Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Tankar på hur olika rörelser ska gå runt. - 2006-01-09, 04:06

Jag försöker att sammanställa vad jag har läst och funnit vettigt på dessa forum, skulle upphovsrätten och copyright och så bli kraftig reducerade. Lösningar, ideèr och spekulationer.

Musik industrin:

Som det har nämnts tidigare, många artister tjänar pengar på turneringar och konserter och på t-shirts osv. Det är väldigt få jag känner som inte har en band tröjja någonstans.

De artister som inte kan gå runt på att turner har då ingen lyssnar skara, det betyder väl att de inte är bra artister ? Kanske dags att tänka om då ? Många av de jag känner vill ha original skivor för att de är snyggare, man får bättre ljudkvalite ( mp3 är inte loss-less komprimering ). Och man visar sitt stöd för artisten. Och dessa samma vänner har även en nerladdad musik katalog som väger in över 10 gigabyte och de hittar ständingt nya band och köper cdskivor av dem.

Kortsagt: Jag tror inte att de artisterna som är värda att kallas artister har något att förlora här.

De som förlorar är ju skivbolagen, men de är ju parasiter som skor sig på andras framgång så det tycker jag är helt rätt att dom försvinner.

Film industrin:

Vad jag har förstått så tjänar de in produktions pengarna redan under bio tiden, och de tjänar in en hel del extra också. Detta drygas sen ut med DVD försäljning och annat.

Inga inkomster försvinner innan bio tiden och det är den mest "profitabla" tiden av filmens existens så det blir ju ingen större skilnad, folk undviker oftast s.k. screeners av ett skäl, usel kvalitet och folk som inte kan filma för 5öre och tittar in i kameran och säger "oops, sorry".

Sen kan man ju tänka sig en slags Nät-Bio där man för en summa sig 50kr eller något (att se filmen på bio har ju klart mervärde än att se den hemma) kan ladda ner dvd-kvalitet film. Som sprids via te.x. Bitttorrent. De skulle spara avsevärt på distributions kostnad och på produktions kostnad. Sen så tycker jag att det är värt 50 spänn om jag vet att jag får alltid ladda hem filen i en bra hastighet, jag slipper att söka runt på DC och vad det heter och oroa mig för att folk ska gå offline.

Kortfattat: Biotiden är den mest profitabla tiden och den påverkas inte av att upphovsrätten ändras så väldigt mycket. Sen kan man förse bättre service via internet, något som är värt pengarna. Jag tycker att det ser ut som en Win-Win situation.

Medicin:

Medin skyddas ju av patent och det med rätta för att tillverkaren ska få tillbaka pengar spenderade på research och sen lite till för att det ska ha varit någon nytta av att utvekla produkten.

Detta kan ju ifrågasättas om medicinen blir effektiv då ? Citerar någon jag glömt vem det var
Citat:
Det är mer lönsamt att behandla symptomen än att bota sjukdommen
.

Det är nog dags att tänka om på denna sektor tycker jag. Öppen / gemensam forskning, forskning bedriven av universitet, o.s.v det finns lösningar som skulle gynna både konsument och företag.

Kanske något liknande Opensource, "Vi är 40 miljoner som lider av den här sjukdommen vi donerar 10 spänn var + köp av medicinen när den är klar, ta och utveckla skiten nu !", kanske skulle kunna fungera vad vet jag. Om jag led av te.x. AIDS och visste att det fanns en sådan grej på gång, jag skulle klart donera både 10 och 100, även 1000 spän om det var så det fungerade.

Mjukvara (inte spel):

De stora pengarna ligger hos företagen som licenserar produkter och köper support, vet ingen som skulle ha betalt för sin Photoshop kopia dom har hemma. Lösningen med den här typen av program skulle vara en "free for non-commercial use" liknande grejj, vilket många företag redan idag gör. Andra applikationer som var människa behöver finns redan idag som OpenSource och fri mjukvara, åter igen skulle de troligen inte bli påverkade av upphovsrätts ändringar, sålänge de OSS licenser de släpps under fortfarande är giltiga.

Om jag skulle spekulera om vad som händer, så blir det troligen så att många små non-free applikationer tynar bort och ersätts med FOSS en liten evolution för det bästa. Stora producenter fokuserar mer på företag och ger ut en (kanske något cripplad) free for non-commercial use version av sina produkter.

Spel:

Det här är det området som jag ser mest problem fyllt, i och med att de flesta spel utvecklas i vinst syfte, i och med deras digitala natur så är de lätta att kopiera och det finns lite mervärde av att äga boxen i hyllan. Målgruppen är ofta något yngre och kanske inte tänker längre än "gratis är gott" och inte stödjer tillverkaren. Här kan man inte heller rikta in sig till stora företag utan målgruppen är individer i samhället. Det finns ingen support att sälja. Om ett fullständigt avskaffande skulle ske så skulle vi nog se en migration till online spel där man måste äga ett konto för att spela, alá MMORPG. Blir det bara en reduktion av sagda lagar så tror jag inte att spelvärlden blir så jättemycket påverkad då de har en ganska kortt livstid, och att kopieringen redan idag är så pass hög.

Kortfattat: Det är en marknad under utveckling, och kanske den med mest att förlora på ett totalt avskaffande av upphovsrätt, det finns lösningar men dessa skulle troligen vara på singleplayerspels bekostnad.

Böcker:

Inte riktigt min front men jag kan se att man skulle lida av lite samma problem som spel branshen, med målgruppen individer, kanske inte lika lätt att kopiera böcker men om andra förlag börjar att trycka upp kopior så e det ju en helt annan femma.

Åter igen en reduktion skulle inte skada här tror jag, böcker har ju bara en viss profitabel livslängd.

Sammanfattningsvis:

Ett totalt avskaffande skulle kunna skapa mer problem än det är värt. Men en reduktion skulle nog inte orsaka några större förändringar i företags kassakistor jämfört med dags läget. Samtidigt som att kultur skulle bli mer lätt tillgängligt och inte bli inlåst för att ruttna i någon källare i 70år efter artistens död. Ett steg mot ett friare samhälle i mina ögon, lite fattigare på korruption, lite rikare på mångfald och kultur.

Disclaimer:

Klockan är 05:22 när jag skriver detta, så ni får ursäkta min grammatik, stavning och eventuella felsteg i min resonering.

Svara med citat
  (#2) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #3883
Standard RE: Tankar på hur olika rörelser ska gå runt. - 2006-01-09, 06:46

TV-serier: Lever nästan uteslutande på reklaminkomster. Som reklamköpare - kan du inte hoppas på större spridning än genom fildelningsnätverk, och därmed potentiella kunder. Att baka in en liten käck flagga med varumärkessymboler (likt kanal-symbolen) i TV-shower med små meddelanden och släppa ut dem på fildelningsnätverk lagligt, är en winn-winn situation, solklart. Man kan absolut sända på TV också, det är inte en motsättning, men betänk att man till och med kan fildela TV-shower, få reklaminkomst, på shower som inte ens får plats på kanalerna... Idén som går att utveckla hur mycket som helst, kan du läsa om här.

Mjuk- /programvaror: Håller med ovanstående. Flera stora bolag har redan kommit på att om man fångar fildelare i yngre år, så är det med största sannolikhet de program de känner igen de använder i professionella yrkessammanhang. Hur många företag använder piratkopierade mjukvaror? Inte särskilt många.

Böcker: En intressant frågeställning tas upp i den här artikeln. Ett citat: "For a typical author, obscurity is a far greater threat than piracy" Det är möjligt att fildelning "hotar" bokmarknaden, har väldigt svårt att se det själv, men när det gäller själva KONSTFORMEN, så är fildelning nästan ett lyft för författare för att nå ut till läsare dessa dagar.

Jag anser personligen att olika lösningar passar in på olika områden. Det måste inte vara samma villkor för alla, även om distributionsbolag i stor använder samma kanaler för att sprida olika verk, just nu.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Henrik Rydberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #13516
Standard RE: Tankar på hur olika rörelser ska gå runt. - 2006-03-27, 01:43

Världens befolkning 6 miljarder

Om dessa använder 5 minuter om dan åt ideel informations-produktion

Kommer de pruducera så mycket konst, musik, upfinningar , mm att

jag inte hinner använda allt ihop.

Nyfikenhet har fört mänskligheten längre än girighet!

Den som inte har något att dölja har ingenting att frukta...

och regeringen vidtar extraordinära säkerhetsåtgärder.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
TPB tvingas hoppa runt hos olika operatörer Henry Rouhivuori PP i media 2 2009-10-06 18:54
Hyresgästers rörelser ska registreras Anders Truedsson PP i media 8 2007-08-23 08:45
Möte!! Hos mig, söndag den 29e runt 18 Ayrin Ung Pirat Umeå 14 2007-05-01 12:45
Så övervakas du dygnet runt Ken Rabelius PP i media 0 2007-04-18 13:47
Västmanland runt Anders Forsman Fram till valet 2006 i Västmanlands län 0 2006-08-29 22:57