Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Zazie Inte uppkopplad

Zazies avatar

Reg.datum: Oct 2007
Standard Uppsala föreningsråd - 2007-12-02, 21:57

Vi pratade om Uppsala föreningsråd och dess nytta på fikat idag och jag åtog mig att kolla upp det. De hade en väldigt lätthittad hemsida så jag har nu kollat igenom den som hastigast. Om man är jätteintresserad av rådets historia så kan man läsa här: http://www.uppsalaforeningsrad.org.se/om.html. Det mest relevanta om rådet tycker jag dock är denna information:

Citat:
Föreningsrådets uppgift är att;

* Genom Representantskapet - ett rådgivande organ till Uppsala Föreningsråds styrelse - bidra till bättre kontakter mellan föreningar samt öka förståelsen för - och kunskapen om varandras arbete.

I representantskapet ingår representanter för de lokala föreningsråden

* Vara kontaktorgan mellan föreningslivet och kommunen i fritidsfrågor

* Verka för ökade föreningsbidrag

* Vara remissinstans i fritidsfrågor

* Arrangera diskussioner och möten mellan föreningsfolk och representanter för kommunen.

* Stödja och stimulera de lokala föreningsråden.

Resurser

Föreningslivet har bl.a genom Föreningsservice tillgång till IP Skogen, ANT (alkohol - narkotika - tobak)

Vilka blir medlemmar?

Alla ideella föreningar som har fritidsverksamhet, egen ansvarig styrelse, demokratiska stadgar, ekonomisk förvaltning och frivilligt medlemskap får bli medlemmar i föreningsrådet.

Flera politiska föreningar är med (bl.a. miljöpartiet, vänsterpartiet och olika s-föreningar) men mestadels är det folkdansgillen och simsällskap som är med (lista över medlemsföreningar finns på hemsidan). Vidare synade jag ansökningsblanketten och medlemsavgiften för att vara med i föreningsrådet är 150 kr + 1 kr per medlem (men högst 500 kr).

Frågan är väl om det på något vis skulle vara gynnsamt att vara en del av föreningsrådet? (Tja, man får ju tidningen Föreningsnytt fyra gånger om året...) De verkar huvudsakligen jobba med att påverka kommunen åt olika håll gällande bidrag och lokalhyror, men förfogar inte över några resurser.

/Karolina

"There is no sin except stupidity." - Oscar Wilde

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #88202
Standard RE: Uppsala föreningsråd - 2007-12-02, 23:09

Ett bra steg kan vara att höra av sig och meddela att vi är intresserad av att kanske bli medlem och att vi vill veta mer om dem. Sen ordna möte med någon representant. För även om vi i slutändan väljer att inte bli medlemmar så gör vi ändå dem uppmärksamma på vår existens, vilket ju är bra.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#3) Gammal
ErSi Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #88454
Standard RE: Uppsala föreningsråd - 2007-12-05, 04:32

Det kan kanske vara en lämplig idé att få fram en kontakt med föreningsrådet i alla fall, oavsett om vi går med eller inte. Dock verkar det som en ganska bra idé, då vi har pratat om att det skulle vara bra med någon vänliga kontakt hos kommunen eller liknande.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Zazie Inte uppkopplad

Zazies avatar

Länk: #88586
Standard RE: Uppsala föreningsråd - 2007-12-06, 22:07

Är det Piratpartiet, Ung Pirat eller alltihop det gäller?

/Karolina

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #88589
Standard RE: Uppsala föreningsråd - 2007-12-06, 23:54

I dagsläget är Piratpartiet en förening med säte i Stockholm och Piratstudenterna är inte en förening utan en lista med folk. Ung Pirat Uppsala är däremot en förening med säte i Uppsala, så det är väl lämpligast att den går med.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#6) Gammal
Zazie Inte uppkopplad

Zazies avatar

Länk: #88614
Standard RE: Uppsala föreningsråd - 2007-12-07, 14:14

Ah, je comprends, je comprends. Det låter ju logiskt.

Då mailar jag föreningsrådet och hör efter.

/Karolina

Svara med citat
  (#7) Gammal
Zazie Inte uppkopplad

Zazies avatar

Länk: #88879
Standard RE: Uppsala föreningsråd - 2007-12-11, 18:55

Jag mailade föreningsrådet, fick svar:

Citat:
Hej

Som medlem i föreningsrådet får ni information från oss 4 gånger per genom vår tidning Föreningsnytt, vi anordnar seminarier och föreläsningar, ni får 50 % rabatt på föreningsannonser i UNT. Om ni har problem i föreningen ställer vi upp och försöker hjälpa till, vi har föreningskunskaps utbildningar och en del annat.

Våra kontakter med kommunen sker genom kansliet med kontoren (bland annat barn, ungdom och arbetsmarknadskontoret, fritids- och naturkontoret och förenignsservice). Ledamöterna i rådet har kontakterna med politikerna i stadshuset och nämnderna. Hur täta kontakterna är beror på om det finns aktuella frågor som behöver dryftas. Vi är remissinstans i kommunen gällande fritids- och demokratifrågor.

Föreningsrådet har inte så mycket egen verksmahet eftersom vi är en intresseorganisation bestående av föreningar som medlemmar. Det är inte vi som ska ha verksamhet utan våra medlemsföreningar. Genom integrationsutskottet bedrivs viss integrationsbefrämjande verksamhet. Och Diskrimineringsbyrån Uppsala är föreningsrådets verksamhet. Vi försöker främja och möjliggöra föreningarnas verksamheter, dock inte ekonomiskt.

Rådet förvaltar Uppsala kommuns och näringslivets jubileumsstipendium Uppsala 700. Vi representerar föreningslivet i Brottsförebyggande rådet, Drogförebyggargruppen, Varumärke Uppsala och Folkhälsorådet.

Hoppas du fått en vidare inblick i vad vi gör.

Hälsningar Tuija Kulma

Jag förvirras lite av att hon skriver att föreningsrådet inte har så mycket egen verksamhet, när hon tidigare i brevet skriver att de både har föreningskunskapsutbildningar och anordnar seminarier och föreläsningar... Men hon kanske menade något annat eller trodde att jag menade något annat.

Jag tycker i alla fall att ganska mycket av det låter intressant.

/Karolina

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ansvariga för tätorterna i Uppsala kommun som ligger utanför tätorten Uppsala? Mab 3. Uppsala län, 3 2009-11-15 19:34
Institutionsrstning i Uppsala ln SM5POR 3. Uppsala län, 6 2009-05-31 21:29
PP vs MP i Uppsala hansp PP i media 0 2009-05-30 11:10