Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Emil Isberg Inte uppkopplad

Emil Isbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Sv: Andra läsningen av de nya stadgarna - 2010-12-04, 12:19

Jag håller med Anders Lindbäck om frågeställningarna. Stadgarna har i vissa avseenden stora svagheter, exempelvis just att vi har två gigantiskt långa möten.

Det tror jag dock vi kan rätta till innan 2014 (när vi absolut inte kommer att hinna med några längre möten). När Stadga 2.0 är införd, blir det lättare att lägga ändringsförslag som åtgärdar de enskilda svagheter som har upptäckts.

Jag yrkar på
att mötet i den andra läsningen beslutar bifalla det vilande förslaget till nya stadgar.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
  (#2) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #248638
Standard Sv: Andra läsningen av de nya stadgarna - 2010-12-04, 13:36

Detta med längden på årsmötet diskuterades väldigt mycket i orggruppen dår vissa ville ha längre och andra kortare möten. Själv anser jag att 2*3 veckor skulle räcka istället för de nuvarande 3*6 veckorna. Tanken backom det nuvarande förslaget var att göra mötena mer avslappnade så att man inte behövde kolla var tredje timme. så till våren kommer jag nog lägga yrkande på att minska tiden en aning men tills des så är detta MYCKET bättre än nuvarande. så jag yrkar på:

Citat:
att mötet i den andra läsningen beslutar bifalla det vilande förslaget till nya stadgar.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#3) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #248642
Standard Sv: Andra läsningen av de nya stadgarna - 2010-12-04, 14:08

Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
Detta med längden på årsmötet diskuterades väldigt mycket i orggruppen dår vissa ville ha längre och andra kortare möten. Själv anser jag att 2*3 veckor skulle räcka istället för de nuvarande 3*6 veckorna.
Sakupplysning: Det nuvarande stadgeförslaget innebär två möten om året, på sex veckor vardera, inte tre möten.

(#4) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #248648
Standard Sv: Andra läsningen av de nya stadgarna - 2010-12-04, 14:50

Möteslängden är en ganska liten detalj i stadgeförslaget som i sin helhet är väsentligt mycket bättre än de nuvarande.

Och som sagts ovan så har just den möteslängden diskuterats fram och tillbaka. Själv tror jag att just exakt det faktum att folk har annat att göra än att sitta och följa möten kan vara en anledning till att låta mötet löpa över längre tid. På det sättet finns det mera tid för att låta omröstningar tex ligga öppna under längre tid så att även den som jobbar och har familj hinner med att använda sin rösträtt. Mycket av årsmötesstrulandet vi har haft och att folk ibland känt sig lite överkörda har berott på pressat tidsschema för mötet. I vilket fall så är det värt att pröva en sån modell. Korta onlineårsmötenmöten har vi redan prövat och det har inte funkat nåt vidare.

Skulle det visa sig att långa onlinemöten inte heller funkar, så finns det ganska gott om tid att försöka hitta nån annan form. Skulle så vara fallet så kanske nån form av ombudssystem blir nästa sak att testa.

Men detta ligger i framtiden. Nu gäller det att vi röstar igenom det förslag som ligger. Även om det är mindre än perfekt i något avseende, så är det väldigt mycket bättre än den gamla stadgan.

Iag instämmer alltså i yrkandet:
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
  (#5) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #248652
Standard Sv: Andra läsningen av de nya stadgarna - 2010-12-04, 15:30

Det uppskattas om det även lämnas en tanke till presidiet. På mötet i våras så var ett av problemen vi hade akut sömnbrist; det var så mycket att göra från presidiehåll så vi hann inte med att sova. Skulle vi förlänga mötet till 3 veckor istället för 2 skulle vi förhoppningsvis komma ner till arbetsbelastning på runt 14 timmar per presidiemedlem och dag. Men även att förutsätta att 7 personer är villiga att lägga 14 timmar om dagen i tre veckor anser jag vara orimligt. Plx dont.

Edit: Sen vill jag lägga till att längre möte inte betyder högre arbetsbelastning. För varken deltagare eller presidie. Det betyder enbart att man kan bestämma själv när man faktiskt har tid att besöka mötet.

Det här är min signatur. Its my sig.

(#6) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #248656
Standard Sv: Andra läsningen av de nya stadgarna - 2010-12-04, 15:48

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Edit: Sen vill jag lägga till att längre möte inte betyder högre arbetsbelastning. För varken deltagare eller presidie. Det betyder enbart att man kan bestämma själv när man faktiskt har tid att besöka mötet.
Eftersom en ordningsfråga kan dyka upp när som helst, så är det lätt hänt att man missar en sådan om det sker votering.

På ett koncentrerat möte över en helg så fokuserar deltagarna mer på forumet och mötet.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#7) Gammal

Länk: #248660
Standard Sv: Andra läsningen av de nya stadgarna - 2010-12-04, 15:56

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Eftersom en ordningsfråga kan dyka upp när som helst, så är det lätt hänt att man missar en sådan om det sker votering.
Går den nya stadgan igenom och vi därmed får den nya modellen av medlemsmöten är tanken att de kommer struktureras lite annorlunda.
Bland annat kommer ordningsfrågor troligtvis att behandlas vid fasta tillfällen som är schemalagda i tidsplanen för mötet. Så oavsett när en ordningsfråga har lagts så behandlas den ändå inte förrän vid dessa fasta tillfällen. På så sätt så vet mötesdeltagarna när det kan hända att ordningsfrågor behandlas och om de är intresserade av att vara med och påverka i dessa så går de in på mötet då.

(#8) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #248672
Standard Sv: Andra läsningen av de nya stadgarna - 2010-12-04, 21:42

Även jag instämmer till fullo i yrkandet:

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#9) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #248678
Standard Sv: Andra läsningen av de nya stadgarna - 2010-12-04, 22:11

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas Bjärnemalm Visa inlägg
Sakupplysning: Det nuvarande stadgeförslaget innebär två möten om året, på sex veckor vardera, inte tre möten.
Andreas har helt rätt Jag skyller på tryckfelsnisse då jag skrev

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#10) Gammal

Länk: #248716
Standard Sv: Andra läsningen av de nya stadgarna - 2010-12-05, 00:01

Det är nu midnatt och diskussionen stänger.
Votering kommer att starta i detta forumet klockan 00:30.

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är