Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Echmech Inte uppkopplad

Echmechs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Hemmadebatt med kummunpolitiker - 2006-06-22, 10:28

Måste snart sätta mig ner med en polares föräldrar som är kommunpolitiker och förklara lite vad PP vill och står för. Det jävliga är att jag är dålig på att "prata för min sak" och få ut mina tankar ur huvet på ett fint sätt så jag tänkte kolla om någon skulle kunna skriva en liten debattguide eller liknande.

Frågor och påståenden som antagligen kommer komma är:

Varför förespråkar ni stöld?

Vi vill döda en industri.

Utan upphovsrätt görs ingen musik och inga filmer.

Att ta bort lite personlig integritet för att uppnå ett "greater good" med minskad brottslighet är bra.

Patent är enda anledningen till att företag vill utveckla nya produkter.

Artisten har rätt att få betalt.

En lag är en lag och ska följas.

osv...

Har mina egna svar till dessa frågor men en crosscheck från andra skulle ju vara fint. Mitt mål är inte att få dem att rösta på PP, de kommer aldrig överge S, men om jag lyckas övertyga dem om att PP faktiskt har ett vettigt syfte och kan acceptera mina åsikter känns det som att jag skulle kunna övertyga vem som helst. Jämtar är ett strävt folk och kan man få sina åsikter accepterade av en sådan så är det inga problem sen.

Svara med citat
  (#2) Gammal
pmanlig Inte uppkopplad

pmanligs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #35557
Standard RE: Hemmadebatt med kummunpolitiker - 2006-06-22, 15:39

Citat:
Echmech (2006-Jun-22)Måste snart sätta mig ner med en polares föräldrar som är kommunpolitiker och förklara lite vad PP vill och står för. Det jävliga är att jag är dålig på att "prata för min sak" och få ut mina tankar ur huvet på ett fint sätt så jag tänkte kolla om någon skulle kunna skriva en liten debattguide eller liknande.

Frågor och påståenden som antagligen kommer komma är:

Svara t.ex. med motfråga: Varför förespråkar ni korruption, ministerstyre och övervakning?

Citat:
Flytta bevisbördan: Nej, det vill vi inte alls! Varför tror ni det?

Citat:
Rätta till missförstånd: Ja, det är därför vi är för en begränsad upphovsrätt!

Citat:
Att ta bort lite personlig integritet för att uppnå ett "greater good" med minskad brottslighet är bra.
Motexempel: Är ni stolta över t.ex. sossarnas åsiktsregistrering som utestänger folk från arbetsmarknaden? (Kommer inte ihåg vad killen heter som drabbades av det, men det bör finnas många motexempel.)

Alternativt fråga om de tycker det är OK att deras egna rättigheter kränks: Då har du inget emot att jag kollar igenom din post varje dag för att verifiera att du inte är terrorist, då? (Finns många variationer, knepet är att hitta något som är kärt för dem som de inte vill bli av med.)

Citat:
Om du inte kommer på argument, var lika tjurskallig som alla andra: Dumheter! Det tror jag inte alls på! (Jag tror det är väldigt svårt att bevisa varken det ena eller det andra här, och då är ju din åsikt/gissning lika bra som deras, eller hur?)

Citat:
Byt fokus. Visa att det finns fler aspekter: För att jag köper en CD-R-skiva och bränner ned foton på? Varför det?

Citat:
Motexempel: Dumheter! Hört talas om kommunistlagar i USA? Judeförföljelse i Tyskland? Slaveri? Livegenskap? Det finns många lagar som inte bör följas! (Kanske extrema exempel, man kan lika gärna dra upp "gå mot röd gubbe" och förbudet mot politiska symboler.)

Proportion och sammanhang: Är ni för dödsstraff för fortkörning också?

Citat:
Har mina egna svar till dessa frågor men en crosscheck från andra skulle ju vara fint. Mitt mål är inte att få dem att rösta på PP, de kommer aldrig överge S, men om jag lyckas övertyga dem om att PP faktiskt har ett vettigt syfte och kan acceptera mina åsikter känns det som att jag skulle kunna övertyga vem som helst. Jämtar är ett strävt folk och kan man få sina åsikter accepterade av en sådan så är det inga problem sen.
Det tycker jag låter vettigt. Det viktiga är att få ut sitt eget budskap. Om man fastnar i andras missuppfattningar om vad man står för så blir man lätt bortpratad. Ungefär som frågan "Har du slutat misshandla din fru?" Vad man än svarar blir det fel - det enda rätta är att med verbal judo styra samtalet mot det man vill säga. Undvik därför att svara på anklagelserna ovan, och säg i stället "Nej, så är det inte. Det är det här vi står för." Kom också ihåg att det är väldigt viktigt att verka säker på det man säger. Om man visar att man inte själv tror på det man säger, varför skulle andra tro på det?

Svaren ovan är exempel som du kanske får inspiration av, men de är i alla händelser bara en nödlösning. Du vill inte vara den som svarar på frågor, du vill vara den som ifrågasätter.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Echmech Inte uppkopplad

Echmechs avatar

Länk: #35647
Standard RE: Hemmadebatt med kummunpolitiker - 2006-06-22, 22:30

Citat:
Du vill inte vara den som svarar på frågor, du vill vara den som ifrågasätter.
Tack för den är nog det viktigaste som sagt.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Darkie Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #35774
Standard RE: Hemmadebatt med kummunpolitiker - 2006-06-23, 16:07

Citat:
Echmech (2006-Jun-22)Varför förespråkar ni stöld?
Vi förespråkar inte stöld utan kopiering. Att replikera data är inte jämförbart med att stjäla cd-skivor.

Citat:
Echmech (2006-Jun-22)Vi vill döda en industri.
Det sa de även om det självspelande pianot, gramofonskivan, kasetten, cd-skivan - och nu internet. Industrin har aldrig dött, och kommer troligen aldrig heller - det handlar om att industrin måste anpassa sej till ny teknik, vilket industrin alltid har och troligen alltid kommer fortsätta att se som ett hot. Historiskt sett har det aldrig varigt fallet.

Citat:
Echmech (2006-Jun-22)Utan upphovsrätt görs ingen musik och inga filmer.
Förklara då GPL och CC. Upphovsrätt är en sak, men ensamrätten över replikering av data är ett annat ämne - vilket går under upphovsrätten - vilket vi vill förändra.

Citat:
Echmech (2006-Jun-22)Att ta bort lite personlig integritet för att uppnå ett "greater good" med minskad brottslighet är bra.
...Och sen lite till? Och lite till efter det? För var gång man inkräktar på den privata integriteten sänks ribban för vad som i framtiden kommer bli samhällsaccepterat, vilket är ett riskföretag med det civila samhällets integritet på spel - vilket inte rättfärdigas av "lite säkerhet".

Citat:
Echmech (2006-Jun-22)Patent är enda anledningen till att företag vill utveckla nya produkter.
Patentsystemet brukas främst av större företag för att statligt sanktionerat kontrollera sin marknad, vilket sällan ger bra resultat. Bra exempel på detta är läkarmedelsbranchen, vars patent indirekt resulterat i medecinsk neglering av den tredje världen.

Citat:
Echmech (2006-Jun-22)Artisten har rätt att få betalt.
Artisterna får betalt. Allt som laddas upp över nätet kommer ju någonstans ifrån, vanligen folk som köper media, gillar och vill sprida det. Alltså, tummregeln är att allt som laddats upp har vid någon punkt köppts, och för vad som laddas ner finns risken att andra gillar produkten lika mycket som den som orginellt köpte den - och bestämmer sej själva för att köpa orginalet.

Detta är inte brottslig syndikering, utan påminner snarare om vän-till-vän reklam - och går inte bevisa att det varken är positivt eller negativt för industrin föräns vi kan se onekbara data om hur många som laddar ner, hur många av dem som laddar ner som sen köper materialet, och hur många av dem som laddar ner som inte till början haft några förutsättningar av att köpa materialet (produkten inte längre säljs, säljs inte på användarens geografiska lokation, har inte ekonomiska förutsättningar etc)

Citat:
Echmech (2006-Jun-22)En lag är en lag och ska följas.
En lag ska även stiftas av regeringen, vars offentliga makt att stifta lagar ska enligt grundlagens första paragrafer "ska utgå ifrån folket"

Ifall merdelen av den civila befolkningen stundar i en lag, ska lagen inte ha stiftas i första taget då det går emot regeringens mandat mot folket. Att skapa sådana lagar direkt underminerar trovärdigheten i lagar som fyller samhällskritiska funktioner som behövs i ett fungerande samhälle.

_______

Detta är personliga argument jag inte vet till 100% vad PP anser om, men om inget annat kanske det öppnar en tankenöt

__________________________________________________<br>
"Piracy kills the music industry" kan vara en olaglig fras innom kort - den uppmanar ju trots allt till fildelning. :: ipred2

Svara med citat
  (#5) Gammal
nimbus Inte uppkopplad

nimbuss avatar

Länk: #35973
Standard RE: Hemmadebatt med kummunpolitiker - 2006-06-24, 22:33

Citat:
En lag ska även stiftas av regeringen, vars offentliga makt att stifta lagar ska enligt grundlagens första paragrafer "ska utgå ifrån folket"
Det låter bra, men det är riksdagen som stiftar lagarna, inte regeringen. (Och tur är väl det, annars skulle Persson och Bodström äga Sverige totalt)

[hr]<br>
"Två gånger om året vandrar midnatts-korna på gatorna.<br>
Små och tysta söker de upp uteliggare, alkoholister och knarkare och förvandlar dom till smör."<br>
<br>
-Anonym källa
  Skicka ett meddelande via ICQ till nimbus Skicka ett meddelande via AIM till nimbus Skicka ett meddelande via MSN till nimbus Skicka ett meddelande via Yahoo till nimbus  
Svara med citat
  (#6) Gammal
kenny_lex Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #36054
Standard RE: Hemmadebatt med kummunpolitiker - 2006-06-25, 13:54

Fråga: "Patent är enda anledningen till att företag vill utveckla nya produkter".

Här kan man förklara en ståndpunkt som har förankring i verkligheten: "Patent gör även att andra inte kan utveckla en likvärdig produkt och där med minskar chansen för att produkten skall utvecklas och chansen för monopol-liknande situationer uppstår vilket inte gynnar konsumenten.

Ett företag en produkt, är inget att sträva efter i alla lägen; det är ibland bättre att företag får tillverka exakt samma produkt som ett annat företag för att sedan konkurera med design, pris och service istället för produktens funkktion i sig, detta skapar även mer arbeten osv".

Kanske ett långt svar som öppnar för flera frågor, men man kan alltid peka på valfri produkt och säga "Tänk om det bara fanns en tillverkare för brödrostar, att alla som sedan vill göra en brödrost eller en liknande produkt måste betala en dyr licens till ett annat bolag för att sedan lämna en del av sin vinst till detta bolag. Tror du verkligen det är en bra lösning för framtiden och för utveckling"?

Svara med citat
  (#7) Gammal
AntiPiraT Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #36119
Standard RE: Hemmadebatt med kummunpolitiker - 2006-06-25, 19:42

Citat:
Echmech (2006-Jun-22)En lag är en lag och ska följas.

Ifall merdelen av den civila befolkningen stundar i en lag, ska lagen inte ha stiftas i första taget då det går emot regeringens mandat mot folket. Att skapa sådana lagar direkt underminerar trovärdigheten i lagar som fyller samhällskritiska funktioner som behövs i ett fungerande samhälle.

[/quote]

Som påpekades ovan stfitar regeringen inga lagar, utan riksdagen. Riksdagen är också vald av folket och reperesenterar folkets röst, då vi i Sverige tillämpar personval. Om majoriteten i riksdagen röstar för en lag, anses folket därför stå bakom lagen. Detta kallas indirekt demokrati.

AnitPiraT

Svara med citat
  (#8) Gammal
Ayrin Inte uppkopplad

Länk: #36222
Standard RE: Hemmadebatt med kummunpolitiker - 2006-06-26, 02:05

Citat:
AntiPiraT (2006-Jun-25)

Som påpekades ovan stfitar regeringen inga lagar, utan riksdagen. Riksdagen är också vald av folket och reperesenterar folkets röst, då vi i Sverige tillämpar personval. Om majoriteten i riksdagen röstar för en lag, anses folket därför stå bakom lagen. Detta kallas indirekt demokrati.

Nej, det kallas representativ, eller parlamentarisk, demokrati. Det är en *form* av indirekt demokrati, eftersom indirekt i det här fallet bara innebär att inte alla röstar direkt i alla frågor, utan väljer reresentanter att rösta åt dem.

Jag skulle anse det här vara mer sant om det inte var så att fildelning betraktats som en underordnad och ointressant fråga av riksdagen, och olika lobby- och "expert"grupper i princip fått stifta lagarna.

Dessutom ser jag inte riktigt hur det här har med piratpartiet att göra överhuvudtaget. Vi förespråkar *förändring* av lagen, inte brott mot den.

"Why did you never tell us before, that all categories are false, and Good and Evil only a delusion of limited perspective?"

Camilla Westrin

Valberedare UP Umeå

Kandidat EU-valet 2009
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ayrin  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Ayrin Inte uppkopplad

Länk: #36226
Standard RE: Hemmadebatt med kummunpolitiker - 2006-06-26, 02:27

Citat:
Echmech (2006-Jun-22)

Har besvarats tillfredställande ovan...

Citat:

Dito

Citat:

Det finns inga som helst tecken som tyder på detta. Jag tolkar den här frågan som "Om inte upphovsmannen får monopol på spridandet av sin skapelse kommer han/hon inte att bry sig om att skapa den". Gäller visserligen inte musik och film, men stora open source projekt har ju drivits igenom på fullkomligt frivillig basis (GNU/Linux, Wikipedia...). Det kommer alltid skapas saker, och jag tror att det är att gravt underskatta människans skapelselusta att tro att detta endast är av vinstlystnad.

Citat:

Ibland, men nyttan i den inskränkta integriteten måste alltid vägas mot nyttan. Kommer verkligen lagring av all data leda till minskad brottslighet, eller bara till större kontroll av medborgarna? Varför är det nödvändigt för polisen att kunna avlyssna någon utan brottsmisstanke? Om det inte finns misstanke om brott borde de ha bättre saker för sig.

Citat:

Nej, företag utvecklar saker för att kunna sälja dem, att vara först på marknaden med en viss pryl är oftast fullt tillräckligt incitament för att utveckla. Istället kostar inflskaffandet och upprätthållandet av patent miljarder, och gör väl i princip bara juristerna glada (inget ont om jurister). Generellt sett medför även patent att marknaden monopoliseras ytterligare, eftersom det är stort sett omöjligt för nya aktörer att ta sig in. De etablerade företagen sitter samtliga på tillräckligt många patent för att tvinga konkurrenterna att korslicensiera (i princip "jag bryr mig inte om att du bryter mot min patenträtt om du inte bryr dig om att jag bryter mot din").

Citat:

Jag har rätt att inte få min personliga integritet invaderad. Jag tycker personligen att det är avsevärt viktigare. Dessutom ger internet artister möjlighet att distribuera sin musik direkt till sina kunder. Han/hon kan dessutom, förutom skivförsäljningen, få in pengar genom konserter, prylar o dyl. Skivförsäljning är det, så vitt jag förstått, inte många artister som lever på ens idag. Dessutom finns det inte mycket som tyder på att en legitimsering av upphovsrättsbrott i icke-vinstsyfte per automatik gör skivförsäljning omöjlig. Många vill ha skivorna "på riktigt".

Citat:

Irrelevant, vi är för en lagändring, inte lagbrott. Se mitt förra inlägg...

"Why did you never tell us before, that all categories are false, and Good and Evil only a delusion of limited perspective?"

Camilla Westrin

Valberedare UP Umeå

Kandidat EU-valet 2009
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ayrin  
Svara med citat
  (#10) Gammal
AntiPiraT Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #36337
Standard RE: Hemmadebatt med kummunpolitiker - 2006-06-26, 13:06

Citat:
[b]

Istället kostar inflskaffandet och upprätthållandet av patent miljarder, och gör väl i princip bara juristerna glada.

En liten överdrift skadar inte... Ett patent kostar ett par tusen i ansökan och sen några tusen per år.

AnitPiraT

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg