Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009
Standard RE: Ska www.piratpartiet.se länka till andra partiers bloggare? - 2009-09-30, 11:22

Citat:
Det spelar ingen roll om vi hjälper S, V, Mp, C,M,Fp,Kd(!), eller något annat parti om vi dessutom hjälper oss själva. Vi eftersträvar tillväxt och så länge vi har det så är det bra. Att få tillväxt genom att hjälpa sina konkurrenter är en utmärkt strategi. Så länge dessa bloggares åsikter stämmer överens med piratpartiets så kompromissar vi inte mot partiets integritet.

Precis. Vad vi behöver för att lyckas i valet 2010 är att det pratas om våra frågor. Överallt. MEN SPECIELLT I ANDRA PARTIER. Om dom andra partierna gör våra frågor till valfrågor så har vi redan vunnit.

Jag är ganska säker på att Svenska folket vid det här laget insett vilka partier som lovar vitt och brett men ändå kör över integriteten så fort dom får makt.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mattias P Andersson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #171222
Standard RE: Ska www.piratpartiet.se länka till andra partiers bloggare? - 2009-09-30, 12:25

Citat:
Kristofer Pettersson (2009-Sep-30)Det ju förändring vi vill uppnå, inte makt.

Tanken med Piratpartiet är väl ändå att man försökt samla de mesta av det politiska engagemanget i integritetsfrågor bakom ett förenat parti som jobbar åt det hållet som en grupp. Piratpartiet har större chans att påverka en fråga som grupp än en enskild politisk vilde har att försöka få genomslag för frågor som går mot den egna partilinjen. Det handlar inte om makt, utan att vi faktiskt är ett politiskt parti som arbetar för att kunna komma in i riksdagen och få påverka de här frågorna. För visst är det väl idén med Piratpartiet, att vi ska vara den starkaste aktören för integritet på den politiska marknaden? Piratpartiet är starkt för att vi är ett Parti, en grupp med samma mål.

Citat:
Det är ett misstag att tro att vi ska klara att vända övervakningsskutan på egen hand. Om vi har *hela* etablissemanget emot oss kommer det inte att gå. Vi måste också hjälpa de andra partierna till förändring. Att stötta deras kritiska gräsrötter är en bra metod för det.
Mikael Nilsson

Missförstå mig inte, jag har inget emot någon av de representanter för andra partier som feedas på live.piratpartiet.se. Jag följer själv många av dem, och tycker att de gör ett fantastiskt arbete. Men som Piratpartist ser jag ändå partiet först. Vi bör inte verka för att splittra ut engagemanget, snarare för att samla ihop det under samma tak. Visst påverkan av andra partier är bra, men det här är inte påverkan av andra partier, det är snarare marknadsföring av andra partiet.

Sen när tex vissa av de som feedas t.o.m har gått ut och sagt att de kandiderar för sitt parti till riksdagen 2010 - ett mål som piratpartiet också strävar mot - blir det än mer märkligt. Man får lätt känslan att Piratpartiet stödjer kandidaternas kandidatur till riksdagen, en känsla av att Piratpartiet lämnat över kampen till andra, att man vill splittra engagemanget istället för att samla ihop det. Vi kan nästan vara säkra på att en personröst på en kandidat för ett annat parti på grund av kandidatens engagemang i integritetsfrågor är en mindre röst på Piratpartiet, en röst som sen kan gå till spillo när den läggs på ett parti som kommer rösta tvärt mot vad kandidaten gör.

Vissa kanske ser live.piratpartiet.se som ett praktiskt redskap för att läsa intressanta bloggar genom, det är det iofs också i grund och botten, men eftersom att det är en underdomän till piratpartiet och drivs av densamma så kan det lätt skicka fel signaler, signaler om ställningstagande. Piratpartiets webbplats ska vara en informationsportal kring Piratpartiet, när man kommer in på sidan ska man inte bli förvirrad över vad man ser, man ska veta att man kan hitta information som rör Piratpartiet. Om man hittar en Centerpartist, Folkpartist eller Miljöpartist det första man gör när man som ny surfar in på sidan undrar man nog hur solid Piratpartiet är i sin kamp.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #171225
Standard RE: Ska www.piratpartiet.se länka till andra partiers bloggare? - 2009-09-30, 12:38

Matthias: jag håller helt med dig om att livesidan inte är någon bekvämlighetsinrätting, utan i högsta grad ett politiskt verktyg som slutligen står under ledningens kontroll. Innehållet ska styras av ledningens politiska ambitioner, och jag har också så gott jag kunnat förankra idén om att plocka in dessa bloggare i ledningen. Kanske borde jag begära ett formellt ledningsbeslut i frågan?

Vi skiljer oss dock åt i bedömningen om detta är bra för partiet eller inte.

Jag är överens med dig att det är fel *OM* det får effekten att pp får mindre inflytande (för jag tror inte att de där bloggarna har tillräckligt stort inflytande utan pp).

MEN, jag tror att vi faktiskt stärker piratpartiets förmåga till genomslag genom att knyta band av det här slaget. Det är inte bara så att vi ger dem uppmärksamhet. Det flyter åt två håll. Av dessa bloggare lånar vi trovärdighet i våra frågor.

Många pirater och potentiella pirater har sympatier i något annat parti, och jag tror att är bra att visa att vi siktar på att samarbeta med de som håller med oss (oavsett partitillhörighet). Det är också bra att få höra kritik som inte bara kommer från "de där piraterna" utan från annat håll. och som jag sagt, de bloggare vi pratar om är i högsta grad kritiska mot sina egna partiledningar.

Det är iallafall ett sådant här tänkande som inspirerade mig att genomföra det här experimentet. Jag tycker åtminstone det är värt att testa :-)

Svara med citat
  (#4) Gammal
deerf Inte uppkopplad

deerfs avatar

Länk: #171250
Standard RE: Ska www.piratpartiet.se länka till andra partiers bloggare? - 2009-09-30, 16:34

Mikael:

Jag håller med om att om det slår väl ut kan det stärka oss. Jag är även mycket skeptiskt till att det verkligen kommer slå väl ut.

Men det minsta vi kan göra mot våra egna måste ju vara att åtminstone ha två separata widgets, en för piratbloggare och en för andra partiers. Men dom kan gärna ligga uti varandra.. Detta skulle även eliminera risken för missförstånd bland vanliga svenssons, som kan tro att Maria Ferm kanske är lika bra att rösta på som Piratpartiet...

Johan:

Ja politiskt intresserat folk kan säkert tänka så. Men jag är inte alls säker på att de 40% av svenskarna som är relativt ointresserad av politik kommer tänka så. Säger sossarna att dom vill riva upp FRA kommer många tro på det blint och inte alls tänka på att dom vill införa en annan signalspaningslag. Jag tror vi genom detta minskar vårat inflytande och gör det lättare för respektive bloggare att lura av oss väljare på mer än ett sätt. Men detta experiment är i grunden en god idé som ej kommer att lyckas då det faktiskt är en relativt stort ointresse bland vanliga personer, som kommer gå på minsta lilla politiska fint...

Jonas Sandberg

Ordförande Ung Pirat Piteå
Kommunledare Piratpartiet Älvsbyn
Valkretsledare Norrbotten

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Länk: #171251
Standard RE: Ska www.piratpartiet.se länka till andra partiers bloggare? - 2009-09-30, 16:38

Om folk tror att Maria Ferm är lika bra att rösta på som pp så måste jag säga att vi har ett pedagogiskt problem någon annan stans, som jag inte tror att vi löser genom livesidan...

Men vad är det du tycker det är viktigt att ändra? På piratpartiet.se? eller på livesidan?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Länk: #171263
Standard RE: Ska www.piratpartiet.se länka till andra partiers bloggare? - 2009-09-30, 18:57

Well I can't speak for anyone other than myself, but I found that the live list is one of the things that make the party homepage worth visiting regularly, not just what pp is doing but as a starting point for the whole debate. I mean it's a two way street, you give them some publicity on the other hand you also make it a more important blog among their blogs and you point a lot of faithful pirates to visit other blogs and argue. I think the pirate party has everything to win and nothing to lose by making as big a "buzz" about this as possible in all the other parties, there's so much internal tension it will more likely be a recruitment channel than a net loss because they change too much, even if we do think selfishly.

The worst possible fate the pirate party could suffer in the RD2010 elections is being ignored, that nobody really wants to talk about our issues. If the other parties have to or choose to start talking about integrity, privacy and copyright we have already won a great victory. The by far best way to do that is to make sure it's a subject in other parties. Then those parties will either have to address it in their election campaign, making it a topic where the pirate party can draw voters from the whole political spectrum or they can ignore it and those feeling ignored will vote for us. Either way I see it as a win for us.

Svara med citat
  (#7) Gammal
deerf Inte uppkopplad

deerfs avatar

Länk: #171280
Standard RE: Ska www.piratpartiet.se länka till andra partiers bloggare? - 2009-09-30, 21:26

Mikael:

Saken är väl den att man måste sätta ner foten och säga "så här är det punkt slut" och att tro att alla som kommer in på piratpartiets sida tänker exakt samma som dig när du sätter flödet är lite naivt. Man bör reservera sig för att vissa kanske tänker precis tvärtom, dvs att de ser flödet som ett stöd av riksdagskandidaterna för andra partier och väljer att knyta sig till dem.

Det jag vill ha ändrat är att våra egna bloggare är högre prioriterade än andra partiers bloggare, exempelvis genom att ha dom i en egen widget. Sen ska det vara övertydligt så vanligt folk inte missuppfattar partitillhörigheten. Det kan man lösa på flera sätt, ett är genom att ha parti beteckning bakom bloggarna kanske? Men har man en egen widget kan man skriva det på widgeten... Men helst hade jag sett att det hela har varit som det var innan där vi inte tar in dom alls. Men jag kan som sagt köpa detta om det sker seriöst och utan att riskera att det misstolkas på något sätt.

Kan ju säga att en person jag jobbar med kom fram och frågade mig igår, om jag tycker att Piratpartiet tycker det är okej att rösta på Centerpartiet? Undrade såklart nej vad då? Då sa han att han såg att det fanns bloggare för Centerpartiet direkt på www.piratpartiet.se. Det är så jag uppmärksammade detta "bland annat". Folk som inte är så jätte insatta politiskt kommer att misstolka detta, det är ett faktum.

Jonas Sandberg

Ordförande Ung Pirat Piteå
Kommunledare Piratpartiet Älvsbyn
Valkretsledare Norrbotten

Svara med citat
  (#8) Gammal
Mattias P Andersson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #171282
Standard RE: Ska www.piratpartiet.se länka till andra partiers bloggare? - 2009-09-30, 21:45

Kjella: Förlåt för att jag skriver på svenska men jag tänkte att du förstår ändå Det låter lite som att du skulle kunna tänka dig att nöja dig med en "liten seger" en sådan liten seger som du beskriver skulle antagligen inte ge nått genomslag. Styrkan i Piratpartiet ligger i att vi är ett parti, de är vår ideologi och med den kan vi förhandla.

I vilket fall så är det kanske lite off topic och jag mer om ursäkt.

Det jag säger är bara att de är lite den inställningen man förmedlar, att Piratpartiet nöjer sig med en liten seger, bara vi får frågorna representerade så är vi nöjda. Saken är den att vi kan inte nöja oss med att föra debatten vi måste få genomslag, förändring. Det är inte att vara trångsynt och inte öppen för andra partier. Det är i mitt tycke att verka för Piratpartiet, vi är ett politiskt parti inte en intresseorganisation. De är skakiga tider och vi kommer att behöva bevisa att vi har ryggrad att bära hem det här inför riksdagsvalet 2010.

Förlåt för de hårda orden. No hard feelings yarr

Svara med citat
  (#9) Gammal
olofb Inte uppkopplad

olofbs avatar

Länk: #171293
Standard RE: Ska www.piratpartiet.se länka till andra partiers bloggare? - 2009-09-30, 22:58

Hej alla glada!

Jag copy-paste:ar direkt från ett epost till MiNi jag skickade tidigare i veckan, spontant efter att ha sett bl.a. Klambergs bloggposter på livepiratpartiet.se

---

Ämne: Snilledrag

Måste bara applådera initiativet att ta med bloggare som inte

officiellt erkänt sig som pp-röstande/sympatisörer (t.ex.

Scaber/Mikael Elmlund)

Det har blivit helmycket mera livat på live.pp.se och det är säkert

ett valtaktiskt smart drag också (vissa av skribenterna står säkert

och vacklar, och med uppmuntran/öppna armar kommer de välja sida

lättare!).

Snilledrag!

Mvh

/Olof

---

(Kuriosum om detta mail är att jag råkade skicka det till riksdagsledamoten Mikael Damberg (s) av misstag först. Han måste tyckt det var ett mäkta udda mail!)

"I'm not afraid of being silly. I am afraid of those who think they're not."
http://olofb.wordpress.com

Svara med citat
  (#10) Gammal
olofb Inte uppkopplad

olofbs avatar

Länk: #171299
Standard RE: Ska www.piratpartiet.se länka till andra partiers bloggare? - 2009-09-30, 23:47

Tillägg: kanske allra viktigast, som flera ovanför varit inne på, så sprids våra frågor, och blir så att säga "legitima" hos en större massa. Detta ska inte underskattas; jag möter fortfarande dagligen folk som med tom blick tittar på mig när jag säger FRA eller IPRED (och inte förstår någon skillnad).

"I'm not afraid of being silly. I am afraid of those who think they're not."
http://olofb.wordpress.com

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Enkel aktivsm på Newsmill, milla Piratpartiet, skriv artiklar och länka till blogginlägg Marcus Borg Övrig diskussion 0 2009-12-13 20:37
Länka till insändare här. AjNoX PP i media 10 2009-05-19 21:46
Förslag att fängsla bloggare och andra aktivister chifen Övrig diskussion 3 2009-05-06 17:34
Olagligt att länka till piratkopierat material Joakim Holgersson PP i media 4 2006-12-21 02:34
Affischer som anspelar på andra partiers slogans infinite_emma Lagrat material 7 2006-09-08 15:32