Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Aewheros Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Svennes nya verktyg - 2006-01-03, 17:22

Att kasta ut patenten på sikt är någonting jag tror på men jag hoppas att alla inser att man måste ge näringslivet tid att anpassa sig till de nya förhållandena gradvis. Exempelvis genom att införa större och större begränsningar på patent tills de slutligen tas bort helt. Att ta bort patenten redan nästa mandatperiod är otänkbart. Precis som i alla andra frågor måste man förhandla om att ta ett steg på vägen, inte möblera om halva samhället på en gång.

Visserligen så tycker jag att samhället ska möbleras om rejält, men inte imorgon... fast vi kan börja imorgon. That's the way to go!

Svara med citat
  (#2) Gammal
dev/null Inte uppkopplad

dev/nulls avatar

Länk: #1519
Standard RE: Svennes nya verktyg - 2006-01-03, 18:33

venage (2006-Jan-03)
Citat:
Funkade? lol

I Juli 2001 fick John Keough patent på hjulet. Alltså funkade hjulet utan patent; till stor fördel för mänskligheten bör tilläggas.

Svara med citat
  (#3) Gammal
J-Star Inte uppkopplad

Länk: #1580
Standard RE: Svennes nya verktyg - 2006-01-03, 19:48

Citat:
Richie (2006-Jan-02)Svenne skulle inte ha ett patent på det där verktyget idag heller eftersom det är för dyrt och krångligt att söka patent i alla tänkbara marknader som han vill penetrera. Däremot skulle de han säljer rättigheterna till ta patent på det och rent teoretiskt kan man tänka sig att de betalar mer för hans uppfinning om de kan ta patent på den än om de inte kan det. Å andra sidan tar de en risk att hamna i domstolarna om nån bestrider patentet av nån orsak. Se hur stor nytta Håkan Lans haft av sina patent för dagens skräckexempel. Vill du tvinga Svenne att skaffa livvakter?
DetSvenne gör är att han kortvarigt publicerar sin idé så att ett litet antal människor ser det. Om MultiCorp bestrider avtalet och börjar bråka medhonom så går Svenne ut med att idén publicerades innan MultiCorp tog patentet, vilket därmed blir värdelöst. (Real Life tips från vår patentingenjör).

Tjafset om livvakter är oseriöst.

/J

Svara med citat
  (#4) Gammal
Jannika Inte uppkopplad

Jannikas avatar

Länk: #1594
Standard RE: Svennes nya verktyg - 2006-01-03, 20:02

Pengar må vara en stor drivkraft för människan men man ska heller inte glömma att vi ärbekväma och nyfikna varelser.

Svenne är en lite uppfinnare, han uppfinner saker som underlättar hans arbete. Och han kommer förmodligen fortsätta fundera på fler saker som skulle kunna göra hans arbete smidigare. Han får kanske inte ett öre för sina ideér men han behöver inte slita lika mycket i jobbet och han kommer skryta för sina vänner om att det var Han som uppfan just det verktyget. Han kommer må bra och känna sig duktig. Och han kommer med stor sannolikhet vilja komma på fler grejjer som gör hans arbete trivsammare.

Och det där hjulet ja, vem fick betalt för att uppfinna det?Jag hittar två svar; 1)Ingen. Ändå finns det eftersom det gör livet lättare för människan innom en radvardagliga sysslor. 2)Alla, som någonsin använt ett hjul,har väl haft någon slags glädje av det ochtjänat en del fysisk ansträgning.

Luddigt? Ja men jag ska förbereda mig mer nästa gång jag skriver någontingså det blir mer lätt förståeligt

Svara med citat
  (#5) Gammal
J-Star Inte uppkopplad

Länk: #1603
Standard RE: Svennes nya verktyg - 2006-01-03, 20:09

Citat:
Jannika (2006-Jan-03)Pengar må vara en stor drivkraft för människan men man ska heller inte glömma att vi ärbekväma och nyfikna varelser.
Sant... men vi kan lika gärna vända på argumentet: nyfikenhet, cred och bekvämlighet må vara stora drivkrafter, men man skall helle ritne glömma att människan är en sniken och girig djävel... speciellt när det gäller att se till sitt eget hus och att försörja sig.

Tror du jag hade varit programmerare om det jag gör omedelbart måste delas ut gratis till allmänheten? Tror du jag hade förlitat mig på detta yrke - som jag älskar och stortrivs med - om Nisse Pirat hade haft rätten att snylta på allt det jag gör utan att ge mig något för mitt arbete? Aldrig i helvete.

/J

Svara med citat
  (#6) Gammal
erzon Inte uppkopplad

erzons avatar

Länk: #2161
Standard RE: Svennes nya verktyg - 2006-01-04, 13:59

Citat:

Tror du jag hade varit programmerare om det jag gör omedelbart måste delas ut gratis till allmänheten? Tror du jag hade förlitat mig på detta yrke - som jag älskar och stortrivs med - om Nisse Pirat hade haft rätten att snylta på allt det jag gör utan att ge mig något för mitt arbete? Aldrig i helvete.

In't du. Men jag. Jag har gjort en hel del både mer och mindre avancerade system och faktiskt skänkt bort dem.
  Skicka ett meddelande via MSN till erzon  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Nattmusan Inte uppkopplad

Nattmusans avatar

Länk: #2164
Standard RE: Svennes nya verktyg - 2006-01-04, 14:06

Svennes största problem blir nog om hans nya verktyg är lite för lika ett annat verktyg som ett storföretag har patent på men aldrig använder eftersom deras andra verktyg som utför nästan samma funktion säljer så bra. För då stämmer företaget Svenne, som (med eller utan Piratpartiets nya ordning) inte har råd att betala för att bli kompetent försvarad, oavsett om han har rätt eller inte.

<br>
-------<br>
Vem behöver privatliv när man har piratliv?
  Skicka ett meddelande via ICQ till Nattmusan  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Laglorden Inte uppkopplad

Länk: #2237
Standard RE: Svennes nya verktyg - 2006-01-04, 16:06

Citat:

/J

Okej, det spelar inte så stor roll kanske att du tycker det är att "snylta" på ditt arbete. Isånafall kan man ju säga att du "snyltar" en väldig massa på de som uppfunnit datorn, alfabetet, electriciteten, datorn, programmeringsspråk osv osv...

Men själva grundfrågan är ju om världen blir bättre eller sämre som du har möjlighet att skydda ditt program som du som programmerare tillverkar. Vi (iaf jag) tror världen blir en sämre plats om du har möjlighet göra det. Helt enkelt pga att färre människor då använder programmet än om det är fritt att använda (och förbättra) som jag själv vill.

Säg att någon tagit patent på hjulet. Då hade det varit mindre sannolikt att man kunnat uppfinna skottkärran, eller bilen. Världen utvecklas alltså snabbare och fler människor kan leva i välstånd pga att du inte får ta "patent" på ditt program.

I ekonomiska termer; Säg att nyttan med ditt program för en människa är i genomsnitt 100 kr (för vissa är den 1000kr för andra 0 kr). Du tar patent på det och säljer det för 500kr. 10 miljoner människor köper det. Genomsnittliga "förmögenheten" i värden ökar med 5 miljarder. Alternativt: Du får inte ta patent på det, 6 miljarder människor använder det och "förmögenheten" ökar med 600 miljarder. 600 miljader > 5 miljarder, case closed.

Visserligen får du mindre ekonomisk ersättning (någon kanske skickar dig pengar, jag bjuder dig på en öl som tack) men å andra sidan så kan du använda program som andra gjort helt gratis. Du kan använda program som andra gjort helt gratis och bara bygga vidare på detta. Dessutom får du mycket billigare medicin till dig själv. Dessutom blir allting du använder (Svennes verktyg gör ex. vis att alla bilar kostar 10% mindre). Musiken blir gratis... kort sagt får du del av vad alla andra i hela världen gör och den delen du får av den förmögenhetsökningen av AVSEVÄRT större än vad du tjänar på att för egen gnidigt försöka hålla på vad du uppfattar som "ditt" program.

Svara med citat
  (#9) Gammal
venage Inte uppkopplad

Länk: #2264
Standard RE: Svennes nya verktyg - 2006-01-04, 17:00

Citat:
dev/null (2006-Jan-03)venage (2006-Jan-03)
Citat:
Funkade? lol

I Juli 2001 fick John Keough patent på hjulet. Alltså funkade hjulet utan patent; till stor fördel för mänskligheten bör tilläggas.

så John Keaough är uppfinnaren av Hjulet? rofl

Svara med citat
  (#10) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #2370
Standard RE: Svennes nya verktyg - 2006-01-04, 20:17

Att John Keogh har lyckats patentera hjulet i Australien är väl mest en rolig anekdot som visar att det australiensiska patentsystemet inte fungerar som det skall. Nu är det ju faktiskt det svenska systemet vi vill förändra.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Swiftavtal ett viktigt verktyg mot terrorism Anders Strömgren PP i media 5 2010-02-14 23:25
verktyg till pirater texxas Övrig diskussion 0 2009-11-13 21:58
Tvinga oss att ingripa! ”Civilkuragelag ett verktyg som kan skapa trygghet” NineK PP i media 0 2008-06-16 15:14
Nytt verktyg övervakar övervakarna på nätet Christian Engström PP i media 0 2007-05-15 11:02
Relakks - en fungerande guide? Grafiskt verktyg kanske? zooounds Relakks 4 2007-01-06 07:50