Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Utkast till plattform för kommunalvalet 2010 - 2008-09-14, 16:01

Kommunalpolitik:

Vi diskuterade på piratfikat att ställa upp i kommunalvalet i Uppsala 2010. Vi kom fram till att dessa frågor är intressanta.

Citat:
Uppsala som kunskapstad

Uppsala har med sina välrenommerade universitet en unik möjlighet att skapa de nya högkvalificerade arbetstillfällen som framtiden erbjuder. Kommunen behöver förtäta sitt samarbetet med universiteten i staden för att det ska bli verklighet. Dessutom behöver kommunen vidta åtgärder för att göra Uppsala till en attraktiv kunskapsstad.

Fritt informationssamhälle

* Trådlöst fritt internet är en nyckel i att skapa en integritetsskyddad kommunikation (precis som studenterna länge tyckt)

* Övervakningskameror är slöseri (se BRÅs rapport) som skapar misstro och inkräktar på privatlivet

* Kommunala funktioner ska utformas så att privatlivet skyddas så långt som möjligt. Slentrianmässigt insamlande av personlig information såsom fingeravtryck (som i Uddevalla) ska undvikas.

Välfungerande kunskapssamhälle

* Kommunen har ett ansvar för att se till att alla bostadsområden har tillgång till snabb internet-uppkoppling

* All kommunal service ska vara tillgänglig via nätet och handikappanpassad.

* Program med öppen källkod ska premieras inom offentlig förvaltning. Det finns ingen anledning att slentrianmässigt betala skattebetalarnas pengar till amerikanska företag när det finns fullgoda gratisalternativ. RSV håller för övrigt med.

Utbildning för framtiden

* För att våra unga ska kunna växa upp till att bli framgångsrika deltagare i det fria informationssamhället måste vi förse dem med en gedigen kunskap om den nya informationstekniken. Det gäller så väl den praktiska kunskapen om hur man använder tekniken som frågor kring hur man på ett ansvarsfullt och respektfullt sätt agerar på nätet.

* Datorutbildningen i skolan ska främst baseras på fria program. Skolan ska utbilda fria medborgare, inte kunder till Microsoft.

* Lärarna ska erbjudas fortbildning så att de håller sig a jour med utvecklingen och förstår vad eleverna gör.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #128963
Standard RE: Utkast till plattform för kommunalvalet 2010 - 2009-02-19, 11:15

Jag vill lägga till en punkt

Folkbiblioteken i kommunen bör bygga upp en trackertjänst för Torrents.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Jante Inte uppkopplad

Jantes avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #135101
Standard RE: Utkast till plattform för kommunalvalet 2010 - 2009-03-29, 00:59

Tycker det låter som ett bra program! Jag är nybliven ordförande för Sveriges Ingenjörers nya distriktsorganisation i Uppsala län och vi har ett informellt projekt för att få fler ingenjörsjobb till länet. I dagsläget så har 49% av våra medlemmar som bor i Uppsala län sitt arbete i ett annat län, vilket är skrämmande. Uppsala har en potential att vara ett superattraktiv ställe för företag att förlägga sin verksamhet på, dels med tanke på alla studenter och dels med tanke på att många av de 49% ingenjörer som pendlar utom länet varje dag nog kan tänka sig att byta till en arbetsgivare i Uppsala istället.

Vi kommer ha ett seminarium den 21 april där Uppsala Innovation Center kommer och berättar om sin verksamhet. Förhoppningsvis är det någon som tänder på idén att starta eget. Men vi behöver även locka hit etablerade teknikföretag.

Gillade även idén att ha mer internet-relaterad utbildning. Uppsala Universitet borde skapa en Internet-ingenjörs utbildning. Vi har ju att brås på här i staden, med både Niklas Zennström och Oscar Swartz...
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Jante  
Svara med citat
  (#4) Gammal
DanielN Inte uppkopplad

DanielNs avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #135150
Standard RE: Utkast till plattform för kommunalvalet 2010 - 2009-03-30, 00:21

Citat:
* Övervakningskameror är slöseri (se BRÅs rapport) som skapar misstro och inkräktar på privatlivet

Det är väl Länsstyrelsen/Datainspektionen som ger tillstånd till kameraövervakning? (frågetecken då jag inte själv är 100%)

Är punkten menad att sätta en riktlinje för kommunen att vara restriktiva i sådana frågor, eller att stoppa kommunens egna ansökningar helt?

Svara med citat
  (#5) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #135737
Standard RE: Utkast till plattform för kommunalvalet 2010 - 2009-04-02, 22:39

Citat:
DanielN (2009-Mar-30)Det är väl Länsstyrelsen/Datainspektionen som ger tillstånd till kameraövervakning?
Länsstyrelsen, om inget har ändrats nyligen (jag har inte lagtexten framför mig nu). Vad Datainspektionen skulle ha med saken att göra vet jag inte, men det är många som tror det (inklusive Datainspektionen själv, med hänvisning till de magiska ettor och nollor som bilderna representeras med).

Citat:
Är punkten menad att sätta en riktlinje för kommunen att vara restriktiva i sådana frågor, eller att stoppa kommunens egna ansökningar helt?
Jag har inte varit med och formulerat punkten, men jag antar det (eftersom länsstyrelsen är underställd staten, inte kommunen). Innebörden är väl restriktivitet snarare än tvärstopp för alla ansökningar; vi hinner säkert utveckla det där till 2010.

Vad jag skulle vilja se mer av nu är dock rutiner för bevakning av kommunala ärenden. Vi har ett drygt år kvar till valet, och vi kan vilja öva oss på att ta ställning i de frågor som faktiskt kommer upp (i den mån de är föremål för något intresse alls från vår sida), även om vi inte ännu får delta i besluten. Hugade fullmäktigekandidater kan öva sig på att skriva motioner i kommunala frågor, och så kan vi använda dessa övningar som underlag när vi om ett år skall sätta samman vår kommunala valsedel.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#6) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #135746
Standard RE: Utkast till plattform för kommunalvalet 2010 - 2009-04-02, 23:45

[quote]SM5POR (2009-Apr-02)
Citat:
DanielN (2009-Mar-30)

Vad jag skulle vilja se mer av nu är dock rutiner för bevakning av kommunala ärenden. Vi har ett drygt år kvar till valet, och vi kan vilja öva oss på att ta ställning i de frågor som faktiskt kommer upp (i den mån de är föremål för något intresse alls från vår sida), även om vi inte ännu får delta i besluten. Hugade fullmäktigekandidater kan öva sig på att skriva motioner i kommunala frågor, och så kan vi använda dessa övningar som underlag när vi om ett år skall sätta samman vår kommunala valsedel.

Orkar du gräva fram ett schema för alla fullmäktigemöten mellan nu och valet? Så sätter vi ett schema på att ha minst tre pirater närvarande på varje möte. Borde vara en bra början på rutiner för lokalpolitisk bevakning

www.mab.nu
Svara med citat
  (#7) Gammal
Jante Inte uppkopplad

Jantes avatar

Länk: #137484
Standard RE: Utkast till plattform för kommunalvalet 2010 - 2009-04-13, 00:08

Alla kommunfullmäktige sänds på lokal-TV och man kan dessutom se dem i repris på nätet:

http://www.uppsala.se/Omkommunen/Pol...ktige/Webb-tv/

Tror det är bra att Piratpartiet får en kunskapsprägel, så att propagera för satsningar för att få hit företag med internet teknologi i fokus kan ju vara en bra idé samt att Tekniska högskolan borde ha en Internetteknologi inriktning.

Idag verkar man mest ha Life Science (biomedicin, läkemedel etc) i huvudet, men Uppsala behöver stå på fler ben.

Det borde även finnas ett större utbud av webb-baserade universitetskurser, för de som vill läsa en kurs på sidan av arbetet.
Svara med citat
  (#8) Gammal
Jante Inte uppkopplad

Jantes avatar

Länk: #137490
Standard RE: Utkast till plattform för kommunalvalet 2010 - 2009-04-13, 01:38

Upptäckte att det stod att jag inte är partimedlem bredvid mina inlägg?

Är dock medlem, t o m Guldpirat, så jag undrar om det är något jag glömt att fylla i någonstans eller något jag måste göra?

Tacksam för hjälp!

/Janne
Svara med citat
  (#9) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #137610
Standard RE: Utkast till plattform för kommunalvalet 2010 - 2009-04-13, 23:38

Citat:
Jante (2009-Apr-13)

samt att Tekniska högskolan borde ha en Internetteknologi inriktning.

Idag verkar man mest ha Life Science (biomedicin, läkemedel etc) i huvudet, men Uppsala behöver stå på fler ben.

Det borde även finnas ett större utbud av webb-baserade universitetskurser, för de som vill läsa en kurs på sidan av arbetet.

Rent allmänt håller jag med. Men det kan vi inte driva som kommunpolitik eftersom universitetet är en egen myndighet. Däremot kan vår studentparti, piratstudenterna, givetvis driva de frågorna

www.mab.nu
Svara med citat
  (#10) Gammal
pelpet Inte uppkopplad

pelpets avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #156480
Standard RE: Utkast till plattform för kommunalvalet 2010 - 2009-06-09, 21:41

Några fler kommunala förslag:

*Arbeta för att kommunen i möjligaste mån ställer krav på öppna licensformer och användandet av öppna dataformat i offentliga upphandlingar. Egenutvecklade datasystem skall om möjligt publiceras som öppen källkod.

*Icke integritetskränkande rådata i alla dess former som samlas in med kommunala medel skall kostnadsfritt tillgängligöras i format som medger spridning och återanvändning. (Avser kartmaterial framför allt).

*Anställda i kommunal förvaltning skall skyddas från slentrianmässig övervakning av datatrafik.

*Kommunalt tillhandahållande av öppet, icke-loggat trådlöst bredband där det kan ske till låg kostnad (t.ex. på skolor, bibliotek, kommunala förvaltningar etc).

--------------------------------------

- Tänk själv, tänk kritiskt.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valplattform för Regionvalet 2010 - Utkast 1 dansve Västra 13 2010-01-24 18:47
Utkast på möteshandlingar för fsmöte 22 - 24 januari 2010 agnesson Styrelsemöteshandlingar 2009 0 2010-01-13 15:50
Utkast Verksamhetsplan 2010, Ung Pirat Stefan Flod Verksamhetsplanen 2010 6 2010-01-12 20:12
PP Vänersborg i kommunalvalet 2010? dansve 18. Norra Älvsborgs valkrets (Västra Götaland norra) 1 2009-12-10 13:58
Utkast till flygblad Marcus Dahlman Gamla trådar för Bohusläns valkrets (Västra Götaland västra) 11 2006-07-04 10:19