Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard Ordet kultur... - 2009-06-11, 17:58

Citat:
Demokrati och medborgerliga rättigheter och friheter

Värnet om den enskildes privatliv är lagfäst i Sveriges grundlag. Ur denna grundläggande rätt springer flera andra viktiga mänskliga rättigheter som yttrande och åsiktsfrihet, informationsfrihet, rätten till kultur och rätten till personlig utveckling. Alla försök från den offentliga maktens sida att inskränka dessa rättigheter måste ifrågasättas och mötas av ett kraftfullt motstånd.
Citat:
Kulturen måste släppas fri
I en tråd angående narkotikapolitik så hänvisade en användare till principprogramet och hävdade att benämningarna "alhoholkultur" och "drogkultur" måste innefattas i principprogramets benämning av hur man ska behandla kultur. Han menar ungefär att principprogramet visar att piratpartiet måste legalisera knark för drogkultur också är kultur som ska släppas fritt.

Jag tycker att någon slags förändring bör göras så man inte kan göra den tolkningen, för jag tvivlar på att det är menat att principprogramet ska tolkas som att PP är för "fri drogkultur" och vill släppa knarket fritt.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Biprodukt Inte uppkopplad

Biprodukts avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #157523
Standard RE: Ordet kultur... - 2009-06-12, 02:01

Citat:
Tommten (2009-Jun-11)
Citat:
Demokrati och medborgerliga rättigheter och friheter

Värnet om den enskildes privatliv är lagfäst i Sveriges grundlag. Ur denna grundläggande rätt springer flera andra viktiga mänskliga rättigheter som yttrande och åsiktsfrihet, informationsfrihet, rätten till kultur och rätten till personlig utveckling. Alla försök från den offentliga maktens sida att inskränka dessa rättigheter måste ifrågasättas och mötas av ett kraftfullt motstånd.

Citat:
Kulturen måste släppas fri

I en tråd angående narkotikapolitik så hänvisade en användare till principprogramet och hävdade att benämningarna "alhoholkultur" och "drogkultur" måste innefattas i principprogramets benämning av hur man ska behandla kultur. Han menar ungefär att principprogramet visar att piratpartiet måste legalisera knark för drogkultur också är kultur som ska släppas fritt.

Jag tycker att någon slags förändring bör göras så man inte kan göra den tolkningen, för jag tvivlar på att det är menat att principprogramet ska tolkas som att PP är för "fri drogkultur" och vill släppa knarket fritt.

Tror inte någon sådan förändring är nödvändig. Ordet kultur kan betyda nästan precis vad som helst. Lika gärna som någon kan läsa in "drogkultur" i begreppet så kan någon annan läsa in "pedofilkultur". Men jag tror den genomsnittlige läsaren förstår vad vi menar.

-----------------------------------------------------

"In the name of entertainment we are doomed"

Svara med citat
  (#3) Gammal
sry Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #157527
Standard RE: Ordet kultur... - 2009-06-12, 03:36

Jag tycker att det ska stå som det står sedan kulturen bara menar på levnadsmönstret och inte utförandet. t.ex. graffiti-kulturen ska respekteras och man ska tillåta utställningar med graffiti, men det betyder ju inte att man ska tillåta folk att klottra ned väggarna. Det samma gäller droger, man ska respektera drogkulturen men det betyder inte att man ska tillåta att röka eller sälja droger. Alla kulturer ska respekteras men det betyder inte att utförandet ska tillåtas.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Fahrenheit451 Inte uppkopplad

Fahrenheit451s avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #157545
Standard RE: Ordet kultur... - 2009-06-12, 09:50

Min definition av kultur är mänsklig kommunikation, det är så här vi människor pratar med varandra och att försöka bromsa eller stoppa det är detsamma som att förneka att man är människa.

---------------

"Demokrati uppstår när man eftersträvar alla medborgares frihet och jämlikhet och tar hänsyn till deras antal men inte deras art"; Aristoteles

Jonathan Müller

Ny mycket bättre blogg
http://liebenow.wordpress.com/

Svara med citat
  (#5) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #157701
Standard RE: Ordet kultur... - 2009-06-12, 16:19

Citat:
Tommten (2009-Jun-11)I en tråd angående narkotikapolitik så hänvisade en användare till principprogramet och hävdade att benämningarna "alhoholkultur" och "drogkultur" måste innefattas i principprogramets benämning av hur man ska behandla kultur. Han menar ungefär att principprogramet visar att piratpartiet måste legalisera knark för drogkultur också är kultur som ska släppas fritt.
Fra wikipedia:

Citat:
Kultur kan definieras som alla livsmönster, inklusive språk, konst, värderingar och institutioner hos en population som överförs socialt från generation till generation. Kultur har kallats "levnadssättet hos ett helt samhälle". Som sådant inkluderar det beteendemönster, seder, klädsel, religion, ritualer, lekar, normer för lagar och moraliska system, liksom trossystem och konstarterna.
Piratpartiet vil frigjøre kommunikasjonen av kultur (delad kultur), ikke ta stilling til om det er "god kultur" eller "dårlig kultur". Kvinnofientlig kultur, rasistisk kultur, slavkultur er like mye kultur som det motsatte. At noen velger å mistolke det til at piratpartiet er for noen bestemt form for kultur for det tjener (gynnar) deres argumenter, skyldes (beror) nok mer på brukeren (användaren). Det finnes ingen grunn til å endre prinsippene.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #157766
Standard RE: Ordet kultur... - 2009-06-12, 19:11

[quote]Kjella (2009-Jun-12)
Citat:

Fra wikipedia:

Citat:
Kultur kan definieras som alla livsmönster, inklusive språk, konst, värderingar och institutioner hos en population som överförs socialt från generation till generation. Kultur har kallats "levnadssättet hos ett helt samhälle". Som sådant inkluderar det beteendemönster, seder, klädsel, religion, ritualer, lekar, normer för lagar och moraliska system, liksom trossystem och konstarterna.

Piratpartiet vil frigjøre kommunikasjonen av kultur (delad kultur), ikke ta stilling til om det er "god kultur" eller "dårlig kultur".
Hmm.. Okej.. Man får inte ha ett livsmönster som man inte delar med andra.

Du får inte leka på egen hand, du måste leka delade lekar och dela klädsel med andra.

Nä, nu är jag besvärlig med vilja... Ni har nog rätt i att det är rätt sällsynt att missförstå betydelsen.

Nu kan jag i alla fall förklara skillnaden!

Svara med citat
  (#7) Gammal
Magnus-Orust Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #158095
Standard RE: Ordet kultur... - 2009-06-13, 17:26

Väll talat Kjella.

Ett argument jag kommer att ta vara på och använda mig av i besvärliga kultur diskussioner.

Svara med citat
  (#8) Gammal
klasgoran Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #158414
Standard RE: Ordet kultur... - 2009-06-14, 19:09

Vad sägs om "delad inmateriell kultur"?

---------------------------------------------

Information wants to be free, but not about me

Svara med citat
  (#9) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #158897
Standard RE: Ordet kultur... - 2009-06-16, 13:29

Citat:
Jon Andersson (2009-Jun-14)Vad sägs om "delad inmateriell kultur"?
Nja... Själva kulturen (dvs livsmönstret, beteendet) är ju per automatik immateriell.

Som jag fattar det av wikipediabeskrivningen ovan och Kjellas post så kan man inte säga nånting om påståendet "delad kultur" egentligen. Jag menar.. Idag har vi ju en drogkultur som säger att det ska vara illegalt med knark. Oavsett om man tycker den är bra eller dålig så är det en kultur som delas. Att några har ett kulturellt beteende att knarka illegalt och åka fast är en kultur (ett livsmönster) de delar med varandra.

Så fattar jag svaret ovan i alla fall...

Istället för att förändra ordet kultur kan man kanske tillägga att partiets ställningstaganden måste respektera och beakta de negativa samhällsförändringar för medborgarna som beslutet skulle innebära. Om en större del av befolkningen än idag blir heroinmissbrukare så är det i mitt tycke en tillräckligt stor negativ effekt på samhället för att vi inte ska ta ställning för ett sådant beslut.

Men det är ju en annan fråga som inte har med själva ordet kultur att göra..

Svara med citat
  (#10) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #159070
Standard RE: Ordet kultur... - 2009-06-16, 23:45

Citat:
Tommten (2009-Jun-16)Istället för att förändra ordet kultur kan man kanske tillägga att partiets ställningstaganden måste respektera och beakta de negativa samhällsförändringar för medborgarna som beslutet skulle innebära.
Underpunktene man får opp når man trykker på "delad kultur" er:

För en balanserad upphovsrätt

Fri fildelning

Fri sampling

Kortare kommersiell ensamrätt

Förbud mot DRM

Slopa kassettavgiften

Alt går på anvending og återanvending av kultur, ingenting om innholdet - like gjerne drogliberal som drogrestriktiv. Og det synes jeg er helt riktig, yttringsfriheten er helt fundamental og det er viktig å kunne utfordre eksisterende lover og regler. Man snakker også mye om integritet og overvåkning, men som regel i form av hva staten ikke får gjøre.

Det piratpartiet egentlig ikke sier så altfor mye om, og det her mener jeg helt ærlig, er partiets menneskesyn. Noen ser ut til å tenke at partiet derfor er svært liberalt. Jeg tror det er mange sosser, moderater, grønne og andre som har helt andre syn på hvordan samfunnet skal drives men som er del av piratpartiet mot de autoritære trekkene vi ser i samfunnet i dag. Både venstre (kommunismen) og høyre (facismen) har brent seg på det før.

Jeg ser i alle fall ingen direkte motsetninger med å være f.eks. en moderne sosialdemokrat (sjukvård, skola, helsa, socialstöd osv.) og piratpartist (delad kultur, fri kunnsap, skyddad privatliv). Det eneste som trengs er en sterk motvilje mot sosialpolitisk tvång. Jeg tror ikke man skulle komme bedre ut av det med en liberalistisk "nesten alt er tillatt, men partiets ställningstaganden måste respektera och beakta de negativa samhällsförändringar för medborgarna som beslutet skulle innebära." Eller i hvilken sammenheng ville du bruke det?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ordet fritt VK dalle 28. Västerbottens län 5 2009-05-26 09:00
Pirater. Smaka på ordet. Abel Djävulens Advokat 2 2009-05-02 12:21
SR får ensamrätt på ordet "sommar".... Mist PP i media 2 2007-02-20 00:28
Upphovsrätt och det talade ordet John Nilsson Kultur och upphovsrätt 11 2006-11-17 18:31
Hemma nu, ser att ordet hunnit före mig Rick Falkvinge Allmän information och frågor 13 2006-02-12 15:00