Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Taz_1999 Inte uppkopplad
Ola Andersson

Taz_1999s avatar

Reg.datum: Jul 2009
Standard Är mailinglistor en bra ide? Borde vi ha det i Piratpartiet? - 2012-07-07, 13:21

Inom Piratpartiet så har vi den konstiga situationen att aktivister, medlemmar och intresserade har att välja på en massa olika metoder att kommunicera med varandra.

Vi har tex ett antal olika kanaler i Skype, som man måste bli inbjuden till för instruktionerna för hur man går med och vad grupperna heter står ingenstans. (Det kan finnas goda skäl till det iofs). Det finns nackdelar med Skype och många medlemmar vägrar skaffa konto där.

Vi har detta forum. Det finns nackdelar med detta forum och många medlemmar vägrar skaffa konto här.

Vi har Facebook där det också finns en massa olika grupper som man får leta efter. Många är sidor (gilla sidan så är du med) andra är grupper (en admin behöver godkänna att du är med, så är du det). Största grupp är Pirater som pratar med ca 300 medlemmar. Det finns många nackdelar med Facebook förstås och många medlemmar vägrar skaffa konto där.

Lustigt nog är vi duktiga på att kommunicera men samtidigt rätt usla. En enskild medlem som vill arrangera en grej, har inte tillgång till någon metod att nå alla intresserade medlemmar och informera om den grejen. Är inte det konstigt?

Dags för en till: Mailinglistor?
Jag tycker vi kan lägga till en - mailinglistor. Vill man verkligen vara elitistisk så är det mailinglistor som gäller.

Jag är listadmin för ett dussin för en annan förening och där har vi Mailman. Jag har även varit med i en otroligt kul lista för länge sen som hette/heter Trafik och den hade typ 600 mail per dag! Jag tycker det finns en del fördelar med mailinglistor.

De är så Old school att operativsystemsproblem försvinner. Alla datorer och de flesta mobiltelefoner kan läsa, skriva och skicka mail.

Du behöver inte ha en viss klientprogramvara som är olika mellan olika OS.

Du behöver inte registera dig och meddela Facebook en massa personlig information.

De är pilliga att administrera och mardröm att sätta upp (massa hamrande i terminalen), och det gillas av Linux-skäggen.

Du får diskussionen i brevlådan, missar inget och det är lätt att delta, du behöver inte en smartphone eller ens en dator, du kan delta med rätt korkade (gamla, billiga) mobiltelefoner när man är på springade fot. Du bara svarar på mailet och det skickas till alla på listan.

En annan fördel är att listan kan ställas in så att man verkligen inte kommer med om man inte blir godkänd av en admin och du kan delta med vilken anonym epostadress som helst. Diskussionerna kan också vara betydligt mera hemliga om man har sådana regler för listan. "Don't talk about fight club!".

Man kan också göra dem offentliga, alla kan gå med och lämna dem och det kan finnas ett offentligt arkiv på en webbsite. Om du deltar på listan och sparar mailen i ditt mailprogram har du ett sökbart arkiv däri också. Mailman tex skapar det automatiskt. Mailprogram kan även sätta upp regler för att sortera inkommande mail.

Och förstås - alla medlemmar har en epostadress. (tror jag). På så vis är mail minsta-gemensamma-nämnare för alla medlemmar och därför borde just mail vara default som kommunkationsmetod?

Pirateweb i all ära med sina mail-utskick till aktivister, men vore inte riktiga mailinglistor bättre? Alla har ju mail och gör man listorna med instruktionerna väl synliga på piratpartiet.se och frivilliga att gå med i (dra iväg ett mail till en viss adress så är man med), så kanske det kan lösa en del av problemen vi ser med alla dessa andra kommunikationsformer?

Vad tycks?
  Skicka ett meddelande via ICQ till Taz_1999 Skicka ett meddelande via AIM till Taz_1999 Skicka ett meddelande via MSN till Taz_1999 Skicka ett meddelande via Skype™ till Taz_1999  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #277152
Standard Sv: Är mailinglistor en bra ide? Borde vi ha det i Piratpartiet? - 2012-07-07, 14:25

Maillistor användes bl.a av oss kandidater till regionvalet i Västra Götaland. Den blev inte något vidare använd dessvärre. Maillistor är 20 år gammalt och nördigt som bara den.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#3) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #277154
Standard Sv: Är mailinglistor en bra ide? Borde vi ha det i Piratpartiet? - 2012-07-07, 14:41

Jag ser gärna en mailinglista dit alla intresserade kan registrera sig, och dit alla kan skicka förslag et cetera. Jag tycker om mailinglistor. Jag tycker dock inte det automatiskt ska skickas ut till alla medlemmar i partiet, då blir det plötsligt rätt spammigt.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #277155
Standard Sv: Är mailinglistor en bra ide? Borde vi ha det i Piratpartiet? - 2012-07-07, 14:53

Jag startade upp en inofficiell mailinglista på Google Groups.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #277202
Standard Sv: Är mailinglistor en bra ide? Borde vi ha det i Piratpartiet? - 2012-07-11, 23:45

Som kuriosa skrev jag en liten genomgång av utvecklingen av partiets kommunikationskanaler för ungefär två år sedan. Den finns att läsa här:

http://ungpirat.blogspot.be/2010/01/...analer-en.html

Maillistor nämns som hastigast:

Citat:
I januari 2006 startades Piratpartiet. I praktiken så var partiet sitt forum. Det var där all kommunikation skedde och det var där alla beslut togs. Det mesta på forumet var öppet för vem som helst att läsa, men det växte även fram en del slutna underforum för mediapirater, riksdagskandidater och liknande. Det började även växa fram mailinglistor, kanske främst på lokal nivå, men troligtvis var det även under den här perioden som de första nationella listorna skapades och snabbt glömdes bort.
Men att det inte fungerade då är ju ingen anledingen att det inte ska fungera nu.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#6) Gammal
BonnPirat Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2010

Länk: #277222
Standard Sv: Är mailinglistor en bra ide? Borde vi ha det i Piratpartiet? - 2012-07-14, 00:54

va? Piratpartiet har inga mailinglistor? jag kan knappt tro det.

Tyska Piratenpartei har även en massa sätt att kommunicera. Dom viktigaste är väl:

1. Mailinglistor, det finns flera mailinglistservrar (några delstater driver egna mailman), den största är: https://service.piratenpartei.de/listinfo (flera hundra mailinglistor).

2. Mumbleserver (audio conference) upp till 400 deltagare/pirater varje kväll/natt. International channels finns också. Alla kan vara med, även svenskarna
http://wiki.piratenpartei.de/NRW:Mumble-Server
Software Download: http://mumble.sourceforge.net/

3. Twitter

4. Real-life-möten förstås.

5. Forum/Newsserver som syncas med mailinglistorna.
http://news.piratenpartei.de/

Hoppas att ni förstår min svenska. Det är 16 år sen jag lämnade högskolan i Luleå...

mvh
BonnPirat

Senast redigerad av BonnPirat den 2012-07-14 klockan 01:00. Anledning: typo

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar