Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard PPs ideologi och principer. - 2008-11-30, 14:10

Den här tråden ägnas åt PPs ideologi och principiella ställningstaganden. Den här posten kommer efterhand uppdateras med länkar till bloggdiskussioner i ämnet.

Länkar relaterade till diskussionen om en ideologi för PP (i alfabetisk ordning):

Christoffer Kullenberg (om nätpolitik):

http://christopherkullenberg.se/?p=389.

exodus, m. fl. (upprop till informationsfrihet):

http://forum.piratpartiet.se/Topic60129-110-1.aspx

Mattias Bjärnemalm (om Piratpartiets ideologi):

http://ungpirat.blogspot.com/2008/12...-pstenden.html.

http://ungpirat.blogspot.com/2008/12...-liberala.html.

Rick Falkvinge (om Piratpartiets ideologi):

http://rickfalkvinge.se/2008/11/29/p...a-rattigheter/.

http://rickfalkvinge.se/2008/12/14/p...iets-ideologi/.

Rickard Olsson (om privat kontra publikt):

http://webhackande.se/privat_kontra_publikt.

Sammy Nordström (om Piratpartiets ideologi):

http://bloggsam.mindrelease.net/2008.../demokrati_20/.

http://bloggsam.mindrelease.net/2008...d-ar-en-pirat/.

Simon Rosenqvist (om utvecklandet av ett ideologiskt program för PP):

http://stenskott.wordpress.com/2008/...-piratpartiet/.

http://stenskott.wordpress.com/2008/...partiet-del-2/.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #120181
Standard RE: PPs ideologi och principer. - 2008-12-03, 02:35

Det låter ganska bra. Behöver principprogrammet m.m. stöpas om för att sära på principerna och sakfrågorna? Jag antar att detta i så fall kan ske oberoende av ett eventuellt namnbyte. Det vore bra att kunna diskutera en eventuell omstöpning av partiets politik oberoende av det eventuella namnbytet (för att diskussionen inte ska kapas av namnbytesfrågan).

Men OM det blir aktuellt med ett namnbyte till Informationspartiet så kanske Piratbyrån samtidigt kan byta namn till Informationsbyrån, och Antipiratbyrån till Desinformationsbyrån.

Edit: stavfel

Svara med citat
  (#3) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #120204
Standard RE: PPs ideologi och principer. - 2008-12-03, 10:03

Citat:
SimonRosenqvist (2008-Nov-30)

Idéer:

Att PP efter EU-valet, alternativt riksdagsvalet 2010, utvecklar sitt principprogram mot en mer allmänt hållen ideologi byggd på informationsfrihet, yttrandefrihet, medborgarrätt, kritik av immaterialrätten, ett försvar för offentlighetsprincipen men lika starkt försvar för den enskildes integritet (där vi utvecklar skillnaden mellan offentligt och privat), ett mycket starkt stöd för IT-tjänster och utbyggt internet, införande av open source i offentlig verksamhet, bevarandet av det öppna nätet.

Våra konkreta sakfrågor (till exempel legalisera icke-kommersiell fildelning) blir därmed en logisk följd av ideologin, men ideologin i sig självt blir mer tidlös, precis som samtliga nya partier innan oss (Miljön för miljöpartiet, kristna värderingar för kristdemokraterna, konservativ nationalism för Sverigedemokraterna).
Ja, det tycker jag också. Då kanske vår tillkommande väljarskara inte minskar exponentiellt med stigande ålder som medlemmarnas åldersfördelning gör nu.

Om vi kommer in till riksdagen 2010 och det till stor del beror på unga och förstagångsväljare, så finns det en potential att öka ytterligare 1% - 1,5% av sig självt till 2014 tack vare en ny kull av förstagångare. En breddning av programmet så som du föreslår garanterar att vår ideologi kommer att existera längre än så.

Citat:
Att PP efter riksdagsvalet 2010 byter namn till Informationspartiet. Namnet kommer snabbt fastna, och precis som Kristdemokraterna och Miljöpartiet ger det en bra bild av våra åsikter (kommentera gärna namnförslaget, men den principella namndiskussionen hålls med fördel i andra trådar skapade för detta ändanmål).
Piratpartiet är ett väl inkört namn och kommer så vara ännu tydligare när vi väl sitter i riksdagen.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#4) Gammal

SimonRosenqvists avatar

Länk: #120286
Standard RE: PPs ideologi och principer. - 2008-12-04, 00:21

Finns det några som är intresserade av att i en tråd tillsammans med mig föra en diskussion kring hur man skulle kunna utforma en mer ideologisk piratpolitik? Mitt förslag är egentligen ganska radikalt, nämligen att vi inom några års tid, eller så snart som vi kan förankra en förändring i partiet, helt överger trefrågepolitiken och rör oss mot ett brett informationspolitiskt program.

Det jag tänker mig är ett utkast till Principprogram 4.0 som tar tydligare avstamp i ideologiska frågor. Det har aldrig funnits något piratparti tidigare, och ska det skapas en tydlig piratideologi som ser till att vi kan existera även i framtiden krävs det att vi formulerar en.

Vi har tänkarna för det, vi har opinionen för det och vi har ett utrymme att ta upp frågor som de existerande partierna fortfarande inte ens börjat tänka på. Detta fönster kan vi använda för att skapa något mer beständigt och hållbart av PP. Alternativet som jag ser det är att PP slutar som en parentes (om än en inflytelserik sådan) utan en tydlig ideologi eller brett väljarstöd.

Svara med citat
  (#5) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #120291
Standard RE: PPs ideologi och principer. - 2008-12-04, 01:35

Men finns det något egenvärde i att ha ett bredare program? Att få mandat är ju inte ett mål i sig själv, det gäller att kunna göra något effektivt när man har dem. Om man har gått till val på ett heltäckande program så blir det svårare att fokusera lika hårt på sakfrågor, åtminstone om man ska vara hederlig mot väljarna. Och då blir det också svårare att förhandla med andra partier.

Svara med citat
  (#6) Gammal

SimonRosenqvists avatar

Länk: #120330
Standard RE: PPs ideologi och principer. - 2008-12-04, 11:50

Citat:
larsl (2008-Dec-04)Men finns det något egenvärde i att ha ett bredare program? Att få mandat är ju inte ett mål i sig själv, det gäller att kunna göra något effektivt när man har dem. Om man har gått till val på ett heltäckande program så blir det svårare att fokusera lika hårt på sakfrågor, åtminstone om man ska vara hederlig mot väljarna. Och då blir det också svårare att förhandla med andra partier.

Om vi vill ha fri icke-kommersiell fildelning. Nej. Då behöver vi inte ens komma in i riksdagen.

Om vi vill ha en framtid efter den fria icke-kommersiella fildelningen. Absolut.

Jag har träffat många som tycker vi är löjliga eller ett skämt eftersom vi inte har någon riktig politik. I många fall har de faktiskt en poäng, utan en ideologi kan vi aldrig på sikt fungera väl inom det svenska partipolitiken. Det betyder inte att vi måste ta ställning i ekonomiska fördelningsfrågor, men däremot att vi måste visa våra kort - vilken ideologi vi kommer arbeta utifrån.

Angående egenvärde:

Väljare väljer partier delvis utifrån ideologi. På så sätt vet de hur partier ställer sig i frågor som inte berörts i valrörelsen.

Angående att fokusera på sakfrågor:

Det finns ingen motsättning mellan ideologi och sakfrågor. Den enda skillnaden mot dagens situation är att vi då inte kan driva frågor som går emot vår ideologi. Vår ideologi behöver inte gå långt utanför våra tre sakfrågor vi har idag. Jag tänker mig en ideologisk hållning till informationssamhället som i sin tur manifesteras i kanske ett eller två dussin konkreta sakfrågor, varav vissa är prioriterade (fildelningsfrågan, FRA-lagen etc.).

Angående hederlighet:

Meddelar vi våra väljare vår ideologiska hållning (informationssamhället och integritetsfrågor) och dess utsträckning (att vi inte tar ställning fördelningspolitiskt) samt vilka frågor vi prioriterar (fildelningsfrågan, FRA) så vill jag påstå att vi är ännu mer hederliga mot väljarna äm idag.

Angående förhandlingsmandat

Förändras knappt. Den enda konsekvensen är väl att vi inte utan vidare kan offra till exempel FRA-frågan eller open source inom offentlig verksamhet (ifall vi vill driva den frågan) för att få igenom fildelningsfrågan.
Svara med citat
  (#7) Gammal
Leo Inte uppkopplad

Leos avatar

Länk: #120389
Standard RE: PPs ideologi och principer. - 2008-12-04, 22:23

Citat:
SimonRosenqvist (2008-Nov-30)

Att PP efter EU-valet, alternativt riksdagsvalet 2010, utvecklar sitt principprogram mot en mer allmänt hållen ideologi byggd på informationsfrihet, yttrandefrihet, medborgarrätt, kritik av immaterialrätten, ett försvar för offentlighetsprincipen men lika starkt försvar för den enskildes integritet (där vi utvecklar skillnaden mellan offentligt och privat), ett mycket starkt stöd för IT-tjänster och utbyggt internet, införande av open source i offentlig verksamhet, bevarandet av det öppna nätet.

Jag tror absolut att det här är en bra väg att gå. Efter valet 2010. För mig står redan Piratpartiet för integritet, yttrandefrihet, medborgarrätt, rättssäkerhet, ja, demokrati, helt enkelt.

För många andra svenskar är Piratpartiet bara "de där fildelarna". Vi behöver komma ut mer med vad vi står för, även om FRA och IPRED har bidragit något enormt till att folk fått upp ögonen för vad PP egentligen står för.

Svara med citat
  (#8) Gammal

SimonRosenqvists avatar

Länk: #120669
Standard RE: PPs ideologi och principer. - 2008-12-07, 22:26

Citat:
För många andra svenskar är Piratpartiet bara "de där fildelarna". Vi behöver komma ut mer med vad vi står för, även om FRA och IPRED har bidragit något enormt till att folk fått upp ögonen för vad PP egentligen står för.

Vore inte en uttalad ideologisk bas ett bra steg på vägen att hjälpa dessa svenskar att lära sig om vad vi står för?
Svara med citat
  (#9) Gammal
bong rouge Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #121260
Standard RE: PPs ideologi och principer. - 2008-12-11, 17:36

Citat:

Våra konkreta sakfrågor (till exempel legalisera icke-kommersiell fildelning) blir därmed en logisk följd av ideologin, men ideologin i sig självt blir mer tidlös, precis som samtliga nya partier innan oss (Miljön för miljöpartiet, kristna värderingar för kristdemokraterna, konservativ nationalism för Sverigedemokraterna).
Jag tycker du precis beskrev piratpartiet som det ser ut idag. Jag ser i alla fall själv en sammanhållen ideologi, även om den oftast presenteras med några få exempel och att man då uppfattas som ett trefrågeparti. Jag tycker ideologin och ståndpunkterna är bra som de är, är det nånting man ska ändra på så är det att fokusera mer på den bakomliggande ideologin och inte fronta med "delad kultur, fri kunskap och skyddat privatliv". Det här inlägget på Ricks blogg tycker jag är ett steg i rätt riktning, även om det fortfarande punktar upp politiken så helheten inte framgår lika tydligt.

Citat:
Att PP efter riksdagsvalet 2010 byter namn till Informationspartiet. Namnet kommer snabbt fastna, och precis som Kristdemokraterna och Miljöpartiet ger det en bra bild av våra åsikter (kommentera gärna namnförslaget, men den principella namndiskussionen hålls med fördel i andra trådar skapade för detta ändanmål).
Det tycker jag absolut inte. Piratpartiet som namn blir mer och mer fastgrott i folk. Även om "pirat" fortfarande är nånting negativt för många, så blir det allt mer accepterat, och dessutom är det ett tydligt namn som man direkt kan koppla till nånting konkret. "Informationspartiet" eller liknande låter flummigt och diffust och jag tycker dessutom inte att det beskriver våra åsikter särskilt bra.

Ju mer omtalat partiet blir, desto mindre spelar namnet nån roll. Än så länge kanske det avskräcker en del, men alla vet vad det är och det vore bara dumt att byta namn när det vi har är så pass etablerat.

Nu kanske jag går lite off topic, men det som verkligen är viktigt för att nå ut till folk är att förändra retoriken. Det mesta man ser i blogginlägg och nyhetsbrev och liknande talar till de redan frälsta. Det är värt att offra lite detaljrikedom och sånt som folk ser som tekniska detaljer i de olika frågorna för att få dem att förstå varför det vi står för verkligen är viktigt, även om det i våra ögon kanske känns som att vi förenklar för mycket.

Det tillsammans med ett tydligare fokus på den bakomliggande ideologin så tror jag vi har mycket större chans att nå fyra procent.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Hoffa76 Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008

Länk: #121476
Standard RE: PPs ideologi och principer. - 2008-12-13, 23:42

Skulle partiet byta namn borde det vara till Medborgarrättspartiet. En breddning av ideologin skulle då vara mot Medborgarrätts frågor i allmänhet. Just nu är pp väldigt bra på att försvara integritet och rätten till privatliv men medborgarrätt är ett mycket större område än så.

I övrigt så är det en bra fråga "Hur når vi ut till dem som inte redan är frälsta ?" Flitiga internet användare når vi utan problem och den gruppen växer bara med tiden. Men finns det något sätt att bryta oss in i den stora grupp medborgare som inte "bor" på nätet.

(Mer preciserat, de som använder nätet som ett traditionellt enkelriktat medium och bara använder det till att söka information)

-

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ska vi anta Principer 3.1? Rick Falkvinge Medlemsomröstningar 28 2009-02-07 16:29
Nyhetsgruppens principer Mikael Nilsson Nyhetsgruppen 0 2008-12-17 21:02
Universal principer Henrik Rydberg Övrig piratpolitik 7 2008-09-20 19:44
Feb-12: Vi har antagit Principer 3.0 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 8 2006-03-17 16:00
Ska vi anta Principer 3.0? Rick Falkvinge Medlemsomröstningar 12 2006-02-12 22:17