Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Motion B19: Supporterkultur

Det som supportrar till idrottslag skapar i anslutning till matcher har
traditionellt haft en låg kulturell status. Ändå kan så kallade tifon vara
mycket avancerade samordningar av många individers handlingar.

En anledning till detta är att supporterkulturen inte har någon enkelt
utpekbar huvudman. Den uppstår delvis spontant, delvis genom att
supportrar själva organiserar sig i supporterklubbar, mera fast eller också
tillfälligt.

Från det allmänna erkänns inte supporterkultur som en kulturform idag. Det
som händer på läktarna och i anslutning till matcherna ses ensidigt som
ett ordningsproblem.

Från klubbar ses supporterkultur med misstänksamhet, eftersom den utgör en
del av arrangemanget som de saknar kontroll över, och därför får
svårigheter att sälja in arrangemanget i standardiserad form till
tv-bolag.
Man vill gärna ha en engagerad publik, men man önskar oinskränkt kontroll
över, och hävdar upphovsrätt till, det som publiken självständigt skapar.

De som ingår i supportergrupperna och självorganiserar sin kulturform har
därför stora svårigheter att hävda sin rätt idag.

Vi anser att supporterkulturen har ett värde som kulturform och att detta
bör erkännas från samhällets sida. Dels rent principiellt, dels genom att
en ideell upphovsrätt erkänns för kulturyttringar från läktarna, som
klubbarna inte utan vidare kan sälja vidare till tv-bolag om supportrarna
skulle motsätta sig det. (I allmänhet vill supportrar dock sitt eget lags
väl och bidrar gärna till en attraktivare produkt för tv-bolagen).

Som ett första steg vill vi se ett principiellt ställningstagande, som
senare (motioner till höstmötet?) kan fyllas med konkret innehåll. Till exempel
med följande punkter

* Personliga biljetter - ståplats - regler för kameraövervakning - polisen
fakturerar - kollektivbestraffningar - yttrandefrihet på arenor

Bengt Jonsson
Fredrik Karlsson

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:RikMatts

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Yrkanden

Tillbakadraget yrkande B19-Y01 (Bortröstad)
Av: RikMatts

Tilläggsyrkanden

Tillbakadraget yrkande B19-Y02 (Bortröstad)
Av: AndersLindbäck

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
Det finns inga huvudinlägg på den här motionen än

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

Anton Nordenfurs avatar
2012-04-02, 22:42 #2
Inte uppkopplad
Sv: Motion B19: Supporterkultur -
Jag har svårt att se vad konsekvenserna av ett sådant ställningstagande skulle vara. Kan punkterna "Personliga biljetter - ståplats - regler för kameraövervakning - polisen fakturerar - kollektivbestraffningar - yttrandefrihet på arenor" förtydligas?

Det som tycks anspelas på är grundläggande rättigheter som alla bör ha, oavsett om det som genomförs är en kulturform eller inte, så jag ser inte varför det måste göras ett ställningstagande om det. Det är samhället som beslutar om någonting är kultur eller inte, de enda fallen när ett politiskt parti behöver besluta det är när det handlar om praktiska saker som sponsring eller liknande för kulturella evenemang. Jag undrar om en motion som denna skulle kunna användas för att argumentera vidare saker, som sponsring av supporterkulturen. Detta måste i så fall förtydligas.
AndersLindbäcks avatar
2012-04-03, 05:13 #3
Inte uppkopplad
Jag har lagt det här yrkandet:
att Piratpartiet tar ställning för att det skall gå att se en idrottsevanemeng utan att behöva råka ut för gäng och riskera livet bara för man i deras ögon håller på fel lag
Vi måste värna den personliga yttrandefriheten och människors rätt till kroppslig trygghet.
RikMattss avatar
2012-04-03, 06:53 #4
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Jag har svårt att se vad konsekvenserna av ett sådant ställningstagande skulle vara. Kan punkterna "Personliga biljetter - ståplats - regler för kameraövervakning - polisen fakturerar - kollektivbestraffningar - yttrandefrihet på arenor" förtydligas?
Avsiktligt förtydligade jag inte, för då hade det blivit en ännu längre textvägg. Vad som först behövs (och kan bli svårt nog) är att få igenom ett principiellt erkännande.

Citat:
Det som tycks anspelas på är grundläggande rättigheter som alla bör ha, oavsett om det som genomförs är en kulturform eller inte, så jag ser inte varför det måste göras ett ställningstagande om det.
Kultur- och Idrottsminister Lena Adelsohn-Liljerot talar aldrig om kultur, sällan om idrott och nästan alltid polis- och övervakning när det gäller supporterkultur. Därför behövs ett erkännande, så att åtminstone dessa grundläggande rättigheter ens beaktas.

Citat:
Jag undrar om en motion som denna skulle kunna användas för att argumentera vidare saker, som sponsring av supporterkulturen. Detta måste i så fall förtydligas.
Kulturstöd och så tänkte jag inte på. I nuläget ses det ju som en ren ordningsstörning, så dit vore det mycket långt.
RikMattss avatar
2012-04-03, 06:57 #5
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Jag har lagt det här yrkandet:
att Piratpartiet tar ställning för att det skall gå att se en idrottsevanemeng utan att behöva råka ut för gäng och riskera livet bara för man i deras ögon håller på fel lag
Vi måste värna den personliga yttrandefriheten och människors rätt till kroppslig trygghet.
Ditt yrkande har inte med motionen att göra och är ungefär lika seriöst som när Internethatarna vill stänga Nätet för att någon skrivit nåt elakt om någon någonstans.
Anton Nordenfurs avatar
2012-04-03, 11:14 #6
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av RikMatts Visa inlägg
Avsiktligt förtydligade jag inte, för då hade det blivit en ännu längre textvägg. Vad som först behövs (och kan bli svårt nog) är att få igenom ett principiellt erkännande.
En textvägg är bara jobbig när den är irrelevant. Du måste alltid ha med den relevanta informationen i motionen, alternativt länka till en blogg eller liknande där du tar upp den vidare. Medlemmarna kan inte rösta om du inte vill säga vad de ska rösta om. Jag har i nuläget ingen aning om var jag ska lägga min röst eftersom jag inte förstår poängen med motionen. Utveckla gärna.

Citat:
Kultur- och Idrottsminister Lena Adelsohn-Liljerot talar aldrig om kultur, sällan om idrott och nästan alltid polis- och övervakning när det gäller supporterkultur. Därför behövs ett erkännande, så att åtminstone dessa grundläggande rättigheter ens beaktas.
Fast återigen: ska dessa grundläggande rättigheter bara beaktas om kulturevenemang genomföras? Sist jag såg på hockey såg jag det inte som kultur (fast jag är inte heller ett sportfan och kan förstå om andra gör det), fast jag njöt ändå av att ha grundläggande mänskliga rättigheter. Bör inte det alltid vara fallet, kultur eller ej?

Citat:
Kulturstöd och så tänkte jag inte på. I nuläget ses det ju som en ren ordningsstörning, så dit vore det mycket långt.
Tack för förtydligande.
troeds avatar
2012-04-03, 11:20 #7
Inte uppkopplad
Kultur kan inte beslutas om, men det finns en intressant aspekt på upphovsrätt i den här motionen som kanske kan vara belysande. Kommer vi inte in på särbehandlingen av fotografier i upphovsrättslagsstiftningen ganska snabbt?
RikMattss avatar
2012-04-03, 14:13 #8
Inte uppkopplad
Citat:
En textvägg är bara jobbig när den är irrelevant. Du måste alltid ha med den relevanta informationen i motionen, alternativt länka till en blogg eller liknande där du tar upp den vidare. Medlemmarna kan inte rösta om du inte vill säga vad de ska rösta om. Jag har i nuläget ingen aning om var jag ska lägga min röst eftersom jag inte förstår poängen med motionen. Utveckla gärna.
Som jag skrev i tråden om många yrkanden tror jag inte att man kan närma sig komplicerade frågor på det sättet. Varje del som jag skissade ovan måste analyseras, diskuteras och beslutas om separat.

Vad denna motionen egentligen handlar om är att slå fast att också när det gäller supporterkultur så tror inte Piratpartiet på kollektiv demonisering och bestraffning, och vi är för deltagarkultur som inte gör anspråk på ägande.
IsakGersons avatar
2012-04-03, 14:27 #9
Inte uppkopplad
Citat:
Vad denna motionen egentligen handlar om är att slå fast att också när det gäller supporterkultur så tror inte Piratpartiet på kollektiv demonisering och bestraffning, och vi är för deltagarkultur som inte gör anspråk på ägande.
Menar du att den så kallade "supporterkulturen" idag gör anspråk på ägande? Hur då?
RikMattss avatar
2012-04-03, 20:33 #10
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
Menar du att den så kallade "supporterkulturen" idag gör anspråk på ägande? Hur då?
Nej. Måste ha uttryckt mig otydligt.

Men en aside om "oägda" verk: Jag ser tre slag av "oägda", eller dominansbefriade skapelseprocesser.

1. Kollektivt/socialt skapande utan enskild utpekbar huvudman. Typ wikipedia och lite fri mjukvara. Enskilda personer går in och ut ur processen. Verket är det centrala, vem som skapade det är underordnat och sin egen belöning. Deltagarkultur.

2. Folkloristiskt skapande. Något växer fram och finns plötsligt bara där. Som nya ord och uttryck i språket.

3. "Oblikt" skapande. Något görs av bestämda personer i ett uttalat syfte. Men den allmänna användningen blir i något helt annat syfte. Exempel patentlitteraturen som ett encyklopediskt verk. Men tillkommen som ett egenintresse.

Supporterkultur tillhör framförallt 1. Lite 2.

Det har faktiskt hänt, i Polen för några år sedan, att supporterklubbar hade en konflikt med förbund och tv-bolag, och förbjöd tv-bolagen att visa bilder från supporterklubbarnas organiserade så kallade tifon, med hänvisning till att de hade upphovsrätten till dem. Att alltså fotbollsklubbarna inte ägde publikyttringarna på sina matcher och därför inte kunde sälja bilder på publikyttringar, åtminstone inte om de var organiserade och hade en utpekbar upphovsman (supporterklubben). Tyvärr blev det förlikning, annars hade resultatet varit mycket intressant.

Något (eget) kommersiellt intresse av erkänd upphovsrätt tror jag inte supporterklubbar kommer att ha, men en erkänd ideell upphovsrätt är det jag är ute efter här, och med ett sådant erkännande får supportrar en starkare ställning mot fotbollsklubbarna, mot förbunden och mot tv-bolagen.

Se där, en detalj, och redan en textvägg.
IsakGersons avatar
2012-04-03, 20:50 #11
Inte uppkopplad
Är det ett problem i Sverige?
infallsvinkels avatar
2012-04-03, 21:50 #12
Inte uppkopplad
Jag har kommenterat på yrkande B19-Y02:
Så länge som det inte finns något parti som anser att det bör vara livsfarligt att se på ett idrottsevenemang, så yrkar jag avslag på detta.
infallsvinkels avatar
2012-04-03, 21:57 #13
Inte uppkopplad
Jag har kommenterat på yrkande B19-Y01:
att Piratpartiets vårmöte beslutar att Piratpartiet anser att supporterkultur bör erkännas officiellt som en självständig kulturform, att verk som skapas på läktarna under match tillerkänns en självständig ideell upphovsrätt samt att när åtgärder diskuteras för att upprätthålla ordningen i samband med idrottsevenemang får värdet av supporterkulturens bevarande inte glömmas bort.
Trots att motionen lider av en viss bristande stringens i brödtexten, yrkar jag bifall på detta.

Jag tycker nämligen att yrkandet i sig är riktigt bra, och i linje med Piratpartiets ideologi som betonar värdet av deltagarkultur, ideellt skapande och rätten till minoriteters kulturyttringar.

Jag kan inte heller se att formuleringarna på något sätt ger ett frikort till lagstridiga störande handlingar.
Henrik Brändéns avatar
2012-04-03, 23:57 #14
Inte uppkopplad
Anders! Ditt yrkande står inte i någon som helst motsättning till motionens ursprungsyrkande. Ta bort det som motyrkande, och lägg det som ett tilläggsyrkande!
Ravennas avatar
2012-04-04, 17:25 #15
Inte uppkopplad
Överflödigt att ta ställning till detta.
2012-04-08, 17:10 #16
Inte uppkopplad
Har svårt att se att detta skulle vara en politisk fråga att driva.
Yrkar avslag på dem.
Henrik Brändéns avatar
2012-04-10, 04:31 #17
Inte uppkopplad
Det här var en motion som fick min tankar att vandra i nya riktningar och utvecklas! Jag som varit oändligt fler gånger på Dramaten och Operan, än på läktaren på en idrottsarena,

Gissar jag rätt att du vill att vi inte i första hand ska tänka AIK-Djurgården på Råsunda, utan alla de tusentals idrottsevenemang som genomförs lugnt och städat varje år, och de upptåg, maskerader, talkörshymner etc som spontant utvecklas vid dessa?

Kan man kanske se en parallell till graffitikulturen, som (a) ibland skapar stora kollektiva konstverk utan någon utpekbar upphovsman, (b) engagerar många människor som inte hör till eller har kanaler in i de artikulerade intellektuella eliterna och (c) skapar intressant konst som inte riktigt ser ut och finns där man är van vid det, och (d) är illa tåld av stora delar av makten och etablissemanget?

I vart fall hos mig reser motionen frågor om vad kultur är, vilka former den kan ta sig och vad en kollektivt/svärmformad kultur kan vara. Och om hur begränsade ens egna tankar om vad som är kultur kan vara, och vad det kan bero på. Så tack, Viktualiebroder! Jag vet inte hur jag ska rösta på dina förslag än. Men du har gett mig mycket att tänka på!

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Emil Isberg, Göran Widham, infallsvinkel
Andreas Bjärnemalms avatar
2012-04-13, 21:16
Inte uppkopplad
Raderat inlägg (dolt)
Göran Widhams avatar
2012-04-13, 21:18 #18
Inte uppkopplad
att Piratpartiet tar ställning för att det skall gå att se en idrottsevenemang utan att behöva råka ut för gäng och riskera livet bara för man i deras ögon håller på fel lag
Ska vi inte förbjuda alla konflikter som kan leda till livsfara när vi ändå är i gång?
Göran Widhams avatar
2012-04-13, 21:19 #19
Inte uppkopplad
Jag har kommenterat på yrkande B19-Y01:
att Piratpartiets vårmöte beslutar att Piratpartiet anser att supporterkultur bör erkännas officiellt som en självständig kulturform, att verk som skapas på läktarna under match tillerkänns en självständig ideell upphovsrätt samt att när åtgärder diskuteras för att upprätthålla ordningen i samband med idrottsevenemang får värdet av supporterkulturens bevarande inte glömmas bort.
Jag ser framemot att en ny form av ideell upphovsrätt som skyddar kollektiva, kollaborativa verk från att utnyttjas kommersiellt av enskilda aktörer växer fram. Supporterkulturen kan vara platsen där vi kan börja det arbetet. Jag tror dessutom att det är ett ställningstagande som kommer att välkomnas i dessa kretsar och som kan ge oss chansen att förklara vår kultursyn.

Många tummar upp!
RikMattss avatar
2012-05-01, 21:43 #20
Inte uppkopplad
Vill bara lägga in en länk till "Supporters-Direct", en europeisk samarbetsorganisation för fotbollsupporterklubbar, om att Europaparlamentet den 2 februari röstade för ett sportpaket som också inkluderade en passus om supportrar.

Citat:
Amendment 238
‘Calls on Member States and sport governing bodies to actively stimulate the social and democratic role of sport fans who support the principles of fair play, by promoting their involvement in the ownership and governance structures at their sports clubs and as important stakeholders in sports governing bodies;’
Christian Engström röstade ja, med den gröna gruppen, Amelia Andersdotter var frånvarande från omröstningen.

Alf Svensson, Carl Schlyter och Mikael Gustafsson (v) röstade av oklara anledningar nej.
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är