Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Reg.datum: Apr 2009
Standard Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-16, 10:07

Så har man då slutgiltigt satt stopp för vad som en gång var Sveriges mest livaktiga forum för debatter om upphovsrätt, integritet och internet.

Det som återstår är ett forum för navelskåderi, där man kan bland en begränsad skara kan föra fram organisatoriska spörsmål.

Var det för detta som piratpartiet bildades? Nej inte alls, för vad har breddning med det som är piratpartiets kärnvärden att göra? Jag kan inte ens förstå hur man tänker!

Ett forum har tystnat. Det känns som kraften har gått förlorad i piratrörelsen till förmån för allmänpolitiska spörsmål och valframgången syns alltmer avlägsen. Dåligt ledarskap för en god sak! Tyvärr.

R.I.P.

PS Jag ser inget behov av att överhuvud taget hålla detta forum öppet för icke medlemmar längre över huvud taget. Det skrämmer mer potentiella väljare än det lockar.

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

(#2) Gammal
Robobengt Inte uppkopplad

Robobengts avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #277623
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-16, 12:06

På vilket sätt har man satt stopp för forumet? Vad är det för censur du pratar om? Att här inte sker någon diskussion längre tycker jag är grymt tråkigt, men jag ser inte kopplingen. Vad har jag missat?

Flyter bra du korkknopp..
  Skicka ett meddelande via MSN till Robobengt  
  (#3) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #277629
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-16, 14:40

uhmmm jaha? Har du några konkreta exempel på censur som förekommit?
Har inte själv hängt så mycket på forumet så jag vet inte vad du menar.
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
  (#4) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #277630
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-16, 15:00

Jag anser att politiken diskuteras bättre och friare på breddningsbloggen än på ett forum som kräver registrerade användare. Trådskaparen är fri att kommentera eller skriva förslag på breddningsbloggen om denne vill diskutera partiets politik.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#5) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #277631
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-16, 16:33

Censur: Endast partimedlemmar har numera yttranderätt på de flesta delforumen. Faktiskt också på det arkiverade politikforumet. Man får inte ens se hur rösterna fördelar sig vid medlemsmöten. Vem skall nu kunna påpeka att partiet faktiskt medvetet ljuger på sin hemsida osv.

Jag tror inte att en framgångsrik politik kan formuleras i en sluten krets. Att hänvisa till en breddningsblogg är ju enbart löjligt. Visst kan man vilja bredda rörelsen och aktivt driva detta. Men för de flesta av oss sympasitörer och före detta medlemmar (ca60 000) är det vad som händer på integritet,internet och upphovsrättsområdet som är det intressanta. Det var därför vi gick in i partiet!

Viss kan man tycka att ett forum, där kärnpolitiken tidigare diskuterades är ointressant när besöksantalet sjunker. Det håller jag också med om. Men orsaken är bland annat att ledningen konsekvent avstått från att framföra ideer på forumet (bortsett från internpolitik). Jag roade mig med att se hur aktiva styrelsemedlemmar och kandidater har varit på detta forum. Jag vill inte här lägga fram siffrorna eftersom de blir så pinsamma. Heder dock åt Brände´n. Aki och Mab.. Ni förtjänar godkänt.

Jag medger att bli tvungen att logga in är en nackdel, men troligen nödvändig för att undvika trolleri. Sedan är det väl så att breddningbloggen editerar bidragen.

Ps Breddningbloggen har inte ens en länk på hemsidan. Det har forumet. Piratpartiet har inte så många officella skyltfönster. Som jag ser det så är det endast Falkvinges privata blogg som driver kärnfrågorna med energi.

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

Senast redigerad av RUTROS den 2012-08-16 klockan 16:44.

(#6) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #277632
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-16, 17:28

Jag tror att du helt missar poängen. Forumet har inte som syfte att bredda vår politik. Den breddningen sker nu i betydligt öppnare rum, bland annat Breddningsbloggen, personliga bloggar, sociala nätverk, irl-möten, et cetera. Forumets syfte är numera mer byråkratisk.

Citat:
Ursprungligen postat av RUTROS Visa inlägg
Ps Breddningbloggen har inte ens en länk på hemsidan. Det har forumet. Piratpartiet har inte så många officella skyltfönster. Som jag ser det så är det endast Falkvinges privata blogg som driver kärnfrågorna med energi.
Va?
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	pp-se.png
Visningar:	76
Storlek:	795.8 KB
ID:	4527  

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
  (#7) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #277633
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-16, 18:48

Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Jag tror att du helt missar poängen. Forumet har inte som syfte att bredda vår politik. Den breddningen sker nu i betydligt öppnare rum, bland annat Breddningsbloggen, personliga bloggar, sociala nätverk, irl-möten, et cetera. Forumets syfte är numera mer byråkratisk.

Va?

Ja du har rätt. AV gammal vana följde jag bara de normala typsnitten. Fel av mig.

Nej jag missar inte alls poängen. Du har alldeles rätt PPs forum, är nu bara för intern kommunikation. Men jag pratar inte om att bredda politiken utan att fördjupa den. Det skedde i öppen anda just här tidigare. Nu saknas det en officiell plats för detta. Jag har svårt att se att detta gynnar partiet. En plats där utomstående nykomling kan föra en dialog med toppskiktet skilde sig från övriga partier.Jag minns fortfarande vilket intryck det gjorde på mig. En enorm styrka i det gamla obreddade piratpartiet.

Jag håller med om att detta byråkratiska forumet numera saknar läsvärde för sympatisörerna och det kommer nog att dö på samma sätt som skett för övriga politiska partier, men detta sker medvetet för att ledningen föredrar sina personliga bloggar( eller inte har några synpunkter de vill torgföra eller försvara?)

Jag tror att vi är överens om vad som skett och jag beklagar det - för det gynnar inte saken

Du tror att chattar och bloggar är så öppna, men så är det inte rent praktiskt. Vem fan orkar söka på 10-15 olika ställen för att se om några intressanta synpunkter dyker upp. Var finns överblicken?

Fd Partimedlem

(#8) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #277634
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-16, 19:24

Citat:
Ursprungligen postat av RUTROS Visa inlägg
Sedan är det väl så att breddningbloggen editerar bidragen.
Jag kan glädja dig med att du har fel vad gäller denna detalj. Vi rättar enstaka skriv- och språkfel, omvandlar ibland uppräkningar till punktlistor, men stryker inte och skriver inte om. Däremot har det hänt att vi bett skribenter skapa en sammanfattning av ett mycket långt inlägg, där sammanfattningen publicerats som bloggtext, och vi sedan bifogat hela grundtexten som en pdf.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

(#9) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #277635
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-16, 19:42

Jag kan förstå om du saknar diskussion om fördjupning av politiken i våra kärnområden. Och jag har full respekt för din åsikt att du inte tycker att partiet bör bredda sin politik.

Men i debatten efter valet var de flesta aktivister som yttrade sig ense om att de uppfattat det som ett stort problem att vår politik varit så smal och begränsad, och att de väljare de mött önskat svar på frågan vad vi tycker om andra saker än FRA, IPRED och datalagringsdirektiv.

Därför var vi flera som samtidigt började fundera över ifall de värderingar som gjort oss alla till piratpartister inte hade något att säga om fler konkreta politikområden än informationspolitik. Parallellt med att vi arbetade fram ett förslag till nytt principprogram efterlyste vi i styrelsen + Anna mer debatt i partiet om vilka ställningstaganden våra gemensamma värderingar pekade mot i nya politikområden.

Medvetet ville vi inte själva peka med hela handen, utan se vilka förslag som kom från medlemmar, sympatisörer och aktivister. Allt mer frustrerade såg vi att nästan inga förslag publicerades vare sig här på forumet, eller på aktiva piraters bloggar. Anna och jag funderade över om det verkligen kunde vara så att det inte fanns några tankar i partiet om hur vi kunde utveckla vår politik, eller om det var en plattformsfråga, att folk inte hade lust att publicera sina tankar på de ställen som då fanns tillgängliga.

Anna bestämde sig då med ganska kort varsel för att skapa breddningsbloggen, kunde tack vare en låg teknisk ambitionsnivå sjösätta den rätt snabbt, och jag hjälpte henne att redigera den. Och på några månader har över hundra mer eller mindre genomarbetade förslag publicerats, om hur partiet kan utveckla sin politik.

Både förslag som verkligen handlar om att bredda oss till nya områden. Och förslag som handlar om att utveckla och fördjupa vår politik i våra profilområden. Så kanske borde vi kallat den för "Sakpolitisk blogg" istället för "Breddningsblogg".

För att delta i den debatten behöver du varken vara partimedlem eller logga in. Ett stort antal människor har både publicerat och kommenterat, många som tidigare inte synts till i partiets interna debatt. Välkommen att själv skicka ett inlägg! Kanske om hur du tycker vi ska utveckla, fördjupa eller modifiera politiken i något av våra kärnområden?

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

(#10) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #277636
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-16, 19:48

Den som vill fördjupa sig i en fråga (som exempelvis upphovsrätt) kan mycket väl göra det på Breddningsbloggen. Det har redan förekommit blogginlägg om både upphovsrätt och integritet, om hur vi kan ändra / fördjupa vår ståndpunkt i dessa frågor.

Jag skulle också uppskatta ett fungerande forum. Problemet är att målgruppen inte känner likadant. I princip ingen använde längre forumet för att diskutera politik, därför dog det.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är