Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
ironman_one Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006
Standard RE: "Haga-mannen kunde ha gripits på ett tidigt stadie!" - 2006-07-02, 12:52

Punkt 1

Kom ihåg att hagamannenutredningen som beskrivs som ett stort genombrott för DNA teknik har tagit 8 långa år på sig att hitta en gärningsman. Traditionellt spaningsarbete brukar gå betydligt snabbare.

Punkt 2

Det är inte DNA register tekniken i sig själv som är farlig utan missbruk av informationen. Det finns ett antal områden där ett DNA register över befokningen kunde vara mycket praktiskt, t.ex identifiering av kropparifrån Sunami katastrofer, Identifiering av förövare i vålds/våltäkts mål, faderskaps test och donations register. Allt detta är legitima användningar av ett DNA register. Vad som inte är legitimt är när man regelmässigt börjar kolla DNA på icke misstänkta, icke berörda personer. DNA test får inte heller användas i trakaserisyfte.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #37983
Standard RE: "Haga-mannen kunde ha gripits på ett tidigt stadie!" - 2006-07-02, 13:33

ZED,

om du någonstans skulle vilja skriva ihop lite av dina erfarenheter från domstolar och kriminalvård (övrigt relaterat till vår politik) så vet jag att i varje fall jag (som aldrig sett insidan av en tingsrätt) skulle uppskatta det. Och säkert fler med mig. Posta det under "Övrigt relaterat till vår politik".

Det är ju lite märkligt att jag vet i detalj hur en amerikansk domstol fungerar, men väldigt lite om hur en svensk dito gör det.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#3) Gammal
Feinlyre Inte uppkopplad

Feinlyres avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #37995
Standard RE: "Haga-mannen kunde ha gripits på ett tidigt stadie!" - 2006-07-02, 15:20

Citat:
Mårten Fjällström (2006-Jul-01)
Al-Qaida har ingen mejlinglista.
Sant,men de har en del mindre inteligenta sympatisörer som är något oförsiktiga. Se på alla tillslag mot dem innan de har "kommit till skott!"

Citat:
Vi är omgivna av vänskapligt sinnade demokratier.
Jösses, kallar du Ryssland demokrati? Varför tror du visumkraven för Ryssar har höjts till en absurt hög nivå, så att i princip bara studenter och höga industriledare/politiker beviljas visum till Sverige? För att de verkligen efterlever svensk lagstiftning och värnar våra etiska ideal?

_____________________________________________________________<P>"Homo homini lupo" - "Människan är som en varg mot sina medmänniskor"

Svara med citat
  (#4) Gammal
sebastian nielsen Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #38013
Standard RE: "Haga-mannen kunde ha gripits på ett tidigt stadie!" - 2006-07-02, 18:21

ANG DN-länken:

bättre och billigare att låta datorer ta över polisarbetet. (en dator kostar pengar en gång, en anställd kostar pengar varje månad)

Låt datorer scanna stora loggar efter information om små-brott, och när den hittat ett brott, ta reda på vem som gjorde det och dra böter från hans personkonto helt automatiskt.

sedan gör man det DYRT att överklaga.... Kräv att man söker licens som kostar 2500 kr för att överklaga en (1) gång. Om man ska kunna ge skäl till varför man vill överklaga också. Inte bara att man vill kolla om domstolen tycker samma, utan att man ska kunna lägga fram bevis att man inte gjort brottet och bötesbeloppet ska ha värde i det hela också.... Alla bötesbelopp under 5000 kr ska INTE gå att överklaga. (man tjänar ju bara 2500 på det då och polisen förlorar mängder!!!!)

Och sedan ser man till att förbjuda användandet av anonyma pengar (ex kontanter) och anonyma konton.

Allt som har med pengar att göra ska kunna kopplas till personnummer samt att nyöppnande av konto ska rapporteras till polisen tycker jag (så att polisen känner till ALLA bankkonton som ALLA personer äger, så man kan förhindra att man gömmer pengar i syfte att komma undan autoböter)....

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #38279
Standard RE: "Haga-mannen kunde ha gripits på ett tidigt stadie!" - 2006-07-04, 03:25

Nej, jag kallar inte Ryssland demokrati. Jag väljer bara att inte räkna in dem i kretsen av omgivande länder nu när baltikum består av självständiga stater. Jag vet att Kaliningrad existerar och att St Petersburg ligger vid Östersjön, men det är så marginellt.

Huvudpoängen är att vi är säkrare nu än någonsin tidigare. Även om Bodström och hans polare i Folkpartiet är rädda för terrorist-spöken under sängen, så behöver ju inte vi andra vara det.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#6) Gammal
ZED Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #38610
Standard RE: "Haga-mannen kunde ha gripits på ett tidigt stadie!" - 2006-07-05, 15:37

Tja... hur svenskt rättsväsende funkar...

tyvärr har Vi för stor tilltro till opartisk bahandling...

men det blir mycket att skriva...

när PP blir etablerat i politiken så tillfaller ett antal platser som nämndemän, vilket är det samma som domare, fast "lekmannadomare"...

kanske att många inom PP får möjligheten...

ta den i så fall och tänk igenom den domared som man skall svära innan jobbet börjar..

det är mycket lätt att glömma vad den innebär!

Än är det inte förbjudet att vara dum i Sverige!:)

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mannen som vi alla lärt oss att älska Opid PP i media 22 2009-06-08 00:05
kunde inte låta bli att le :) Infol Övrig diskussion 0 2008-12-15 15:10
Vad vill du fråga mannen bakom The Pirate Bay? Ken Rabelius PP i media 0 2007-01-20 16:21
Kunde vara jag... tornblad Övrig diskussion 4 2006-11-02 16:52
"Dvd-spelare kunde bli piratverktyg" Joakim Holgersson PP i media 0 2006-02-21 08:11