (#10) Gammal

JPAndersons avatar

Länk: #148353
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-17, 14:21

Citat:
Obrell86 (2009-May-17)Du kanske kan fråga någon grannkommun om hjälp med valsedlar?

Ska en grannkommun komma hit och distribuera valsedlar och boka lokaler?

Praktiskt...

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Information till aktivister och funktionärer Anna Troberg Allmän information och frågor 4 2009-12-21 21:08
Förslag att fängsla bloggare och andra aktivister chifen Övrig diskussion 3 2009-05-06 16:34
Massor med nya aktivister Tommy Eriksson Ung Pirat Karlstad 1 2009-04-21 21:27
Aktivister i Linköping (inför EU-valet) Jonatan Walck 5. Östergötlands län, 8 2009-03-16 07:22
EU tar Sverige i örat för läcka till aktivister Christian Engström PP i media 2 2007-10-11 11:14