Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Calero Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009
Standard Piratkläder i vallokaler = tillåtet? - 2009-05-22, 21:08

Jag har letat och letat efter det påståendet som får mig att tro att piratkläder (med logga och allt på) inte skulle vara tillåtna i vallokaler men hittar inget bland drösen av mejl och foruminlägg. Har jag drömt detta? Skulle vara väldigt trevligt att kunna ha på sig sin fina pirattröja medan man åker runt bland vallokalerna och distribuerar valsedlar, men man vill inte direkt bli portad på grund av klädseln..

Jag vet att man t.ex. inte får propagera för ett parti i eller i anslutning till vallokaler (Vallagen 8 Kap 3 §), men det kan väl inte gälla enbart klädsel?

Upplys mig snälla!

[HR] <- Du också!

(#2) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #150212
Standard RE: Piratkläder i vallokaler = tillåtet? - 2009-05-22, 21:16

När jag arbetade som valarbetare för centerpartiet på 70-talet, var vi väldigt noga med att plocka av oss banderollen med loggan och partinamnet när vi skulle gå in i själva vallokalen. Jag vet inte om det egentligen var lite överdrivet, men det var ju inte till något större besvär.

Att man däremot skulle behöva slita av sig tröjan på kroppen, verkar lite väl hysteriskt. Om man går in i en vallokal eller röstningslokal för att placera ut valsedlar, är man ju en uppenbarligen en officiell valarbetare och att man har loggan på kroppen gör ju inte så mycket enligt min åsikt. Dessutom stannar man ju inte kvar och leker skyltdocka, utan sticker förmodligen raskt vidare (alternativt står utanför med valsedlar i hand).

Jag var ju till och med och röstade idag med min fina piratlila piké på mig.

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

(#3) Gammal
Kaysow Inte uppkopplad

Kaysows avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #150231
Standard RE: Piratkläder i vallokaler = tillåtet? - 2009-05-22, 22:28

Det var nog det han syftade på, om man som funktionär lagen trogen får bära utmärkande kläder med reklam för partiet medans man delar ut valsedlar utanför lokalen. Det var iaf jag själv nyfiken på, hur det ligger till med det.

-------------------------------------------------------------------

"Ungdomar är en svår grupp att nå."

-Fredrik Reinfeldt, Maj 2009

(#4) Gammal
nicklasodh Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #150232
Standard RE: Piratkläder i vallokaler = tillåtet? - 2009-05-22, 22:31

De personer som arbetar med själva "valhanteringen", alltså valnämndens folk, får ju av naturliga skäl inte ha lila pirathjälmar eller röda sossetröjor då de skall vara "neutrala". Om du däremot är där som officiell valsedelspåfyllare från PP så kan det knappast ha någon betydelse.

Det vore dock intressant att veta hur det ligger till så att PP inte får skit för det.

Utanför lokalen: lila hjälm och tröja och en bunt valsedlar = helt OK.

Inuti lokalen: samma sak = kan kanske reta någon surmupp men tveksamt om det är fel. Du går ju in och lämnar valsedlar. Du står ju inte kvar och lägger dem rätt. Det skall de neutrala göra.

(#5) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #150236
Standard RE: Piratkläder i vallokaler = tillåtet? - 2009-05-22, 22:42

Citat:
Kaysow (2009-May-22)Det var nog det han syftade på, om man som funktionär lagen trogen får bära utmärkande kläder med reklam för partiet medans man delar ut valsedlar utanför lokalen. Det var iaf jag själv nyfiken på, hur det ligger till med det.
Ja, det får man absolut. Som sagt, när jag var valarbetare för centerpartiet hade vi banderoller med logga och partinamn på oss. En pirattröja är knappast mer inkorrekt.

Att ha en tydlig partibeteckning på sig när man delar ut valsedlar utanför vallokalen är inget konstigt. Givetvis får man inte argumentera för sitt parti, men det är ju inte fel att visa upp sin partitillhörighet. Som om det inte skulle framgå av de valsedlar man delar ut...

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

(#6) Gammal
drhex Inte uppkopplad

drhexs avatar

Länk: #150246
Standard RE: Piratkläder i vallokaler = tillåtet? - 2009-05-22, 23:29

Ringde till valmyndigheten i Knivsta angående detta för ett par veckor sedan och de såg inget problem i att kontrollera valsedlarna iförd jacka med partisymbol.

Joakim Rosqvist, KL Knivsta

(#7) Gammal
Calero Inte uppkopplad

Länk: #150308
Standard RE: Piratkläder i vallokaler = tillåtet? - 2009-05-23, 07:02

Kanon, tack för alla svar. Då blir det att slita på piratlila tröjorna!

[HR] <- Du också!

(#8) Gammal
Itka Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #150603
Standard RE: Piratkläder i vallokaler = tillåtet? - 2009-05-24, 15:23

God sed är att inte ha banderoller/pins/tröjor inne i själva vallokalen (altså där skärmarna står), men att det är ok där man lägger ut valsedlarna och direkt utanför vallokalen.

Dock är det också praxis att man inte kampanjar på själva valdagen. Men om man står utanför som värd och delar ut valsedlar då ska man givetvis ha en pirattröja om man har tillgång till en.
  Skicka ett meddelande via MSN till Itka  
  (#9) Gammal
legmaco Inte uppkopplad

Länk: #150708
Standard RE: Piratkläder i vallokaler = tillåtet? - 2009-05-24, 21:04

2006 tvingades jag ta av mig piratpartiet-tröjan och rösta med bar överkropp

pga "man kan inte ha på sig tröjor med politiskt budskap"

DOCK fanns flera socialdemokrater och andra etablerade partier inne i vallokalen med sina tröjor...

-----------------------------------------

<

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

/////Paint is more reliable than DNA\\

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

<

-----------------------------------------

(#10) Gammal
Adam Eltér Inte uppkopplad

Adam Eltérs avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #150759
Standard RE: Piratkläder i vallokaler = tillåtet? - 2009-05-25, 01:08

Citat:
legmaco (2009-May-24)2006 tvingades jag ta av mig piratpartiet-tröjan och rösta med bar överkropp

pga "man kan inte ha på sig tröjor med politiskt budskap"

DOCK fanns flera socialdemokrater och andra etablerade partier inne i vallokalen med sina tröjor...

Och du protesterade inte? De kan ju inte särbehandla dig bara för att du är piratpartist!

Ordförande för Ung Pirat Västra distriktet
Ordförande för Ung Pirat Halmstad

Mail: adam.elter [at] piratpartiet.se
Twitter: adamelter

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skall det vara tillåtet och dopa sig? Vältränad Integritet och privatliv 122 2009-12-24 12:57
tillåtet? enganer Piratshoppen 12 2009-02-20 18:42
Piratkläder?? Faye Piratshoppen 11 2006-07-26 16:28
Köpa piratkläder hkkla Övrig diskussion 6 2006-05-04 18:01
Tillåtet och förbjudet för att få trovärdighet Richard Ainz Piratpartiets hemsida (STÄNGD) 0 2006-01-02 15:40