Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard Lunds kommun - 2010-02-02, 14:11

Vill du att Piratpartiet ska gå till val på den bifogade lokala valplattformen?

Rösta senast fredag 5/2 klockan 23.59

Bifogade filer
Filtyp: odt lokalpolitisktprogram_lund_1.1.odt (16.0 KB, 92 visningar)
Filtyp: pdf lokalpolitisktprogram_lund_1.1.pdf (58.5 KB, 585 visningar)

Svara med citat
  (#2) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #192147
Standard RE: Lunds kommun - 2010-02-02, 16:10

EDIT: Har uppdaterat så det är det senaste utkastet av förslag till lokalpolitiskt program vi röstar om. Har gjort detta med Daniel Svenssons tillåtelse.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#3) Gammal
spgm Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #192356
Standard RE: Lunds kommun - 2010-02-04, 02:27

I stora drag handlar det om saker jag förväntade mig (med bättre text än väntat :-) men jag reagerar mot ett par formuleringar. Eftersom jag ej varit med då förslaget togs fram förstår jag att det kan vara lite sent att kommentera, men hoppas nedanstående läses ändå:

Citat:
att samtliga kommunens invånare ska ha tillgång till höghastighetsbredband till rimlig kostnad
För mig är integritet och open source/patent/upphovsrätt det viktiga och jag tycker citatet låter som att kommunen skulle bli (mer?) internetleverantör, eventuellt med skattesubventionerade uppkopplingar. Enligt mig inte en piratfråga, kanske en höger-vänster-fråga? Eller statlig fråga om telemarknadens reglering.
Man kan också läsa det som ett tvång om att alla invånare måste ha höghastighetsbredband, dvs. det skulle vara förbjudet för folk att inte ha uppkoppling eller ha den via låghastighetsmodem, vilket känns helt knasigt.

Citat:
Skolan måste präglas av en positiv syn på teknikens möjligheter, där eleverna utbildas till samhällsmedborgare med breda datorkunskaper - inte till framtida kunder till det företag som har en upphandling med kommunen.
Andemeningen om att inte låsa in till enskilda leverantörer är jättebra. Men jag tycker det är fel att säga att skolan skall präglas av en positiv tekniksyn - lika viktigt är väl att eleverna lär sig att tänka efter och fundera på hur saker lagras och sprids i deras "digitala liv". Det är ju en annan sida av att utbildas till samhällsmedborgare, och passar Piratpartiets integritetsperspektiv. Och teknik är ju mer än datateknik, t.ex. behöver undervisning om kärnvapen, vävstolar, vindkraftverk och andra omvälvande apparater inte bara ta upp positiva saker (ur vems perspektiv det nu skall ses)...
Jag föreslår att man byter "präglas av en positiv syn på" mot "intressera sig för och diskutera".

Citat:
att lärare såväl som elever har tillgång till egna datorer i skolan,
Är det nödvändigt? Kärnfråga? Jag tror det går att ha en bra skola även med rimligt antal datorplatser i datorsalar/klassrum/grupprum utan personliga ("egna" tolkar jag så) datorer tillhandahållna av skolan. Kanske kan ses som fördelningsfråga mellan hårdvara och pedagoger?

Svara med citat
  (#4) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #192397
Standard RE: Lunds kommun - 2010-02-04, 16:54

Jag vill, som en del av gruppen som tar fram det kommunpolitiska programmet, säga att programmet är en alfaversion. Det innebär att det fortfarande är en del som kan ändras. Frågan om bredband och frågan om skoldatorer är två frågor som vi diskuterat vilt. Jag rekommenderar att du kommer på mötena och påverkar om du vill ändra

Det bör komma utskick om kommunpolitiska möten då och då. Annars kan du lägga till isakgerson på skype och säga att du vill in i vår Skypekanal. Eller ringa på 0731585745.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

Svara med citat
  (#5) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #192610
Standard RE: Lunds kommun - 2010-02-07, 13:31

8 röster med giltigt medlemskap i kommunen

6 JA
2 NEJ
0 AVSTÅR

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valresultat Lunds kommunprimärval Andreas Bjärnemalm Skåne län 1 2010-07-27 09:09
Lunds stadsnät spärrar Allofmp3.com!!! MadMan PP i media 96 2006-12-21 22:55
All of MP3 spärrat i Lunds stadsnät?! Anders Hedberg 13. Skåne läns södra valkrets 0 2006-12-06 22:15
[Lund]Styrelseförslag inför Piratpartiet i Lunds årsmöte Mab 13. Skåne läns södra valkrets 8 2006-08-09 03:55
Lunds Kommun Iman 13. Skåne läns södra valkrets 25 2006-06-04 19:40