Piratpartiets mötesplattform

Visa resultat för omröstning: Kan du tänka sig att betala för innehållet på nätet, bara det är tillräckligt intressant?
Ja 23 69.70%
Nej 10 30.30%
Antal röster: 33. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Reg.datum: Mar 2009
Standard Sv: Kan du tänka sig att betala för innehåll på nätet? - 2011-01-01, 19:30

Jag tycker det kan passa med en uppföljning av "Nasty Old People" i den här tråden; hur gick det nu, fick hon tillbaka sina pengar i form av donationer?

För isåfall har ju vi pirater ett ganska starkt argument ang. folks betalningsvilja.

“What are the differences between Mark Zuckerberg and me? I give private information on corporations to you for free, and I’m a villain. Zuckerberg gives your private information to corporations for money and he’s Man of the Year.” – Julian Assange

Svara med citat
  (#2) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #252338
Standard Sv: Kan du tänka sig att betala för innehåll på nätet? - 2011-01-02, 02:23

Nej för det är inte nått fysiskt, för fysiska saker betalar jag även omd et kan förekomma enstaka undantag. Men som regel nej.

Köper iof inte heller fysiska saker heller mer än böcker, däremot betalar jag tv avgiften och kabeltv...

Musik avnjuter jag primärt på youtube. Det som inte finsn där finns inte, någång ibland kan man tanka hem nått men för det mesta duger youtube bra.

däremot kna ajg tänka mig om jag mot förmodan ahr pengar över att stödja en artist direkt genom att gå på konserter, köpa tröjor och möjligen om det är egenpressat/bränt köpa deras cd:s, men då rör det sig om små band i det närmsta hobby nivå.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#3) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #252420
Standard Sv: Kan du tänka sig att betala för innehåll på nätet? - 2011-01-02, 11:30

Citat:
Ursprungligen postat av DrakeICN Visa inlägg
Jag tycker det kan passa med en uppföljning av "Nasty Old People" i den här tråden; hur gick det nu, fick hon tillbaka sina pengar i form av donationer?

För isåfall har ju vi pirater ett ganska starkt argument ang. folks betalningsvilja.

Hämtat från Nasty Old People's officiella blogg

Citat:
Friday, September 3, 2010

The bank loan is GONE!!!!

Yesterday, almost one year after the premiere of Nasty at The Pirate Bay, it was screened at Swedish Television - as the first movie ever with a CC-license. I am not sure what this mean…. But I’m quite sure it means SOMETHING. Maybe it means more people will think of CC as a license for their work of art? Maybe means “the system” starts to realize they can’t fight the future, and that the concept of free culture continues to find its path?

I don’t know, what do you think it means?? What will it mean if more people use CC?
Do you think it will have an effect?

What’s concrete is that they pay us 7500 EUR, the same amount we so far received in donations. It’s less than they pay an ordinary Swedish movie, but still it’s awesome to us. This mean:
We can pay the bank loan. The bank loan is gone!!!!!! Damn it we did it!
Jag betalade en slant när jag tittat på ovanstående film OCH jag röstade JA på frågan.

Svara med citat
  (#4) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #252432
Standard Sv: Kan du tänka sig att betala för innehåll på nätet? - 2011-01-02, 13:13

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Svensson Visa inlägg
Hämtat från Nasty Old People's officiella blogg

Jag betalade en slant när jag tittat på ovanstående film OCH jag röstade JA på frågan.
Jag tycker att det är en stor skillnad mellan att betala för innehåll och ge pengar till konstnärer man gillar. Jag gör också det senare. Ofta.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

Svara med citat
  (#5) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #252434
Standard Sv: Kan du tänka sig att betala för innehåll på nätet? - 2011-01-02, 13:24

Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
Jag tycker att det är en stor skillnad mellan att betala för innehåll och ge pengar till konstnärer man gillar. Jag gör också det senare. Ofta.
Visst är det en skillnad. I just detta fallet kan jag nog inte säga vad som var den avgörande faktorn. Jag gillade filmen men även sättet den lanserades på. Jag hade däremot ingen tidigare kännedom om någon av filmskaparna.

Edit: Jag kan inte påminna mig om att jag betalat någon kulturskapare bara för att jag tycker de är bra. Däremot för att de gjort något bra som jag tagit del av.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Michael Anderson Inte uppkopplad

Michael Andersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #252440
Standard Sv: Kan du tänka sig att betala för innehåll på nätet? - 2011-01-02, 13:48

Jag personligen kan mycket väl tänka mig betala för "viss" innehåll.

Filmer, spel och dylikt som kostar mellan 100-500kr i butik, ska absolut INTE kosta lika mycket om man köper det online, där man varken får med fodral, manual eller dylikt, och att man använder sin egen tid och bandbredd för att få ner innehållet.

Om ett spel i butik kostar 449kr (med låda, manual och allt), så får det verkligen inte kosta lika mycket (ibland mer) när man köper det online och ska ladda ner det (utan manual, låda osv). Med tanke på att det är bara 1:or och 0:or som överförs, så bör inte kostnaden bli särskilt hög alls. Om internet-priser vore på sin höjd 50% av butikskostnaden, så tror jag det skulle gå långt bättre med försäljningen.

Har man 1000 kunder på 500kr/st, så kanske man istället får 2000 kunder på 250kr/st. Fler personer som får intresse för produkten, och ev. rekommenderar vidare till vänner och bekanta.

I slutändan: Inte en chans i helvetet att jag betalar fullpris när jag köper innehållet online och får ladda ner det på egen hand/tid/bandbredd. Jag betalar gärna för innehållet, beroende på pris rent utsagt. MEN, när jag väl köpt innehållet så anser jag att jag har full rättighet att göra vad jag vill med något jag köpt.

"I'm going to blow them off the face of the earth with the fury of God's own thunder."
- President Josiah 'Jed' Bartlet
  Skicka ett meddelande via MSN till Michael Anderson Skicka ett meddelande via Skype™ till Michael Anderson  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #252580
Standard Sv: Kan du tänka sig att betala för innehåll på nätet? - 2011-01-03, 18:32

Absolut, jag betalar gärna för det som värt att betala för.
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#8) Gammal
saulot Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #253890
Standard Sv: Kan du tänka sig att betala för innehåll på nätet? - 2011-01-13, 12:07

under förutsättning att de är ett vettigt pris ja
  Skicka ett meddelande via MSN till saulot  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer