Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Perty Inte uppkopplad

Pertys avatar

Reg.datum: Aug 2006
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-09-22, 23:14

Citat:
minata (2006-Sep-21)Svar: om femtioårsgränsen.

Reklamradion Radio Vinyl profiterar på artisten. Det vill säga, reklamradion får reklamintäkter genom att spela artistens låt.

Jag vet många som skulle vilja att deras låtar spelades gratis i både radio, på tv och i filmer. Skulle inte du som artist vilja det? Jag trodde att drivkraften för de flesta artister och konstnärer var själva skapandet. Inte pengarna. Om det är pengarna ska man nog satsa på ett annat yrke.

Citat:
Femtio år står skrivet i upphovsrättslagen. Ni vill ändra den - jag vill ha skrivningen kvar. Bevisbördan är hos er!

Simpelt, ställ dig frågan om hur många som skulle bli gladare.

De kanske 0.6% av sveriges befolkning som tror sig tjäna på en 50 årig upphovsrätt. Eller de resterande 99.4% som skulle bli mycket glada om de kunde få tillgång till fri digital kultur helt fritt eller genom nya affärsmodeller.

Citat:

Ni fick sex promille i valet, sex promille som vill sänka från femtio år ner till fem år.
Och det finns bara 0,52% pensionärer. Och det finns bara 0,21% som vill ha sjukvård. Nä, den där får du omformulera.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mikael Larson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #59065
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-09-26, 09:02

Citat:
minata (2006-Apr-14)Den paragraf som tråden behandlar är 47:e. Trådens titel "Jag är artist..."

SAMI skriver:

Av stor betydelse för SAMI:s anslutna är lagens 47§. Där föreskrivs ersättningsrätt för utövande konstnärer och fonogramproducenter då inspelningar används i radio/TV eller i andra offentliga sammanhang (t ex restauranger, hotell, diskotek

m m). Det gäller även inspelningar som vidaresänds trådlöst eller i kabelsystem.

Ersättningsrätten gäller under 50 år från det år inspelningen gjordes.

SAMI och grammofonbolagens organisation IFPI har kommit överens om att agera gemensamt och samordna avtalstecknande och inkassering inom de områden där grammofonmusik berörs.

SAMI tillvaratar också utländska utövares rättigheter i Sverige.

perioden vill Piratpartiet subtrahera med 45 år !!!!!

Och var är felet med detta?

Jag har svårt att se att artister inte kan skapa nya verk på 5 år, eller blir de så slut i bollen av att skapa ett enda verk att de måste ha 50 års vilopaus efteråt?

Jag jobbade 3 veckor åt kommunen när jag var 16, då borde jag få lön för det tills jag är 66..

Pendlande aktivitet pga medicinska skäl, antingen lever jag och är glad, eller så är jag halvdöd.
  Skicka ett meddelande via MSN till Mikael Larson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
"Det går inte att tjäna pengar på verk som också finns gratis" Calandrella Djävulens Advokat 59 2009-02-11 19:20
"Om filmindustrin inte kan tjäna pengar, så görs det inga filmer." Rick Falkvinge Djävulens Advokat 51 2008-12-22 14:11
Det går att tjäna pengar på musik Christian Engström PP i media 0 2008-05-09 11:37
Tjäna pengar på fildelning Load PP i media 5 2008-04-04 08:44
Hur ska artister tjäna pengar? Hur går det när de inte längre har den "ideela" rätten till verken? TiXiR Kultur och upphovsrätt 32 2006-01-18 05:13