Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Faye Inte uppkopplad

Fayes avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Ett breddat partiprogram? - 2009-05-03, 14:27

Just nu pågår en del diskussioner om vårat snäva ( i mångas synvinkel) partiprogram. Det har framkommit många idéer som jag tycker är absolut värda att ses över och Rick har uttryckt sig positiv i en kommentar. Jag tycker det är viktigt att fundera på detta då det skapar större trovärdighet och är mycket bättre än svaret "vi tar inte ställning till det" eftersom dessa frågor faktiskt absolut kan behandlas ur våran synvinkel. Jag länkar till två bloggar här som är mycket läsvärda enligt mig.

http://www.kurvigheter.se/klara/2009.../#comment-1831

http://redhog.org/Blog/En_utvidgad_PP_politik.html

Bara för att man är paraniod betyder inte det att man inte är förföljd.. :alien:

http://blogg.aftonbladet.se/26704

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #144231
Standard RE: Ett breddat partiprogram? - 2009-05-03, 15:57

Klickbart.

Tricket är att skriva [url] [/url] runt länkarna.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Faye Inte uppkopplad

Fayes avatar

Länk: #144237
Standard RE: Ett breddat partiprogram? - 2009-05-03, 16:34

Citat:
John Nilsson (2009-May-03)

Klickbart.

Tricket är att skriva [url] [/url] runt länkarna.

Tack jag glömde visst bort det.

Bara för att man är paraniod betyder inte det att man inte är förföljd.. :alien:

http://blogg.aftonbladet.se/26704

Svara med citat
  (#4) Gammal
exostor Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #144434
Standard RE: Ett breddat partiprogram? - 2009-05-04, 10:43

Jag och min sambo diskuterade den här frågan om breddat partiprogram igår, och hon kom fram med en intressant lösning.

Ett problem till att många väljer att inte rösta på piratpartiet tror jag är att partiet är ett enfrågeparti. Många vill inte ha ett enfrågeparti i riksdag/regering eftersom de "inte har några åsikter i andra frågor". Min sambo har denna uppfattning, och jag har och har haft flera kollegor som ser likadant på det. En vanlig kommentar är "Jag skulle gärna rösta på piratpartiet, jag tycker frågan är viktig, men jag tänker nog fortsätta rösta på *foo* eftersom de har åsikter om *bar* också."

En lösning skulle kunna vara att alla som står på partiets lista anger vilket annat parti de stöttar i övriga frågor än piratpartietfrågor. Då skulle de som inte vill rösta på piratpartiet för att vi inte har någon klar linje i övriga frågor kunna kryssa en person på listan och därmed samtidigt ge en röst på ett gammelparti. Typ.

Problemet är att det här inte kommer ge något utslag i gammelpartiernas resultat. Men det spelar nog egentligen inte så mycket roll, jag tror det kommer ge en tillräcklig psykologisk effekt och kanske knuffa över några som står och tvekar. Frågan är om det skulle kunna ha några negativa effekter? Det kan ju exempelvis skapa bråk om rangordningen på listan ska göras om, eller om det blir en obalans i representationen, och vad ska representationen presentera? Ska vi balansera jämt fördelat över alla gammelpartier, eller över deras resultat i senaste valet, eller?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Billy Gellerstedt Inte uppkopplad

Billy Gellerstedts avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #144473
Standard RE: Ett breddat partiprogram? - 2009-05-04, 13:37

Citat:
exostor (2009-May-04)Jag och min sambo diskuterade den här frågan om breddat partiprogram igår, och hon kom fram med en intressant lösning.

Ett problem till att många väljer att inte rösta på piratpartiet tror jag är att partiet är ett enfrågeparti. Många vill inte ha ett enfrågeparti i riksdag/regering eftersom de "inte har några åsikter i andra frågor". Min sambo har denna uppfattning, och jag har och har haft flera kollegor som ser likadant på det. En vanlig kommentar är "Jag skulle gärna rösta på piratpartiet, jag tycker frågan är viktig, men jag tänker nog fortsätta rösta på *foo* eftersom de har åsikter om *bar* också."

En lösning skulle kunna vara att alla som står på partiets lista anger vilket annat parti de stöttar i övriga frågor än piratpartietfrågor. Då skulle de som inte vill rösta på piratpartiet för att vi inte har någon klar linje i övriga frågor kunna kryssa en person på listan och därmed samtidigt ge en röst på ett gammelparti. Typ.

Problemet är att det här inte kommer ge något utslag i gammelpartiernas resultat. Men det spelar nog egentligen inte så mycket roll, jag tror det kommer ge en tillräcklig psykologisk effekt och kanske knuffa över några som står och tvekar. Frågan är om det skulle kunna ha några negativa effekter? Det kan ju exempelvis skapa bråk om rangordningen på listan ska göras om, eller om det blir en obalans i representationen, och vad ska representationen presentera? Ska vi balansera jämt fördelat över alla gammelpartier, eller över deras resultat i senaste valet, eller?

Att göra en sådan sak skulle skada vårat utalade syfte, att ENBART fokusera på våra 3 kärnfrågor, och rösta med det blocket som ger oss den bästa dealen på våra frågor. Personerna i frågan som inte väljer ett annat parti framför våra 3 principer tycker andra saker är viktigare.. så är det bara gilla läget och fortstätta att argumentera..

Ta med era polare och rösta i EU-valet.. skit samma om de röstar på "fel" parti.. alla ta en dag ledigt eller någe sådant.. gå med polarna och rösta.. soffliggarna släpar du med varese de vill eller inte. .

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!

Svara med citat
  (#6) Gammal
LeKodd Inte uppkopplad

LeKodds avatar

Länk: #146431
Standard RE: Ett breddat partiprogram? - 2009-05-10, 17:04

Citat:
Att göra en sådan sak skulle skada vårat utalade syfte, att ENBART fokusera på våra 3 kärnfrågor, och rösta med det blocket som ger oss den bästa dealen på våra frågor. Personerna i frågan som inte väljer ett annat parti framför våra 3 principer tycker andra saker är viktigare.. så är det bara gilla läget och fortstätta att argumentera..

Ta med era polare och rösta i EU-valet.. skit samma om de röstar på "fel" parti.. alla ta en dag ledigt eller någe sådant.. gå med polarna och rösta.. soffliggarna släpar du med varese de vill eller inte. .

Varför skulle detta skada vårt syfte?

ska vi verkligen behöva vara ett sånt parti som vänder sig till de partierna som ger oss bäst gensvar?

De kan helt enkelt skita i det vi vill vid ett eventuellt sammarbete.

Jag tror att rätt väg att gå är att lägga ner lite tid nu på andra partifrågor. Vi måste komma upp i samma nivå som de andra partierna när det gäller partifrågor.

Stora frågor i dagsläget är Arbetslösheten, ekonomin, barn och omsorg.

Ifall vi är några som lägger ner lite krut på detta och gör ett bra jobb så ska det nog gå vägen.

"Sömn är bara en illusion som uppstår när det är för mycket blod i koffeinomloppet"
  Skicka ett meddelande via MSN till LeKodd  
Svara med citat
  (#7) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #146435
Standard RE: Ett breddat partiprogram? - 2009-05-10, 17:17

Citat:
LeKodd (2009-May-10)De kan helt enkelt skita i det vi vill vid ett eventuellt sammarbete.
Strategin är att ha vågmästarställning och att nyttja denna till att fälla den regering som "skiter i oss".

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#8) Gammal
bore Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #146523
Standard RE: Ett breddat partiprogram? - 2009-05-11, 06:32

Citat:
LeKodd (2009-May-10)Varför skulle detta skada vårt syfte?

ska vi verkligen behöva vara ett sånt parti som vänder sig till de partierna som ger oss bäst gensvar?

Jag tror att rätt väg att gå är att lägga ner lite tid nu på andra partifrågor. Vi måste komma upp i samma nivå som de andra partierna när det gäller partifrågor.

Ifall vi är några som lägger ner lite krut på detta och gör ett bra jobb så ska det nog gå vägen.
En sak som kan vara värd att tänka på är att PP är ett samlingsparti med medlemmar från alla möjliga sidor från det traditionella politiska spektrat. Om PP skall ta ställning till de frågor du nämnde så finns det viss risk att hälften av PP's väljare inte gillar läget längre.

Svara med citat
  (#9) Gammal
pipe Inte uppkopplad

pipes avatar

Länk: #146558
Standard RE: Ett breddat partiprogram? - 2009-05-11, 09:02

Citat:
LeKodd (2009-May-10)Varför skulle detta skada vårt syfte?

Denna tråd är lite konstig, du verkar inte ha insett hur piratpartiet har planerat att jobba. Det finns en mycket genomtänkt ide bakom att INTE bredda oss. Allt detta kan ju läsas på http://www.piratpartiet.se/vagmastarstallning. Allt du säger gör att den lilla chans vi har att påverka försvinner helt, och det du säger om att de kan skita i oss blir sann. Nu är det inte så, och varför det inte är så kan du ju läsa om i länken här.

Är det något speciellt i den texten som du inte tror är sann?

---

Svara med citat
  (#10) Gammal
Billy Gellerstedt Inte uppkopplad

Billy Gellerstedts avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #146589
Standard RE: Ett breddat partiprogram? - 2009-05-11, 11:29

Citat:
LeKodd (2009-May-10)
Citat:

Varför skulle detta skada vårt syfte?

I PP har vi idag medlemmar från extrem vänstern till extrem högern.. Vi kommer aldrig få en egen majoritet varken i EU parlamentet eller i riksdagen.. tror att vi på sin höjd kan nå 10-12% i EU och 5-8% i Riksdagen. Skulle vi bredda vårat program åt vänster eller höger så skulle vi få in folk och vi skulle även tappa folk, och då skulle folk inte veta hur vi skulle agera i de andra frågorna, dvs som centern gjorde.. lova ditt o datt men bara köra på datt i regeringen o skita i ditt och många blir sura o ledsna på centern pga det.. bättre o bara lova 3 saker och sen hålla dem.

För ska vi vara riktigt ärliga så spelar resten inte speciellt stor roll, 80% Akassa eller 85% Akassa.. känns som det kvittar liksom..

A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Partiprogram Paulsrud Piratstudenterna i Uppsala 1 2010-12-06 15:32
Framtagande av kommunalt partiprogram Gammelpiraten Lokalval 2010: Diskussion 0 2010-01-02 11:06
Återupptagning på ett eventuellt breddat partiprogram. Faye Övrig piratpolitik 2 2009-05-11 23:07
Partiprogram zazor Övrig diskussion 17 2006-02-10 19:06
Partiprogram esse Allmän information och frågor 1 2006-01-13 00:18