Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 19:41

Om det är sanning som du säger ovan.

Varför skriver hundratals artister på en lista mot nerladdning?

Varför vill artisten Petter införa dödsstraff.

Och varför är artister skeptiska mot Piratpartiet.

Varför får inte ni en enda etablerad artist att arbeta aktivt för Piratpartiet?

Varför formuleras aldrig det öppna brevet till gagn för Piratpartiets ideer?

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #14024
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 19:51

Citat:
minata (2006-Mar-31)Inspelningen av materialet på CD:n blir enligt Piratpartiets principprogram helt fritt för kommersiellt bruk efter fem år. Därefter får alltså inte artisten ett enda öre vid varje kommersiell spridning av låten.

Det där är ju inte alls sant. Artisten får ju alla ören vid varje kommersiell spridning av låten som denne själv står för.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #14025
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 19:56

Tråden handlar om vad som är bra eller dåligt för artisten med ett genomförande av Piratpartiets ideer. I dag får artisten till godo 50 år av skivintäkterna men med Piratpartiets endast fem år om någon annan tar över skivan vid en kommersiellt övertagande.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #14026
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 19:59

Citat:
minata (2006-Mar-31)Varför vill artisten Petter införa dödsstraff.
Artisten Petter drog tillbaka det mordhot han riktade mot alla piratpartister.

Men även om han inte hade gjort det, säger det inte något om hur ont om sakliga argument du har, om du måste dra upp ett olaga hot som argument för din sak?

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#5) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #14027
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 20:00

Citat:
minata (2006-Mar-31)

Om det är sanning som du säger ovan.

Varför skriver hundratals artister på en lista mot nerladdning?

Flera av artisterna som skrev på listan har i efterhand uttalat sig i positiva ordalag om fildelning. Dessutom författades detta "öppna brev från artister" innan undersökningar som visar att fildelning gagnar musikförsäljning hade publicerats. Man kan misstänka att artisternas arbetsgivare, skivbolagen, utövade en hel del press för att få artisterna att skriva på.

Citat:
Varför vill artisten Petter införa dödsstraff.
Det vill ha inte. Han uttryckte sig förhastat om fildelare. Anledningen till att han sa som han sa är att han, precis som du, har gått på skivbolagens propaganda.

Citat:
Och varför är artister skeptiska mot Piratpartiet.
Se ovan. Vad gäller våra andra ideal så har bland annat Mikael Wiehe en inställning till Thomas Bodström väldikt lik vår.

Citat:
Varför får inte ni en enda etablerad artist att arbeta aktivt för Piratpartiet?
Definiera "etablerad artist". Flera små artister är medlemmar och aktiva i partiet.

Citat:
Varför formuleras aldrig det öppna brevet till gagn för Piratpartiets ideer?
Det är under utveckling. Du kan se hur långt det har kommit här:

http://piratpartiet.hwaccess.net/ind...B6r_Fildelning

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#6) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #14029
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 20:04

Jag som har jobbat i musikbranschen i 30 år skall höra sånt skit från datasnorvalpar!!!

Svara med citat
  (#7) Gammal
Albihn Inte uppkopplad

Albihns avatar

Länk: #14033
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 20:24

Citat:
minata (2006-Mar-31)Jag som har jobbat i musikbranschen i 30 år skall höra sånt skit från datasnorvalpar!!!

Jag börjar misstänka att du inte alls är någon artist. Utan någon som går något skivbolags ärenden.

Detta för att

1.Du har inga argument förrutom "Inga stora namn har sagt att de håller med er så ni måste ha fel". Precis som skivbolagen

2.Det är svårt att sätta åldern på dig. 5 år?

Men jag skall ge dig ett stort namn. Henrik Ponten jurist talar för APB. Ponten har erkänt att vi har rätt i att upphovsrättslagarna måste balanseras

"En alltför långtgående upphovsrätt kan verka kreativt inskränkande."

Svara med citat
  (#8) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #14034
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 20:26

Vet du om att Henriks Ponténs uppdragsgivare är bland andra Filmcentrum och Folkets Bio.

Det ni snorvalpar!!!!

Svara med citat
  (#9) Gammal
Albihn Inte uppkopplad

Albihns avatar

Länk: #14036
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 20:29

Citat:
minata (2006-Mar-31)Vet du om att Henriks Ponténs uppdragsgivare är bland andra Filmcentrum och Folkets Bio.

Läste du ens mitt inlägg? Han uttalade sig positivt till oss och höll med.

Svara med citat
  (#10) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #14037
Standard RE: Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. - 2006-03-31, 20:33

Måste tydligen tala tydligare:

Två av medlemmarna i APB är Folkets Bio och Filmcentrum.

Piratpartiet är ett högerpojekt!!!!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
"Det går inte att tjäna pengar på verk som också finns gratis" Calandrella Djävulens Advokat 59 2009-02-11 19:20
"Om filmindustrin inte kan tjäna pengar, så görs det inga filmer." Rick Falkvinge Djävulens Advokat 51 2008-12-22 14:11
Det går att tjäna pengar på musik Christian Engström PP i media 0 2008-05-09 11:37
Tjäna pengar på fildelning Load PP i media 5 2008-04-04 08:44
Hur ska artister tjäna pengar? Hur går det när de inte längre har den "ideela" rätten till verken? TiXiR Kultur och upphovsrätt 32 2006-01-18 05:13