Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-27, 17:57

Jag har en synpunkt på den formella behandlingen av motion 2, om arvodering av kassör. Styrelsen valde att inte yttra sig över den motionen. Jag ser inget krav i stadgarna på att styrelsen måste yttra sig över varje motion, men det är brukligt i ideella föreningar att styrelsen gör det för att ge årsmötet ett fullgott underlag för beslut. Dels underkänner jag motiveringen att styrelsen skulle ha varit "jävig", dels hade det varit bra att få en kommentar rörande konsekvenserna av ett bifall till motionsyrkandet.

Enligt de förvaltningsrättsliga bestämmelserna uppstår jäv när någon som fattar eller deltar i ett beslut har personliga intressen i beslutet, exempelvis egen ekonomisk vinning. Handläggningen av ärendet skall då överlämnas till annan behörig handläggare, alternativt så avstår den jävige ledamoten från att delta i beslutet om det fattas av en grupp. Det är bara den fysiska personen som kan vara jävig, inte hela det beslutande organet.

Partistyrelsen som sådan har inga personliga intressen i någonting alls utöver att fullgöra sitt uppdrag för organisationen, och i det uppdraget ingår att fatta beslut som kan beröra en enskild ledamot personligen. Om jäv då uppstår, så skall den ledamoten avstå från att delta i beslutet (det framgår av protokollet vilka som har deltagit i vilka beslut), inte hindra styrelsen från att alls fatta något beslut.

I detta fall handlade det dessutom bara om ett yttrande och ett eventuellt förslag till årsmötet, inte om ett styrelsebeslut att direkt tilldela någon ledamot en näve pengar, så jag anser inte att någon styrelseledamot behöver känna sig förhindrad att delta i beslutet om detsamma. I Hyresgästföreningen, som i Sverige är indelad i tio regioner, fattar regionens fullmäktige årligen beslut om arvoden till styrelseledamöter och revisorer, på förslag av regionstyrelsen själv. Medlemmarna av den beslutande församlingen torde vara kompetenta nog att själva avgöra huruvida styrelsens förslag är rimligt i förhållande till organisationens ekonomi och styrelseuppdragets omfattning.

Det är liksom inte en oförutsedd olyckshändelse att en eller flera styrelseledamöter råkar sitta i styrelsen när frågan om deras egna arvoden hamnar på bordet, utan det är meningen att de skall fatta sådana beslut. Enligt stadgarna får årsmötet rentav delegera till styrelsen att besluta om arvoden inom givna ramar, så då verkar det konstigt om styrelsen inte ens skulle få uttala en åsikt om saken...

Anders Andersson

Svara med citat
  (#2) Gammal
drevis Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #101500
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-27, 18:03

Måste säga att det enligt mig var för korta röstningstider. Jag var väldigt upptagen under dagen då omröstningen om flera motioner genomfördes och hade inte möjlighet att rösta.

Visserligen förstår jag att man måste göra det effektivt och vad jag förstår gick det att rösta via mobilen, men samtidigt så ger röstning på internet möjligheten att hålla på under längre tid. Ca. en timme är onödigt kort tid.

Svara med citat
  (#3) Gammal
dragontrumpetare Inte uppkopplad

dragontrumpetares avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #101501
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-27, 18:04

Oups! Råkade nog lägga en tråd här någonstans av misstag? Om ni hittar den, så kan den tasbort. Men:

Fankens, missa hela mötet. Men det ser ut som att det ändå blev som man själv tycker, så att säga. Måste ändå säga att allt ser ut att gått rätt till iallafall. Iallafall hur det ser ut så här efter mötet. Tyvärr kunde jag själv inte vara närvarande p g a att jag förtillfället inte har en dator, lånar en just nu. Såg däremot bara en fråga där jag nog hör till motsatsen. Anser nog att man nog skall kunna skydda sin musik i 10 år och inte 5. Men annars så har ni rösta bra, bröder och systrar. He he.

Släpp fildelningen fri!!!

Säger Dragontrumpetare:cool:
  Skicka ett meddelande via ICQ till dragontrumpetare Skicka ett meddelande via MSN till dragontrumpetare Skicka ett meddelande via Yahoo till dragontrumpetare  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Tommy Eriksson Inte uppkopplad

Tommy Erikssons avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #101502
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-27, 18:07

Jag har som nybliven piratpartist inget att jämföra med från tidigare år. Det jag kan säga är att jag verkligen gillar konceptet med ett online-möte just för att man inte behöver åka någonstans för att vara med.

Ser man till de lagar de stiftar så är inte övriga partier några mästare på datorer men inte är det väl omöjligt att lära dem hur man hanterar ett forum. De kan väl hyra en webmaster ett tag. Tänk hur mycket pengar som skulle sparas och hur bra det vore för miljön.

[hr]Kassör - UP Karlstad
Vice kommunledare Kristinehamn

Blogg: http://www.blogg.tommyeriksson.se
Mejl: tommy.eriksson@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/tommy.eriksson2

Svara med citat
  (#5) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #101503
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-27, 18:29

Citat:
HR (2008-Apr-27)Nu skall man inte leta småfel på vårt bästa årsmöte hittills.
Det skall vi visst.

AJ!!! Ursäkta, men varför ligger det en massa takputs kring mina fötter? Åt jag av fel kaka?

Anders Andersson

Svara med citat
  (#6) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Länk: #101504
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-27, 18:31

Citat:
HR (2008-Apr-27)
Citat:
Ken Rabelius (2008-Apr-27)

Diskussionen har vi ju haft en vecka på oss i förtid att diskuttera igenom,

någonting jag upplevde som possitivt.

Visst är det så.

Nu skall man inte leta småfel på vårt bästa årsmöte hittills.

Nästan perfekt upplagt enligt mig. Enda som jag tycker är att man hadde kunnat dra ut mötet på 2 dagar och därmed get mer tid till att rösta på och läsa igenom diskutionstrådarna gällande motionerna.

För övrigt bra årsmöte.
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#7) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #101505
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-27, 18:39

Jag utgick från att yrkanden i motioner skulle bahndlas med separata voteringar. Tydligen ett missförstånd från min sida. Vad säger andra om att dela upp motioner i delar som behandlas separat av årsmötet? (Det vore, som exempel, tråkigt om någon röstade nej till min motion (10) enbart på grund av yrkande tre).

Allternativt så kan vi ju inför nästa årsmöte uppmana motionärer att skriva separata motioner om man vill dela upp dem.

Sen håller jag med tidigare kommentatorer om att voteringstiden kanske är onödigt kort. Varför inte ha voteringar öppna hela dagen?

Istället för att, som denna gången, ta vissa motioner i två steg sekvensiellt så kanske man helt enkelt kan ha parallellisera det hela. Har man hela dagen på sig så är det ju inte hela världen att behöva lägga ett par redundanta röster.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Gert Löwenhamn Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #101508
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-27, 19:01

Problemet med det är att du kan få beslut som säger att vi skall verka för 10års skyddstid, en total nedläggning av all upphovsrätt och livstid +200år.

Alla beslut tagna av årsmöte är bindande och vi sitter med dom ett år, att det klickades i av misstag eller att någon inte orkade hålla koll på alla motioner är inte en giltig orsak att strunta i beslutet.

mao vi behöver en logisk ordning av besluten så att vi inte av misstag tar beslut som motsätter varandra.

// Gert Löwenhamn<br>
gert@lowenhamn.nu<br>
070-310 44 98

Svara med citat
  (#9) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #101513
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-27, 19:59

Citat:
John Nilsson (2008-Apr-27)Jag utgick från att yrkanden i motioner skulle bahndlas med separata voteringar. Tydligen ett missförstånd från min sida. Vad säger andra om att dela upp motioner i delar som behandlas separat av årsmötet? (Det vore, som exempel, tråkigt om någon röstade nej till min motion (10) enbart på grund av yrkande tre).
Jag anser också att man bör ta varje motionsyrkande för sig; det är normalt förfarande vid föreningsårsmöten (för att inte tala om lagstiftande församlingar). Anledningen till att man delar upp motionsyrkandena i separata att-satser är just att man skall kunna behandla dem separat, inte bara att texten skall bli lättare att läsa. Att man ändå tar upp dem i samma motion kan bero på att motionären har helt eller delvis samma motivering för allihop.

Det är mötesordförandens uppgift att bevaka att inbördes motstridiga yrkanden (som då rimligen kommer från olika motioner) behandlas i en sådan ordning att det efter årsmötet inte föreligger någon oklarhet om vad som egentligen har beslutats.

Samtidigt är det förstås motionärens uppgift att inte dela upp motionen i flera yrkanden som årsmötet ändå bör besluta om i klump för att inte skapa inbördes gnissel mellan besluten. Varje permutation av bifall/avslag till de olika yrkandena bör vara meningsfull som beslut betraktad, även om majoriteten föredrar "allt eller inget" framför någon halvmesyr. Vill man till varje pris undvika halvmesyrerna, så får man avsluta behandlingen med att rösta om den då liggande permutationen som helhet (ungefär som vi i dag valde att anta eller förkasta det yrkande av två som vunnit en första votering), också det ordförandens uppgift.

Sedan är inte diskussionsforumet något idealiskt system för att ersätta ett IRL-möte. På ett sådant hade du hunnit ropa "ordningsfråga" när ordföranden redovisat sin propositionsordning, men innan voteringen påbörjats. Det hann du inte här, eftersom tiden för det var noll, och allting måste sägas via tangentbordet. Därför är det angeläget att vi som nu noga utvärderar för- och nackdelar med olika beslutsmetoder, och inte slentrianmässigt hoppar över en massa formalia "som inte behövs" bara för att mötet sker elektroniskt. All mötesteknik som utprovats genom åren förutsätter inte att man möts i en fysisk lokal och skriver protokoll med bläck och gåspenna...

Anders Andersson

Svara med citat
  (#10) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #101515
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-27, 20:31

Jag har några synpunkter av rent teknisk karaktär. Det första är omröstningarna:

1) Jag tycker att det ska gå att ändra sina röster tills tiden är ute. Det här går i andra forum med omröstningsfunktion så jag tycker det är lite klent om inte det här klarar det. Fördelen är att om man klantar sig, eller för den delen om man ändrar sig pga diskussioner som pågår, så kan man ändra i efterhand. Demokratiskt är det ju ingen fara, när tiden är ute så går det inte längre att ändra sig och rösten står fast. Vill man förhindra att någon inte faller för "grupptrycket" (kanske inte så aktuellt med anonyma röster iofs) så är det ju bara att resultatet inte visas förrän omröstningen är klar.

2) På många andra forum jag sett så markeras det val man själv gjort med ett litet x i kanten vid de olika valen. Det är väl inte livsviktigt, men ganska trevligt om man tex vill se efteråt hur man egentligen röstade. I det nuvarande forumet är min röst osynlig till och med för mig själv när jag röstat så det syns inte ens om jag röstat fel pga klantighet eller en bugg i browser/forum. Dumt.

3) Kanske borde även själva poll-ikonen () ändras till nåt annat när man röstar för att ge bättre överblick? Jag höll på att missa att rösta på en motion pga att en sån funktion inte finns, min egen klantighet iofs men ändå.

I övrigt hade jag nog gärna sett mer parallellism, tex tycker jag att i princip allting utom möjligen punkt 4 skulle kunna körts samtidigt. Om det visar sig att tex 6 och 7 skulle få "fel" svar så är det ju bara att rycka pluggen, lägga ner mötet och ogiltigförklara alla omröstningar (mötet måste ju ändå göras om). Man skulle kunna göra samma sak med punkt 4, men då blir det ju trist om mötet måste startas om pga en sån sak.

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Eftersnack Andreas Bjärnemalm Medlemsmöte 19-25 oktober 2009 60 2009-10-26 18:15
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 158 2009-05-16 15:57
98. Eftersnack Rick Falkvinge Medlemsmöte den 6-7 december 2008 16 2008-12-18 19:40
Eftersnack till FRA-demon! TeirdeZ 11. Malmö kommun 0 2008-07-04 00:56
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 13 2007-04-23 19:09