Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
ErSi Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Ny filmkväll? - 2007-11-22, 23:14

Kom på att vi skulle kunna ha en till filmvisning med Steal This Film filmerna, och ha en filmvisning när "Steal This Film - Part 2" kommer ut inom kort. Har hört att det ryktats om att del 2 kommer att släppas inom någon vecka eller två nämnligen.

Steal This Film är en serie dokumentärfilmer som handlar om gräsrotsrörelsen för fildelning. Del ett handlar om The Pirate Bay, Piratbyrån och Piratpartiet.

Förutom det så har jag en inspelad föreläsning som jag tänkte att vi PPup/UPup/PSup skulle ha nytt utav att se. Den heter "Arguments Against Surveillance" och är 1h4min lång. Den tar upp lite olika argumentationsvinklar och tekniker för att prata om och hur övervakning fungerar. Kanske kan vara någon idé?

Gjorde mestadels posten för att jag skulle glömma bort annars. Kommentera gärna!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Andreas Käiväräinen Inte uppkopplad

Andreas Käiväräinens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #87579
Standard RE: Ny filmkväll? - 2007-11-22, 23:30

Enligt säkra källor så kommer Steal this film 2 i nästa vecka.

Filmen är redan klar men kommer att premiärvisas i Berlin (kanske det var) innan den släpps.

/// combatt

52 52 46 58 - http://www.lurig.se
  Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Käiväräinen  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #87614
Standard RE: Ny filmkväll? - 2007-11-23, 14:48

Eftersom vi förmodligen inte kommer kunna nyttja Värmlands efter den 9:e december, och det är ganska kort med tid tills dess så föreslår jag att vi planerar in en filmvisning i början av vårterminen. Det ger dessutom Piratstudenterna något att marknadsföra på mottagningsdagen av nya studenter som är den 18:e januari. Så mitt förslag är att vi försöker boka söndagen den 27:e januari alternativt måndagen den 28:e om den 27:e inte funkar med Värmlands.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #88179
Standard RE: Ny filmkväll? - 2007-12-02, 19:12

Filmvisning i januari låter utmärkt. Filmerna låter också bra.

Jag hittade en till fri film som kan vara intressant för ett senare tillfälle. Lägger till den här så att jag inte glömmer den.

Citat:
'Route Irish', a feature length verité/essay film on the campaign(s) against Irish facilitation of the US/UK Invasion of Iraq, is now available for bittorrent download. The torrent file is available for download at this torrent link: Route.Irish.DivX.avi.torrent. Please seed the torrent as much as you can for as long as you can.

Jag tyckte speciellt att det var intressant att filmmaterialet erbjuds under en begränsad typ av freedom-to-tinker:

Citat:
The film is free. If you want to support this kind of initiative you could make a donation to Indymedia Ireland or Revolt Video.

If you hold a screening please leave details in the comments here.

Copies of the film without the voice-over commentary are available to interested parties within the broad activist community which uses and contributes to the development of Revolt Video and Indymedia Ireland. It is hoped that those who disagree with the personal analysis/version of events put forward by 'Route Irish', or find it unsatisfactory, or want to improve it, will take it upon themselves to version this slice of history.

http://www.indymedia.ie/article/85188

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #88186
Standard RE: Ny filmkväll? - 2007-12-02, 20:46

Mårten: hur lång är filmen? är det inte bäst om vi bokar in datum även för den filmen innan terminsstarten så att vi kan göra reklam för den på reccemottagningen?

www.mab.nu
Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #88549
Standard RE: Ny filmkväll? - 2007-12-06, 00:27

Citat:
Mab (2007-Dec-02)Mårten: hur lång är filmen? är det inte bäst om vi bokar in datum även för den filmen innan terminsstarten så att vi kan göra reklam för den på reccemottagningen?

Jag drog ner den. Den är 90 minuter. Och ja, det kan vi göra.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #88734
Standard RE: Ny filmkväll? - 2007-12-10, 01:27

Ännu en fri film.

Citat:
"Who Killed John O'Neill?"

One Actor, One Room, Seven Characters: 9/11.

Traumatized by the September 11th attacks, one man struggles to dismantle official history, at the expense of his sanity and even his life. Grappling with multiple realities - and multiple personalities - he must retreat into his mind in pursuit of the truth. In a fictional film about non-fictional events, there is a place where belief and faith will blind you, where nothing is sacred, and to get there all you have to do is ask:

Citat:
All media is made available through Archive.org under the Creative Commons License:

Attribution, Non-Commercial & Share-Alike.

http://www.deadartmedia.com/index.ph...ar64jbevlhaip6

Svara med citat
  (#8) Gammal
Zazie Inte uppkopplad

Zazies avatar

Reg.datum: Oct 2007

Länk: #91558
Standard RE: Ny filmkväll? - 2008-01-21, 10:31

Folkuniversitetet vill inte visa Steal This Film tillsammans med oss (vilket jag i och för sig misstänkte.)

Citat:
Hej Karolina,

Som jag nämnde vid vårt möte kommer vi att fatta beslut om eventuella samarbeten kring kulturarrangemang och studiecirklar från fall till fall. När det gäller era planerade filmvisningar av "Steal this Film" och "Steal this Film II" bedömer vi det som olämpligt för oss att bidra till dessa. Vår huvudsakliga bidragsgivare (dvs staten) skulle nog inte bli så glad över att se en affisch där det står "Steal this Film, i samarbete med Folkuniversitetet", om du förstår vad jag menar.

Rent generellt kan jag säga att vi inte kommer kunna bidra till verksamhet som uppmuntrar (eller ger sken av att uppmuntra) till vad som enligt dagens lagstiftning är brottslig verksamhet. Cirklar som problematiserar kring fenomenet nedladdning, t.ex., debatter i ämnet där man får höra båda sidor osv skulle kunna funka - men cirklar eller kulturarr med ett ensidigt perspektiv och som så tydligt är del av en politisk agenda (som dessutom tillsynes uppmuntrar till brott) funkar inte. Hoppas du ser skillnaden.

Hör gärna av dig igen om ni har annan (mindre laddad) verksamhet på gång!

Vänligen,

Eric Hale

Folkuniversitetet

Kursverksamheten vid Uppsala universitet

/Karolina

"There is no sin except stupidity." - Oscar Wilde

Svara med citat
  (#9) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #91561
Standard RE: Ny filmkväll? - 2008-01-21, 12:24

Tja, vi kan ju alltid skriva följande längst ner på affischen:

Citat:
Denna film visas inte i samarbete med Folkuniversitet.

Läs deras motivering till att de inte vill stödja det här kulturarrangemanget:

Citat:
När det gäller era planerade filmvisningar av "Steal this Film" och "Steal this Film II" bedömer vi det som olämpligt för oss att bidra till dessa. Vår huvudsakliga bidragsgivare (dvs staten) skulle nog inte bli så glad över att se en affisch där det står "Steal this Film, i samarbete med Folkuniversitetet", om du förstår vad jag menar.

Rent generellt kan jag säga att vi inte kommer kunna bidra till verksamhet som uppmuntrar (eller ger sken av att uppmuntra) till vad som enligt dagens lagstiftning är brottslig verksamhet. Cirklar som problematiserar kring fenomenet nedladdning, t.ex., debatter i ämnet där man får höra båda sidor osv skulle kunna funka - men cirklar eller kulturarr med ett ensidigt perspektiv och som så tydligt är del av en politisk agenda (som dessutom tillsynes uppmuntrar till brott) funkar inte. Hoppas du ser skillnaden.

Hör gärna av dig igen om ni har annan (mindre laddad) verksamhet på gång!

Vänligen,

xxxx xxxx

Folkuniversitetet

Kursverksamheten vid Uppsala universitet

Om inget annat skulle det nog höja en del ögonbryn :-)

www.mab.nu
Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #92531
Standard RE: Ny filmkväll? - 2008-01-28, 22:28

Steal this film I & II har setts ikväll (utan stöd från Folkuniversitetet). Vi var inte så många men hade mycket popcorn.

Filmanalys:

Steal this film I är en skildring av piratkopiering, Pirate Bay och Pirate Bay räden. Trevlig med välbekant innehåll för pirater.

Steal this film II är en diskussion om hur fildelningen ändrar kulturlandskapet till det bättre. Kul bakgrund med pirattryckarna på 1700-talet som smugglade in förbjudna skrifter i Frankrike. Borde vara en bra introduktion för folk i kultursektorn. (Bör definitivt visas på kulturnatten).

Nästa film blir Route Irish.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är