Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
ErSi Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: 15: Frågan om styrelsens ansvarsfrihet (2008) - diskussion - 2009-10-21, 22:41

Även jag yrkar för att ärendet bordläggs tills en verksamhetsberättelse finnes att ta del av. Jag kan EJ bevilja någonting jag inte kan ta del av. Jag har inte hängt med helt och hållet vad som har pågått i organisation och vill gärna ta del av det! Vi kan inte lägga dokumentet till handlingarna, då dokumentet inte finns tillgodo!

Om nu min medlemsröst räknas, jag har inte deltagit sedan mötet startade, jag vet ej om min rösträtt för mötet gäller.. (Dock! värt att notera är att jag läser på innan jag postar mina inlägg. Jag har läst hela denna tråd t.ex! Även om jag kom in mitt i.)

Citat:
Daniel Flöijer (2009-Oct-21)En reflektion som onekligen måste göras i den här diskussionen är att majoriteten av diskussionen består av förvirring kring olika begrepp och förvirring kring vad som hänt. Problematiken ligger nog till stor del i mötesformen. Vid ett fysiskt möte så hör alla närvarande allt som sägs (förutsatt att dom är någorlunda uppmärksamma) medan i ett forummöte så hoppar vissa in i en tråd utan att läsa tidigare inlägg.

Någon bra lösning på problematiken har jag inte, men en uppmaning till dem som deltar i mötet att faktiskt läsa igenom tidigare inlägg skulle vara på sin plats? Det som mötesarrangörerna kan göra för att underlätta och minska förvirringen är att tydligt sammanställa relevant information i originalinlägget. Då menar jag inte att allt som skrivs ska sammanställas, utan främst att den information som finns i ämnet tillgängliggörs. I just den här frågan (som är den där mest förvirring råder) så borde information om varför revisorerna inte kunnat producera en revisionsberättelse stå i originalinlägget.

En annan reflektion angående diskussionen är att förvirringen faktiskt är relevant och diskuteras på rätt ställe. Även om det verkar som att vissa möjligtvis skulle behöva att läsa ikapp och ta mer tid till att svara. Jag håller både med, samtidigt som jag inte håller med om att mötesformen; Det är ganska svårt att hänga med här på forumet (Jag har precis suttit och läst på, tidigare inlägg med mera om beviljning av ansvarsfrihet till styrelsen.. samt andra trådar..) och är mycket rörelse i innehåll.. Men det är betydligt mycket mer besvärlig att hålla mötet i realtid i en lokal! Här kan man i alla fall ta del av vad som har skrivits, till skillnad från ett "levande möte" - hör du inte vad som någon sa, så är det svårt att få höra det igen. Kommer man in mitt i.. kan man inte heller ta del av vad som tidigare sagts!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #174776
Standard RE: 15: Frågan om styrelsens ansvarsfrihet (2008) - diskussion - 2009-10-21, 22:46

Citat:
ErSi (2009-Oct-21)Även jag yrkar för att ärendet bordläggs tills en verksamhetsberättelse finnes att ta del av. Jag kan EJ bevilja någonting jag inte kan ta del av. Jag har inte hängt med helt och hållet vad som har pågått i organisation och vill gärna ta del av det! Vi kan inte lägga dokumentet till handlingarna, då dokumentet inte finns tillgodo!

Om nu min medlemsröst räknas, jag har inte deltagit sedan mötet startade, jag vet ej om min rösträtt för mötet gäller.. (Dock! värt att notera är att jag läser på innan jag postar mina inlägg. Jag har läst hela denna tråd t.ex! Även om jag kom in mitt i.)

Verksamhetsberättelsen finns här: http://forum.piratpartiet.se/Attachment2811.aspx

Det som saknas är en revisionsberättelse.

Vad det gäller din rösträtt så har du rösträtt på mötet även om du inte varit med från början och även om du inte är närvarande under hela mötet.

Svara med citat
  (#3) Gammal
ErSi Inte uppkopplad

Länk: #174780
Standard RE: 15: Frågan om styrelsens ansvarsfrihet (2008) - diskussion - 2009-10-21, 22:52

Citat:
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-21)
Citat:
ErSi (2009-Oct-21)Även jag yrkar för att ärendet bordläggs tills en verksamhetsberättelse finnes att ta del av. Jag kan EJ bevilja någonting jag inte kan ta del av. Jag har inte hängt med helt och hållet vad som har pågått i organisation och vill gärna ta del av det! Vi kan inte lägga dokumentet till handlingarna, då dokumentet inte finns tillgodo!

Verksamhetsberättelsen finns här: http://forum.piratpartiet.se/Attachment2811.aspx

Det som saknas är en revisionsberättelse.

Vad det gäller din rösträtt så har du rösträtt på mötet även om du inte varit med från början och även om du inte är närvarande under hela mötet.

Mycket korrekt, det var den jag tagit del av ja.. Ursäkta röran, jag menade såklart revisionsberättelsen jag menade. Ganska mycket text att ta del av innan man gjorde sitt inlägg.. Beklagar missen.

Jag vidbehåller dock min position att inte bevilja ansvarsfrihet innan revisionsberättelsen presenterats och tagits del av.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Daniel Flöijer Inte uppkopplad

Daniel Flöijers avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #174782
Standard RE: 15: Frågan om styrelsens ansvarsfrihet (2008) - diskussion - 2009-10-21, 22:55

Citat:
ErSi (2009-Oct-21)

En annan reflektion angående diskussionen är att förvirringen faktiskt är relevant och diskuteras på rätt ställe. Även om det verkar som att vissa möjligtvis skulle behöva att läsa ikapp och ta mer tid till att svara. Jag håller både med, samtidigt som jag inte håller med om att mötesformen; Det är ganska svårt att hänga med här på forumet (Jag har precis suttit och läst på, tidigare inlägg med mera om beviljning av ansvarsfrihet till styrelsen.. samt andra trådar..) och är mycket rörelse i innehåll.. Men det är betydligt mycket mer besvärlig att hålla mötet i realtid i en lokal! Här kan man i alla fall ta del av vad som har skrivits, till skillnad från ett "levande möte" - hör du inte vad som någon sa, så är det svårt att få höra det igen. Kommer man in mitt i.. kan man inte heller ta del av vad som tidigare sagts!

Förvirring är aldrig relevant, det är sakfrågorna som är relevanta. Däremot instämmer jag med att det är relevant att reda ut förvirring, vilket är min tolkning att du avser.

Vad gäller mötesformen så har absolut forum sina fördelar, det var inte min avsikt att såga mötesformen. Det märks dock att det är en ny mötesform som inte är fullt inarbetad ännu, men för varje möte så blir det förhoppningsvis bättre.

Svara med citat
  (#5) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #174787
Standard RE: 15: Frågan om styrelsens ansvarsfrihet (2008) - diskussion - 2009-10-21, 23:16

Revisionsberättelsen är endast stöd till frågan om ansvarsfrihet. Jag tror inte att styrelsen på något sätt har förskingrat pengar och kommer inte att rösta på att bordlägga frågan. Jag vill gå vidare.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#6) Gammal
Jonas Lundqvist Inte uppkopplad

Jonas Lundqvists avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #174788
Standard RE: 15: Frågan om styrelsens ansvarsfrihet (2008) - diskussion - 2009-10-21, 23:24

Jag röstar på bordläggning eftersom det tydligen har skett en miss i kommunikationen mellan styrelse och revisorer (läs mer i tråden för revisionsberättelsen) där revisorerna behöver se fler papper innan de kan författa sin revisionsberättelse.

Bättre lycka nästa gång, helt enkelt.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jonas Lundqvist  
Svara med citat
  (#7) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #174789
Standard RE: 15: Frågan om styrelsens ansvarsfrihet (2008) - diskussion - 2009-10-21, 23:28

Citat:
agnesson (2009-Oct-21)Revisionsberättelsen är endast stöd till frågan om ansvarsfrihet. Jag tror inte att styrelsen på något sätt har förskingrat pengar och kommer inte att rösta på att bordlägga frågan. Jag vill gå vidare.

Men styrelsen har ju defakto valt att ignorera stadgarnas formella krav genom att inte pressentera det underlag som revisorerna behöver i tid.

och de måste då ju vara frågan om ett aktift val att göra så.

och det måste väl då säga nått om styrelsen i övrigt...

Visst jag akn erkänan att hela saken eg är av en mer principiell art än en praktisk som så..

men då är fågan hur hårt man värderar principer... -värderar man dem väldigt högt så bör man nog rösta emot ansvarsfrihet.

-Värderar man dem lägre och inte ser det som jätte problematiskt så är det nog i sin ordning att rösta för ansvarsfrihet.

Det central i frågan är vad för budskap som ges?

Och intentioner kan vi inte veta något om mer än vad deras aktioner säger oss, där ligger att vi kom in i eu -parlamentet i den positiva skålen men det kan inte enbart creddas till styrelsen, den har oxå ett ansvar att göra sin andra del av arbetet som styrs av stadgarna och där har den ju uppenbarligen inte gjort det korrekt..

Och har man inte skött sitt jobb och det medvetet så bör man väl få en reprimand för det?

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#8) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #174790
Standard RE: 15: Frågan om styrelsens ansvarsfrihet (2008) - diskussion - 2009-10-21, 23:39

Citat:
Ingi (2009-Oct-21)Att styrelsen har varit extremt slarvig i sina formella åtaganden, faktiskt faller in inom denna formulering är förvisso sant, men vill vi verkligen driva den frågan till sin spets?

Men herregud. Har någon här inne påstått att vi måste driva det till sin spets för att vi väljer att inte ge styrelsen ansvarsfrihet? Ett Argument in absurdum är verkligen INTE rättfärdigat här. Får jag be om skärpt debatteknik?

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

Svara med citat
  (#9) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #174796
Standard RE: 15: Frågan om styrelsens ansvarsfrihet (2008) - diskussion - 2009-10-22, 00:03

JAg ser ett stort problem med att bordlägga frågan.

Vi har frågan uppe nu just för att den blev bordlagd vid årsmötet.

Den givna anledningen till att ingen verksamhetsberättelse fans då var att EU-valet tog för mycket tid.

Nu har det gått många månader sedan valet och vi har fortfarande inget underlag.

I detta läget föreslår folk en NY bordläggning som mycket väl kan dra in till nästa valkampanj varpå ingen hinner fixa med formalia.

Sorry men det får vara nog. Detta är den näst värsta situation jag har sett i alla de föreningar jag varit medlem i

(Ni vill inte veta den värsta det räcker med att konstatera att det inkluderade multippla polisanmälningar.)

Jag yrkar för att styrelsen inte får ansvarsfrihet.

Och om det tvunget skall bordläggas så yrkar jag som sekundärt yrkande på att bordlägningen skall leda till att 2008 års styrelse får maximalt till 1/1 2010

att reda upp formalia och ordna ett nytt möte. om det vid de datumet INTE kan tas beslut skall styrelsen anses inte ha fått ansvarsfrihet.

Jag hoppas att ev mer formaliakunniga mötesdeltagare hjälper mig om det finns felaktigheter i mina yrkanden som behöver ordnas.

Edit: alla mina gamla yrkanden är ersatta med senare yrkande. detta är inte längre relevant

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#10) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #174797
Standard RE: 15: Frågan om styrelsens ansvarsfrihet (2008) - diskussion - 2009-10-22, 00:12

Visst vill man ge styrelsen för 2008 en knäpp på nosen å säga fy fy styrelsen för 2008 genom att inte bevilja dem ansvarsfrihet så fine med det. Men detta måste då motiveras grundligt och bifogas till protokollet samt vara beredd att gå vidare i domstol med detta. Var också beredd på att detta kommer att hamna i media å minska våra chanser att komma in i riksdagen 2010...

Annars så känns det tämligen värdelöst att inte ge dem ansvarsfrihet. Sen är det skit samma för vi har en helt annan styrelse som styr skutan nu, 2009 och sen 2010.

Vill man däremot ha verkliga förändringar i Piratparitet, hur styrelsen jobbar och även påverka sittande styrelse vilket blir även praxis i framtiden så är det verksamhetsplanen för 2009 ni verkligen bör engagera er i. Yrka på tillägg om allt ni vill ha förändringar om, yrka på att få in texter yrka på nya mål osv! Kom ihåg att alla medlemmar även får skriva helt egna verksamhetsplaner och yrka på. Ni som vill ha förändring har en enorm makt, eran chans att använda den makten är nu.

Tipsar även om att skicka in motioner till Piratpartiets årsmöte 2010, vilket kan göras här: http://forum.piratpartiet.se/Forum469-1.aspx

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
33. Styrelsens ansvarsfrihet. Andreas Bjärnemalm Färdigbehandlade frågor 2 2009-10-24 21:09
10. Verksamhets-, revisions- och ekonomisk berättelse för det gångna året samt frågan om styrelsens ansvarsfrihet Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 6 2009-03-07 12:17
Punkt 10-12 - Resultat- och balansräkning samt Revisionsberättelse samt frågan om ansvarsfrihet Stefan Flod Ung Pirats förbundskongress 2008 2 2008-06-29 01:59
08. Frågan om styrelsens ansvarsfrihet Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 1 2008-04-27 13:02
Punkt 10-12 - Resultat- och balansräkning samt Revisionsberättelse samt frågan om ansvarsfrihet Stefan Flod Ung Pirats förbundskongress 2007 3 2007-07-04 20:07