Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: Nuvarande todos - 2007-03-25, 19:07

Password reset fixat.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #70791
Standard RE: Nuvarande todos - 2007-03-29, 22:09

Jag tänkte på "Koppla forumkonto (måste vara klart före 21 april)"

Skulle vara väldigt uppskattat om ni kunde koppla Ung Pirat också.

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#3) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #70796
Standard RE: Nuvarande todos - 2007-03-30, 02:56

Koppla UP till vad?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #70800
Standard RE: Nuvarande todos - 2007-03-30, 06:52

Om jag ska vara ärlig så är jag inte helt säker på vad exakt du menar med "Koppla forumkonto (måste vara klart före 21 april)". Men jag antar att det rör sig om att koppla forumskontot till piratewebb så man även kan söka på forumsnamn för att få fram medlemskapsuppgifter. Samt att det är den här kopplingen: Group: Partimedlem. Dvs en koppling mellan forumskontot och medlemskapet. Vilket ger en Möjlighet att medlemsrösta på forumet.

Det skulle nog vara bra med en koppling mellan forumskontot och Ung Pirat medlemskapet också. Främst så tänker jag på Ung Pirat förbundets kommande forumröstning på kongressombudskandidaterna. http://forum.piratpartiet.se/Topic72623-177-1.aspx

Group: Partimedlem

Ung Pirat medlem

Är det möjligt tro?

Svara med citat
  (#5) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #70821
Standard RE: Nuvarande todos - 2007-03-30, 17:53

Ah, då förstår jag.

Tyvärr kan man bara tillhöra en (1) grupp i forumet, men jag har ändå på gång att man ska kunna lägga upp mer avancerade omröstningar på PirateWeb (som dessutom generellt är säkrare, eftersom bara medlemmar kan logga in öht, och det går över https med det enda med det andra).

Sådana omröstningar ska dels kunna begränsas till vissa organisationer (som t.ex. hela UP, ett distrikt eller en lokalavdelning) och dels geografiskt. Men största anledningen till att jag sätter mig och tar fram en mer avancerad röstningsmekanism är att jag vill ha bättre personröstningar, där man har möjlighet att ranka sina alternativ.

Svara med citat
  (#6) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #70822
Standard RE: Nuvarande todos - 2007-03-30, 18:06

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Mar-30)som dessutom generellt är säkrare
Säkerhet är iofs en relativ fråga. Säkerheten här är ju beroende av medlemmarnas tillit till serverns och serveradministratorns-/programmeradens (du) integritet. Skulle en situation uppstå där detta förtroende inte är självklart så har vi ett problem eftersom möjligheten att uttrycka detta saknas.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #70847
Standard RE: Nuvarande todos - 2007-03-31, 14:22

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Mar-30)Ah, då förstår jag.

Tyvärr kan man bara tillhöra en (1) grupp i forumet, men jag har ändå på gång att man ska kunna lägga upp mer avancerade omröstningar på PirateWeb (som dessutom generellt är säkrare, eftersom bara medlemmar kan logga in öht, och det går över https med det enda med det andra).

Sådana omröstningar ska dels kunna begränsas till vissa organisationer (som t.ex. hela UP, ett distrikt eller en lokalavdelning) och dels geografiskt. Men största anledningen till att jag sätter mig och tar fram en mer avancerad röstningsmekanism är att jag vill ha bättre personröstningar, där man har möjlighet att ranka sina alternativ.

Tack Rick. Funktionen du beskriver tror jag skulle vara väldigt uppskattad och värdefull för våra organisationer. Bra initiativ!

Svara med citat
  (#8) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #70868
Standard RE: Nuvarande todos - 2007-04-01, 08:59

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Mar-30)

Tyvärr kan man bara tillhöra en (1) grupp i forumet
Det går ju alltid att skapa grupperna

1) Medlem i PP och UP

2) Medlem i PP

3) Medlem i UP

4) Ej medlem

Och sen ge rösträtt till 1 + 2 för PP omröstningar och 1 + 3 för UP omröstningar.

Inte för att denna lösning är optimal, eller skalar särskilt väl (den kräver n^2 grupper för n föreningar), men för ett mindre antal föreningar så är det görbart, och användbart även för annat än direkta omröstningar.

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#9) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #70873
Standard RE: Nuvarande todos - 2007-04-01, 11:13

Citat:
John Nilsson (2007-Mar-30)Säkerhet är iofs en relativ fråga. Säkerheten här är ju beroende av medlemmarnas tillit till serverns och serveradministratorns-/programmeradens (du) integritet. Skulle en situation uppstå där detta förtroende inte är självklart så har vi ett problem eftersom möjligheten att uttrycka detta saknas.
Rätt, men det påståendet är ju sant vid alla omröstningar, att om man inte har förtroende för den rösträknande mekanismen så spelar inte mycket någon roll. I det här fallet finns ju åtminstone källkoden att tillgå.

Svara med citat
  (#10) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #70878
Standard RE: Nuvarande todos - 2007-04-01, 14:11

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Apr-01)
Citat:
John Nilsson (2007-Mar-30)Säkerhet är iofs en relativ fråga. Säkerheten här är ju beroende av medlemmarnas tillit till serverns och serveradministratorns-/programmeradens (du) integritet. Skulle en situation uppstå där detta förtroende inte är självklart så har vi ett problem eftersom möjligheten att uttrycka detta saknas.
Rätt, men det påståendet är ju sant vid alla omröstningar, att om man inte har förtroende för den rösträknande mekanismen så spelar inte mycket någon roll. I det här fallet finns ju åtminstone källkoden att tillgå.

Njae, det kanske är att ta i. Någon form av redundans kanske kan åstadkommas. Möjligheten att använda en neutral part för den typen av omröstningar/petitioner. Men då krävs en tillförlitlig kopia på medlemslistan.

En variant på säkert (men antagligen för omständigt) sätt.

Vid medlemsregistrering så registrerar man sig också hos en tredjepart som medlem.

Tredjepart verifierar uppgiften med pirateweb som signerar den digitalt.

Om konflikt uppstår, underrättas medlemen och partiledningen som då kan välja att ta diskussion om saken på lämpligt forum.

Annars finns nu en redundant och verfierad medlemslista.

Ärh, nu är jag Off Topic. Ville bara ha sagt att säkerheten nog tål att filas på.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bör Piratpartiet driva politiska frågor utöver nuvarande piratpolitik? joonicks Övrig piratpolitik 70 2010-02-19 12:40
DRM i nuvarande upphovsrättslagstiftning Inhuman Soul Kultur och upphovsrätt 11 2009-06-14 04:36
UP göteborgs nuvarande styrelse samt stadgar och protokoll. Stefan Flod Distrikt & lokalavdelningar 0 2007-09-17 16:20
Inget skydd för amerikanska filmproducenter i nuvarande svensk lag? Tor Skude Kultur och upphovsrätt 2 2006-06-21 13:22
Bojkotta SWE/nuvarande regering i Sverige Hanna Dönsberg PP i media 2 2006-02-19 04:11