Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets extra medlemsmöte februari 2018
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard 2006-03-16: Styrelsemöte - 2006-03-18, 19:38

Protokoll från styrelsemöte torsdagen den 16 mars

Närvarande: Mikael Viborg, Sebastian Själin, Rickard Falkvinge. Mika Sjöman har lämnat fullmakt till Rickard Falkvinge.

Mötet öppnades kl 20:00.

Styrelsen beslutade att provvalsprocessen av de tio gemensamma namnen på valsedlarna ska gå till så här: Alla medlemmar nominerar namn i en första fas. Därefter, i en andra fas, så får medlemmarna rösta multiple-choice från hela listan med nomineringar på de kandidater som de vill se på rikslistan. Antalet kryss ger en första rangordning.

Styrelsen har sedan möjlighet att flytta en kandidat högst tre steg upp eller ner från denna ordning, alternativt stryka kandidaten helt och hållet, ifall det skulle framkomma något som gör det besvärande för partiet att denna kandidat representerar Piratpartiet.

Mötet avslutades kl 00:30.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #12510
Standard RE: 2006-03-16: Styrelsemöte - 2006-03-19, 01:29

Hur motiveras styrelsens möjligheter att ändra i rangordningen?

Stykningsmöjligheten är begriplig.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#3) Gammal
cortex Inte uppkopplad

cortexs avatar

Länk: #12513
Standard RE: 2006-03-16: Styrelsemöte - 2006-03-19, 02:33

Jag kan inte heller se någon anledning till att styrelsen ska ha total kontroll över valkretsarnas listor, det verkar vara ett helt onödigt infall av kontrollmani.

Om en medlem är uppenbart olämplig borde det vara upp till valkretsen att ta bort den personen från listan. Om styrelsen har åsikter bör den isåfall kontakta valkretsen och motivera varför personen är så olämplig. Om personen är såpass olämplig att den skadar partiet har vi alltid möjligheten till uteslitning (vilken självklart måste användas med största försiktighet).

--<br>
Joakim Lundborg, Vice Valkretsledare Stockholm
  Skicka ett meddelande via ICQ till cortex  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #12517
Standard RE: 2006-03-16: Styrelsemöte - 2006-03-19, 03:53

Citat:
cortex (2006-Mar-19)Om en medlem är uppenbart olämplig borde det vara upp till valkretsen att ta bort den personen från listan. Om styrelsen har åsikter bör den isåfall kontakta valkretsen och motivera varför personen är så olämplig. Om personen är såpass olämplig att den skadar partiet har vi alltid möjligheten till uteslitning (vilken självklart måste användas med största försiktighet).
Ehhh.... Du verkar missa en väldigt viktig, praktisk såväl som ekonomisk, faktor här: För varje unik valsedel vi vill trycka upp får vi betala drygt 600 kronor (minns tyvärr inte det exakta beloppet, men det har redovisats på annan plats i vårt forum) i uppsättningskostnad. Således kan vi få cirka 20,000 extra valsedlar för varje lista vi kan samordna med annat valdistrikt.

Edit: Ergo, med samma lista i alla 29 distrikt får vi alltså 0,58 miljoner valsedlar "extra" för samma pris. Med fem, sex, sju olika valsedlar (för att spegla situationen i de största distrikten), så blir det något mindre, men ändå tillräckligt många för att ta med i beräkningingen.

Hur gärna vi än skulle vilja, så kan vi alltså inte I DETTA VAL kosta på oss att ha så individualiserade valsedlar, som de flesta av oss skulle önska.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#5) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #12522
Standard RE: 2006-03-16: Styrelsemöte - 2006-03-19, 07:32

Citat:
cortex (2006-Mar-19)Jag kan inte heller se någon anledning till att styrelsen ska ha total kontroll över valkretsarnas listor, det verkar vara ett helt onödigt infall av kontrollmani.
Jag noterar att både du och Tor missat vilken lista det här är, det är nämligen inte alls fråga om valkretsarnas listor på 12 namn, utan rikslistan med de tio gemensamma namnen. Den som det tidigare bestämdes att styrelsen skulle utse är det alltså nu medlemmarna som väljer med de förbehåll att styrelsen kan flytta ett par snäpp för att t.ex. få varannan damernas (det har ju ingen större praktisk betydelse eftersom om vi får över 4% så lär nog alla på den här listan åka in på fyra års samhällstjänst, såvida inte en enskild valkrets får över 12%). Att flytta valkretsarnas namn var aldrig aktuellt, mycket eftersom den rangordningen kan visa sig vara mycket viktigare (om jag inte missat nåt).

Men jag kan hålla med om att det står nog lite oklart om man inte vet om det... Att jag vet det är mest för att jag läste styrelsemöteschaten (i efterhand) och såg diskussionerna.

Att sen Björn verkar svara på en helt annan fråga får vi nog skylla på hans förråd av Lettisk fulsprit. ;-) Eller vad menar du, Björn?

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#6) Gammal
cortex Inte uppkopplad

cortexs avatar

Länk: #12527
Standard RE: 2006-03-16: Styrelsemöte - 2006-03-19, 09:16

Okej, ledsen att jag missupfattade, tyckte att det lät konstigt.

--<br>
Joakim Lundborg, Vice Valkretsledare Stockholm
  Skicka ett meddelande via ICQ till cortex  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #12543
Standard RE: 2006-03-16: Styrelsemöte - 2006-03-19, 12:19

Citat:
Richie (2006-Mar-19)Att sen Björn verkar svara på en helt annan fråga får vi nog skylla på hans förråd av Lettisk fulsprit. ;-)
Ingen sprit här inte. Men du måste lära dig, att ett av kännetecknen på en bra politiker är att han alltid svarar på någon av de frågor han har ett färdigt svar på, inte frågan som egentligen ställs.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#8) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #12552
Standard RE: 2006-03-16: Styrelsemöte - 2006-03-19, 13:56

Citat:
Björn Felten (2006-Mar-19)Men du måste lära dig, att ett av kännetecknen på en bra politiker är att han alltid svarar på någon av de frågor han har ett färdigt svar på, inte frågan som egentligen ställs.
Aha, men då känner jag mig ju ganska trygg i förvissningen att jag inte trillat ner i DET träsket. Än, iaf. :-)

Svara med citat
  (#9) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #12553
Standard RE: 2006-03-16: Styrelsemöte - 2006-03-19, 14:00

Citat:
cortex (2006-Mar-19)Okej, ledsen att jag missupfattade, tyckte att det lät konstigt.
Jag är tvärtom glad att du missuppfattade och ställde frågan så jag fick dryga mig lite och klargöra det hela. ;-)

Men allvarligt talat så hade nog jag också tyckt det var konstigt om jag inte hade fuskat och tittat i facit redan innan.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #12559
Standard RE: 2006-03-16: Styrelsemöte - 2006-03-19, 14:57

Citat:
Richie (2006-Mar-19)
Citat:
cortex (2006-Mar-19)Jag kan inte heller se någon anledning till att styrelsen ska ha total kontroll över valkretsarnas listor, det verkar vara ett helt onödigt infall av kontrollmani.
Jag noterar att både du och Tor missat vilken lista det här är(...)

Nej då, jag var helt införstådd med att det gällde de 10 översta namnen. Du svarade lite på min fråga Richie, att det kan vara för att åstadkomma "varannan damernas". Finns det fler anledningar?

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
2006-07-26: Styrelsemöte Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 7 2006-07-27 16:09
2006-04-10: Styrelsemöte (2 av 2) Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 0 2006-04-10 21:08
2006-04-05: Styrelsemöte Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 0 2006-04-05 22:05
2006-03-27: Styrelsemöte Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 0 2006-04-05 22:03
2006-03-23: Styrelsemöte Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 0 2006-03-24 19:59