Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
laws of tradition Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006
Standard Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-30, 23:15

Det här är det första argumentet jag hör varje gång jag berättar om Piratpartiet (då jag är artist/musiker/kompositör själv, och rör mig i dessa kretsar). Vad jag söker är en perfekt formulering av varför vi "ändå" vill genomföra våra upphovsrättsändring, som är så kort som möjligt. Hur förklarar jag för någon med två - tre meningar, max?

Här är frågan igen:

"Jag är musiker/artist/låtskrivare, om ni genomför eran ändring i upphovsrättslagen, hur ska jag kunna leva på mitt yrke? Hur ska jag få in pengar? Varför ska jag inte bara ge upp och bli byggarbetare?"

Var noga med att välja varierade argument. Alla köper inte "studier har visat du faktiskt kommer att tjäna mer pengar... osv."

/R

Svara med citat
  (#2) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #13946
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-30, 23:23

Svar: Människor är villiga att betala för den kultur du producerar. Undersökningar visar att ökad musikkonsumtion via fildelning leder till ökad betalande konsumtion. Våra lagändringar kommer att leda till ökad försäljning för dig.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Albihn Inte uppkopplad

Albihns avatar

Länk: #13947
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-30, 23:47

Citat:
Tor Skude (2006-Mar-31)Svar: Människor är villiga att betala för den kultur du producerar. Undersökningar visar att ökad musikkonsumtion via fildelning leder till ökad betalande konsumtion. Våra lagändringar kommer att leda till ökad försäljning för dig.

Man kan tillägga: "Våra lagändringar kommer att leda till ökad försäljning för dig" + och intresse för din musik så att fler människor kommer och ser dina spelningar

Svara med citat
  (#4) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #13956
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 05:23

Citerat från Argumenten

Citat:
Det är viktigt att komma ihåg att upphovsrätten inte är en affärsmodell. Om affärsmetoderna inte längre fungerar så får man fundera ut nya. Att försöka lagstifta fast de gamla fungerar aldrig, särskilt inte när man börjar stämma sina kunder inför domstol. När Henry Ford började bygga bilar så dog hästdrosketillverkarna ut. När kylskåpet kom så dog ishanteringen ut. Utvecklingen går framåt och man kan inte stoppa den. När det är gratis att kopiera musik dör de som lever av att kopiera musik ut. Ja, eller inte. Trots att det är klart dyrare per liter så går det utmärkt att sälja vatten på flaska fast vi alla har vatten i en kran hemma. Erbjuder man ett mervärde går det alldeles utmärkt att konkurrera med gratis. Erbjuder man inget mervärde så kanske man förtjänar att gå i konkurs och få en chans att fundera ut en ny affärsidé, en som som fungerar.

Det är bland annat detta citerade stycke som skrämmer artister att bli aktiva i Piratpartiet. Bevisligen har ingen formulerat det öppna brev som artister skall skriva på tiill gang för Piratpartiet samt att ingen etablerad artist gett sig till känna att arbeta aktivt för Piratpartiet.

Artister vill inte höra talas om att några KTH-muttrar till studenter, som har intervjuat några fildelare och kommit på att fildelning är bra för artisten. Piratpartister och Rapports journalister kan gå på en sådan idioti - men inte artisterna.

Varför inte skriva kort och koncist:

Piratpartiets svar till artisten - Tiggarstaven.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #13975
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 10:22

Citat:
minata (2006-Mar-31)Artister vill inte höra talas om att några KTH-muttrar till studenter, som har intervjuat några fildelare och kommit på att fildelning är bra för artisten.
Du tjatar om samma trötta mantra, som vanligt utan några som helst argument.

"Strunt samma vad alla forskningsrapporter visar. Minata vet bättre och Minata har bestämt att en miljon svenskar måste sättas i fängelse för att Minata ska kunna tjäna massor med pengar enligt en affärsmodell som hittills inte har givit honom en enda spänn, enligt egna hans uppgifter."

Känner du inte själv att du har en väldigt svag argumentation?

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#6) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #13992
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 12:35

Citat:
rikardgrankvist (2006-Mar-31)"Jag är musiker/artist/låtskrivare, om ni genomför eran ändring i upphovsrättslagen, hur ska jag kunna leva på mitt yrke? Hur ska jag få in pengar? Varför ska jag inte bara ge upp och bli byggarbetare?"
Förslag till kort svar:

-Musiker/artister/låtskrivare som tjänar inga pengar på upphovsrätten idag. Det är skivbolagen som äger upphovsrätten så fort något har blivit utgivet på skiva, så att skivbolagsdirektörerna tjänar miljoner medan artisterna på sin höjd får småsmulor. De artister som kan leva på sin konst försörjer sig på spelningar. Våra förslag innebär inga försämringar för artisterna. Tvärtom blir det lite grand lättare att nå en publik utan att behöva avstå alla rättigheter till ett skivbolag.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#7) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #14011
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 17:18

Citat:
Christian Engström (2006-Mar-31)Våra förslag innebär inga försämringar för artisterna.

Varför denna lögn!

Även om artisten inte är upphovsman har han/hon en andel i skivförsäljningen. Om CDn rippas och laddas upp i ett fildelningsnätverk mister artisten sin betalning vid varje kopiering. I dag har studiemusikerna också en ersättningsperiod på 50 år.

Inspelningen av materialet på CD:n blir enligt Piratpartiets principprogram helt fritt för kommersiellt bruk efter fem år. Därefter får alltså inte artisten ett enda öre vid varje kommersiell spridning av låten.

Varför inte säga rakt ut: Piratpartiets svar till artisten - Tiggarstaven!
Bifogade filer
Filtyp: doc Ung Pirat Norra Distriktet 2007 revisionsberättelse.doc (9.0 KB, 89 visningar)
Filtyp: doc protokoll UP Norra 2008.doc (27.5 KB, 98 visningar)

Svara med citat
  (#8) Gammal

Tor Skudes avatar

Länk: #14014
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 17:54

Citat:
minata (2006-Mar-31)Om CDn rippas och laddas upp i ett fildelningsnätverk mister artisten sin betalning vid varje kopiering.

Jag trodde inte att det fanns någon enda som verkligen trodde på det där, men det gör tydligen du. Lyssna nu: När jag kopierar en CD-skiva betyder det inte att artisten går miste om en försäljning. Om jag inte hade kopierat skivan hade det inte hänt någonting alls. Men när jag kopierar skivan och ger den till en vän så får han upp öronen för artisten, och köper kanske skivan jag kopierade, eller andra skivor, i framtiden.

Svara med citat
  (#9) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #14017
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 18:29

Om en nerladdning är två köp.

Ojojoj vilka försäljningssiffror för skivan!

Piratpartiet består av en samling idioter!!!!!

Svara med citat
  (#10) Gammal

Tor Skudes avatar

Länk: #14019
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 18:34

When all else fails: Ad hominem. Eller?

Nedladdningen ger inte bara ökad skivförsäljning utan även fler besökare på konserter och ökad försäljning av kringprodukter.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
"Det går inte att tjäna pengar på verk som också finns gratis" Calandrella Djävulens Advokat 59 2009-02-11 18:20
"Om filmindustrin inte kan tjäna pengar, så görs det inga filmer." Rick Falkvinge Djävulens Advokat 51 2008-12-22 13:11
Det går att tjäna pengar på musik Christian Engström PP i media 0 2008-05-09 10:37
Tjäna pengar på fildelning Load PP i media 5 2008-04-04 07:44
Hur ska artister tjäna pengar? Hur går det när de inte längre har den "ideela" rätten till verken? TiXiR Kultur och upphovsrätt 32 2006-01-18 04:13