Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Faye Inte uppkopplad

Fayes avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: En ulv i fårakläder - Bodström - 2006-06-26, 17:02

Citat:
Feinlyre (2006-Jun-25)Det här är det bästa argumentet mot Bodström! http://www.forbudmotkulan.se/Bodström införde den här förbannade saken, ett mordvapen i händer påpolisersom inte riskerar straff när de mördar någon!

Det spelar nästan ingen roll var i kroppen någon blir skjuten med den här kulan, utgången blir inio fall av tio döden! Och något sådant är alla svenska polisers standardbeväpning!

Två vanliga män som råkat bli sinnessjuka har avrättats av svensk polis de senast 18 månaderna, ingen av dem förtjänade att dö, de hade inte skadat någon, de behövde bara vård!

50 Taser elchockspistoler köptes in, ( lustigt, jag kan inte komma in på deras hemsida, www.taser.com ) men de skänktes till Finland ( av någon outgrundlig anledning ) där de har använts med framgång.

Håller fullständigt med dig, det där är otorligt skrämmande. Hur svensk polis kan få använda sådan ammunition är obegripligt. Det finns mycket bättre sätt att hålla folk stången än att i stort sett spränga deras inälvor.

Bodström i ett nötskal enligt mig.

Bara för att man är paraniod betyder inte det att man inte är förföljd.. :alien:

http://blogg.aftonbladet.se/26704

Svara med citat
  (#2) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Länk: #36437
Standard RE: En ulv i fårakläder - Bodström - 2006-06-26, 17:22

En smärre detalj angående hålspets ammunition... Själva syftet med den är att eftersom kulan splittras och sliter upp mycket mer kött å annat mysigt så mister den väldigt mycket mer fart och splittret som blir av detta är mindre troligt att döda en oskyldig åskådare en bit bortanför offret som skjuts... Ifall polisen hade nyttjat nån form av vanliga omantlade kulor så kan man skjuta en person i bröstet denna kula har sedan kraften att perforera en mindre vägg och döda ännu en person som polisen inte kan se (ifall kulan håller och väggen inte är för tjock... kulan kan även studsa mot ben i kroppen och träffa en person lite varstans om man har otur)

Det är iaf anledningen till att dem ska få nyttja hollow point såvitt jag förstått det hela... Att det finns en absurd mängd olika former av amunition som gör liknande samt utbudet av "lesser lethal weapons" är minst sagt enormt är väl ingenting han har betänkt än...

ena fyra ena tvåa vad blir det? jo 42!

Svara med citat
  (#3) Gammal
Feinlyre Inte uppkopplad

Feinlyres avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #36447
Standard RE: En ulv i fårakläder - Bodström - 2006-06-26, 17:55

Citat:
Holi (2006-Jun-26)En smärre detalj angående hålspets ammunition... Själva syftet med den är att eftersom kulan splittras och sliter upp mycket mer kött å annat mysigt så mister den väldigt mycket mer fart och splittret som blir av detta är mindre troligt att döda en oskyldig åskådare en bit bortanför offret som skjuts...
Mankan anpassa laddningen i patronen för att åstadkomma olika effekter. Olika sorters "krut" t.ex. Vidare blir det blir inget splitter av vanliga kulor!

Citat:
Ifall polisen hade nyttjat nån form av vanliga omantlade kulor så kan man skjuta en person i bröstet denna kula har sedan kraften att perforera en mindre vägg och döda ännu en person som polisen inte kan se (ifall kulan håller och väggen inte är för tjock... kulan kan även studsa mot ben i kroppen och träffa en person lite varstans om man har otur)
Vanliga HELmantlade kulor menar du! Perforera en tunnare vägg? De behöver inte använda en j-la Automag .50" Magnum!!

Studsa mot ben i kroppen? Att använda en .22" är heller inte att rekommendera!

Citat:
Det är iaf anledningen till att dem ska få nyttja hollow point såvitt jag förstått det hela... Att det finns en absurd mängd olika former av amunition som gör liknande samt utbudet av "lesser lethal weapons" är minst sagt enormt är väl ingenting han har betänkt än...
Stort utbud av "lesser leathal weapons" Nä du, förutom Taser elchockspistoler som RPS köpte in men aldrig använde så finns det inte så mycket mer än olika sprayer! Vill du ha en länk?

Vad jag tror är anledningen till valet av ammunition är att Bodström helt enkelt vill skrämma skiten ur, alternativt ta kål på grova brottslingar! Preventiv effekt samt förtäckt dödsstraff för de som polisen trots allt "tvingas" skjuta mot! Allt annat är bara politiska dimridåer! Karln är helt hänsynslös, i gammal fin socialdemokratisk anda! Betänk att det bara är 75 år sedan Ådalen ( det var iofs inte under socialdemokratisk ledning, men det var Sverige)!

_____________________________________________________________<P>"Homo homini lupo" - "Människan är som en varg mot sina medmänniskor"

Svara med citat
  (#4) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Länk: #36454
Standard RE: En ulv i fårakläder - Bodström - 2006-06-26, 18:31

jag menar beanbags eller varför inte tårgas eller andra mysiga små saker som försätter folk helt ur spel... en omantlad kula splittras en helmantlad kula är lite annorlunda beroende på manteln... kan ha teflonsprejjade pansarbrytande kulor ifall man känner för det å dem går igenom väldigt mycket... mängden krut ja just ja... jo det har du faktiskt en poäng med men att precisionen försämras med kulans hastighet samt potentiella brist på nog rotation då?

Glömde att nämna... Man kan faktiskt nyttja .22 (det är väl den minsta kalibern som produceras i nån mängd samt historiskt sett användes av gansters då dem avrättade folk genom att skjuta dem i bakhuvudet pga att kulan trängde in genom huvudet men sedan studsade runt inne i skallen och slet hjärnan i stycken?) och nej det behövs inte en .50 för att skjuta ihjäl 2 personer på ett skott jag skulle inte lita på en .38 ens om jag ska vara ärlig..

Oavsett... Ja jag håller med om att det är fel att nyttja amunition som hollowpoint då den gör enorm skada på personen som blir skjuten samt i allra högsta grad ökar risken för att skadan inte kan repareras efteråt samt har en tendens att slita upp kroppspulsådrar vilket aldrig är possitivt... Dock är jag helt för att polisen ska ha tillgång till vapen som gör att dem kan utföra sitt arbete mer effektivt samt minimera risken för oskyldiga offer (förutom det självklara att man aldrig i hvete skjuter om det finns risk för att nån annan kommer i skottfältet samt man skjuter i syfte att sätta ur spel snarare än avrätta)

ena fyra ena tvåa vad blir det? jo 42!

Svara med citat
  (#5) Gammal
Ayrin Inte uppkopplad

Länk: #36604
Standard RE: En ulv i fårakläder - Bodström - 2006-06-27, 03:51

Jag tycker fortfarande att sannolikheten för att oskyldiga träffas vid ansvarsfullt avfyrande av vapen är för liten för att man ska kunna försvara användandet av hålspets. Det är som sagt nära nog en dödsdom.

Och Holi, inte för att verka stroppig, men kan du inte sluta använda de/dem? Du gör fel rätt frekvent, och det är *riktigt* irriterande... kommer av mig alldeles när jag läser dina inlägg.

"Why did you never tell us before, that all categories are false, and Good and Evil only a delusion of limited perspective?"

Camilla Westrin

Valberedare UP Umeå

Kandidat EU-valet 2009
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ayrin  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Länk: #36622
Standard RE: En ulv i fårakläder - Bodström - 2006-06-27, 09:00

Ok, så kanske det är dags att åter gå tillbaka till topic, hur man debatterar Boström med en successrate some heter duga. Och då behöver vi så klart våra frågor.

[i]

Svara med citat
  (#7) Gammal
Feinlyre Inte uppkopplad

Feinlyres avatar

Länk: #36642
Standard RE: En ulv i fårakläder - Bodström - 2006-06-27, 11:24

Jag tror att för att effektivt "bekämpa"Bodström så måste vi gå utanför "våra" frågor, vilket jag skrev här http://www.piratpartiet.se/forum/Topic36715-6-2.aspxFast det verkar som det här med "enfråge-parti" verkligen sitter i ryggmärgen på folk, ingen har kommenterat det!

Vad är det för fel på att uppmärksamma alla tvivelaktikheter som begås av våra fiender? Att vi skulle skrämma bort missnöjda socialdemokratiska fildelare som eventuellt kan tänka sig att rösta på oss?

Kom att tänka på det, det där datatrafikförslaget innefattar ju telefontrafik också, men den lagras ju redan i två(?) år hos teleoperatören, fast ingen verkar bry sig! Är det inte en risk att allt faller på att det är så uppenbart att de frågor vi tar upp bara engagerar folk när det handlar omom de är negativa för fildelning?

Att visa litet socialt engagemang anser jag inte skulle skada, det finns ett liv bortomdatorskärmen!! Se inte så förvånade ut!

_____________________________________________________________<P>"Homo homini lupo" - "Människan är som en varg mot sina medmänniskor"

Svara med citat
  (#8) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #36674
Standard RE: En ulv i fårakläder - Bodström - 2006-06-27, 13:15

Citat:
Feinlyre (2006-Jun-27)Jag tror att för att effektivt "bekämpa"Bodström så måste vi gå utanför "våra" frågor, vilket jag skrev här http://www.piratpartiet.se/forum/Topic36715-6-2.aspxFast det verkar som det här med "enfråge-parti" verkligen sitter i ryggmärgen på folk, ingen har kommenterat det!
Det här med enfrågeparti har debatterats åtskilligt, och det som vi kommit fram till är att vi inte ska gå utanför våra frågor. Dels då vi sällan är eniga i andra frågor, och dels då vi inte vill ta bort fokus från de frågorna vi enats kring. Däremot är vi inget enfrågeparti, vi är ett fåfrågeparti.

Personligen ser jag det som troligt att partiet på sikt breddas till att inkludera något eller några fler grundfrågor, men valstrategiskt skulle det vara ytterst ineffektivt att ändra vårt budskap mitt under en valkampanj.

Slutligen skulle jag som strukturalist vilja hävda att Bodström inte är problemet utan bara ett symptom på problemet. Statens vilja till kontroll och säkerhet leder till en kontrollstat om samhället inte ständigt och ljudligt motarbetar detta, och storföretagens vinstintresse leder till en lobbying för lagar som ser till deras intresse på bekostnad av både den enskilde konsumenten och samhället i sin helhet. Så de lagar som stiftats skulle nog på det hela taget se likadana ut även om Göran Persson valt någon annan som justitieminister.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Feinlyre Inte uppkopplad

Feinlyres avatar

Länk: #36729
Standard RE: En ulv i fårakläder - Bodström - 2006-06-27, 16:31

Citat:
Mab (2006-Jun-27)Det här med enfrågeparti har debatterats åtskilligt, och det som vi kommit fram till är att vi inte ska gå utanför våra frågor. Dels då vi sällan är eniga i andra frågor, och dels då vi inte vill ta bort fokus från de frågorna vi enats kring. Däremot är vi inget enfrågeparti, vi är ett fåfrågeparti.
Var det före eller efter partiets medlemsantalökade med 350%?

Citat:
Personligen ser jag det som troligt att partiet på sikt breddas till att inkludera något eller några fler grundfrågor, men valstrategiskt skulle det vara ytterst ineffektivt att ändra vårt budskap mitt under en valkampanj.
Struntprat! Under en valkampanj kommer fler och fler människor att kräva besked var partiet står i vissa frågor och om man bara hävdar att man inte tar ställning så framstår man som mindre seriös! Vad jag kan gå med på är att fördelningsfrågor bör undvikas, medans etiska frågor är av största vikt!

Citat:
Slutligen skulle jag som strukturalist vilja hävda att Bodström inte är problemet utan bara ett symptom på problemet. Statens vilja till kontroll och säkerhet leder till en kontrollstat om samhället inte ständigt och ljudligt motarbetar detta, och storföretagens vinstintresse leder till en lobbying för lagar som ser till deras intresse på bekostnad av både den enskilde konsumenten och samhället i sin helhet. Så de lagar som stiftats skulle nog på det hela taget se likadana ut även om Göran Persson valt någon annan som justitieminister.
Njae, en enskild minister har trots allt rätt stor makt över sitt departement! Göran Persson verkar mest vara ointresserad av invecklade frågor och istället se till sina egna ekonomiska intressen och låta sina ministrar sköta sitt! Vidare tror jag inte Bodström var GPs val, snarare partiledningens! Vad gäller lobbying måste målet för den vara mottaglig, vilket Bodström är!
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Bodstr%C3%B6m Han är också för EG:s direktiv om lagring av datatrafik vilket delvis har lett till partiintern kritik. Bodström har också bland annat varit positiv till kopieringsskydd och vill ge polisen mer resurser att motverka piratkopiering.

Svara med citat
  (#10) Gammal
gustafsd Inte uppkopplad

gustafsds avatar

Länk: #36755
Standard RE: En ulv i fårakläder - Bodström - 2006-06-27, 18:35

Citat:
Feinlyre (2006-Jun-27)
Citat:
Mab (2006-Jun-27)Det här med enfrågeparti har debatterats åtskilligt, och det som vi kommit fram till är att vi inte ska gå utanför våra frågor. Dels då vi sällan är eniga i andra frågor, och dels då vi inte vill ta bort fokus från de frågorna vi enats kring. Däremot är vi inget enfrågeparti, vi är ett fåfrågeparti.

Var det före eller efter partiets medlemsantalökade med 350%?

Citat:

Struntprat! Under en valkampanj kommer fler och fler människor att kräva besked var partiet står i vissa frågor och om man bara hävdar att man inte tar ställning så framstår man som mindre seriös! Vad jag kan gå med på är att fördelningsfrågor bör undvikas, medans etiska frågor är av största vikt!

Citat:

Njae, en enskild minister har trots allt rätt stor makt över sitt departement! Göran Persson verkar mest vara ointresserad av invecklade frågor och istället se till sina egna ekonomiska intressen och låta sina ministrar sköta sitt! Vidare tror jag inte Bodström var GPs val, snarare partiledningens! Vad gäller lobbying måste målet för den vara mottaglig, vilket Bodström är!
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Bodstr%C3%B6m Han är också för EG:s direktiv om lagring av datatrafik vilket delvis har lett till partiintern kritik. Bodström har också bland annat varit positiv till kopieringsskydd och vill ge polisen mer resurser att motverka piratkopiering.

Håller med på alla punkter, men vill infoga att jag har starkt för mig att de borgerligas alternativ till justitieminister har en inställning som är väldigt lik bodströms.

_____________________________________________<br>
"– I mina mer cyniska stunder har jag sagt att det spelar egentligen ingen roll vad vi skriver i lagremissen, jag kommer att slutföra den i alla fall." - Odenberg

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är