Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
ATIX Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Standard Ett bra förslag? - 2007-12-30, 17:20

Jag vet att jag strider mot alla regler som existerar just nu men jag blir bara så fruktansvärt irriterad att något måste göras.

Det är nämligen som så att när någon skriver en intressant rubrik - på svenska - så visar det sig i många fall vara en artikel som sedan är skriven på engelska man länkar till. Detta är extremt jobbigt enligt mig då jag oftast inte orkar plöja så mycket engelska artiklar. Jag vill helst läsa svenska artiklar men jag har inget emot engelska. Jag läser dom ibland också men jag kan inte bara sitta helt avspänd vid datorn och ögna vad som hänt ifall det är på engelska. Då måste jag bli fokuserad för att verkligen kunna sätta mig in i vad det verkligen står.

Det är ett litet problem det hela men jag önskar att ifall man länkar till en artikel som är utländsk så skriv också rubriken i den nya tråden på samma språk så kan man hoppa över den ifall man enbart sitter vid datorn och tar en pilsner och vill läsa lite - på svenska.

Så kan man en annan dag ta dom engelska (eller vilket språk det nu står på) en annan dag.

Jag vet inte om ni andra håller med mig men det hade blivit lite bättre enligt mig. Tänkte senast läsa om att Japan ville censurera internet men det orkade jag inte med efter att jag öppnat tråden.

Kanske är jag bara ute och cyklar ikväll men enligt mig ger det en bättre överblick, precis som att vi har olika kategorier inom forumet - även om min tråd hamnade helt fel. Men det är väl här folk läser så!

// Johan

Svara med citat
  (#2) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #89803
Standard RE: Ett bra förslag? - 2007-12-30, 17:58

Nja, om diskussionen i en tråd förs på svenska så passar det bra med en svensk rubrik tycker jag.

Men nyhetskällan anges ju ofta i trådens underrubrik. Om källan är Slashdot (som i exemplet du nämner) så kan man ju ana att artikeln inte är på svenska, eller hur?

Svara med citat
  (#3) Gammal
ATIX Inte uppkopplad

Länk: #89804
Standard RE: Ett bra förslag? - 2007-12-30, 18:17

Citat:
Winston Smith (2007-Dec-30)Nja, om diskussionen i en tråd förs på svenska så passar det bra med en svensk rubrik tycker jag.

Men nyhetskällan anges ju ofta i trådens underrubrik. Om källan är Slashdot (som i exemplet du nämner) så kan man ju ana att artikeln inte är på svenska, eller hur?

Kan man =) Möjligen om man är mer insatt än mig i alla slashdottare oc co

Jo, oftast sker ju diskussionerna på svenska men det är ju oberoende om artikeln är på negelska eller svenska. En sak om någon längre ner i en tråd länkar till en engelsk artikel men gör den som skriver tråden det så tycker jag också att rubriken ska vara på engelska. Såg faktiskt en rubrik på engeleks aprecis och det är precis så jag önskar att det vore =)

Svara med citat
  (#4) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #89809
Standard RE: Ett bra förslag? - 2007-12-30, 21:21

Citat:
ATIX (2007-Dec-30)Kan man =) Möjligen om man är mer insatt än mig i alla slashdottare oc co
Här är en tumregel som kanske hjälper: om den angivna nyhetskällan är ett svenskt ord eller en förkortning så är artikeln på svenska, annars är den på engelska.

Svara med citat
  (#5) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #89811
Standard RE: Ett bra förslag? - 2007-12-30, 22:38

Tycker det är självklart att man i nyhetsforat använder samma rubrik som artikeln faktiskt innehar - om inte annat så för att enklast undvika dubbeltrådar i samma ämne.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#6) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #89813
Standard RE: Ett bra förslag? - 2007-12-30, 23:13

Citat:
infinite_emma (2007-Dec-30)Tycker det är självklart att man i nyhetsforat använder samma rubrik som artikeln faktiskt innehar - om inte annat så för att enklast undvika dubbeltrådar i samma ämne.
Bra poäng. Men ibland är inte artikelns rubrik särskilt beskrivande och då tycker jag att det är rimligt att hitta på en egen mer passande trådrubrik. Och rubriker på andra språk - även engelska - kan nog vara svårare att ta till sig för många svenska läsare. Jag har inbillat mig att dessa läsare uppskattar att få nyheten sammanfattad i en svensk rubrikrad även om de inte orkar läsa den utländska artikeln som tråden pekar på, men det kanske inte är så...?

Svara med citat
  (#7) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #89814
Standard RE: Ett bra förslag? - 2007-12-30, 23:14

Dubbelpost

Svara med citat
  (#8) Gammal
Fredrik_Augustsson Inte uppkopplad

Länk: #89905
Standard RE: Ett bra förslag? - 2008-01-02, 18:47

Citat:
ATIX (2007-Dec-30)Jag vet att jag strider mot alla regler som existerar just nu men jag blir bara så fruktansvärt irriterad att något måste göras.

Det är nämligen som så att när någon skriver en intressant rubrik - på svenska - så visar det sig i många fall vara en artikel som sedan är skriven på engelska man länkar till. Detta är extremt jobbigt enligt mig då jag oftast inte orkar plöja så mycket engelska artiklar. Jag vill helst läsa svenska artiklar men jag har inget emot engelska. Jag läser dom ibland också men jag kan inte bara sitta helt avspänd vid datorn och ögna vad som hänt ifall det är på engelska. Då måste jag bli fokuserad för att verkligen kunna sätta mig in i vad det verkligen står.

Det är ett litet problem det hela men jag önskar att ifall man länkar till en artikel som är utländsk så skriv också rubriken i den nya tråden på samma språk så kan man hoppa över den ifall man enbart sitter vid datorn och tar en pilsner och vill läsa lite - på svenska.

Så kan man en annan dag ta dom engelska (eller vilket språk det nu står på) en annan dag.

Jag vet inte om ni andra håller med mig men det hade blivit lite bättre enligt mig. Tänkte senast läsa om att Japan ville censurera internet men det orkade jag inte med efter att jag öppnat tråden.

Kanske är jag bara ute och cyklar ikväll men enligt mig ger det en bättre överblick, precis som att vi har olika kategorier inom forumet - även om min tråd hamnade helt fel. Men det är väl här folk läser så!

// Johan

Det är nog väldigt få människor i partiet som har sådana svårigheter med engelskan som du verkar ha, oavsett om de druckit pilsner eller inte. De flesta unga datorvana svenskar idag använder nog minst lika mycket, kanske till och med mer engelska än svenska idag. Jag tycker det är bra med svenska rubriker eftersom diskussionerna trots allt förs på svenska. Dock har Emma en poäng angående dubbelpostningar.

Svara med citat
  (#9) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #89906
Standard RE: Ett bra förslag? - 2008-01-02, 19:12

Detta kanske inte nödvändigtvis måste styras upp.

Det känns som ett större problem att forumsystemet lägger in en massa blankrader helt i onödan, som ovan.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #89910
Standard RE: Ett bra förslag? - 2008-01-02, 19:48

ATIX

Som tidigare nämnts i tråden så tycker jag också att det inte borde vara något problem för de forumaktiva att klara av engelskan i vissa artiklar som länkas till och det som citeras av de artiklarna. Jag kan tänka mig att engelskan används flitigare nu än det gjorde på 80-talet när jag gick i grundskolan.

Engelska och matematik bör ni ungdomar lära er, var datornördar, jaga inte brudar!

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förslag Mattias Agar Piratshoppen 65 2010-06-25 01:46
Förslag nr 3 Björn Odlund Inför medlemsmötet - valsedelsförslag 16 2008-12-07 11:45
Förslag.... ELAZAM Kultur och upphovsrätt 3 2006-09-05 21:53
Förslag Grumpsiedumpsie Övrig piratpolitik 29 2006-08-16 15:50
Två förslag Mattias Swing Allmän information och frågor 0 2006-06-01 14:15