Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-09-23, 12:12

Fast nu ser jag att bilden är fel - det ska ju vara partimedlemmarna som väljer partiledare, inte styrelsen. Jag tyckte väl att det kändes lite skumt att inte ha direktval av partiledare.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #115333
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-09-23, 14:05

Citat:
Mab (2008-Sep-23)Jag ser vice partiledare som ett komplement till partiledaren och inte som en ersättare vid avhopp. Då blir det viktigaste att ha en vice som partiledaren fungerar bra med och som kompletterar partiledaren.
Så ser jag det också. Om partiledaren faller ifrån av ena eller andra anledningen får vice partiledaren ta över det praktiska tillfälligtvis, men bara tills man har lyckats skaka fram en ny partiledare genom ett nytt val.

Citat:
Samtidigt begränsas urvalet till medlemmar av styrelsen för att den som blir vice ska ha någon form av mandat från väljarna
Här håller jag inte med. Jag tycker nog att partistyrelsen borde få välja den person som de tycker är bäst lämpad, vare sig han råkar vara medlem i styrelsen eller inte. I praktiken kommer det förstås säkert oftast bli någon som var styrelsemedlem redan tidigare, men det behöver inte alltid vara så.

Man kan jämföra med hur riksdagen väljer statsminister. I praktiken blir det oftast någon som sitter i riksdagen, men det behöver inte bli det om riksdagsmajoriteten tycker att någon annan vore lämpligare. I vilket fall som helst får den nya statsministern legitimitet genom att riksdagen har valt honom.

På samma sätt får den nya partiledaren demokratisk legitimitet genom att medlemmarnas främsta representanter (styrelsen) har valt honom, om man väljer att låta styrelsen utse den nya ledaren istället för att göra det genom en medlemsomröstning. Ur den synvinkeln ser jag inga problem.

Däremot ser jag ingen anledning varför man skulle ha olika förfaranden för ordinarie och extra val av partiledare. Eftersom vi arbetar elektroniskt är det ju inte svårt att ordna en medlemsomröstning, så jag ser inga praktiska problem med det. Vi är fria att välja det sätt att utnämna partiledare som vi känner oss mest tillfreds med på andra grunder.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #115334
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-09-23, 14:16

Citat:
HR (2008-Sep-22)Partistyrelsen skall helst hålla sina möten IRL.

Det kostar mycket pengar då det är 33 personer det handlar om. Givetvis betalar partiet resa och eventuell logi.
Jag tycker också det är en dålig idé att skriva in i stadgarna att styrelsen måste träffas fysiskt ett visst antal gånger.

För det första ser jag inget principiellt skäl att frångå den vanliga principen att styrelsen själv väljer sina arbetsformer. Den ska efter bästa förmåga göra ett så gott jobb som möjligt, och exakt hur det ska gå till är ingenting som vi som är här idag vet bättre än de framtida styrelserna vet själva.

För det andra tycker jag att ett krav på att resa till ett formellt möte fyra gånger per år är dåligt i sig. Dels är det så mycket att det är betungande för personerna, dels kommer det som HR påpekar kosta en oherrans massa pengar.

I dagsläget skulle vi överhuvudtaget inte ha råd att genomföra det, och även om vi får något bättre ekonomi genom ett eller ett par mandat i EU tror jag inte alls att det skulle vara bästa användning av pengarna. Styrkan i vårt parti har ju hittills varit att vi har varit bra på att utnyttja teknikens nya fördelar och möjligheter. Det finns ingen anledning att skriva in i stadgarna att vi ska börja göra tvärtom.

Citat:
Om styrelsemöten hålls elektronisk så skulle jag föredra forumet framför någon chatt då det är 33 personer. En forumavdelning som bara kategorin "boardmembers" kan läsa och posta på, alltså osynlig för vanliga medlemmar.
Idag har vi en chatt med ett 30-tal personer, och den fungerar alldeles utmärkt. Slutar den fungera bra får vi se till att lösa det problemet på det sätt vi kan.

Som sagt: jag tycker att principen ska vara att styrelse, VU och alla andra grupper själva väljer sina arbetsformer på ett sätt som passar just dem och som de tycker känns som det mest effektiva.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #115360
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-09-23, 20:02

Citat:
Christian Engström (2008-Sep-23)
Citat:
Samtidigt begränsas urvalet till medlemmar av styrelsen för att den som blir vice ska ha någon form av mandat från väljarna

Här håller jag inte med. Jag tycker nog att partistyrelsen borde få välja den person som de tycker är bäst lämpad, vare sig han råkar vara medlem i styrelsen eller inte. I praktiken kommer det förstås säkert oftast bli någon som var styrelsemedlem redan tidigare, men det behöver inte alltid vara så.

Du citerar hur partiledaren ska utse sin vice, men i din kommentar skriver du att styrelsen ska ha frihet att välja fritt. Men i min modell är det partiledaren som enväldigt utser sina vicar. Anser du att det är fel modell eller anser du att även i den modellen så ska det stå fritt vem som kan väljas?

Citat:

Däremot ser jag ingen anledning varför man skulle ha olika förfaranden för ordinarie och extra val av partiledare. Eftersom vi arbetar elektroniskt är det ju inte svårt att ordna en medlemsomröstning, så jag ser inga praktiska problem med det. Vi är fria att välja det sätt att utnämna partiledare som vi känner oss mest tillfreds med på andra grunder.

I mitt förslag väljs partiledaren alltid likadant nämligen på årsmötet. Mitt förslag att styrelsen ska utse en interristisk partiledare fram tills nästa årsmöte istället för att fyllnadsvalet ska ske genom en medlemsomröstning. Det beror främst på att jag vill ge valet av partiledare större tyngd än valet av andra styrelseposter samt ge valberedningen en bättre möjlighet till ett grundligt beredningsarbete då posten kräver betydligt mer än en vanlig styrelsepost. Dessutom kommer posten förmodligen vara en arvoderad post framöver (till skillnad från poster i styrelsen) vilket gör att kandidater kan behöva högre grad av framförhållning.

Citat:

Jag tycker också det är en dålig idé att skriva in i stadgarna att styrelsen måste träffas fysiskt ett visst antal gånger.

Det ska givetvis inte stå i stadgan. Däremot så bör det stå i styrdokumentet för styrelsen så att alla medlemmar får inblick i hur styrelsen arbetar. Styrdokumentet ska antas av styrelsen och kan ändras av styrelsen.

[quote]Christian Engström (2008-Sep-23)

För det första ser jag inget principiellt skäl att frångå den vanliga principen att styrelsen själv väljer sina arbetsformer. Den ska efter bästa förmåga göra ett så gott jobb som möjligt, och exakt hur det ska gå till är ingenting som vi som är här idag vet bättre än de framtida styrelserna vet själva.

För det andra tycker jag att ett krav på att resa till ett formellt möte fyra gånger per år är dåligt i sig. Dels är det så mycket att det är betungande för personerna, dels kommer det som HR påpekar kosta en oherrans massa pengar.

I dagsläget skulle vi överhuvudtaget inte ha råd att genomföra det, och även om vi får något bättre ekonomi genom ett eller ett par mandat i EU tror jag inte alls att det skulle vara bästa användning av pengarna. Styrkan i vårt parti har ju hittills varit att vi har varit bra på att utnyttja teknikens nya fördelar och möjligheter. Det finns ingen anledning att skriva in i stadgarna att vi ska börja göra tvärtom.[quote]

Jag ser fysiska möten som ekonomiskt möjliga först när vi finns representerade i riksdagen.

Klarar man inte av att avvara fyra helger per år för att leda partiet så bör man enligt mig inte sitta i styrelsen. Kostnaden för fyra möten för ett femtiotal personer kommer givetvis uppgå till en del, men jag tror att värdena av fysiska möten överstiger kostnaderna i ett läge där vi kan bära upp kostnaden.

Att vissa former för hur styrelsen fungerar och arbetar bör stå i stadgan anser jag vara nödvändigt för insyn och transparans. Givetvis så ska det inte detaljstyras. Men styrelsen i mitt förslag är att se som en betydligt mer formell instans än dagens styrelse vilket innebär att formerna för den också bör vara mer formaliserade.

Citat:

Idag har vi en chatt med ett 30-tal personer, och den fungerar alldeles utmärkt. Slutar den fungera bra får vi se till att lösa det problemet på det sätt vi kan.
Jag håller inte med i din hyllning av chatten. Chatten fungerar utmärkt som kommunikationskanal och bör finnas kvar som sådan. Den fungerar dock inte alls lika bra till strategiska disussioner och framför allt så fungerar den inte särskilt bra som beslutsmekanism. Den fungerar, och i vår nuvarande ekonomiska situation kan vi absolut inte hitta ett bättre system. men i en situation med mer pengar bör större beslut lyftas till en mer formell instans. Eftersom våra onlineårsmöten även de har sina brister ser jag en formell, fysisk och beslutande styrelse som en bra lösning

Citat:

Som sagt: jag tycker att principen ska vara att styrelse, VU och alla andra grupper själva väljer sina arbetsformer på ett sätt som passar just dem och som de tycker känns som det mest effektiva.

Jag håller med dig till stor del men anser att ramarna för hur de kan välja sina arbetsformer ska sättas av stadgarna till större del än idag för att göra organisationen mer transparent och göra ansvarsfördelningen mer tydlig.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #115361
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-09-23, 20:47

Citat:
Mab (2008-Sep-23)
Citat:
Citat:
Du citerar hur partiledaren ska utse sin vice, men i din kommentar skriver du att styrelsen ska ha frihet att välja fritt. Men i min modell är det partiledaren som enväldigt utser sina vicar. Anser du att det är fel modell eller anser du att även i den modellen så ska det stå fritt vem som kan väljas?
Ooops, då slarvläste jag alldeles för mycket helt enkelt.

Jag trodde att det jag kommenterade var hur styrelsen ska utse en ny (interimistisk) partiledare om den ordinarie valda har fallit ifrån. Enklast är nog att bara bortse från min kommentar.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#6) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #115402
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-09-24, 17:38

Apropå riksdagen, så har ett parti med mandat ett antal anställda. När det gäller EU så är det mig vetterligen parlamentarikerna som har arbetsgivaransvar gentemot sina anställda assistenter. När Piratpartiet så småningom kommer in i riksdagen, så undrar jag vem eller vilka i partiet som har arbetsgivaransvaret?

Det skall/bör stå i stadgan vilken grupp inom partiet som har arbetsgivaransvar.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#7) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Länk: #115404
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-09-24, 19:16

Citat:
HR (2008-Sep-24)Apropå riksdagen, så har ett parti med mandat ett antal anställda. När det gäller EU så är det mig vetterligen parlamentarikerna som har arbetsgivaransvar gentemot sina anställda assistenter. När Piratpartiet så småningom kommer in i riksdagen, så undrar jag vem eller vilka i partiet som har arbetsgivaransvaret?

Det skall/bör stå i stadgan vilken grupp inom partiet som har arbetsgivaransvar.
Det är väl piratpartiet som organisation? Eller måste det vara en fysisk person?

Svara med citat
  (#8) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #115405
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-09-24, 19:57

Citat:
larsl (2008-Sep-24)
Citat:

[...]

Det är väl piratpartiet som organisation? Eller måste det vara en fysisk person?
Den som har arbetsgivaransvar anställer eller delegerar rekryteringen till annan person/grupp.

Jag tänker om det är styrelsen eller VU som har arbetsgivaransvaret.

Arbetsgivaransvaret inbegriper annat än att bara betala ut lönen; den anställda skall ha försäkring ifall det händer en olycka och arbetsmiljölagar skall följas etc.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#9) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Länk: #115409
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-09-24, 21:18

Citat:
HR (2008-Sep-24)Den som har arbetsgivaransvar anställer eller delegerar rekryteringen till annan person/grupp.

Jag tänker om det är styrelsen eller VU som har arbetsgivaransvaret.
Styrelsen, antar jag. De tjänster som först kan komma att bli avlönade är väl t.ex. partiledare och partisekreterare, så att ha VU som ansvarig skulle bli lite konstigt.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #115411
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-09-24, 22:08

Arbetsgivaransvaret är en viktig fråga som vi nog behöver se närmare på. Spontant såhär innan det är gjort så lutar jag mot att anse att VU bör ha arbetsgivar/arbetsledningsansvar för alla anställda utom de som sitter i VU. För de som sitter i VU bör styrelsen en styrelseledamot utanför VU att ha arbetsgivar/arbetsledningsansvaret eftersom styrelsen i sin helhet är för stor för att ha den typen av kollektivt ansvar för arbetsledning

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förtydliga stadgarna Tommten Motionsförslag 5 2010-01-20 18:45
Riksdagslistornas utformning Henry Rouhivuori Allmän information och frågor 37 2009-08-23 03:02
Styrelsens utformning i de nya stadgarna alternativ Henry Rouhivuori Organisationsutvecklingsgruppen 0 2009-02-10 01:12
Valberedningens utformning i de nya stadgarna Mab Organisationsutvecklingsgruppen 8 2009-02-01 18:18
Uppstarts Stadgarna up-sth Emil Vikström Ung Pirat Stockholm 0 2006-12-08 02:56