Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard Sv: 2010-11-01: Styrelsemöte - 2010-11-04, 13:45

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Nilsson Visa inlägg
Att styrelsen inte protokollför en avgörande händelse som sker 45 minuter före ett möte är faktiskt inte ett dugg konstigt. Givetvis vill man försäkra sig om att det inte är rent fel (baggypantad?) eller ett misstag (nyck som personen ångrar) eller liknande, innan man går ut med det vitt och brett.
Då tar man en omgående kontakt för att kontrollera läget.

Citat:
Att förvänta sig att styrelsen ska agera på en tidskala motsvarande akutmottagning är inte rimligt, och heller inte önskvärt. Skälet är förstås att det tar lång tid för styrelsen att rätta till ett sådant misstag sedan.
I vissa fall är det exakt vad styrelsen skall göra och detta är ett praktexempel. Om någon hoppar av och går ut med det offentligt är det bara att gilla läget. Detta är banne mig ingen lekstuga.

Citat:
Om man ska agera inom så korta tidsramar, så ska man vara beredd att agera så snabbt kontinuerligt. Så jobbar inte styrelsen, utan vi jobbar mer på vecko- och månadsbasis, till skillnad från den operativa ledningen.
Olika händelser kräver olika agerande. Flexibilitet är något som gäller även styrelsen.

Svara med citat
  (#2) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #245136
Standard Sv: 2010-11-01: Styrelsemöte - 2010-11-04, 13:52

JAg kan bara svara för mig själv men jag noterade inte klaras avgång fören efter både styrelsemötet och att jag justerat protokollet (Notera hur snabbt vi normalt sätt justerar protokollen, i detta fallet 5 respektive 11 minuters efter postningen så ngn marginal mellan styrelsemöte och Justering var det knappt.)

Och eftersom ämnet inte varit uppe på styrelsemötet så skulle det IMHO varit fel att påpeka detta och begära att få in det i protokollet. Det får faktiskt vänta till nästa styrelsemöte.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#3) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #245140
Standard Sv: 2010-11-01: Styrelsemöte - 2010-11-04, 13:56

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Svensson Visa inlägg
Olika händelser kräver olika agerande. Flexibilitet är något som gäller även styrelsen.
Ja, styrelsen har agerat på timmars varsel vid några tillfällen, tex när det rört sig om externa deadlines (typ valsedlar).

Jag har väldigt svårt att se ett skäl till att stressa denna gång, med tankerna på risken att något blir fel.

Svara med citat
  (#4) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #245180
Standard Sv: 2010-11-01: Styrelsemöte - 2010-11-04, 18:11

Jag delar Christoffers och Mikaels synpunkter. Ser inte heller varför det är så bråttom att få det protokollfört att man inte kan vänta till nästa möte. I känsliga frågor bör man skynda långsamt (personligen har jag inte ens hunnit prata med Klara efter meddelandet).
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#5) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #245198
Standard Sv: 2010-11-01: Styrelsemöte - 2010-11-04, 21:13

Citat:
Ursprungligen postat av SimonRosenqvist Visa inlägg
Jag delar Christoffers och Mikaels synpunkter. Ser inte heller varför det är så bråttom att få det protokollfört att man inte kan vänta till nästa möte. I känsliga frågor bör man skynda långsamt (personligen har jag inte ens hunnit prata med Klara efter meddelandet).
Citat:
Ursprungligen postat av SimonRosenqvist
Nu får du väl ändå ge dig, jag tänker inte gå ut och prata om Klaras avhopp förrän jag har samtalat med henne själv. Och om jag bedömer att det är personliga skäl som lett till avhoppet så kommer jag inte prata om det då heller. Någon respekt får man ändå ha för den enskilda människan, även när det handlar om offentliga uppdrag.
Jag väljer att kommentera så väl din forumpost som ditt pm på samma plats.

Nej, jag tänker inte "ge mig". Eftersom Klara själv twittrat om sitt avhopp finns det ingen anledning för styrelsen att tiga i väntan på... ja vaddå? Hur svårt kan det vara för styrelsen att agera? Det räcker att en person får avhoppet verifierat via personlig kontakt. Hur mycket bästisar ni än vill vara är detta ett politiskt parti inte någon kompisförening.

Ang. respekt: Jag har full respekt för att Klara hoppar av och har inte begärt att orsaken ska grävas fram till allmän beskådan MEN informationen om avhoppet ska ut.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #245200
Standard Sv: 2010-11-01: Styrelsemöte - 2010-11-04, 21:15

Citat:
Protokollet säger att "styrelsen har gått igenom" vilket torde innebära att det finns en lista. Gör det inte svårare än det behöver vara utan publicera den så att vi alla vet vad det handlar om.
Det kommer komma en lista när det finns en lista. Just nu finns den inte som jag tidigare sa, vi gick igenom punkten men eftersom vi inte hade access till dokumentet ens så kunde vi inte gärna gå igenom någon lista. Jag är ledsen om du inte tror på mig i frågan. Svårt att publicera en lista som vi alla inte ens har sett än.

Citat:
Jag anser att det är högst relevant för partiet att hela organisationen kan få ta del av detta eftersom det handlar om utvärdering av två roller som tidigare hanterats på annat sätt.
Hanterats på annat sätt? Nu förstår jag inte vad du menar?

Citat:
Då bör protokollet rättas så att motsägelserna försvinner.
Mötet den 15:e räknade jag som ett extrainsatt styrelsemöte där vi gjort en anteckning om att vi bara ska ta upp medlemsmötet på det mötet. Det kan vara tydligare förvisso men huvudsaken är att alla i styrelsen är med på tåget känns det som. Vi får lära oss att vara tydligare till nästa gång.

När det gäller Klara kan jag bara hålla med föregående talare. Ett avhopp som skedde så pass nära mötet är svårt att hinna med att protokollföra. Att ta det lite lugn i det läget är bra.

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#7) Gammal

Leffelinis avatar

Länk: #245202
Standard Sv: 2010-11-01: Styrelsemöte - 2010-11-04, 21:25

Citat:
Nej, jag tänker inte "ge mig". Eftersom Klara själv twittrat om sitt avhopp finns det ingen anledning för styrelsen att tiga i väntan på... ja vaddå? Hur svårt kan det vara för styrelsen att agera? Det räcker att en person får avhoppet verifierat via personlig kontakt. Hur mycket bästisar ni än vill vara är detta ett politiskt parti inte någon kompisförening.

Ang. respekt: Jag har full respekt för att Klara hoppar av och har inte begärt att orsaken ska grävas fram till allmän beskådan MEN informationen om avhoppet ska ut.
Agera hur? Vi har redan förklarat att det var för nära mötet för att hinna agera direkt innan mötet, vi hade dessutom så många punkter att vi inte hann med alla på mötet redan innan och att stressa genom ett protokollförande för att det skulle med NU NU NU känns som en dålig idé. Det har dessutom påpekats att det ska protokollföras på nästa möte.

En del visste ju inte ens om avhoppet förrän efter mötet. Det togs inte upp på mötet alls. Det var inte förrän efter mötet som det togs upp i styrelsechatten och vi insåg att vi borde ha protokollfört det men att vi får göra det på nästa möte. Att ta lite tid på sig att smälta och reagera är en bra sak... om du inte menar att vi ska agera nu istället, men då är frågan vad vi ska göra nu förutom att vänta till nästa styrelsemöte och protokollföra det?

Hur anser du att vi borde ha agerat? För det känns som att du har en bild av hur det borde ha gjorts som du tycker att vi failat med?

Svara med citat
  (#8) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #245204
Standard Sv: 2010-11-01: Styrelsemöte - 2010-11-04, 21:27

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
Hanterats på annat sätt? Nu förstår jag inte vad du menar?
Jag syftar på att styrelsens sammankallande och styrelsens sekreterare har ersatt ordförande respektive partisekreterare när det gäller vissa sysslor.

Citat:
Mötet den 15:e räknade jag som ett extrainsatt styrelsemöte där vi gjort en anteckning om att vi bara ska ta upp medlemsmötet på det mötet. Det kan vara tydligare förvisso men huvudsaken är att alla i styrelsen är med på tåget känns det som. Vi får lära oss att vara tydligare till nästa gång.
Min poäng är att fler än styrelsens ledamöter ska kunna tolka protokollet. Finns det oklarheter gällande vilket datum som t.ex. budget ska avhandlas är det bara att fixa tydligheten i protokollet.

Citat:
När det gäller Klara kan jag bara hålla med föregående talare. Ett avhopp som skedde så pass nära mötet är svårt att hinna med att protokollföra. Att ta det lite lugn i det läget är bra.
Nej, det är inte svårt att hinna utan snarare mycket enkelt. Någon får uppdraget att ringa och kontrollera läget. Om hon hävdar att hon står fast vid avhoppet nämner man det samt skriver in det som en information i protokollet.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #245208
Standard Sv: 2010-11-01: Styrelsemöte - 2010-11-04, 22:08

Citat:
Ursprungligen postat av SimonRosenqvist Visa inlägg
4 c) Redogörelse för rutiner att skicka ut medlemsmail i samband med medlemsmöten
Partiledaren har redogjort för detta inför styrelsen och även bett om ytterligare riktlinjer. Styrelsen tar till sig informationen och återkommer.
Kan vi se vilka rutiner som redogjordes? Vilken information tog styrelsen till sig?

Svara med citat
  (#10) Gammal

Leffelinis avatar

Länk: #245338
Standard Sv: 2010-11-01: Styrelsemöte - 2010-11-06, 10:48

Citat:
Jag syftar på att styrelsens sammankallande och styrelsens sekreterare har ersatt ordförande respektive partisekreterare när det gäller vissa sysslor.
Förstår fortfarande inte hur du menar riktigt, sysslorna finns i arbetsbeskrivningen som redan finns på nätet i länken jag visade eller vilken ytterligare information är det du behöver? När det gäller den informationen de kommer med så är det som sagt upp till dem att lägga ut beroende på hur personliga de kommer att vara i den... men det känns som att det är en kommunikationsmiss här där jag inte förstår vad du specifikt är ute efter.

Citat:
Min poäng är att fler än styrelsens ledamöter ska kunna tolka protokollet. Finns det oklarheter gällande vilket datum som t.ex. budget ska avhandlas är det bara att fixa tydligheten i protokollet.
Det är sant, vi får ta till oss kritiken och försöka vara tydligare i nästa protokoll.

Citat:
Nej, det är inte svårt att hinna utan snarare mycket enkelt. Någon får uppdraget att ringa och kontrollera läget. Om hon hävdar att hon står fast vid avhoppet nämner man det samt skriver in det som en information i protokollet.
Vi får helt enkelt vara överens om att inte vara överens på den här punkten. Jag personligen anser att vi gjorde rätt som inte stressade med det, men du delar uppenbarligen inte den uppfattningen och diskussionen kan nog inte komma så mycket längre än så, tyvärr.

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar