Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ztyx Inte uppkopplad

Ztyxs avatar

Reg.datum: Aug 2006
Standard Hemsida 0.4 - design - 2008-03-13, 04:45

Okej, då ska vi se i vilken ände vi ska börja i; Hemsidegruppen somnade någonstans i höstas (lätt hänt). John, som var hemsidegruppens pidestal, fick ett riktigt kul nytt jobb och med det dessvärre mindre tid att arbeta med Ung Pirats hemsida. Jag själv for till USA, och kanske så blev den första versionen som publicerades någon sorts milstolpe varvid man stannade.

Jag är fortfarande utbytesstudent i USA, men jag tror att det börjar bli dags att röra sig mot en ny hemsida och jag har sagt att jag kan ta över stafettpinnen.

Nog med lång inledning.

För nån vecka sedan så började jag leka ihop en design till en ny hemsida i gratisprogrammet Inkscape. Det jag har gjort än så länge kan beskådas här:

http://www.ungpirat.se/svn/uphemsida...k/screenshots/

(I själva verket så kommer screenshotsen i länken ovan att uppdateras eftersom att jag utvecklar designen)

Designen är väldigt preliminär och jag kan säga redan nu att:

* Den tredje svarta rutan på förstasidan brukade vara orange i bakgrunden - kanske var det bättre.

* Högermarginalen på den fasta sidan är lite för tom.

* Menyalternativen är inte alls fastställda och kan definitivt ändras.

* Sidan saknar i allmänhet bilder. Någon som kanske kan lösas genom att toppbilderna på framsidan kan rotera mellan vanliga bilder och vektorgrafikbilderna.

* Ignorera communityfunktionalitet i denna versionen. När version 0.4 är up'n'running så är communityfunktionalitet garanterat ett av våra nästa mål.

* Sist men inte minst så ser sidan lite plastig ut (prioriterad ändring).

Vi kan ändra designen så mycket vi vill fram och tillbaka så länge vi inom en begränsad tidsram kommer fram till något som vi alla är någorlunda nöjda med.

Så, vad ska vi göra i denna tråd? Jo, först ska jag ställa lite frågor:

* Har vi några officiella färger i en eventuell grafisk profil? Det har alltid varit mycket fokus på svart och vit färgsättning för partiet. I vissa fall kan det vara läckert, men vår hemsida kommer att behöva färg.

* Den piratbilden som dyker upp på vår nuvarande hemsida - är det vår officiella logga? Jag såg piratpartiets logga som vår (ring runt en flagga) av nån anledning, men den kanske inte ska vara med.

Därefter ber jag er att komma med synpunkter och idéer på vad som ni tycker ska förändras i designen.

Jag ser fram emot att bolla idéer med er,

Jens

PS. John skrev missvisande i en tidigare post att hemsida 2.0 (eller 0.4.1) publicerats vilket inte riktigt var korrekt. Även om hemsidespecifikationen behöver uppdateras så tycker jag att vi ska följa versionsnumrena som är specificerade där. Då den nya versionen kommer att baseras på CMS:en Drupal så är det alltså version 0.4 som nu snart planeras att skeppas. DS.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ztyx Skicka ett meddelande via MSN till Ztyx  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Ztyx Inte uppkopplad

Ztyxs avatar

Länk: #96007
Standard RE: Hemsida 0.4 - design - 2008-03-13, 05:07

Åh, en sak till. Ibland kan det vara svårt att visualisera hur en viss ändring ser ut. Därför har jag även lagt upp vektorgrafikfilerna:

http://www.ungpirat.se/svn/uphemsida.../design/trunk/

(glöm inte att ladda ner 'quicklinks.png' också)

Filerna öppnas i Inkscape.
Svara med citat
  (#3) Gammal
Ztyx Inte uppkopplad

Ztyxs avatar

Länk: #96009
Standard RE: Hemsida 0.4 - design - 2008-03-13, 06:30

Nytt i revision 102*:

Citat:
* Har bytt plats på den blåa och gröna färgen på rutorna på förstasidan.

* Har bytt färg på rutan längst till höger, så att den har röd bakgrund (istället för svart).

* Har gjort de rundade kanterna på sidan mindre.

TODO

* Göra menyn tydligare

* Se om bakgrundsmönster på kala ytor kan göra sidan skönare för ögat.

* Ommöblera på förstasidan.

FRÅGOR

* Bör piratgubben vara tydligare på sidan?

* Varje ändring av filerna på webbplatsen ges automagiskt ett nytt revisionsnummer. Varje revision kan ges ett litet loggmeddelande. Jag postar mina loggmeddelanden här så att ni ser vad som händer.
Svara med citat
  (#4) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #96014
Standard RE: Hemsida 0.4 - design - 2008-03-13, 07:31

Svarar lite snabbt innan skolan.

Citat:
* Har vi några officiella färger i en eventuell grafisk profil? Det har alltid varit mycket fokus på svart och vit färgsättning för partiet. I vissa fall kan det vara läckert, men vår hemsida kommer att behöva färg.

* Den piratbilden som dyker upp på vår nuvarande hemsida - är det vår officiella logga? Jag såg piratpartiets logga som vår (ring runt en flagga) av nån anledning, men den kanske inte ska vara med.

1. Olivgrön och "ubuntu" orange.

2. Vi använder både gubben och den som du har nu i vänstra hörnet. Båda är snygga och fungerar i olika sammanhang. Använda båda, bara någon av dem, gör som du vill. Jag mailar över alla loggor till dig senare idag.

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Ztyx Inte uppkopplad

Ztyxs avatar

Länk: #96080
Standard RE: Hemsida 0.4 - design - 2008-03-13, 19:27

Citat:
Stefan Flod (2008-Mar-13)

2. Vi använder både gubben och den som du har nu i vänstra hörnet. Båda är snygga och fungerar i olika sammanhang. Använda båda, bara någon av dem, gör som du vill. Jag mailar över alla loggor till dig senare idag.

Taget. Jag la in in gubben i "bli medlem"-rutan. Se senaste uppdateringen. Ska se om man eventuellt skulle kunna ha honom som ett vattenmärke på sidan. Gubben kan är väldigt rolig, men inte alltid en logga, så jag ser den gärna mer som en kul kul gubbe som kan dyka upp i olika sammanhang kanske på de olika fasta sidorna (jag ser honom segla ett piratskepp, dela ut flygblad etc. - det hade varit kul :-) ).

Du nämnde förresten per mail att du tyckte att titlarna till rutorna skulle vara ovanför bilderna. Jag testade det men det är bättre som de ligger nu.

Jens
Svara med citat
  (#6) Gammal
Ztyx Inte uppkopplad

Ztyxs avatar

Länk: #96224
Standard RE: Hemsida 0.4 - design - 2008-03-15, 08:10

Revision 103:

Citat:
Har gjort en rejäl uppdatering av förstasidan konceptet. Sidan ser mer professionell ut. Övriga sidor är ej uppdaterade (än).

* För tillfället så har vi inte den fina lilla gubben någonstans. Ska se om vi kan lösa det.

* Sidan ser nu mer professionell ut tycker jag.

* Har lyckats klämma in en bild (som egentligen är fler så jag tänker mig att de ska visas som ett album.

* Jag stör mig lite på att det finns två nyanser av grönt. Ska se vad jag ska göra.

* Ideen med "Visste du att...?" var nått jag drog till med för att jag hade ytan. Vad vill vi ha där? Jag kan tänka mig typ länkar till intressanta fasta sidor.

* Vad tycker du/ni om menyn? Ska de blåa linjerna fortsätta i höjd med menyn eller sluta under så att säga? Ska det vara linjer mellan menyalternativen? Ska jag lägga in pilar bredvid varje menyalternativ?

* Gällande de tre bollarna högst upp på sidan så kommer de att vara solida tills att man flyttar muspekaren över dom.

* Sidan ser lite smal ut och om vi kör på en variant av denna designen så är det möjligt att jag kör dynamisk bredd på sidan.

Det var allt för den här gången. Nu ska det sovas.

Jens
Svara med citat
  (#7) Gammal
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #96229
Standard RE: Hemsida 0.4 - design - 2008-03-15, 10:13

Citat:

* Vad tycker du/ni om menyn? Ska de blåa linjerna fortsätta i höjd med menyn eller sluta under så att säga? Ska det vara linjer mellan menyalternativen? Ska jag lägga in pilar bredvid varje menyalternativ?

Själv har jag alltid gillat menyn som http://www.lsu.se/ använder. Snygg, stilren och tydlig.

Försök gärna göra en tydlig länk till forumet. Forumet är väldigt viktigt för alla som vill ställa frågor/läsa på mer/ va med å bestämma/ organisera/snacka skit/ osv osv. Framförallt under valår är forumet A och O.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #97472
Standard RE: Hemsida 0.4 - design - 2008-03-25, 12:37

[quote]Ztyx (2008-Mar-15)Revision 103:

Citat:
Har gjort en rejäl uppdatering av förstasidan konceptet. Sidan ser mer professionell ut. Övriga sidor är ej uppdaterade (än).

Citat:

* För tillfället så har vi inte den fina lilla gubben någonstans. Ska se om vi kan lösa det.

Den fina lilla gubben vill vi gärna ha.

Citat:
* Sidan ser nu mer professionell ut tycker jag.

heltklart dock så kanske jag gillade de stora "bubblorna"-headern högst upp bättre tror jag. Svårt för att bestämma mig.

Citat:
* Har lyckats klämma in en bild (som egentligen är fler så jag tänker mig att de ska visas som ett album.

Skulle vara kul att se det "in-action".

Citat:
* Jag stör mig lite på att det finns två nyanser av grönt. Ska se vad jag ska göra.

Mjo. Olivgrön försöker vi väll att göra till en av våra färger i UP.

Citat:
* Ideen med "Visste du att...?" var nått jag drog till med för att jag hade ytan. Vad vill vi ha där? Jag kan tänka mig typ länkar till intressanta fasta sidor.

Jag gillar ideen starkt!

Citat:

Se inlägget före.

Citat:
* Gällande de tre bollarna högst upp på sidan så kommer de att vara solida tills att man flyttar muspekaren över dom.

Vad händer då?

Citat:
* Sidan ser lite smal ut och om vi kör på en variant av denna designen så är det möjligt att jag kör dynamisk bredd på sidan.

Gör som du vill.

Grymt bra arbetat föressten. Keep up the good work!

Svara med citat
  (#9) Gammal
Ztyx Inte uppkopplad

Ztyxs avatar

Länk: #97795
Standard RE: Hemsida 0.4 - design - 2008-03-28, 07:51

Har commit:at revision 104:

Citat:
* Har snyggat till menyn

* Gjort om toppen av sidan:

* Lagt till de obligatoriska bollarna

* Lagt till "Forum"-länk.

* Lagt till

* Sett till så alla rutor nere på sidan har samma design

Allt som allt så har dessa ändringar givit sidan en mer professionell look.

Vill jag ha en meny på någon av sidorna eller är en besökare nöjd med bara topp/rullgardinsmeny? Övriga kommentarer?

Ursäkta dröjsmålet. Jag har haft en kusin på besök hos mig i en vecka.

Jens
Svara med citat
  (#10) Gammal
Ztyx Inte uppkopplad

Ztyxs avatar

Länk: #97796
Standard RE: Hemsida 0.4 - design - 2008-03-28, 07:55

Citat:
Ztyx (2008-Mar-28)Har commit:at revision 104:

[...]

Notera att jag för tillfället bara arbetar med designen av förstasidan och sedan kommer att överföra den designen till de andra mer fasta sidorna.

/J
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nytt förslag på re-design för www.Piratpartiet.se Mika Sjöman IT - Webbstrategi- och utvecklingsgruppen 1 2009-04-21 16:48
Finland wonders if Russia stole its camouflage design Mårten Fjällström PP i media 0 2008-11-23 07:16
Hemsida webbmaster2004 28. Västerbottens län 5 2006-05-31 11:59
Statisk eller dynamisk design på nya webbplatsen. laws of tradition Arbetsmapp för hemsidan -06 9 2006-05-02 13:45
Hemsida dahlis91 Arkiv för Södra Älvsborgs valkrets (Västra Götaland södra) 11 2006-03-21 12:44