Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Bästa argumentet mot monopol/patent, Microsoft patenterar FAT kräver licens - 2006-01-11, 17:47

Slashdot story: http://yro.slashdot.org/yro/06/01/11/0555252.shtml

Microsoft bekräftar: http://www.microsoft.com/mscorp/ip/tech/fat.asp

Köttkvarnen är eran, break a leg

Svara med citat
  (#2) Gammal
plask Inte uppkopplad

Länk: #5463
Standard RE: Bästa argumentet mot monopol/patent, Microsoft patenterar FAT kräver licens - 2006-01-15, 07:07

Detta e ju guld =)

Svara med citat
  (#3) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #5637
Standard RE: Bästa argumentet mot monopol/patent, Microsoft patenterar FAT kräver licens - 2006-01-16, 02:24

Jag tycker mest att det visar på ett fel i hur de amerikanska patenten delas ut, och inte på patentidén som sådan.

Därmed inte sagt att jag är odelat positiv till patent.

EDIT: Efter att ha läst på lite mer så ser jag inte direkt vad som är felet. Det var faktiskt Microsoft som uppfann FAT, vilket ger dem rätten till ett patent. Missförstå mig inte nu, jag är helt med på att patent, speciellt på mjukvara, är dåliga av många anledningar. Men vad är det som gör just det här fallet så speciellt?

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #5643
Standard RE: Bästa argumentet mot monopol/patent, Microsoft patenterar FAT kräver licens - 2006-01-16, 03:21

Citat:
Men vad är det som gör just det här fallet så speciellt?
Inget. Det här är verkligen inget nytt. Men precis som med så många andra patent så kommer fri programvara-rörelsen att lida väldigt stor skada. Det blir t.ex. svårare att göra så att operativsystem baserade kring Linuxkärnan kan läsa filer från windowsdiskar, och (och det här är kanske värre) från USB-minnen och mp3-spelare.

Svara med citat
  (#5) Gammal
ninjin Inte uppkopplad

ninjins avatar

Länk: #5671
Standard RE: Bästa argumentet mot monopol/patent, Microsoft patenterar FAT kräver licens - 2006-01-16, 09:40

Var lite osaker angaende om alla FAT-varianter lag under M$ men sa ar fallet. Jag vet inte om M$ har samma krav angaende pengar for NTFS men det ar ju troligt och NTFS lampar ju sig inte for sma mobila enheter. Forhoppningsvis kommer detta att tvinga marknaden att skapa mjukvara som laser ett annat filsystem (till Windo$ menar jag da) och som redan ar etablerat i de fria operativen.

http://en.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table

(Skriver en Dvorakvariant utan svenska specialtecken)
  Skicka ett meddelande via ICQ till ninjin Skicka ett meddelande via AIM till ninjin Skicka ett meddelande via MSN till ninjin Skicka ett meddelande via Yahoo till ninjin  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Länk: #5757
Standard RE: Bästa argumentet mot monopol/patent, Microsoft patenterar FAT kräver licens - 2006-01-16, 19:14

Citat:
Missförstå mig inte nu, jag är helt med på att patent, speciellt på mjukvara, är dåliga av många anledningar. Men vad är det som gör just det här fallet så speciellt?

Det som är så speciellt är att Microsoft patenterar en 30 år gammal teknologi ( med prior art, en teknologi som de inte ens själva utvecklade utan köpte ) och börjar kräva alla på penger EFTER att teknologin har blivit accepterad som en defacto standard på i stort sett alla mobila enheter (usb-minnen, digital-kameror, telefoner ja allt vad det heter).

Det är ett klart missbruk av patent. Det är även ett missbruk av högstagraden av en monopol situation.

USAs patent påverkar ju inte oss men det är ett skräck exempel som man kan referera till.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? MMN-o Principprogram 3.1 (STÄNGD) 22 2008-12-21 11:38
Microsoft patenterar gamla Unixlösningar (IDG) Adrian Kristiansson Kunskap och patenträtt 3 2008-01-08 12:20
Microsoft patenterar gamla Unixlösningar Daniel Flöijer PP i media 2 2007-12-01 07:48
Microsoft aims patent guns at Red Hat | Microsoft kräver Red Hats kunder på pengar Joakim Holgersson PP i media 7 2007-10-10 01:34
Microsoft patenterar... Zurak PP i media 6 2006-05-01 17:37