Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-25, 14:59

Nu har jag lagt in de formuleringar i utkastet till Principprogram 3.1 som har diskuterats i olika trådar här i forumet.

Har jag missat något, eller börjar vi bli klara?

Om vi känner att vi är nöjda för den här gången kan vi dra igång en forumpoll om vi ska anta det nya principprogrammet, exempelvis någon gång nästa vecka (med lagom lång öppettid för pollen). När pollen är avslutad kan partistyrelsen ta det formella beslutet.

Men först skulle jag vilja höra om vi tycker att utkastet ser bra ut, eller om det finns ytterligare förslag till förändringar.

Ordet i frågan är fritt.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #85172
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-25, 20:13

Citat:
Christian Engström (2007-Oct-25)Nu har jag lagt in de formuleringar i utkastet till Principprogram 3.1 som har diskuterats i olika trådar här i forumet.
Ser att du mycket pedagogiskt använt färger och överstrykningar på wikin. Jag skulle dock vilja se vilka trådar i från det hämtats (alltså inte nödvändigtvis på wikin, det blir nog bättre här). Jag räknar det till 5 trådar i den här underavdelningen av forumet som diskuterar sakfrågor/förändring av principprogrammet. Är det alla dom, eller bara vissa som du syftar på med fråga "börjar vi bli klara?"?

Citat:
Om vi känner att vi är nöjda för den här gången kan vi dra igång en forumpoll om vi ska anta det nya principprogrammet, exempelvis någon gång nästa vecka (med lagom lång öppettid för pollen). När pollen är avslutad kan partistyrelsen ta det formella beslutet.
Har vi några regler för hur sådana här omröstningar skall ske? Stadgarna verkar inte säga något om det, så det blir väl som du säger att styrelsen får ta det formella beslutet. Missförstå mig rätt, jag är helt för att sådana här omröstningar skall kunna ske istället för att det skall vara tvunget att ta det på ett medlemsmöte/årsmöte. Det jag menar är väl mest att alla medlemmar (dvs inte bara de som är forumaktiva) skall vara medvetna om omröstningen och ha möjlighet att delta. Vad sägs om att man skickar ut ett mail till alla medlemmar när pollen öppnar och att den är öppen i två veckor från det?

Fast jag kanske hakar upp mig på saker som är underförstått?

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #85212
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-26, 12:10

Citat:
Björn Odlund (2007-Oct-25)Jag räknar det till 5 trådar i den här underavdelningen av forumet som diskuterar sakfrågor/förändring av principprogrammet. Är det alla dom, eller bara vissa som du syftar på med fråga "börjar vi bli klara?"?
Ja, det är alla trådar i den här underavdelningen.

Citat:
Vad sägs om att man skickar ut ett mail till alla medlemmar när pollen öppnar och att den är öppen i två veckor från det?
Det tycker jag är en utmärkt idé. Du har helt rätt i att alla inte nödvändigtvis hänger i forumet hela tiden, så det är bra att vi skickar ut ett mejl om det.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#4) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #85225
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-26, 17:33

Jag saknar följande:

Nätneutralitet

Tillgången till nätet på lika villkor måste säkras. Det är en stor demokratifråga. Utan det faller övriga idéer om en kulturell allemansrätt och en kortad upphovsrätt, eftersom inte alla kan nyttja dessa förändringar på lika villkor.

Parasitekonomi

Försäljning av personlig information bör förbjudas, i allmänhet om den har insamlats med personens vetskap via finstilt text i användarkontrakt (lurad) och i synnerhet om den har insamlats utan personens vetskap (avlyssnad).

Sedan tycker jag följande avsnitt är en aning svepande:

Citat:
Värnet om den enskildes privatliv är lagfäst i Sveriges grundlag. Ur denna grundläggande rätt springer flera andra viktiga mänskliga rättigheter som yttrande- och åsiktsfrihet, informationsfrihet, rätten till kultur och rätten till personlig utveckling. Alla försök från den offentliga maktens sida att inskränka dessa rättigheter måste ifrågasättas och mötas av ett kraftfullt motstånd.

Vad är rätten till kultur? Vad är rätten till personlighetsutveckling? Hur skapas och upprätthålls dessa rättigheter menar ni?

Det finns väldigt lite om yttrande-, åsikts- och informationsfrihet i principprogrammet. Förbättringar av offentlighetsprincipen och demokratin saknas helt. Programmet innehåller väldigt mycket om marknadsregler vid affärer, lite om skyddet av privatliv, lite om den kulturella allemänsrätten och i princip inget alls om övrig informationsfrihet. Är det tänkt att marknaden ska lösa dessa frågor månne?

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #85241
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-26, 21:15

Citat:
exodus (2007-Oct-26)Nätneutralitet
Ja, det kan vi gärna ta med. Frågan är viktig, och såvitt jag förstår är vi alla helt överens om den.

Någon som har ett förslag på var det ska stoppas in och hur man kan skriva?

Citat:
Parasitekonomi

Försäljning av personlig information bör förbjudas, i allmänhet om den har insamlats med personens vetskap via finstilt text i användarkontrakt (lurad) och i synnerhet om den har insamlats utan personens vetskap (avlyssnad).
Det tror jag är en för stor och möjligen komplicerad fråga för att lägga in så här sent. Jag är inte riktigt säker på att jag förstår exakt vad det skulle innebära och vad vi skulle vilja. Om vi vill ha med något i den här riktningen måste vi diskutera det ordentligt först. Men så fort vi har antagit version 3.1 öppnar vi en wikisida för förslag till 3.2.

Citat:
Sedan tycker jag följande avsnitt är en aning svepande: [...]

Vad är rätten till kultur? Vad är rätten till personlighetsutveckling? Hur skapas och upprätthålls dessa rättigheter menar ni?
Ja, det kanske det är, men jag är inte säker på att det gör så mycket. Det här är ju ett principprogram, som vi sen konkretiserar genom att ta ståndpunkt i olika frågor. Nu har ingen kommit med något förslag till konkretisering under det halvår vi har haft den här forumsektionen öppen, så jag föreslår att en eventuell sådan ändring får anstå till version 3.2 också.

Citat:
Det finns väldigt lite om yttrande-, åsikts- och informationsfrihet i principprogrammet. Förbättringar av offentlighetsprincipen och demokratin saknas helt.
Det håller jag inte med om. Allt det där finns med. Att det sedan inte är så mycket konkreta punkter beror som sagt på att det är ett principprogram.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#6) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #85248
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-26, 22:30

Citat:
Christian Engström (2007-Oct-26)Ja, det kan vi gärna ta med. Frågan är viktig, och såvitt jag förstår är vi alla helt överens om den. Någon som har ett förslag på var det ska stoppas in och hur man kan skriva?

Med tanke på dagens miljöhysteri vore det på sin plats att poängtera vilka goda miljöeffekter den nya informationsteknologin skulle kunna ge. Kombinera ett främjande av open-source alternativ (alla kan lära sig allt gratis) på alla nivåer med ett landstäckande bredbandsnät så skulle många arbetsuppgifter kunna skötas från hemmet från vilken landsort som helst. Störst effekt på miljön skulle naturlitgvis strömmande kultur ge, istället för det plastbaserade distributionssystemet som används idag. Transporter till och från ElGiganten samt DVD-tillverkning och plastförpackningar skulle upphöra. Det är revolutionerande!

Betänk sedan vilken demokratiseringsrevolution det skulle innebära med förbättrad offentlighetsprincip och en decentralisering av beslutsprocesser till län, kommuner och lokala samhällen (alla kan läsa allt samt påverka besluten i realtid(istället för vart fjärde år)).

Den nya informationsteknologin möjliggör fantastiska kommunikationsmöjligheter där vi alla kan samverka i realtid och bestämma vilken verklighet vi vill leva i. Höger eller vänster, offentlighetsprincip, medborgarrespekt; i det nya IT-samhället är detta bara ord utan mening. Alla har tillgång till budgetar, fakta och statistik och alla kan fördela sitt bidrag till samhället som de själva vill samt lägga sin röst i olika nationella och lokala frågor.

Men dagens verklighet är en annan. Internet håller på att förvandlas till ett anarktistiskt marknadstorg där propaganda, lögner och bedrägerier nästlar sig in mellan raderna på varenda internetsida. Att bli medlem eller logga in på en tjänst är som att tacka ja till en oändlig övervakning, av både privata affärsintressen samt politiska och polisiära organisationer. De stora varumärkeskoncernerna försöker prägla dig, de stora mediakoncernerna försöker hjärntvätta dig och den globala makteliten försöker via de nationella statsorganen kontrollera dig.

Hur ska 5-årig upphovsrätt samt större möjligheter till bearbetningar vända den här trenden? Men det kanske får plats i nästa principprogram?

PS. Inget konstruktivt inlägg, jag vet, men kanske ett inlägg med ett perspektiv som visar att Piratpartiet inte längre är radikalt utan snarare att de etablerade partierna är stelbenta betong-jättar som dansar bugg baklänges.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#7) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #85251
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-27, 01:13

Citat:
Christian Engström (2007-Oct-26)
Citat:
Björn Odlund (2007-Oct-25)Jag räknar det till 5 trådar i den här underavdelningen av forumet som diskuterar sakfrågor/förändring av principprogrammet. Är det alla dom, eller bara vissa som du syftar på med fråga "börjar vi bli klara?"?
Ja, det är alla trådar i den här underavdelningen.
Ok, då blir mitt svar på frågan "börjar vi bli klara?" ett rungande nja!

Vissa av trådarna är nog klara, dvs det har kommit fram förslag på nya skrivningar och vi kommer nog inte längre den här vändan, utan vill man diskutera de frågorna på nytt är det nog vettigare att påbörja diskussionen på helt ny kula (tänker här på typ Medborgarrätt- och Öppen källkod-trådarna).

Andra trådar har har väl i princip bara påbörjats och förslagen på skrivningar har varit få eller obefintliga, de diskussionen i de trådarna kan säkert fortlöpa (exempelvis Ståndpunkt kring rätten till privatliv och open access-trådarna).

EU-konstitutions-tråden är väl något däremellan.

Inte så att jag uttalar mig om jag tycker att förslaget på wikin är bra eller dåligt, utan mer vilka trådar som är klara/"gått i stå".

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#8) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #85261
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-27, 12:26

Citat:
Christian Engström (2007-Oct-26)
Citat:
exodus (2007-Oct-26)Nätneutralitet
Ja, det kan vi gärna ta med. Frågan är viktig, och såvitt jag förstår är vi alla helt överens om den.
Överens om vad? Om det handlar om några lagar som skall begränsa mig i hur jag får prioritera paket i mina nätverk så är jag inte ett dugg överens, ren och skär idioti. Bättere då att fokusera på hur man kan hjälpa vanligt folk att konkurrera med de ISP:er som eventuellt skulle ge en dålig service.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#9) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #85288
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-27, 17:37

Citat:
Staten ska respektera de mänskliga rättigheterna även i praktiken.

Är inte det flum?

Om staten inte gör detta idag litar jag på att jk löser det. Vad skulle kunna bli bättre?

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #85370
Standard RE: Principprogram 3.1 - är vi klara? - 2007-10-28, 21:35

Citat:
John Nilsson (2007-Oct-27)Överens om vad? Om det handlar om några lagar som skall begränsa mig i hur jag får prioritera paket i mina nätverk så är jag inte ett dugg överens, ren och skär idioti. Bättere då att fokusera på hur man kan hjälpa vanligt folk att konkurrera med de ISP:er som eventuellt skulle ge en dålig service.
Du har rätt i att vi kan behöva diskutera exakt vad vi vill göra för att säkerställa nätneutralitet. Jag föreslår att vi spar det här till nästa version av programmet, så kan vi ta diskussionen i lugn och ro.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Principprogram 3.1 Christian Engström Principprogram 3.1 (STÄNGD) 18 2007-07-24 17:00
Principprogram asdax Piratstudenterna i Uppsala 0 2006-11-01 19:07
Principprogram 3.0 Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 121 2006-02-12 00:37
Principprogram 2.6 Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 10 2006-01-31 16:05
PRINCIPPROGRAM - OMRÖSTNING Rick Falkvinge Allmän information och frågor 131 2006-01-19 06:48