Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Countercurrents for a just world - 2007-12-04, 01:17

Tack vare en annons i gammelmedia (Upsala Nya Tidning 2007-12-02) blev jag varse att Percy och Louise Schmeiser, det kanadensiska paret som utmanat bioteknikföretaget Monsanto och vägrat att betala "ersättning" för att de fått sina egna grödor nedsmittade med företagets genmanipulerade växtarter, kommer till Uppsala för att delta i seminariet Countercurrents for a just world torsdagen den 6 december klockan 18.30 i Norrlands Nations festsal (Västra Ågatan 14). Det är alltså nu på torsdag, i övermorgon. Jag tolkar annonsen som att seminariet är öppet för allmänheten.

I seminariet deltar även Christopher Weeramantry, jurist från Sri Lanka med lång erfarenhet av att utveckla och tillämpa internationell rätt för att bemästra sådana problem som kärnvapenkapprustning, brott mot de mänskliga rättigheterna och hotet mot miljön.

Christopher Weeramantry och paret Schmeiser är några av mottagarna av årets Right Livelihood Award, som delas ut fredagen den 7 december klockan 18.00 i Riksdagshusets andrakammarsal i Stockholm.

Moderator för torsdagens seminarium i Uppsala är Gustav Fridolin, före detta riksdagsledamot för Miljöpartiet. Seminariet arrangeras av Dag Hammarskjöldstiftelsen och Utrikespolitiska Föreningen i samarbete med Right Livelihood Award Foundation.

Jag antar att det finns en och annan här som är intresserad av seminariet? Jag tänker försöka hinna med det; jag antar att man bör vara ute i god tid före 18.30 för att försäkra sig om en sittplats, även om festsalen är stor.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#2) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #88370
Standard RE: Countercurrents for a just world - 2007-12-04, 10:50

Det här ska jag definivit gå på, det låter väldigt intressant.

Jag bloggade om paret Schmeiser när de fick priset, och partiet gratulerade dem på vår förstasida.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#3) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Länk: #88447
Standard RE: Countercurrents for a just world - 2007-12-05, 00:18

Låter intressant, jag kommer dit.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#4) Gammal
ErSi Inte uppkopplad

Länk: #88453
Standard RE: Countercurrents for a just world - 2007-12-05, 03:27

Låter faktiskt intressant, ska försöka komma!

På sidan om.. tror ni det är tillåtet att ta med en videokamera in för att banda?

Svara med citat
  (#5) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #88465
Standard RE: Countercurrents for a just world - 2007-12-05, 10:53

Citat:
ErSi (2007-Dec-05)På sidan om.. tror ni det är tillåtet att ta med en videokamera in för att banda?
I princip är det arrangören som bestämmer villkoren, och om det står någonstans (i annons eller på skylt) att fotografering/filmning inte är tillåtet, då gäller nog det. Jag har dock inte sett något sådant förbehåll, och jag kan inte se varför arrangörerna skulle motsätta sig filmning i detta fall, så länge filmningen inte stör evenemanget för andra åhörare. Om du vill filma från en särskild plats eller använda extra belysning, så tror jag att de vill att du träffar en överenskommelse med dem i förväg, ungefär som jag antar att yrkesfotografer från massmedia brukar göra.

Jag ringde Dag Hammarskjöldstiftelsen igår för att fråga om förväntad åhöraranstormning, men de trodde som jag att festsalen nog räcker gott och väl; alla intresserade är välkomna. Tyvärr tänkte jag inte på att fråga om fotografering, men du kan ju ringa 018-4101004 själv och höra dig för om du vill slippa att mötas av invändningar vid entrén eller under själva seminariet.

Om du sedan vill sprida filmen via YouTube, så tvivlar jag på att arrangörerna kan göra några immaterialrättsliga invändningar, för det är ju inte ett litterärt eller sceniskt verk som skall framföras. Paret Schmeiser kommer knappast att hävda ensamrätt till sina yttranden från podiet; de om några torde inse att mänskligheten behöver både bröd och skådespel för att överleva...

När jag fotograferar eller filmar i sådana här sammanhang brukar jag dock vara försiktig med att filma åhörarna; det är inte säkert att de vill vara med på bild. Uppmärksamheten bör rikta sig mot huvudpersonerna på podiet. Att en massa anonyma nackar kommer med i nederkanten av bilden är dock troligen ett större bekymmer för fotografen än för nackarna. Kom tidigt och sätt dig långt fram, så löser sig nog det problemet. Tänk på att bilderna kan bli skakiga om du skall hålla kameran i handen hela tiden; eventuellt kan du vila den mot stolsryggen framför, om du nu inte har ett litet diskret stativ (fast då börjar det likna officiell fotografering).

Anders Andersson

Svara med citat
  (#6) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #88571
Standard RE: Countercurrents for a just world - 2007-12-06, 12:04

Idag är det torsdag. Ses där.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#7) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #88572
Standard RE: Countercurrents for a just world - 2007-12-06, 12:16

Jag har dessvärre fått förhinder för egen del i kväll, men jag hoppas att ni andra kan närvara och dokumentera något av vad som sägs.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#8) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Länk: #88590
Standard RE: Countercurrents for a just world - 2007-12-06, 22:59

Det var väldigt intressant.

Om jag ska lyfta fram en bit, så väljer jag beskrivningen av hur Montsanto jobbar. De skickar bönder brev med uppmaningen att betala in 50 000 dollar (tror jag, är lite osäker på summan) för olaga användning av deras grödor. Om inte blir de stämda vilket kostar mycket mer även om bonden vinner. Till saken hör att om Montsantos patenterade genmodifierade grödor sprider sig in från grannens åker till din åker så begår du patentintrång.

Samma maffiametoder som RIAA alltså.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är