Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard Västerås kommun - 2010-02-02, 14:08

Vill du att Piratpartiet ska gå till val på den bifogade lokala valplattformen?

Rösta senast fredag 5/2 klockan 23.59

Bifogade filer
Filtyp: pdf Vasteras_kommun.pdf (103.6 KB, 70 visningar)

Svara med citat
  (#2) Gammal
hansomsover Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #192215
Standard RE: Västerås kommun - 2010-02-02, 20:58

Nej, det här känns inte seriöst.

"Ofta håller högre tjänstemän och heltidsanställda politiker på med en massa grådaskiga hyss." Vad har det här att göra i en seriös politisk plattform?

Jag läser dokumentet från en möjlig väljares synvinkel, och skulle jag inte redan vara frälst pirat hade det här inte övertygat mig. Det är fullt med ovidkommande saker enligt ovan, och jag får en känsla av att det skrivits ihop bara för att ha något att redovisa.

Jag saknar också en klar uppdelning för vad som kan göras via kommunen och vad som kan göras via landstinget.

Var är visionerna?

Ska vi verkligen ragga väljare på ofinansierade förslag om 100 Mbit/s till alla 2020 och att "öppna upp polishuset för de hemlösa på nätterna"?

Nu tänkte jag vara lite kaxig och ta upp två förslag som jag vill se med i en alternativ politisk plattform:

1. Alla offentliga handlingar erbjuds för kostnadsfri nedladdning i torrentform via kommunens hemsida. Vill jag se vad Roger Haddad fått för mail idag ska jag kunna göra det, ögonblickligen, från mitt hem. Vill jag se fullmäktigeprotokoll, de kommunala bolagens representationskostnader eller liknande ska det gå lika fint.

2. Vidareutveckling av de "demotek" som finns på Stadsbiblioteket. Varför begränsa dessa till demos från lokala band?

Erbjud även nedladdning av copyrightfria e-böcker, musikstycken, ljudboksuppläsningar och spel. Nya databaser behöver inte ens byggas upp: Wikisource har till exempel över 1000 texter på svenska, varav 11 av Strindbergs dramer.

Om vi sedan kan strömlinjeforma plattformen lite, och ta bort lite saker som iofs kan vara roliga att läsa (men inte har så mycket i officiella dokument att göra...), så är jag nöjd. Vill även passa på att ge kudos till de som tagit på sig jättejobbet att skriva sådana här dokument. All heder till er

.
  Skicka ett meddelande via MSN till hansomsover  
Svara med citat
  (#3) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #192244
Standard RE: Västerås kommun - 2010-02-03, 01:45

Det är två olika dokument i pdf-filen ett med politiska programmet och ett med den strategiska planen för hur vi skall agera för att få möjlighet att få igenom våra frågor efter valet.

Så läs inte hela dokumentet med en väljares ögon utan bara halva. Delen där hyss står beskrivna kommer från strategin och orden är skrivna av Anders Nordin fd språkrör från Miljöpartiet och riksdagskandidat för Piratpartiet och tar upp hans egna erfarenheter från att sitta i kommunfullmäktige.

Förslaget om 100Mbit är inte ofinansierat - faktum är att det står ingenting om att några bidrag eller finansiering. Det är vision av hur den av kommunen ägda Mälarenergi Statsnät AB skall utvecklas och expandera sin verksamhet att skapa infrastruktur för kommunen och landstinget.

Dina förslag 1 och 2 finns såvitt jag kan se med - men med andra ord - i de förslag som står i det politiska programmet där vi talar om en bättre webbplats och att utveckla biblioteket verksamhet (de står på sid 1 resp sid 2)

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#4) Gammal
jonasnordgren Inte uppkopplad

jonasnordgrens avatar

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #192281
Standard RE: Västerås kommun - 2010-02-03, 11:25

Jag ser att visioner efterfrågas!

"• För att säkerställa att alla kommuninnevånare kan ta del av kulturen vill vi införa ett krav:
alla kulturevenemang som tar emot kommunala bidrag skall i utbyte ge kommunen rätt att
spela in evenemanget och sprida det via lokala TV-kanalen Öppna Kanalen eller via Internet
så att alla länsinnevånare kan ladda ner dem och se dem."

Detta kan vi göra någonting av! Det gav iaf mig visioner om vad vi kan åstadkomma.

Igår lanserades Västerås teatrar en gemensam sajt för att marknadsföra sig själva. Ett steg i rätt riktning förstås, men streaming är väl vad som krävs för att locka en större (och yngre) publik idag?

Det är tydligt att kulturskaparna och kulturlivet behöver oss!

___________________________________________________________________________________________
Idealist

Svara med citat
  (#5) Gammal
hansomsover Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #192333
Standard RE: Västerås kommun - 2010-02-03, 21:15

Det känns som att jag inte riktigt hade mina begrepp klara när jag postade min kommentar, helt enkelt.

Tack till er som rättade mig, nu förstår jag dokumentet lite bättre

.
  Skicka ett meddelande via MSN till hansomsover  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Vidde Inte uppkopplad

Viddes avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #192399
Standard RE: Västerås kommun - 2010-02-04, 16:52

Citat:
hansomsover (2010-Feb-03)Det känns som att jag inte riktigt hade mina begrepp klara när jag postade min kommentar, helt enkelt.
Tack till er som rättade mig, nu förstår jag dokumentet lite bättre
Det är värdefullt att veta att dokumentet kan missuppfattas. Därmed kan det kanske förbättras. Eller får vi inte peta i det längre nu?

Svara med citat
  (#7) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #192626
Standard RE: Västerås kommun - 2010-02-07, 12:57

8 röster med giltigt medlemskap i kommunen

6 JA
2 NEJ
0 AVSTÅR

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kommunmöte Västerås 6/3 jonasnordgren 23. Västmanlands län 0 2010-03-06 16:00
Parley! i Västerås Hanna Dönsberg 3. Uppsala län, 0 2009-12-11 10:26
Parley! i Västerås Hanna Dönsberg Projektadministrationsgruppen 0 2009-12-07 12:11
Parley! i Västerås Hanna Dönsberg Allmän information och frågor 0 2009-12-07 12:06
Parley! i Västerås Hanna Dönsberg Allmän information och frågor 0 2009-12-07 12:05