Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Bo Leuf Inte uppkopplad

Bo Leufs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Utökad sommartid löser alla problem :) - 2007-03-11, 09:50

USA införde sommartid (*DST) tre veckor tidigare i år, och klockförskjutningen varar en vecka längre till 4 nov. Skapar vissa problem för allehanda förprogrammerade klockor och kalendrar som inte uppdaterats, samt datorsystem (Windows 2000, XP).

Ändring förutspås ge en salig blandning fördelar, bland annat enorma energibesparingar och minskade utsläpp. Fattas bara att man uttryckligen påstår att utökad DST också kommer att markant minska terrrorism, spam, och piratkopiering.

Citat:
Not only will Americans have more daylight at their disposal for four additional weeks in the year, but we will also see wide energy saving, less crime, fewer traffic fatalities, more recreation time and increased economic activity.

Arkiveras under "övertro och vidskepelse"...

PS: Hur mycket i besparingar?

Citat:
Representatives Edward Markey and Fred Upton ... said it was expected to save $4.4bn in energy bills by 2020 and avoid the need to build more than three large electric power plants. They said it also would save 279 billion cubic feet of natural gas, and avoid nearly 10.8 million metric tons of carbon emissions.

---

— Att vara pirat är att segla rak kurs oavsett väder och vind -- för endast då når vi fram.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Michal Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #69692
Standard RE: Utökad sommartid löser alla problem :) - 2007-03-11, 10:32

Låter som en rolig artikel.

Har du en länk?

----------------

I see the fnords!

Svara med citat
  (#3) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #69723
Standard RE: Utökad sommartid löser alla problem :) - 2007-03-11, 22:08

Om ändringar i rutinerna för den årliga sommartidsomställningen orsakar sådana problem, hur skall det då inte bli när man börjar lägga till eller dra ifrån enstaka timmar, så kallade skottimmar, med kanske 200-500 års mellanrum enligt ett oregelbundet schema?

Skottimmar? Jo, de senaste 30 åren har den internationellt koordinerade normtiden UTC vid bestämda tillfällen justerats med någon sekund (skottsekunder), för att den inte märkbart skall avvika från astronomisk tid, som bestäms av jordens inte helt regelbundna rotation.

Dessa små förändringar är inget praktiskt problem för de flesta av oss, eftersom våra armbandsur, köksklockor och persondatorer sällan har sådan precision att de visar rätt tid år efter år utan att behöva ställas för hand eller synkroniseras med någon extern tidskälla.

Det finns dock teknisk utrustning med högre precisionskrav än så, och för vissa tillverkare av dylik utrustning är de oförutsägbara skottsekunderna tydligen ett problem. Därför finns det nu ett förslag till ITU att avskaffa skottsekunderna helt, och i stället låta atomtiden och den astronomiska tiden skilja sig upp till en timme från varandra. Det tar kanske 500 år för skillnaden att växa sig så stor, men då är tanken att man ställer om klockan en hel timme, exempelvis i samband med den ordinarie sommar- eller vintertidsomställningen.

När man på 1980-talet skrev datorprogram som nöjde sig med tvåsiffriga årtal var man knappast omedveten om att år 1999 skulle följas av år 2000, men man sköt problemet framför sig, kanske för att man inte trodde att programmet fortfarande skulle användas över ett decennium senare. Viss panik uppstod som bekant mot slutet av 1990-talet, när hela den datoriserade infrastrukturen för näringsliv och förvaltning världen runt måste Y2K-certifieras. Det var en nyttig övning, för vi kan behöva göra om den med avseende på en timomställning - någon gång på 2500-talet.

Är det någon som har fört anteckningar..? Glöm det, för det där låter vi framtida generationer lösa med SEP-metoden (SEP = Somebody Else's Problem), precis som påven Gregorius XIII på 1500-talet glatt struntade i det huvudbry hans skottårsregel skulle komma att orsaka det sena 1900-talets programmerare. Förresten har han inte ens sagt vad vi skall göra på 3000-talet, när felet i den gregorianska kalendern kommer att överskrida ett halvt dygn!

Anders Andersson

Svara med citat
  (#4) Gammal
Peter Norgren Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #69801
Standard RE: Utökad sommartid löser alla problem :) - 2007-03-12, 19:40

Ser inte poängen med sommartid om jag skall vara ärlig, det måste vara lättare att anpassa tiderna än tiden?

Exempelvis:

Företag Berta AB tycker att det skulle vara bra om de anställda fick mer solljus under arbetspasset, därför ändrar de arbetstiderna två gånger om året för att maximera dagsljuset för de anställda.

Systemet vi har idag med att istället ändra tiden rör bara till det mer än att hjälper, särskillt med tanke på att alla länder inte justerar för sommartid och tydligen inte samtidigt heller.

Själv skulle jag helst se att alla på hela jorden följde samma tid, exempelvis GMT. I början skulle det visserligen vara rätt förvirrande, men fördelarna när alla vant sig skulle vara stora.

Svara med citat
  (#5) Gammal
admkenshin Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #69819
Standard RE: Utökad sommartid löser alla problem :) - 2007-03-13, 08:48

Det är väl så att de flesta länder skulle vilja ha kl 12 satt till mitt på dagen, för det är ju definitionen av tolvtimmars-klockan. Sedan är systemet med tidszoner inte särskilt krångligt, eftersom man skulle kunna använda GMT på nätet, eller låta programvaran justera automatiskt, såsom de flesta forumprogramvaror gör.

EDIT: Sedan skulle man, om alla följde GMT, ändå få samma problem.

"But I called you 13 PM! That's early in the afternoon!"

"You dimwit! 13 PM is in the middle of the night!"

Man skulle fortfarande behöva lära sig alla tidszoner, så länge människan fortsätter vara i huvudsak dagaktiv.

Om vi nu ska gå över till en gemensam tidräkning utan tidszoner, så skulle nog ett helt nytt system vara att föredra. Ett decimalbaserat system, kanske .

admkenshin
bajsnödig ingenjör

Svara med citat
  (#6) Gammal
virre_erriv Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2007

Länk: #69838
Standard RE: Utökad sommartid löser alla problem :) - 2007-03-13, 14:34

UTC och GMT är samma sak. Eller missminer jag mig nu... Nåja inte så viktigt den delen.

Men jag lysnade på BBC 5s nattsändingar från New York i Lördags, och de hade problem med saker som, hur många timmar jobbar jag egentligen.

Och de New York bor som uttalade sig var ytterligt förvirrad av det hela.

(Så troligen minskar brotsligheten för alla springer omkring och frågar varande vad klockan är, egentligen)

Svara med citat
  (#7) Gammal
Robin Royal-Teaze Inte uppkopplad

Robin Royal-Teazes avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #69861
Standard RE: Utökad sommartid löser alla problem :) - 2007-03-13, 18:43

Att olika länder håller på och labbar med olika sommartider och dygnszoner är ju annars ett "beprövat" sätt att bekämpa terrorism:

http://darwinawards.com/darwin/darwin1999-38.html

"It is amazing what you can accomplish if you do not care who gets the credit." HARRY TRUMAN - AMERIKANSK PRESIDENT

Svara med citat
  (#8) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #69893
Standard RE: Utökad sommartid löser alla problem :) - 2007-03-14, 01:38

Citat:
Det är väl så att de flesta länder skulle vilja ha kl 12 satt till mitt på dagen, för det är ju definitionen av tolvtimmars-klockan. Sedan är systemet med tidszoner inte särskilt krångligt, eftersom man skulle kunna använda GMT på nätet, eller låta programvaran justera automatiskt, såsom de flesta forumprogramvaror gör.
Om de flesta skulle vilja ha kl 12 satt till mitt på dagen så borde man ju ha låtit bli att införa sommartid. Klockslaget för solens högsta punkt varierar tydligen något under året men inte mer än ca +/- 15 minuter om jag har förstått Wikipedia rätt.

Citat:
UTC och GMT är samma sak. Eller missminer jag mig nu... Nåja inte så viktigt den delen.
GMT utsätts för sommartid, UTC gör det inte.

På vintern: GMT = UTC
På sommaren: GMT = UTC+1

Svara med citat
  (#9) Gammal
virre_erriv Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2007

Länk: #69901
Standard RE: Utökad sommartid löser alla problem :) - 2007-03-14, 12:56

[quote]Winston Smith (2007-Mar-14)
Citat:

GMT utsätts för sommartid, UTC gör det inte.

På vintern: GMT = UTC

På sommaren: GMT = UTC+1

Aha, det var länge sen jag använde mig av UTC så jag kom inte ihåg skillanden.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
SvD: Ipred löser ingenting Mist PP i media 5 2009-05-05 14:35
Nomineringsförslag på utökad styrelse Anders Hedberg Nomineringar 5 2009-03-05 06:35
Google vill veta alla dina medicinska problem Ken Rabelius PP i media 3 2008-05-22 19:55
IDG CS Tv-chef löser drm-problem Anders Strömgren PP i media 1 2007-05-11 14:05
Fartkamerorna löser fler brott dalle PP i media 2 2006-08-24 10:09