Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anders Strömgren Inte uppkopplad

Anders Strömgrens avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard Hela t-banan ska kameraövervakas - 2007-11-06, 13:18

Aftonbladet går ut med att SL skall införa kameraövervakning på samtliga tunnelbanestationer, efter dom misshandelsfall som hänt. Men det har varit beslutat sen länge.

Men hindrar övervakningen brott? NEJ! Det kan hjälpa till vid utredning och bevisning men absolut inte hindra brott.

http://www.aftonbladet.se/stockholm/article1175868.ab

Man kan även rösta på om det "Är det rätt med mer övervakning i tunnelbanan?" Just nu är det över 95% som tycker det är rätt...

edit: Lade till info om röstningen

Svara med citat
  (#2) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #85992
Standard RE: Hela t-banan ska kameraövervakas - 2007-11-06, 14:02

Citat:
[b]Just nu är det över 95% som tycker det är rätt...

Demokratin avskaffas lämpligast i ett öppet och fritt val. Med förkrossande majoritet!

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#3) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Länk: #86035
Standard RE: Hela t-banan ska kameraövervakas - 2007-11-06, 20:01

Ett effektivare sätt att förhindra att folk hamnar på spåret är att sätta upp glasväggar och -dörrar mellan perrong och spår. Så gör man när man bygger nytt åtminstone i Sydostasien. Men det kräver förstås omfattande investeringar.

Svara med citat
  (#4) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #86057
Standard RE: Hela t-banan ska kameraövervakas - 2007-11-06, 22:01

Det är för sådana där 95%-grejer som man har en rejäl grundlag.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Jeltz Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #86069
Standard RE: Hela t-banan ska kameraövervakas - 2007-11-06, 23:06

Om vi vill hindra att folk ramlar ner på spåret är det nog ännu smartare att inte gör något åt järnvägarna utan istället satsa på bättre psykiatrisk vård med moderna psykophramaca.

Nästan ingen dör eller blir skadad i spårtrafiken annat än i självmordsförsök.

Andreas Karlsson

Svara med citat
  (#6) Gammal
ErSi Inte uppkopplad

Länk: #86076
Standard RE: Hela t-banan ska kameraövervakas - 2007-11-07, 00:09

Det är exakt samma sak som med trafikdatalagringarna här, det är de enskilda personerna som inte begår brott - som kommer ta möjlig skada av detta. Jag förstår orsaken till varför dessa kameror ska sättas upp, jag tycker ändå efter en kvarts debatterande med min kamrat att det inte är rätt med mer övervakning.

Varför? Jo, för att det själper mera än det hjälper. Skulle jag begå brott, hypotetiskt talat här, så skulle man väl förbereda brottet på något vis. Även om det är ett impulsivbrott, så skulle man nog det. Vad skulle dessa förbereder gå ut på? Jo, att möjligtvis kolla vart dessa kameror befinner sig i förtid och täcka över kännetecken, t.ex. ansikte/huvud, ta av sig jackor och utmärkande kläder eller dylikt.

Med andra ord är det personer som inte begår brott som fastnar på film, samt som deras integritet kränks. Medan någon som möjligtvis begår ett brott INTE fastnar på film, samt INTE blir stoppad.

Jag säger att man borde ta dessa pengar för att övervakningskameror, till att anställa ordningsvakter/väktare i stället. Eftersom det visat sig att civilcourage i Sverige inte finns sedan länge, anställ personer för att gå runt och hålla koll.

>>Tja, ett till plus på min idé: Detta skapar även några fler jobb.

Svara med citat
  (#7) Gammal
ErSi Inte uppkopplad

Länk: #86080
Standard RE: Hela t-banan ska kameraövervakas - 2007-11-07, 00:42

Citat:
Winston Smith (2007-Nov-06)Ett effektivare sätt att förhindra att folk hamnar på spåret är att sätta upp glasväggar och -dörrar mellan perrong och spår. Så gör man när man bygger nytt åtminstone i Sydostasien. Men det kräver förstås omfattande investeringar.

Tydligen fanns redan planer på att sätta upp glasväggar samt dörrar, fast främst för miljösjälv. Bjorn_Odlund uppmärksammade det i #piratpartiet

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...14153&from=rss

Log

Citat:
00:14 <@Bjorn_Odlund> ersi: tyckte Winston Smiths inlägg om glasväggar mellan perrong och spår lät skitbra, skulle nog vara bra mycket effektivare än kameror, och inte alls intigritetskränkande

<@combatt> ersi: perst eller kolera

< ersi> Det håller jag verkligen med om, Bjorn_Odlund.

< ersi> combatt: Jag har hellre väktare än kameror i mitt ansikte hela tiden. Väktarna kan jag se utan paranoia.

<@Bjorn_Odlund> tydligen finns det planer på glasväggar redan

<@Bjorn_Odlund> främst pga av miljöskäl http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...14153&from=rss

Svara med citat
  (#8) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #86082
Standard RE: Hela t-banan ska kameraövervakas - 2007-11-07, 00:59

Citat:
ErSi (2007-Nov-07)Tydligen fanns redan planer på att sätta upp glasväggar
Det får mig att tänka på Staffan Westerberg, som i barnprogrammet Herr Ingentings funderingar skaldade (ungefär):

Citat:
I mitt hus finns en osynlig

vägg utav glas

så jag kan titta ut.

Jag för ihop mina händer

...

och väggen är väck!
Tyvärr, jag minns bara fragment, men det var många glasväggar i den där historien. Väldigt filosofiskt. Nu kan Staffan snart stå i T-banan och sjunga samma vers.

Edit: fortsättning...
Citat:
Nu är jag ej längre

som i en säck!
Och utanför huset spelade Hela Världen på sin cello.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#9) Gammal
Anders Strömgren Inte uppkopplad

Anders Strömgrens avatar

Länk: #86083
Standard RE: Hela t-banan ska kameraövervakas - 2007-11-07, 01:20

Det är värre...

Kamerorna skall förhindra att man begår brott... och för att man skall kunna fälla brottslingen.

Kameror förhindrar inte brott, i tunnelbanan finns kameror i alla nya vagnar och det har funnits på en del stationer i många år. Kameror har också funnits på olika platser över Stockholm och det har inte hjälpt.

Kameror är bara ett sätt att övervaka oss.

Svara med citat
  (#10) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #86089
Standard RE: Hela t-banan ska kameraövervakas - 2007-11-07, 05:05

Citat:
Amiga (2007-Nov-07)Kameror är bara ett sätt att övervaka oss.
Äsch. Du ska inte tro att du är något. Det är ingen som bryr sig om ifall du tar tunnelbanan eller inte. Man kommer bara att konsultera de bilder man tar utifall att någonting skulle hända och man behöver hitta en gärningsman. Om alla tunnelbanestationer kommer att övervakas kommer nämligen mängden timmar film bli allt för stor för att någon ska orka titta på allting, och ifall man hade resurserna att sätta in vakter som kunde kolla på bilderna så skulle man antagligen använda vakterna på plats istället för att sätta upp kameror.

SL är, så vitt jag vet, ett privat bolag som kär lokaltrafiken i Stockholm. Under förutsättning att de själva äger alla sina stationer har de rätt att göra vad de vill på sin egen mark så länge de sätter upp skyltar för att uppmärksamma folk på att det är övervakat på området.

Nu vet jag inte ifall misshandel har varit någonting som varit ett stort problem på tunnelbanestationerna under en längre tid. Ifall så är fallet kommer kamerorna i ett längre perspektiv troligtvis inte ha någon minskande effekt på brottsligheten. Ifall misshandel har varit ett problem under en mycket kort tidsperiod så kan man anta att det är en naturlig fluktuation och man behöver i så fall kanske inte lägga ned pengar på att installera kamerorna.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Allt fler skolor kameraövervakas Ken Rabelius PP i media 6 2008-08-09 17:43
hela (c) röstar ja tor PP i media 27 2008-06-18 03:07
Ingång i hyreshus kameraövervakas niescha PP i media 0 2007-09-18 08:54
Snart kan Köpings skolor kameraövervakas Ken Rabelius PP i media 0 2007-01-22 21:43
Hela tonhavet gungar... Robin Royal-Teaze Kultur och upphovsrätt 27 2006-09-15 21:31