Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Standard Korslicensiering av patent gynnar utvecklingen genom att tvinga företag att publicera sina uppfinningar - 2006-06-17, 20:00

Patent är ett system där du, mot att berättar för världen hur din grunka fungerar, får ensamrätt på att sälja sådana grunkor i X år.

Tanken med patent var inte bara att uppmuntra utveckling av nya grunkor, och att skydda den lille utvecklaren. De här två målen har patent helt missat, det kan vi vara överens om.

Men en sak verkar ha missats i den här debatten. Är det inte i grund och botten bra för främjande av kunskap att stora företag, som plöjer ner miljarder på utveckling, ändå tvingas publicera sina upptäckter för att få patent?

Om patent avskaffas, vad kommer locka företag att publicera hur deras grunkor funkar? Kommer inte företag att i allt större utsträckning tillämpa företagshemligheter för att behålla kontrollen på marknaden istället?

Edit: Självklart kommer man fortsätta att reverse-engineera. Men vissa saker är inte så lätta att göra, speciellt när det kanske handlar om processer för hur en kemikalie eller ett läkemedel framställs.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #34256
Standard RE: Korslicensiering av patent gynnar utvecklingen genom att tvinga företag att publicera sina uppfinningar - 2006-06-17, 20:11

Jag har funderat över detta... Särskillt då jag läste Patent och Copyright behövs det? Av Karl-Henrik Pettersson... Ifall patent avskaffas så är det nästan självklart att en stor del av dem stora företagen idag kommer hålla saker hemliga... Jag funderar mer på vad blir konsekvenserna av det? Hur ska folk lösa detta problem då dessa företag kan monopolisera nånting som bara dem har teknologin å kunnandet för? Skulle det ens bli ett problem?

Idag så skaffar du x antal tusen patent per år (ifall ditt företag är enormt) som gör att du får monopol på allt du kan komma på som skulle kunna monopoliseras.. Folk hör talas om detta å tänker i dem flesta fall.. Jo det där va jag medveten om å har gjort länge kanske bäst jag slutar nu så jag inte blir stämd... Detta gäller ju inte i specialfallen av kemiska processer å annat häftigt som kunnandet inte år så jätteutspritt inom.. Jag vill dock ställa en fråga angående denna avancerade sak som dem skulle hålla hemlig.. Skulle nån annan ha utrustningen å kunnandet för att bygga vidare på denna kemiska process eller annat häftigt som företaget kommit fram till eller skulle dem inte klara upp det även om de hade tillgång till patentpapperna?

Ja få en utförlig förklaring gör väldigt mycket för det hela.. Men finns det så mycket som bara en person kan komma fram till å ingen annan kan lista ut utan att ha en utförlig beskrivning angående ämnet i fråga?

ena fyra ena tvåa vad blir det? jo 42!

Svara med citat
  (#3) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Länk: #34258
Standard RE: Korslicensiering av patent gynnar utvecklingen genom att tvinga företag att publicera sina uppfinningar - 2006-06-17, 20:19

Det är klart att allt går att lista ut. Har det upptäckts en gång kan det upptäckas igen.

Men poängen med patent är just att snabba på utvecklingen genom att locka uppfinnare att publicera vad de kommit på.

Med andra ord verkar en linje där man avskaffar patent innebära att man faktiskt uppmuntrar utvecklingshämmande beteende.

Är det alltså det verkligen så mycket bättre utan patent?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Länk: #34262
Standard RE: Korslicensiering av patent gynnar utvecklingen genom att tvinga företag att publicera sina uppfinningar - 2006-06-17, 20:24

Kan ajg tyvärr inte fråga på utan å testa det om jag ska vara ärlig... Fullt möjligt att det skulle hämma utvecklingen... Fullt möjligt att den skulle gå ännu snabbare än den gör idag..

Företagshemligheter är långt ifrån nånting som inte sker idag... Patenten har inte direkt eliminerat det än så man kan rent teoretiskt fråga sig ifall patenten lyckats med denna sak också... Även om jag råkar vara hyffsat skeptisk till att ett företag kan hålla nånting hemligt i 20 år bara för att dem inte vill ge en motståndare en hjälpande hand då patentet skulle offentliggöras

Svara med citat
  (#5) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Länk: #34265
Standard RE: Korslicensiering av patent gynnar utvecklingen genom att tvinga företag att publicera sina uppfinningar - 2006-06-17, 20:30

Ett motexempel: Coca-cola:s hemliga recept är det fortfarande ingen som riktigt lyckats luska ut.

Och där är det inte en komplicerad kemisk process heller.

Så visst går det att hemlighålla om man gör rätt!

Svara med citat
  (#6) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Länk: #34272
Standard RE: Korslicensiering av patent gynnar utvecklingen genom att tvinga företag att publicera sina uppfinningar - 2006-06-17, 21:06

Hmmm där har du faktiskt en riktigt bra poäng samma gäller förövrigt för ett annat stort C (Corn Flakes)

Är du helt säker på att ingen lyckats kopiera receptet till Coca Cola (eller tex mitt exempel) det kan ju ha hänt bara det att ingen kunnat tillverka produkten till ett billigare pris å därav inte kunnat göra tillräckligt stor profit för att det skulle gynna dem?

Svara med citat
  (#7) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Länk: #34280
Standard RE: Korslicensiering av patent gynnar utvecklingen genom att tvinga företag att publicera sina uppfinningar - 2006-06-17, 21:36

Titta på Coca cola i Wikipedia ser ni att det där med Coca Colas recept är inte alls speciellt luddigt.

[i]

Svara med citat
  (#8) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #34294
Standard RE: Korslicensiering av patent gynnar utvecklingen genom att tvinga företag att publicera sina uppfinningar - 2006-06-17, 22:14

Citat:
pv2b (2006-Jun-17)Men poängen med patent är just att snabba på utvecklingen genom att locka uppfinnare att publicera vad de kommit på.
Det argumentet brukar framföras av dem som är för patent, men det håller inte heller.

Det finns ingen som läser patent. För det första är patent skrivna på en form av juridisk-teknisk gibberish som syftar till att förvirra snarare än att förklara. Den som söker ett patent har ett intresse dels av att blåsa upp uppfinningen och få den att verka märkvärdigare än den är, dels att uttrycka sig så vagt som möjligt för att få största möjliga omfång på patentskyddet.

Titta gärna på några slumpvisa patent på gauss.ffii.org. Känns det som något en tekniker skulle vilja läsa igenom för att bli inspirerad och få nya idéer? Nej. Det tycker i princip ingen annan heller. Det är inte värt besväret att läsa sådan rotvälska för att eventuellt få tag på idéer som man ändå inte får använda. Ett patent är ju ett förbud mot att använda den idé som finns beskriven.

Åtminstone i USA är det dessutom så att om man har läst ett patent och sedan bryter mot det, räknas det som ett uppsåtligt patentintrång. Då blir skadestånden tre gånger så höga (eftersom domstolen anser att man gjort det med flit). Därför undviker uppfinnarna på många företag aktivt att läsa patent. Blir de stämda slipper de i alla fall betala tredubbelt skadestånd.

Den amerikanska Federal Trade Commission påpekar just det här i den <a href=http://www.ftc.gov/opa/2003/10/cpreport.htm>rapport om patentsystemet</a> som de publicerade 2003. "Some hearings participants explained that they do not read their competitors’ patents because of concern that learning about others’ innovations will expose them to treble damages infringement liability" skriver de i sammanfattningen.

Som sagt, patent är inte något man läser. Storföretagen måste skaffa sig en massa patent för att inte halka efter i patentkapprustningen och därmed för sämre villkor i sina korslicensieringsavtal. Men det är det enda de används till.

Citat:
Är det alltså det verkligen så mycket bättre utan patent?
Ja.

Här har Europa verkligen en chans att sätta fart på den ekonomiska tillväxten genom att skapa ett bättre innovationsklimat. Den chansen tycker vi att Sverige och Europa ska ta.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#9) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Länk: #34326
Standard RE: Korslicensiering av patent gynnar utvecklingen genom att tvinga företag att publicera sina uppfinningar - 2006-06-17, 23:57

Böjjer mig för din vishet Christian Ser onekligen ut som att avskaffandet av patent verkar helt rätt och riktigt... Den där grejjen med 3dubbla straffet ifall man har kunskap om patentet i fråga är ju helt absurt... Vem kom på den iden? Hämmar utvecklingen nått otroligt... Försökte få tag på nått slumpmässigt patent på andra sidan fast laddade för långsamt för att jag skulle känna det värt att vänta men med tanke på alla absurda patent jag hört talas om (rita en rektangel på en dataskärm någon? IBM skall ha patentet för det har jag för mig) så betvivlar jag inte hur luddigt formulerade dem kan vara... hur skulle dem annars kunna godkännas ens?

Känner dock fortfarande för att ifråga sätta total avskaffning av det hela Borde det inte gå att finna nån form av kompromiss som inte innebär att en stor mängd företag håller all utveckling så hemlig som möjligt tills dem lanserar en produkt å därav rent potentiellt sätter käppar i hjulet för ett annat företag i behov av en eller annan form av lösning som råkar vara hemlig för tillfället? (Hoppas nån förstår den meningen)... Men vad vet jag...

Kanske skulle bli så att företag inte håller hemligt nått bara för att kunna lansera ny teknologi så snabbt dem bara kan för att hinna före motståndet (Se på tex tft skärmar eller grafikkort osv... utvecklingen är helt sjuk där...)

Kanske skulle företag sitta med hemligheter som rent potentiellt skulle kunna gynna motståndet mer än dem å därav vara en dum ide att nyttja...

Kanske blir det en blandning av båda... Kanske blir det nått helt annat som jag i min vildaste fantasi inte ens kan drömma om?

Svara med citat
  (#10) Gammal
redhog Inte uppkopplad

redhogs avatar

Länk: #34351
Standard RE: Korslicensiering av patent gynnar utvecklingen genom att tvinga företag att publicera sina uppfinningar - 2006-06-18, 08:38

Eh, har du någonsin läst en patentansökan? De brukar inte direkt vara bra "manualer" för hur "grunkan" är uppbyggd. De är oftast inte heller speciellt specifika, utan bluddrar på om en massa generella saker man inte kan bygga ngt med hjälp av, men som effektivt täcker in en massa möjligt konkurerande lösningar. Patent har även använts för att "tysta" lösningar som hotar ens marknad (elbilar, etc).

http://redhog.org - egil.moller@piratpartiet.se - +4747344024
  Skicka ett meddelande via ICQ till redhog Skicka ett meddelande via MSN till redhog Skicka ett meddelande via Yahoo till redhog  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Företag har patent på multiplayer Davisx3m PP i media 4 2009-09-19 08:24
"Patent på datorprogram hämmar utvecklingen" Christian Engström PP i media 0 2007-07-25 11:49
Patent på gener är bara bra, enligt Kommittén om patentskydd för biotekniska uppfinningar manimani PP i media 3 2006-07-08 03:55
Exempel på hur Patent kan hindra utvecklingen av bättre produkter Ken Rabelius Kunskap och patenträtt 2 2006-06-11 00:41
Patent bromsar utvecklingen Richie PP i media 1 2006-05-16 14:19